Vallhagen Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) En liten enkÀt. Mest för att jag Àr nyfiken. Om du Àr gitarrist (bassist), och har en eller flera distboxar (distortion/overdrive/fuzz..) eller föralldel rackenheter; kan du skriva ett par rader om dem? SjÀlv har jag tre stycken rÀttsÄ moddade hembyggen. En Ibanez TS808-klon, en RAT-klon och en specialare som i princip Àr en Mesa Rectifier i boxformat, med jFET-transistorer i st f rör. à ssÄ har jag en POD 2.0, men den anvÀnder jag aldrig mellan gitarr och förstÀrkare, utan i hemstudion. tjing Edit: Komplettera gÀrna med bilder! Redigerat 3 augusti 2012 av Vallhagen
Guitar Nilsson Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Jag har en MXR analog fuzz som lÄter sÄ jÀkla bra, inte alls sÄ diskantfattigt murrig som andra jag haft. Man kan fÄ bÄde vÀrsta vrÄlljuden till riktigt snÀlla dist ur den. PÄ "svaga" instÀllningar kan man knappast tro att det det Àr en fuzz man hör. Sen har jag en annan dist jagnyss köpt, men vad den heter har jag glömt, har den inte hemma nu. heheh.
Vallhagen Postat 3 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 3 augusti 2012 Cool, Nilsson. Ăr det en MXR "Classic 108 Fuzz" du har? Uppdatera gĂ€rna med din andra oxĂ„, whenever du har fĂ„tt ögon pĂ„ den:)
Teknikfreak Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Har inga effektpedaler alls pÄ golvet, bara min Ground Control Pro med 2 expessionpedaler snyggt monterat i ett case. GCP styr hela mitt rack, och racket strömförsörjer GCP. Snabbriggat med bara en Rocktron 7-polig midikabel emellan pedalbord och rack.
Vallhagen Postat 3 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 3 augusti 2012 Smidigt, Teknikfreak. Vad har du som distar i racket? Digitala prylar?
crillemannen Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 AnvÀnder bara en Maxon od808 nÀr jag spelar in.
CHAE Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) En (Stinkfoot-moddad) BOSS SD-1 samt en T-Rex Möller. Ăr iofs inget jĂ€ttefan av vare sig dist eller fuzz; overdrive fĂ„r dĂ€remoit gĂ€rna förekomma. AnvĂ€nder SD-1:an mestadels till brötiga komp och Möllern till solofigurer. Möllern har Ă€ven booster sĂ„ den kickas in ibland för att skjutsa ivĂ€g grejerna lite över kanten. VĂ€nligen, CHAE Edith: ja just det, "nĂ„gra rader om dem" var det ja... đ Edith #2: (OT) hela pedalbrickan gĂ„r in i antingen en Marshallcombo (100VS) och/eller en Marshalltop (8100:an) Redigerat 3 augusti 2012 av CHAE
Neosus Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Jag anvĂ€nder HD500 Ă„ allt som finns i den... đ
Teknikfreak Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 On 2012-08-03 at 12:07 sa Vallhagen: Smidigt, Teknikfreak. Vad har du som distar i racket? Digitala prylar? Har min gamla trotjĂ€nare (22Ă„r nu) Rocktron ProGAP V2 som preamp, och TC Electronic G-Major 2 till posteffekter. Lite kul i sammanhanget, dĂ„ gitarrister letar efter sitt ljud, sĂ„ hĂ€nger min med Ă€nnu, har faktiskt inte spelat genom nĂ„gon preamp som smiskar den vad det gĂ€ller gain eller ton - Ă€nnu! VĂ€ntar in Kempers rackversion, sĂ„ jag kan profila min ProGAP och ADA MP-2 - sen ejag supernöjd đ
van Caine Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Jag Àr vÀldigt förtjust i Boss DS-1! Den brusar ganska friskt och har ett lite hÄrdare ljud, men det lÄter styggt :-)
Naymari Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Jag hatar spela med distorsion. Men jag har en digitech bad monkey överdrivare som lÄter rÀtt bra och sköter sitt jobb.
klasho Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) Boss Metal Zone MT-2. Har inte anvÀnd den pÄ Är och dar men har för mig att jag hellre anvÀnde Peavey stÀrkarens dist i replokalen nÀr jag spelade i hardcoreband/groovecoreband. Redigerat 3 augusti 2012 av klasho
Vallhagen Postat 3 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 3 augusti 2012 On 2012-08-03 at 12:32 sa Teknikfreak: har faktiskt inte spelat genom nĂ„gon preamp som smiskar den vad det gĂ€ller gain eller ton - Ă€nnu! Visst Ă€r det gott att hitta det som passar bĂ€st đ Neosus; visst sĂ„g jag att du krĂ€ngde en gammal IBZ-box för en tid sen(?) ... Bara POD alltsĂ„. tjing
Neosus Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) On 2012-08-03 at 14:35 sa Vallhagen: Neosus; visst sÄg jag att du krÀngde en gammal IBZ-box för en tid sen(?) ... Bara POD alltsÄ. Ja det stÀmmer. Kör endast Pod nu. Men spelar int sÄ mycket nu förutom hemma! Finns förresten en tubescreamer i podden oxÄ som jag tycker Àr helt okej. Redigerat 3 augusti 2012 av Neosus
persuader (oregistrerad) Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Mad Professor Sweet Honey HW Lovepedal AMP Eleven och en fin Fuzz som jag inte kommer ihÄg namnet pÄ
rockstone Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 AnvÀnder bara en folkesson moddad fender topp med fyra kanaler,behöver inga pedaler................förutom wahwahn ibland
Valle Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) Rippar frĂ„n ett tidigare eget inlĂ€gg: En trogen tjĂ€nare; BOSS DS-1, inhandlad av mig som snorunge 1983-84 nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ Musikbörsen i Malmö. Och som ni ser sĂ„ Ă€r den vĂ€l anvĂ€nd, sliten och kantnött đ Har haft en drös pedaler men sĂ„lt av skiten eftersom de Ă€ndĂ„ inte gjorde annat Ă€n att samla damm samt boosta mitt ego. PS-2, OC-2, CE-3, BF-2, AW-2, GE-7, PH-1 och LS-2 Ă€r nĂ„gra jag minns sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm (osĂ€ker pĂ„ om det var fler). Köpet av LS-2:an (Line Selector) var nog lite impulsivt â den lĂ€mnade i princip aldrig "boxen" (hö hö..). Redigerat 3 augusti 2012 av Valle
Jon Rinneby Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) Vox ac15 + mxr micro amp mvh Jon Redigerat 3 augusti 2012 av Yllet
evilrocker Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Jag kör TS-9 in i 6505, funtar dock pÄ en maxon od808, funkar Àven skitbra för bas för vÄran musik. Tycker dock TS-9 pushar lite för mycket mids in i en stÀrkare som 6505.
AnthonyS Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Hade en Robert Keeley TS9 Mod Plus som var ren magi till mina Mesor. Hade ocksÄ en Keeley-moddad DS-1, den modden hette Ultra. Den var fantastiskt hÀftig, men den gav jag bort. Förutom dessa har jag haft vÀldigt mycket glÀdje av Xotics prylar, frÀmst BB Preamp. Den Àr super. Med nuvarande rigg behövs lyckligtvis ingen alls, men skulle jag Änyo köpa en distpedal vore det en ny BB.
perlin Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Legendarisk pedal som har precis det sound jag vill ha. Brötigt, murrigt, TĂ€nk Marc Ribot nĂ€r han spelar med Tom Waits đ
Wernborg Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) En Ibanez TS9 Tube Screamer. Tog med min Ross Compressor ocksÄ mest för att dessa tvÄ i par Àr ett perfekt Àktenskap. Sliten och vÀl inspelad som synes, men det Àr vÀl en del av charmen kanske? Hade förr i tiden en Arion Metal master som troligen Àr vÀrldshistoriens sÀmsta distbox. Lite senare en Marshall JH-1 Jackhammer. Den borde jag behÄllt. Har en Boss GT6 ocksÄ som innehÄller det mesta, men det rÀknas vÀl knappast som en box? Oftast blir det av bekvÀmlighetsskÀl dock mjukvaror nu för tiden. Redigerat 3 augusti 2012 av Wernborg
joachime Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Genom Ă„ren har jag Ă€gt oförsvarligt mĂ„nga distpedaler. Framförallt med tanke pĂ„ att jag i princip slutade utvecklas som gitarrist i mitten av 90-talet. đ HĂ€r Ă€r dom pedaler jag har hemma just nu. Högst upp till vĂ€nster hittar vi: North Effects klon av Craig Anderstons skapelse Red Llama. En mjuk och varm overdrivepedal som jag tror Guitar Nilsson med fler skulle uppskatta. Idag Ă€ger Jim Dunlop rĂ€ttigheterna till namnet och deras klon hittar man under namnet Way Huge. Intill den ligger en Marshall Shred Master. En pedal som bjuder pĂ„ en försiktig overdrive. Funkar riktigt bra till fenderguror har jag mĂ€rkt. DĂ€refter kommer en nytillverkad Electro-Harmonix Little Big Muff. Har ni anvĂ€nt en Big Muff nĂ„gon gĂ„ng vet ni vad det handlar om. En grynig och djup fuzz med scoopad mid och möjlighet till skĂ€rande diskant. Under dom ligger: Bogdan Helter Skelter. En polsk overdrivepedal som Ă€ven den utgĂ„r ifrĂ„n Red Llama. DĂ€rutöver har man lagt till en switch som boostar signalen och driver den stackars kretsen nĂ€st intill harakiri. Den storknar och bottnar och kan bli riktigt elak. Byggs i Polen och gĂ„r endast att fĂ„ tag i via en e-postadress som florerar pĂ„ pedaldyrkarforum pĂ„ internet. (HĂ€r Ă€r det lĂ€mpligt att ta fram dagens andra skĂ€mskudde đ ) Till höger om den, North Effects klon av MFZ-1, kallad MuthaFuzza. Originalet tillverkades under en kort period pĂ„ slutet av 70-talet sĂ„ jag kĂ€nde mig tvungen att slĂ„ till nĂ€r North Effects började tillverka kloner. Namnet antyder ju att det Ă€r en fuzz, men i sammanhanget tycker jag ofta att den lĂ„ter mer som distortion. Aggresiv med bra separation och betoning pĂ„ mellanregistret. LĂ€ngst till höger hittar vi Ă€nnu en pedal frĂ„n North Effects. Det Ă€r deras klon av en mycket sĂ€llsynt version av Big Muff. I mitten av 70-talet bytte Electro-Harmonix transistorer i Big Muffen av logistiska skĂ€l. Det fanns helt enkelt inte tillrĂ€ckligt med komponenter pĂ„ marknaden. Skillnaden blev tydligt hörbar och fick blandade mottaganden. David Gilmour (gitarrist, sĂ„ngare och lĂ„tskrivare i Pink Floyd) gillade den men mĂ„nga tyckte att den tappade diskant och aggresivitet. Electro-Harmonix bytte ganska snart tillbaka till de komponenter man anvĂ€nt tidigare men gitarrister som Josh Homme, J Mascis och Billy Corgan uppskattade den vilket har fĂ„tt mĂ„nga att vilja testa den. Jag tycker att North Effects Violet Ram har mer definition i mellanregistret Ă€n andra Big Muffar jag anvĂ€nt och att det gör den till en bĂ€ttre lĂ€mpad riff-fuzz Ă€n övriga muffs. De Ă„terstĂ„ende pedalerna Ă€r: Sovtek Big Muff. Just det hĂ€r exemplaret Ă€r en av de första rysstillverkade att exporteras till Sverige. PĂ„ den tiden var det LH Audio & Musik som hade distributionen i Sverige och jag la ordern direkt hos honom. đ Telejacken Ă€r direktmonterade pĂ„ kretskortet vilket (det militĂ€rgrĂ€na chassit till trots) gör den till en urusel turnĂ©kompanjon. UtgĂ„ngen började glappa redan efter nĂ„gra mĂ„nader. JĂ€mfört med dagens muffar tycker jag att den har bĂ€ttre separation och att den lĂ„ter lite kornigare. Under till vĂ€nster ligger en Gollmer Big Stack. Det Ă€r en svensktillverekad distortion som enligt tillverkaren ska fĂ„ en combo att lĂ„ta som en marshallstack. Den tillverkades under mitten av 90-talet. Samtidigt som den overdrivepedal Perlin har. SoundmĂ€ssigt har den fokus i mellanregistret. Slutligen TC Electronic Bass Distortion. Ănnu en pedal som slutat tillverkas. Dansk pedal som utvecklats för att funka bra mot bas. Till skillnad mot mĂ„nga andra distpedaler behĂ„ller den botten nĂ€r man slĂ„r pĂ„ effekten. Dessutom finns en mix-ratt som gör att man kan blanda in ren signal med den distade.
Larsson Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Dunlop Cry Baby,och Boss Sd-1, samt en Boss Volympedal och en Axe-FX II om den nu rÀknas med och en Boss Metal Zone MT-2 (som mest ligger & sammlar damm)
joachime Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 On 2012-08-03 at 20:27 sa Wernborg: Joachime. Jag tror du vann. đ Ăsch! đ
Teknikfreak Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 On 2012-08-03 at 18:46 sa MikeyGoesPro: Jag Ă€r ingen gitarrist, och inte heller har jag nĂ„gra renodlade distboxar. DOCK sĂ„ köpte jag, för studions skull, ett Eleven Rack đ [Edit] /Mikey SĂ„n har jag oxĂ„, har INTE blivit kompis med den alls, sĂ„ den bara hĂ€nger i ett rack hĂ€r hemma.
arha Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) Ett par Boss SD-1 som jag moddat enligt Keeley och enligt mig sjÀlv. NÄgra hembyggda kretsar som jag hittat med BS-180 och J201 MosFet som lÄter riktigt bra, dvs en lagom överstyrd blues crunch utan en massa mid. Och en Fulltone OCD. Och innan dess ett gÀng pedaler, men numera anvÀnder jag nÀstan inga alls... Edit. För inspelning sÄ anvÀnder jag mest S-Gear Scuffham men det Àr ju ingen pedal...... Redigerat 3 augusti 2012 av arha
Dippen Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Har en Fulltone OCD pÄ golvet. Riktigt skön pedal som man kan fÄ ut vÀldigt mycket av. Gainregistret Àr vÀldigt anvÀndbart. LÄter bra med stratan sÄvÀl som PRSen. VÀlbyggd pedal med mycket roligt. Har en TS9 ocksÄ men jag anvÀnder den knappt dÄ min Egnater har sÄ skön overdrive i sig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.