Jump to content
Annons

Thommans egna produkter


Halkbi

Recommended Posts

Thomman har ju en drös med OEM-produkter som går under "märken" som the t.bone, Harley Benton, Millennium, Thon osv. Säga vad man vill om att stoppa pengar rakt ner i thomanns ficka, men som hemmapulare så finns det ju pengar att spara om man inte kör skarpa sessioner varje dag. Dock är ju tillgången på recensioner av dessa produkter rätt begränsad, så jag tänkte om vi kunde dela med oss av våra erfarenheter. Att chansa på billiga grejer blir ju ofta en dyr historia, samtidigt som det är skönt att komma billigt undan när man kan. Här är mina erfarenheter.

Harley Benton G212 Vintage står sig tydligen väl mot mer namnkunniga slutna Vintage 30 2x12:or. Dock varnas det för att kabelskorna som sitter på elementen är alldeles för stora. Enligt en medlem på gitarrforum gick dessa att "plocka lös mellan tummen och pekfingret" på hans ex. Dålig kontakt i högtalarlåda kan ju sabba utgånstrafot i en rörförstärkare och den risken tar man ju inte i onödan. Är man dock lite lödningskunnig så är dock detta enkelt åtgärdat.

the t.bone MB 75 är ingen dålig mikrofon på något sätt (framför allt om man ser till priset), men jämför man med originalet så är den blygsam i basen och har inte samma utpräglade högmid. Just högmidden går att EQ:a så att de låter förbluffande lika, men det blir inte rätt från början på samma sätt som med en 57:a.

Millenium MS-2002 Mic Stand köpte jag nyligen ett par av då jag hört att de skulle vara "helt okej." Den som sade det hade antagligen inte en lika positiv definition av uttrycket som mig. Även om stativet klarar av att göra det det ska så känns det obekvämt rangligt när det är upphöjt till max och skruvarna känns så hårda och plastiga att jag gissar att man får ont i händerna om man ska använda dessa stativ till att mika upp ett helt trumset.

Fler erfarenheter?

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

the t.bone BD 300

Ser ut som en korsning mellan Beta52 och D112, men den passar inte bra i trumsetets baskagge då den inte går så djupt i frekvenserna.

Köpte två stycken för att sätta bakom vid stora orkesterbastrummor och där funkar de helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en T-Bone SC600 som jag tycker funkar riktigt bra för sitt pris.

Jag har använt den till sång, percussion och akustisk gitarr på vår första platta som man kan lyssna på här: The Sensitives – Poetry As Hollow As It Can Be

Det är väl förstås inte optimalt att lyssna på en färdig produktion för att höra hur en mikrofon låter men så här kan det låta i alla fall.

Jag har även ett Thon Rack Live 40 rackcase som har funkat väldigt bra och verkar tåla mycket slit och släng.

Jag tror dock inte att den håller att stå på (jo, vissa vill det ibland) men för mer humant hanterande håller den nog i många år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förresten haft ett par mickstativ från Millenium också kom jag på!

De med bomm och tre ben är rangliga som satan.

De raka med rund fot är okej och gör vad de ska än så länge i alla fall. Tror dock inte det är något som kommer hålla ihop särskilt många turnéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag köpte en Fender Hot Rod Deluxe III med ett Thon case. Fungerar jättebra. Caset har fått stå ut med en del men håller ihop och skyddar förstärkaren.

http://www.thomann.de/se/fender_hot_rod_deluxe_iii_bundle.htm

Jag köpte även en harley benton mandolin. Tänkte ha den för att öva på. Den är precis så bra som jag förväntade mig, d.v.s. låter inte så roligt men som övningsintrument duger den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang alla Harley Benton högtalarlådor kan jag säga att elementen sitter så löst att det är skrattretande. Jag har öppnat ett par lådor och dragit fast dom ordentligt, en del skruvar kunde jag utan problem dra 5-6 varv innan det ens tog emot. Så har ni en sån låda kan jag rekommendera att öppna och dra åt elementen. Låter mycket bättre om dom sitter fast =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bumpar upp denna då jag varit i dialog med JohnRick angående Millennium BS-500. Tar mig friheten att citera honom här.

Nu jävlar är de monterad och mina HS80 står stadigt på dem. Såhär 30 minuter efter kan jag säga att de verkar helt ok. Det märks att det inte är några 2000-kr-stativ, men inte heller nödvändigtvis så illa som jag vet att Linus här på forumet fick dem till - även om han fick ett kasst exemplar.

Plus: relativt stadig konstruktion. Efter montering står de pall, är lättjusterade och gör jobbet. Metall.

Minus: medföljande information var något knapphändig. Muttrar, skruvar och annat håller inte toppkvalitet och någon del vad halvdan.

De lär nog inte gå att fylla med sand och kan vara svårt att få i skruvar emellanåt. Hade gärna haft mer solida vridhandtag och inte

hårdplast, men de verkar funka ändå.

Hade dock rekommenderat att ta thomanns bundle där dessa ingår utan extra kostnad. De kan mycket väl vara de enda du behöver. Mina verkar hålla än så länge. Kan ge en uppdatering om en månad.

Linus erfarenheter.

Jag köpte BS-500 (Thomanns eget budgetmärke Millenium) till jobbet, och det var ett flertal fel på mina exemplar. T ex satt det ena innerröret upp och ner i ytterröret och de hade tryckt dit skruvlocket i botten av röret. Så jag kunde antingen behålla röret felvänt så jag inte kunde använda säkerhetssprinten eller hålen. Eller så kunde jag vända röret åt rätt håll men då fanns det inget skruvlocket att montera monitorhyllan på. ph34r.gif

Thomann vägrade inse att det var något fel trots att jag mailade foton. De tyckte att jag inte skulle förvänta mig felfria stativ och jag var välkommen att skicka tillbaka och köpa dyrare stativ om jag inte var nöjd.

Så köper du billigare stativ får du tydligen räkna med att konstruktionsfel/måndagsexemplar inte ersätts.

För övrigt; är det någon här som bär på erfarenheter av T.Bone bandmikar? De är ju attraktivt prissatta.. GASen infinner sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...