Jump to content
Annons

Gitarrister! Vilken/vilka distboxar har ni?


Vallhagen

Recommended Posts

En liten enkät. Mest för att jag är nyfiken.

Om du är gitarrist (bassist), och har en eller flera distboxar (distortion/overdrive/fuzz..) eller föralldel rackenheter; kan du skriva ett par rader om dem?

Själv har jag tre stycken rättså moddade hembyggen. En Ibanez TS808-klon, en RAT-klon och en specialare som i princip är en Mesa Rectifier i boxformat, med jFET-transistorer i st f rör. Åsså har jag en POD 2.0, men den använder jag aldrig mellan gitarr och förstärkare, utan i hemstudion.

tjing

Edit: Komplettera gärna med bilder!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en MXR analog fuzz som låter så jäkla bra, inte alls så diskantfattigt murrig som andra jag haft. Man kan få både värsta vrålljuden till riktigt snälla dist ur den. På "svaga" inställningar kan man knappast tro att det det är en fuzz man hör.

Sen har jag en annan dist jagnyss köpt, men vad den heter har jag glömt, har den inte hemma nu. heheh.

Link to comment
Dela på andra sajter

En (Stinkfoot-moddad) BOSS SD-1 samt en T-Rex Möller. Är iofs inget jättefan av vare sig dist eller fuzz; overdrive får däremoit gärna förekomma. Använder SD-1:an mestadels till brötiga komp och Möllern till solofigurer. Möllern har även booster så den kickas in ibland för att skjutsa iväg grejerna lite över kanten.

Vänligen,

CHAE

Edith: ja just det, "några rader om dem" var det ja... 😊

Edith #2: (OT) hela pedalbrickan går in i antingen en Marshallcombo (100VS) och/eller en Marshalltop (8100:an)

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Smidigt, Teknikfreak. Vad har du som distar i racket? Digitala prylar?

Har min gamla trotjänare (22år nu) Rocktron ProGAP V2 som preamp,

och TC Electronic G-Major 2 till posteffekter.

Lite kul i sammanhanget, då gitarrister letar efter sitt ljud, så hänger min med ännu,

har faktiskt inte spelat genom någon preamp som smiskar den vad det gäller gain eller ton - ännu!

Väntar in Kempers rackversion, så jag kan profila min ProGAP och ADA MP-2 - sen ejag supernöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss Metal Zone MT-2. Har inte använd den på år och dar men har för mig att jag hellre använde Peavey stärkarens dist i replokalen när jag spelade i hardcoreband/groovecoreband.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

har faktiskt inte spelat genom någon preamp som smiskar den vad det gäller gain eller ton - ännu!

Visst är det gott att hitta det som passar bäst 🙂

Neosus; visst såg jag att du krängde en gammal IBZ-box för en tid sen(?) ... Bara POD alltså.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Neosus; visst såg jag att du krängde en gammal IBZ-box för en tid sen(?) ... Bara POD alltså.

Ja det stämmer. Kör endast Pod nu. Men spelar int så mycket nu förutom hemma!

Finns förresten en tubescreamer i podden oxå som jag tycker är helt okej.

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Rippar från ett tidigare eget inlägg:

bossds1.jpg

En trogen tjänare; BOSS DS-1, inhandlad av mig som snorunge 1983-84 någon gång på Musikbörsen i Malmö. Och som ni ser så är den väl använd, sliten och kantnött 😄

Har haft en drös pedaler men sålt av skiten eftersom de ändå inte gjorde annat än att samla damm samt boosta mitt ego. PS-2, OC-2, CE-3, BF-2, AW-2, GE-7, PH-1 och LS-2 är några jag minns så här på rak arm (osäker på om det var fler). Köpet av LS-2:an (Line Selector) var nog lite impulsivt – den lämnade i princip aldrig "boxen" (hö hö..).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en Robert Keeley TS9 Mod Plus som var ren magi till mina Mesor. Hade också en Keeley-moddad DS-1, den modden hette Ultra. Den var fantastiskt häftig, men den gav jag bort. Förutom dessa har jag haft väldigt mycket glädje av Xotics prylar, främst BB Preamp. Den är super. Med nuvarande rigg behövs lyckligtvis ingen alls, men skulle jag ånyo köpa en distpedal vore det en ny BB.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Ibanez TS9 Tube Screamer. Tog med min Ross Compressor också mest för att dessa två i par är ett perfekt äktenskap. Sliten och väl inspelad som synes, men det är väl en del av charmen kanske? Hade förr i tiden en Arion Metal master som troligen är världshistoriens sämsta distbox. Lite senare en Marshall JH-1 Jackhammer. Den borde jag behållt.

Har en Boss GT6 också som innehåller det mesta, men det räknas väl knappast som en box?

Oftast blir det av bekvämlighetsskäl dock mjukvaror nu för tiden.

87201292935PM46dc.jpg

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom åren har jag ägt oförsvarligt många distpedaler. Framförallt med tanke på att jag i princip slutade utvecklas som gitarrist i mitten av 90-talet. 😊

Här är dom pedaler jag har hemma just nu.

post-1786-0-72599700-1344021640_thumb.jpg

Högst upp till vänster hittar vi:

post-1786-0-60752500-1344021650_thumb.jpg

North Effects klon av Craig Anderstons skapelse Red Llama. En mjuk och varm overdrivepedal som jag tror Guitar Nilsson med fler skulle uppskatta. Idag äger Jim Dunlop rättigheterna till namnet och deras klon hittar man under namnet Way Huge.

Intill den ligger en Marshall Shred Master. En pedal som bjuder på en försiktig overdrive. Funkar riktigt bra till fenderguror har jag märkt.

Därefter kommer en nytillverkad Electro-Harmonix Little Big Muff. Har ni använt en Big Muff någon gång vet ni vad det handlar om. En grynig och djup fuzz med scoopad mid och möjlighet till skärande diskant.

Under dom ligger:

post-1786-0-93536700-1344021654_thumb.jpg

Bogdan Helter Skelter. En polsk overdrivepedal som även den utgår ifrån Red Llama. Därutöver har man lagt till en switch som boostar signalen och driver den stackars kretsen näst intill harakiri. Den storknar och bottnar och kan bli riktigt elak. Byggs i Polen och går endast att få tag i via en e-postadress som florerar på pedaldyrkarforum på internet. (Här är det lämpligt att ta fram dagens andra skämskudde 😊 )

Till höger om den, North Effects klon av MFZ-1, kallad MuthaFuzza. Originalet tillverkades under en kort period på slutet av 70-talet så jag kände mig tvungen att slå till när North Effects började tillverka kloner. Namnet antyder ju att det är en fuzz, men i sammanhanget tycker jag ofta att den låter mer som distortion. Aggresiv med bra separation och betoning på mellanregistret.

Längst till höger hittar vi ännu en pedal från North Effects. Det är deras klon av en mycket sällsynt version av Big Muff. I mitten av 70-talet bytte Electro-Harmonix transistorer i Big Muffen av logistiska skäl. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med komponenter på marknaden. Skillnaden blev tydligt hörbar och fick blandade mottaganden. David Gilmour (gitarrist, sångare och låtskrivare i Pink Floyd) gillade den men många tyckte att den tappade diskant och aggresivitet. Electro-Harmonix bytte ganska snart tillbaka till de komponenter man använt tidigare men gitarrister som Josh Homme, J Mascis och Billy Corgan uppskattade den vilket har fått många att vilja testa den.

Jag tycker att North Effects Violet Ram har mer definition i mellanregistret än andra Big Muffar jag använt och att det gör den till en bättre lämpad riff-fuzz än övriga muffs.

De återstående pedalerna är:

post-1786-0-52801100-1344021635_thumb.jpg

Sovtek Big Muff. Just det här exemplaret är en av de första rysstillverkade att exporteras till Sverige. På den tiden var det LH Audio & Musik som hade distributionen i Sverige och jag la ordern direkt hos honom. 🙂

Telejacken är direktmonterade på kretskortet vilket (det militärgräna chassit till trots) gör den till en urusel turnékompanjon. Utgången började glappa redan efter några månader.

Jämfört med dagens muffar tycker jag att den har bättre separation och att den låter lite kornigare.

Under till vänster ligger en Gollmer Big Stack. Det är en svensktillverekad distortion som enligt tillverkaren ska få en combo att låta som en marshallstack. Den tillverkades under mitten av 90-talet. Samtidigt som den overdrivepedal Perlin har. Soundmässigt har den fokus i mellanregistret.

Slutligen TC Electronic Bass Distortion. Ännu en pedal som slutat tillverkas. Dansk pedal som utvecklats för att funka bra mot bas. Till skillnad mot många andra distpedaler behåller den botten när man slår på effekten. Dessutom finns en mix-ratt som gör att man kan blanda in ren signal med den distade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par Boss SD-1 som jag moddat enligt Keeley och enligt mig själv. Några hembyggda kretsar som jag hittat med BS-180 och J201 MosFet som låter riktigt bra, dvs en lagom överstyrd blues crunch utan en massa mid.

Och en Fulltone OCD. Och innan dess ett gäng pedaler, men numera använder jag nästan inga alls...

Edit. För inspelning så använder jag mest S-Gear Scuffham men det är ju ingen pedal......

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Fulltone OCD på golvet. Riktigt skön pedal som man kan få ut väldigt mycket av. Gainregistret är väldigt användbart. Låter bra med stratan såväl som PRSen. Välbyggd pedal med mycket roligt. Har en TS9 också men jag använder den knappt då min Egnater har så skön overdrive i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...