Jump to content
Annons

Vad tycker ni om pitch correction?


Alexander Paul

Recommended Posts

Men hur kommer det sig att världen klarade sig utan fram till nittivadenuva..?

Anno Dazumal gjorde man många fler omtagningar och satt sedan och klippte ihop många olika tagningar för att få ihop en komplett inspelning som blev tillräckligt bra.

Numera kan man använda en tagning där frasering och känsla blev i det närmaste perfekt, fixa till småfelen i timing och intonation och få ett resultat som är bättre än "tillräckligt bra" - och detta med färre tröttande omtagningar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Men hur kommer det sig att världen klarade sig utan fram till nittivadenuva..?

Jag vill tro att många musikskapare drivs av nyfikenhet och experimentlusta och att popmusiken drivs av bra låtar med nya spännande sound.

Beatles kunde spelat sina låtar på kontrabas och dragspel, men valde nymodigheter som att förstöra ett fint gitarrljud med en massa dist.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer säkert i alla läger - men ingen erkänner det frivilligt... 😉

Här förekommer det inte alls...

Fast jag erkänner att jag gjort ett litet försök med en Tascam channelstrip med Antares pitchcorrection. Men den lät skit, även med pitchen avstängd. Ännu värre med den på. Så nu har jag förlikat mig med mina sura toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnat inte på alla griniga gubbar.

Det finns bara en regel (eller fråga) du ska gå efter: Tycker du att det låter bättre med eller utan?

Ställ dig själv den frågan, så behöver du inte läsa fler svar i den här tråden.

Skit i vad som är "rätt & fel", skit i vad andra tycker, skit i allt.. DU ska vara nöjd, och ingen annan. Om någon annan än du sedan gillar det, så är ju det bara ett plus?

Gör exakt det DU känner gör DIG nöjd. Och det gäller inte bara autotune och sång, utan det gäller allt. Finns inget rätt eller fel när det kommer till musikskapande.. det finns bara griniga gubbar som påstår det.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnat inte på alla griniga gubbar.

Det finns bara en regel (eller fråga) du ska gå efter: Tycker du att det låter bättre med eller utan?

Ställ dig själv den frågan, så behöver du inte läsa fler svar i den här tråden.

Skit i vad som är "rätt & fel", skit i vad andra tycker, skit i allt.. DU ska vara nöjd, och ingen annan. Om någon annan än du sedan gillar det, så är ju det bara ett plus?

Gör exakt det DU känner gör DIG nöjd. Och det gäller inte bara autotune och sång, utan det gäller allt. Finns inget rätt eller fel när det kommer till musikskapande.. det finns bara griniga gubbar som påstår det.

Det är väl ingen som säger att det är fel? Varken ung eller gammal? Är du grinig eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker bara få TS att inse att han ska skita i vad folk säger. Jag är så sjukt trött på folk som påstår att det är fel/fusk att använda vissa olika metoder för att nå sitt resultat. Ungefär lika jobbigt som att prata musik med ett Iron Maiden-fan, som påstår att Iron Maiden är bäst och allt annat är fullkomligt värdelöst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs det så använder du det. Behövs det inte....ja, då använder du det inte. 🙂

Själv så tycker jag att det är en fantastisk sak att man kan fixa till det som behövs för att göra en annars mycket bra tagning ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det förtjänar att nämnas ytterligare en gång att det enbart är slutresultatet som räknas. Ingen kommer att tacka någon för att den personen släppt igenom en småsur sångtagning inom en genre där man eftersträvar perfektion (vilket nog är de allra flesta). Folk kommer att strunta i dina "ideologiska" ståndpunkter och anlita någon annan producent* nästa gång. En dålig inspelning är en dålig inspelning oavsett i vilket syfte den gjordes.

(*Det är producenten som får skulden eftersom det är han/hon som är ytterst ansvarig för kvalitén på det som spelas in.)

Link to comment
Dela på andra sajter

I motsats till vad Crille var inne på är det även ett toppenverktyg på sångare som KAN sjunga i pitch. Det "rundar av kanterna" och lyfter det till ytterligare en dimension. Och med de moderata värden det räcker med att använda hörs det inte alls.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Men hur kommer det sig att världen klarade sig utan fram till nittivadenuva..?

Det här summerar väl min åsikt ganska bra. Är knappast varken professionell musiker eller producent eller så, bara väldigt musikintresserad, men jag stör mig ofta på autotune. Har använt det på min egen röst som en kul grej (jag kan inte sjunga bra, ibland med bra känsla men aldrig med säker pitch). Jag hittade inget mellanläge. Antingen justerade den så lite att det inte var någon skillnad eller så förstörde den sångens känsla totalt. Återigen jag kanske inte är så bra på att ställa in såna där effekter men fortfarande.

Det vore väldigt kul att veta vilka av de album jag älskar som har spelats in med autotune, eftersom jag tenderar att vara så starkt emot alla såna här korrigeringar och tror mig höra att de ständigt dödar känsla och atmosfär i slutprodukten. Tills vidare fortsätter jag ha de åsikterna, förr eller senare lär jag väl råka säga att något låter riktigt bra och har skön känsla för att sen få veta att det är korrigerat... 😄 Men jag måste tillägga att jag har extremt svårt att tro att album som till exempel Black Sabbaths debut eller Pink Floyd's The Wall hade låtit bättre med autotune.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore väldigt kul att veta vilka av de album jag älskar som har spelats in med autotune(...)

Ge oss en lista på några album, så får vi undersöka. Det kan bli kul 😄

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge oss en lista på några album, så får vi undersöka. Det kan bli kul 😄

Först måste jag veta när verktyget introducerades på världsmarknaden. Läste nånstans att det uppfanns 1997, stämmer verkligen detta eller finns det tidigare versioner av autotune? Tyvärr är det väl så att de flesta album jag gillar som är välkända är de äldre albumen som självklart inte har autotune. När det kommer till modernare band är mina favoriter ofta väldigt okända... så det kan bli närmast omöjligt att undersöka. Eller ja, man kan ju sitta å lyssna igenom och gissa sig till om man hör autotune eller inte... men någon info lär inte finnas att få tag i.

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag det ska skava lite här och där.. Men att tänka så funkar nog inte om du ska göra Toppliste-pop.

Det går alldeles utmärkt att klippa ihop flera tagningar till en ultimat, bara lite mer jobb. Funkar det ändå inte och sjunga om inte känns så kul så visst är autotune ett fantastiskt redskap för att rädda en sångsession man har fått grym feeling och sound på. Bara det inte låter ansträngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag gillar maffiga och stora produktioner med feta körer och dylikt, så jag diggar funktionen.

Förr var jag ganska försiktig med att använda pitch-correction på sång i mina inspelade låtar och fokuserade mer på att försöka sjunga så rent som möjligt och göra omtagningar tills det blev bra.

Fast nu har jag börjat använda Melodyne lite smått för den gör verkligen underverk utan att det låter för plastigt. Den funkar dessutom bra till att pitcha upp rösten till höga körstämmor som man vill ha med i låten med inte klarar av att ta. Att fixa till körstämmor överlag har blivit mer regel än undantag när jag spelar in numera, vem kan motstå en matta av 30-35 körstämmor som är perfekta in i minsta detalj? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tro att många musikskapare drivs av nyfikenhet och experimentlusta och att popmusiken drivs av bra låtar med nya spännande sound.

Beatles kunde spelat sina låtar på kontrabas och dragspel, men valde nymodigheter som att förstöra ett fint gitarrljud med en massa dist.

vilket är helt sant men en helt annan sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det förtjänar att nämnas ytterligare en gång att det enbart är slutresultatet som räknas. Ingen kommer att tacka någon för att den personen släppt igenom en småsur sångtagning

däremot har man fått höra tack för att man fick sångaren att lägga en bra tagning själv - utan hjälpmedel

det är i vissa fall faktiskt inte bara slutresultatet som räknas - utan också vägen dit

men det är helt avhängigt den som vägen vandrar

Det "rundar av kanterna" och lyfter det till ytterligare en dimension. Och med de moderata värden det räcker med att använda hörs det inte alls.

om det inte hörs alls - vad är då poängen?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar generellt inte autotune, jag uppskattar småfel och grit. Däremot kan den vara trevlig när en tagning är käpprätt åt helvete på nån ton, men fullständigt oslagbar i övrigt. Vissa saker upprepar man till perfektion, vilket även kan få det att utvecklas då man hittar nya vägar, andra saker gör man bara en gång i livet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...