Jump to content
Annons

Tips på hur sån här mixning kan bli bättre? (Fet, bred modern rock)


John NT

Recommended Posts

Tjosan!

Spelade in en fullängdare med mitt band i våras och det var väldigt mycket som var helt nytt för mej. Därmed fick jag också kanske en "honeymoon"-feeling över vissa grejer eftersom det lät bättre än allt jag gjort tidigare, men nu när tiden gått lite grann och det börjar bli dags att spela in mer så är jag desto mer öppen för kritik rent mixmässigt.

Så vad tycker ni hade kunnat göras bättre med mixar som dessa?

Soundet jag satsar på är i linje med senare produktioner av Randy Staub och Chris Lord-Alge, kort sagt tungt, brett och skamlöst komprimerat... fast på ett bra sätt, förstås 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön musik!

Men var är guran i mixen..? När den väl framträder är den för tight, den behöver trackas lite "yvigare", spec. efter första refrängen och framåt, där lite "bredare" distmattor hade passat. Inte fullt så tight, kanske lite mindre mutat och mer svamp i högerhanden? Hoppas du förstår vad jag menar, annars får jag formulera mig lite annorlunda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

CLA's grejer är MYCKET mer mid-fokuserat. Dina mixar låter väl ändå rätt rent estetiskt för den här sortens musik men det är väldigt mycket hängmatte-EQ i metalvärlden, så även här. Dumpa motorsågsgurorna och släng in en Les Paul och den där fina telen istället, gärna genom lite gubbigare stärkare.

Passa även på att utnyttja det där fina utrymmet trummorna har att leva i lite bättre!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön musik!

Men var är guran i mixen..? När den väl framträder är den för tight, den behöver trackas lite "yvigare", spec. efter första refrängen och framåt, där lite "bredare" distmattor hade passat. Inte fullt så tight, kanske lite mindre mutat och mer svamp i högerhanden? Hoppas du förstår vad jag menar, annars får jag formulera mig lite annorlunda 🙂

Tror jag hänger med 🙂 "Ramonesing" som James Hetfield kallar det. Ska ha det i åtanke för livespelningar i framtiden 🙂

CLA's grejer är MYCKET mer mid-fokuserat. Dina mixar låter väl ändå rätt rent estetiskt för den här sortens musik men det är väldigt mycket hängmatte-EQ i metalvärlden, så även här. Dumpa motorsågsgurorna och släng in en Les Paul och den där fina telen istället, gärna genom lite gubbigare stärkare.

Passa även på att utnyttja det där fina utrymmet trummorna har att leva i lite bättre!

Intressant, tack så mycket! Hängmatte-gitarr är jag utan tvekan på väg bort från, blev mycket sånt under inspelningen av den här skivan. I videon spelar jag (dubbeltrackat) en ny livetagning med ett klart middigare ljud men eftersom låten är arrad för två gitarrer så lät jag andra gitarristens delar ligga kvar, och honom hade jag mixat rätt skarpt.

Gällande trummorna så fick jag nån korkad idé att fimpa rumsmickarna i mixen... helt enkelt för att jag inte riktigt visste hur jag skulle använda dom. Resultatet tycker jag i slutändan låter lite plastigt och "triggat" trots att det bara är virveln som fått lite extra samplings-skjuss. Så trummorna kommer jag spendera bra mycket mer tid åt i själva inspelningsfasen nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag hänger med 🙂 "Ramonesing" som James Hetfield kallar det. Ska ha det i åtanke för livespelningar i framtiden 🙂

Intressant, tack så mycket! Hängmatte-gitarr är jag utan tvekan på väg bort från, blev mycket sånt under inspelningen av den här skivan. I videon spelar jag (dubbeltrackat) en ny livetagning med ett klart middigare ljud men eftersom låten är arrad för två gitarrer så lät jag andra gitarristens delar ligga kvar, och honom hade jag mixat rätt skarpt.

Gällande trummorna så fick jag nån korkad idé att fimpa rumsmickarna i mixen... helt enkelt för att jag inte riktigt visste hur jag skulle använda dom. Resultatet tycker jag i slutändan låter lite plastigt och "triggat" trots att det bara är virveln som fått lite extra samplings-skjuss. Så trummorna kommer jag spendera bra mycket mer tid åt i själva inspelningsfasen nästa gång.

Jag tycker dock att det var en bra mix, det vill jag ska framgå.

I min "kritik" så hade jag CLA-mixar som utgångspunkt.

Ja, det tycker jag du ska testa när du ändå har tillgång till ett så stort rum!

Lyssna noga på hans grejer så hör du att rumsljudet utgör en stooor del av det göttiga trumsoundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt lirat! Fy fan. Det låter väl modernt o fett... Men lite mer o giftigare gitarrer skulle sitta fint. Borde inte kommentera så här modern musik, men det var rejält proffsigt.

Vore kul att få sätta sig o mixa nivåer mm på kul. Jag skulle gasa gitarrer o trummor, minska kompressionen och försöka få fram mer skrammel.

Men i en modern värld kan ni nog vara väldigt nöjda med det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao basen är väll några db hög till att börja med haha, den borde du sänka tar över precis allt. Sedan är ju även gitarr ljudet inget att hurra över, låter som en dålig gitarrplugg, och dubbarna är rätt otighta.. Sången låter helt ok, och framför allt har ni ju en bra sångare så får ni en bra prodd så kan det bli kanon men just nu så låter det som en ok demo. Det känns som den lilla punch som finns i mixen kommer från basen och siktar du på Randy Staub etc så ligger mycket av trycket i hans mixar i trummorna.

Det är bara fortsätta, trial and error. Det är så man lär sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad tycker ni hade kunnat göras bättre med mixar som dessa?

tycker det överlag låter riktigt bra - åtminstone på den första jag lyssnade på (och jag har inte lyssnat i nån studio)

är det nåt jag tänkte på så var det att i första versen hör man inte den rena gitarren (som jag antar du spelar eftersom du vevar på guran i videon) särskilt bra

en annan sak är att det är lika brett hela tiden - maffigt

lek lite med mono/stereobild - mer en arrsak kanske

gillade "silent" 🙂

gillade också sången

gillar ljudbilden hur instrumenten låter och kommer fram i övrigt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag hänger med 🙂 "Ramonesing" som James Hetfield kallar det. Ska ha det i åtanke för livespelningar i framtiden 🙂

Ja precis. Men är det känslan du spelat in som är den du vill ha på låten, så är det ju bara att köra som du gör nu. Jag har för egen del märkt att en lite mera bananaktig handled i högerhanden gjorde mina egna multitrackade riff fetare. MEN det skall poängteras att det är en förbenat fin balansgång mellan "lago och förbättrande otight" och bara otight. Och då faller allt ändå som ett korthus.

Skulle vara kul att höra låten med ett mer Friedman HBE/Superhottad Marshall-aktigt ljud. Lite mera sag i förstärkningen, liksom. Alternativt MkIV/Mk V-aktig proggbredd. Det klassiska, klibbiga, feta 6L6-limmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all feedback, alla! Jag håller nog med om det allra mesta, framförallt när det gäller gitarrerna. Vilket är synd och skam för jag är ju trots allt gitarrist. Men jag kan ju åtminstone trösta mej med att senare demos jag gjort har låtit mycket bättre, eller tjae mer "som det ska" på gitarrsidan, ser verkligen fram emot nästa ordentliga produktion 🙂 Att försöka skifta "dragmotorn" från basen till trummorna ska också bli spännande, jag har en fetish för tung rockbas och jag var väldigt nöjd med basljudet på denna skiva (och enligt min basist har han fått höra detta av andra basister också 🙂), och det var väl kanske därför jag krämade på lite extra. När gitarrerna dessutom saknade lite kött så fick väl basen kompensera.

Skulle vara kul att höra låten med ett mer Friedman HBE/Superhottad Marshall-aktigt ljud. Lite mera sag i förstärkningen, liksom. Alternativt MkIV/Mk V-aktig proggbredd. Det klassiska, klibbiga, feta 6L6-limmet.

Jag tror att du och jag skulle kunna bli bra kompisar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju en jävel på gitarr, men den förpackas så snyggt att man inte uppmärksammar den riktigt. Elgitarr ska vara lite mer störigt som jag tycker med gammaldags uppfattning, du är kanske lite för lågmäld som person för att vilja ta mer plats. Kanske borde du minska lite på perfektionismen i gitarrspelet och öka på vansinnet lite?

Du är en hemsk jävel på att spela, det borde tas fram mer på nåt vis, sånt som inte jag har en susning om. Att höra er live i studio vore nåt, en gitarr bara, det blev nog fetare än fett...

Men inte tycker jag soundet är sämre än nåt annat liknande modernt. All modern musik proddas väl sönder mer eller mindre, det är så det ska vara idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

All modern musik proddas väl sönder mer eller mindre, det är så det ska vara idag.

Nu snackar du i natt...jag menar.... cawbojmössan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu snackar du i natt...jag menar.... cawbojmössan igen.

Jag har alltid rätt. I alla fall om vad jag själv tycker. Ny rockmusik poleras sönder alldeles för mycket, det blir så slickt o snällt, även om det är superdistade gitarrer. Och det är ju så man vill ha det. Utom jag då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bon Jovi. Låter kanon! ...men jag är fel målgrupp 😉

edit: Och med det sagt, det är lite bas-tunga mixar kanske på yt-klippen.

Lyssan på BJ och jämför. Ni kanske ta illa upp, men direkt tänkte jag på dem.

Redigerat av Vallin
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju en jävel på gitarr, men den förpackas så snyggt att man inte uppmärksammar den riktigt. Elgitarr ska vara lite mer störigt som jag tycker med gammaldags uppfattning, du är kanske lite för lågmäld som person för att vilja ta mer plats. Kanske borde du minska lite på perfektionismen i gitarrspelet och öka på vansinnet lite?

Du är en hemsk jävel på att spela, det borde tas fram mer på nåt vis, sånt som inte jag har en susning om. Att höra er live i studio vore nåt, en gitarr bara, det blev nog fetare än fett...

Men inte tycker jag soundet är sämre än nåt annat liknande modernt. All modern musik proddas väl sönder mer eller mindre, det är så det ska vara idag.

Uppskattar den utförliga kommentaren, och tackar för komplimangerna 🙂 Just gitarrspelet är något jag har med mej från unga år då jag nötte otroligt mycket skalor på sängkanten, och visst uppskattar jag ett schysst, melodiskt och stundtals flashigt solo, men inte i samma höga grad som när jag var tonåring 🙂 Saken är väl den att i takt med att jag börjat skriva låtar som kommer mer från hjärtat, så blir det lätt att texten och låtens "personlighet" är det jag vill framhäva, och jag känner mer och mer att gitarrsolon kan bli en oprovocerad stoppkloss i många låtar. Men passar det så passar det, men då ska det passa också 🙂 En lite skitigare musikalisk framtoning är nåt som helt klart finns i den nära framtiden för oss 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bon Jovi. Låter kanon! ...men jag är fel målgrupp 😉

edit: Och med det sagt, det är lite bas-tunga mixar kanske på yt-klippen.

Lyssan på BJ och jämför. Ni kanske ta illa upp, men direkt tänkte jag på dem.

Både jag och sångaren är långvariga Bon Jovi-fans så vi tar inte illa upp alls 🙂 Deras ljudideal är kanske inte det jag eftersträvar som mest (även om det är Bob Clearmountain 😆 ), och tanken är verkligen inte att vi ska spela nån slags retro-pudelmusik 🙂 Men sångaren låter som han låter och många tänker på Bon Jovi när dom hör honom. Tack för kommentaren!

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra som f-n. 🙂

Önskar jag själv kunde få till prylarna sådär bra mixat.

Absolut inte för mycket bas; helt perfekt.

Gitarrer skulle kunna vara något starkare och lite råare, men överlag...kanonjobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra som f-n. 🙂

Önskar jag själv kunde få till prylarna sådär bra mixat.

Absolut inte för mycket bas; helt perfekt.

Gitarrer skulle kunna vara något starkare och lite råare, men överlag...kanonjobb!

Det tackar jag och bockar för 🙂 Har inga avsikter att bli professionell mixare men om du har nåt du vill få feedback på så är det bara att höra av sej 🙂 Snacka gör jag gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...