Jump to content
Annons

Mastering


Tonny

Recommended Posts

Hej, Jag undrar på en sak när det gäller mastering.

Låt oss säga att jag lägger min sång + effekter som jag vill ha på en färdig låt, sen mixar jag ihopa detta så jag tycker att det låter bra, sen brukar jag göra en audiomixdown för att höra hur det låter rent allmänt, låter det bra enligt mig så sparar jag detta. Normalt så ska man ju göra mastering när man har mixat färdigt och nu kommer frågan:

Gör man mastering på själva sångspåret med, separat innan man mixar ihop det med musikspåret?

Eller gör man bara mastering när sången + effekterna ligger med musiken?

hoppas någon har ett svar på detta 🙂

Vänliga hälsningar

Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Normalt mastrar man ju först när allt annat är klart, dvs det färdiga stereospåret.

Jag mixar så bra jag kan, sen gör jag mastringsjoxet direkt, alltså med alla spåren fortfarande separata. När man mastrar brukar alltid nåt instrument tryckas undan, tex virveln, och cymbalerna tvärtom blir för starka. I stället för att förstärka virveln med eq som man måste göra om man bara har ett stereospår att mastra så höjer jag helt enkelt lite på virvelns regel när jag hör att mastringen trycker undan virveln. Helt fel att mixa och mastra samtidigt säger de flesta, med det skiter jag i...

Så det finns många olika åsikter om det här. Du får testa vad som passar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till, Berg och Guitar Nilsson för snabba svar, nu har jag lärt mig ännu en sak i denna djungel med mixning och mastring 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och om man verkligen behöver göra mastering...

Ju bättre jobb man gör med slutmixen, desto mindre behov finns det för mastering - och då reduceras masteringen till att göra ett "album" av ett antal låtar, så att det blir rätt låtföljd, att den upplevda ljudnivån och ljudbilden i övrigt är rimligt enhetlig så at det upplevs som en helhet, lägga eventuell pq-kodning etc.

Numera är det däremot många som inte släpper "album", utan de släpper enskilda låtar - och då är den biten av masteringen helt ointressant och blir egentligen ofta bara en förlängd del av slutmixen.

Jag menar inte att extern mastering är meningslös - och det är alltid bra att få input från någon annan som är van att lyssna kritiskt på andras låtar, men man bör sätta det i perspektiv - speciellt i ett sådant här fall, när frågeställaren inte ens vet vad mastering är för något...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte dyra monitorer samt akustikbehandlat lyssningsrum kan det nog vara större anledning att lämna bort mastringen till nån som har bägge delarna. Är man lite nybörjare med enklare monitorer i ett litet sovrum blir det nästana garanterat för mycket eller för lite bas i mastringen.

Men för mig är grejen lite grann att göra allt själv, det är roligast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för mig är grejen lite grann att göra allt själv, det är roligast.

Har just kommit på att det är just detta som driver mig också. Känslan att veta att man gjort allt själv. Få det att låta så bra som möjligt utefter sin egen förmåga. Och kul är det! Det är liksom ett mål i sig lite. För mig är det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just kommit på att det är just detta som driver mig också. Känslan att veta att man gjort allt själv. Få det att låta så bra som möjligt utefter sin egen förmåga. Och kul är det! Det är liksom ett mål i sig lite. För mig är det så.

Grejar man själv kan man jy ta sig all den tid som behövs också. Det blir ju svindyrt om man skulle anlita proffs i proffstudios i flera månader. Även det talar för hempulandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag följer allt som ni skriver här och det är väldigt intressant att läsa.

Jag tycker själv att det är roligt om man själv kan göra allt, men som ni säger med så handlar det om att antingen ska man ha rejäla grejor och rätt rum, eller en hel del pengar så man kan lämna iväg låtarna.

Kopierade Claes mening, utan de släpper enskilda låtar, så har det blivit med tiden 🙂

Kopierade din mening Guitar Nilsson,

Men för mig är grejen lite grann att göra allt själv, det är roligast 🙂

Kopierade även Potchipoo, Känslan att veta att man gjort allt själv. Få det att låta så bra som möjligt utefter sin egen förmåga. Och kul är det! Det är liksom ett mål i sig lite.

Jag såg dock ett nytt ord som jag inte har en aning om vad det är, "pq-kodning" vad är detta?

Vänliga hälsningar

Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alla som har råd att lämna bort mastringen till andra öron...

Var inne och lyssnade på dina låtar, jag tycker dom är skitbra 🙂 Jag la till dig i min lista på Soundcloud, känner du för det så lyssna på någon låt, det är sång som jag har lagt på olika låtar och det är bara tester eftersom jag inte kan och vet allt,,,,,,,,,,ännu 🙂Countryboy2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

och mastringen lämnas till någon annan

Det där är ganska tröttsamt svar. I alla fall om man är hemmapulare. Gissar att man sa samma sak om mixning förr. Lämna det till någon annan. Sant igår är inte sant idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite som med att renovera ett hus. Antingen så gör man allt själv och blir bättre och bättre på det efter hand. Ett bra alternativ om man har viss kunskap och mycket tid.

Eller så anlitar man hantverkare som kommer in och (förhoppningsvis) gör ett bra jobb som går ganska snabbt då de har kunskap och bra utrustning. Dock så får man betala för det.

Redigerat av pressrec
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite som med att renovera ett hus. Antingen så gör man allt själv och blir bättre och bättre på det efter hand. Ett bra alternativ om man har viss kunskap och mycket tid.

Eller så lämnar anlitar man hantverkare som kommer in och (förhoppningsvis) gör ett bra jobb som går ganska snabbt då de har kunskap och bra utrustning. Dock så får man betala för det.

Dagens bästa svar!

Själv är jag kass på det mesta, så om jag hade pengar skulle jag hyra in folk till allt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

...och om man verkligen behöver göra mastering...

Ju bättre jobb man gör med slutmixen, desto mindre behov finns det för mastering - och då reduceras masteringen till att göra ett "album" av ett antal låtar, så att det blir rätt låtföljd, att den upplevda ljudnivån och ljudbilden i övrigt är rimligt enhetlig så at det upplevs som en helhet, lägga eventuell pq-kodning etc.

Numera är det däremot många som inte släpper "album", utan de släpper enskilda låtar - och då är den biten av masteringen helt ointressant och blir egentligen ofta bara en förlängd del av slutmixen.

Trevligt! Efter år av tjatande från min sida om i stort sett samma sak verkar det äntligen som att vi nu börjar mötas halvvägs 😉

Mastering idag = slutmix.

(Mastering förr)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Om ens förutsättningar (handlag och en bra lyssningsmiljö) ger slutmixar som man är helt nöjd med och inget mer finns att tillföra mixen finns det ju ingen anledning att lämna bort materialet för mastering. Om inte, så kan ett duktigt masteringshus många gånger göra stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne och lyssnade på dina låtar, jag tycker dom är skitbra 🙂 Jag la till dig i min lista på Soundcloud, känner du för det så lyssna på någon låt, det är sång som jag har lagt på olika låtar och det är bara tester eftersom jag inte kan och vet allt,,,,,,,,,,ännu 🙂Countryboy2

Tack jättemycket! Men sen jag skaffade nya öppna lurar DT 990 Pro och nytt monitorsystem, (70-tal; JBL L50+ Luxman förstärkare) hör jag att jag kunde gjort allt bättre, det mesta har en aning för mycket jobbig diskant. Nåt jag inte alls hör i de slutana Audio Technica ATH M50 lurarna...

I dag ska jag se om jag orkar städa ur studion och mixa nåt för första gången sen akustikbehandlingen är gjord. ☺️

Edit: Försökte kommentera i dina Soundcloudlåtar, det gick inte fast jag loggade in både på Soundcloud o Facebook. Det brukar gå bra... Gillar allt smörigt 50-tal, har du snott bakgrunderna från Spotify, eller är det Band In A Box?

Anything That's Part Of You Var det ganska bra sång på... Sågningar: I bland har du lite för mycket kompression på sången, ibland för lite. Welcome to my world är ganska lagom utplattad, men ligger i stället lite för svagt i sången.

Öva som fan på sången kan du fylla dansgolv med ditt enmansband och tjäna extrastålar. Folk kommer dock att gnälla om fler snabbare låtar. Keep on rockin...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!

Har du lagt upp några bilder här på forumet?

Här har han gjort en läcker byggtråd. Bilder finns i slutet av tråden på absorbenter.

https://www.studio.se/index.php/topic/93703-flying-saucer-studio-byggtrad-fran-en-datorfri-studio-absorbenter-trumhorn/page__hl__%2Bflying+%2Bsaucer__fromsearch__1

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!

Har du lagt upp några bilder här på forumet?

Reser mig ur soffan nu för att påbörja städning och fotograferande.

Ska lyssna på köpe-cd genom Luxman/JBL under tiden. Min gula 30-grams studioassistent Ozzy ska övervaka allt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Folk tycks ha glömt bort vad mastring egentligen är till för. Det är en anpassning av en slutmix till media. Innan den digitala världen så var det väldigt viktigt att master blev korrekt enligt en massa standarder inom tex skivindustrin. Tex saker som att bas frekvenserna måste vara mono. Det tycks i alla fall vara på väg lite regler tillbaka för att få stopp på loudness war som pågår för att höras i radio. Själv tycker jag att det borde vara mer eller mindre självklart med 3 olika mastrar idag. En för radio, en för CD och för mobila enheter. (Hörlur/mp3). 3 helt olika media.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk tycks ha glömt bort vad mastring egentligen är till för. Det är en anpassning av en slutmix till media. Innan den digitala världen så var det väldigt viktigt att master blev korrekt enligt en massa standarder inom tex skivindustrin. Tex saker som att bas frekvenserna måste vara mono. Det tycks i alla fall vara på väg lite regler tillbaka för att få stopp på loudness war som pågår för att höras i radio. Själv tycker jag att det borde vara mer eller mindre självklart med 3 olika mastrar idag. En för radio, en för CD och för mobila enheter. (Hörlur/mp3). 3 helt olika media.

Man måste skilja på pre-mastering och mastering. Pre-mastering är den del av processen som enbart handlar om ljudet. Anpassningen till mediet är det som egentligen kallas mastering. Men givetvis blir gränserna dem emellan allt mer otydliga.

Olika mastrar för radio och album är faktiskt vanliga. Däremot håller jag med om att det kan finnas en vits med särskilda mixar för mobiler och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Att en eller flera masterings-studios måste lyfta fram sin hårdvara/utrustning för att

få kunder är illa. Det torde tyda på att den tekniker som mastrar behöver all hjälp från

hårdvara han kan få.

En duktig masterings-tekniker kan jobba "in the box" och skapa en fullgod master.

Som sagt.... lite tillägg bara 🙂

Håller med om i stort sett allt du skriver, utom just det sista. Att spela upp musiken analogt och göra ljudbearbetningen i den analoga domänen innan det spelas in i masteringsprogrammet är ingen ovanlig procedur (det är så exempelvis Cutting Room jobbar), och jag undrar om det verkligen är så många som anser att det arbetssättet försämrar slutresultatet. Har man bra prylar så tror jag knappast att det är några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta i din mening ovan är "Har man bra prylar så tror jag knappast att det är några problem".

Har man utrustning av lägre kvalitet så blir det en signalförsämring. Har man en billig analog eq kan man få fasfel. Det var väl inget konstigt påstående? Att kunnandet är viktigare än utrustningen är jag dock helt och hållet med på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...