Jump to content
Annons

EricFoxx

Medlem
  • Antal inlägg

    61
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

4 Neutralt

Om EricFoxx

  • Födelsedag 1987-06-01

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Upplands Väsby
  • Min utrustning
    15" Macbook Pro Retina, 2,3 GHz Intel Core i7, 8 GB 1600 MHz DDR3
    OS X 10.9.3
    M-Audio C400 ljudkort, Yamaha HS50 monitorer, Logic Pro X, Pro Tools 10
    Toontrack, Ik Multimedia, Native Instruments, Waves Audio
  1. Jag brukar inte använda de interna effekterna, jag skickar alltid ut alla spår i Logic och mixar dem där. Brukar slå ihop de två virvelkanalerna till ett spår, förr tog jag också bort läcket från kaggen i på virvelspåret men struntar i det numera för att hålla igång vanan med att gate:a bort kaggen. Lika bra att vara så förberedd och säker på det som möjligt tills de gånger man ska mixa riktiga trummor. Skickar ut alla pukor på samma spår. När det gäller rumsmicken så brukar jag oftast använda den primära, ibland blandar jag dock ihop den med några av de andra som finns. EQ:ar till alla spår lite snyggt, kör Softube Tube-tech compressor eller Waves CLA-3A på kagge, virvel och pukor. Därefter skickar jag antingen ca 50% eller 100% av rumsmick, pukor, kagge och virvel till en egen Bus som jag lägger Waves SSL Bus Compressor på. Fläskar till ljudet som fan! Sedan börjar jag pilla med reverb. Sätter ett snabbt gate-reverb (Waves C1 Gate & T-Racks CSR Plate) på en Aux som jag side-chainar till virveln efter att jag har skickat typ 50-60% av virveln till den. Gör samma sak med kaggen. Pukorna skickar jag iväg till en egen Bus på ca 60%, och sätter antingen en Softube FET-compressor eller Waves Eddie Kramer drums med puk-inställningen. Sedan triggar jag kagge och virvel med Staven Slate via Kontakt 5. Är det riktiga trummor så kör jag Logic's egna Drum replacement, är det miditrummor så kopierar jag bara midi-spåret till Kontakt-spåren. Ibland triggar jag pukorna också, om jag orkar. Beror på hur mycket kött jag ska ha i ljudet. Sedan brukar jag göra en instrumentkanal med Addictive-drums där jag bara väljer ut vilka cymbaler och Hihat jag vill använda istället för Superior Drummers egna. Antingen Zildjian-paketet eller Paiste 2000. Ska det vara en koklocka med så plockar jag även den från Addictive drums. Samma princip med midi-informationen här, kopierar från Superior-spåret och lägger cymbalslagen på rätt plats i AD, sedan mutar jag överhänget i Superior och låter AD göra jobbet. På hi-hat och överhäng kör jag low-cut till 500-800Hz ungefär, sedan kör jag Waves L1 Limiter på dem för att få lite mer power och sjung i dem.
  2. En grym investering som gjorde att jag kunde börja använda Logic X fullt ut och gå över till det permanent! Jämfört med 32-bitbryggan i Logic 9 så är den ljusår bättre då den förstnämnda var sjukt svajig och kunde börja krångla och krascha helt oväntat. Den har ställt till det för mig mer än en gång då den har kraschat hela Logic efter att jag har suttit fördjupad i ett projekt i över en timme och glömt att spara emellanåt.
  3. Ett klipp från en spelning i tisdags med bandet Kerbera där jag spelar trummor. Ljudet är sådär på videon. Dock släpper vi snart vår senaste musikvideo som jag medverkar i! https://www.youtube.com/watch?v=DdUf-Umu6O4
  4. För att svara på den uppenbara frågan: Nej, jag vill inte använda datorn på nästa spelning. Visserligen enklare då det funkar bättre volymmässigt, men jag vill inte utsätta den för fler svajiga och bullriga trumpodier och riskera att den mekaniska hårddisken kraschar. Skaffade iPad av en anledning.
  5. Jag blir galen. Skickade efter en Samson S-mix, fick hem den idag. Packade upp och testade. Naturligtvis för klen utgångsvolym. Jag testade att köra klicket genom mitt plastiga Lexicon Alpha-ljudkort, och där fick jag både ordentligt med styrka i volymen och klart ljud utan att det distade. Jävla skit, får försöka skicka tillbaka den helt enkelt.
  6. Nej. iPad:en spelar upp ett stereospår. I höger kanal hörs piano och stråkar. I vänster hörs bara klicket. Från iPad:en kopplar jag en audiokabel med en 3,5mm plugg i ena änden och två telepluggar i andra änden. En höger och en vänster. Den högra skickar backigtracket med piano och stråkar som skall höras ut i PA:t. Ansluts med hjälp av linebox in i mixerbordet. Den vänstra skickar ut klicket som bara jag ska höra i mina in-ear. Den kopplar jag in i en hörslursförstärkare så jag kan boosta och/eller reglera volymen i mina lurar efter behag. Tydligt nog?
  7. Jag spelar trummor i ett band som kör med backingtracks live, tidigare har vi kört med Macbook och ljudkort och det har funkat bra. Men nu har jag skaffat iPad och tänkte börja använda den samt appen Backtrax och en vanlig audiokabel med vanliga telepluggar. Behöver bara inhandla en hörlursförstärkare att koppla via iPad:en för att komma igång! Kan man få något schysst för max 500:-? Jag behöver enbart lyssna till klicktracket genom mina in-ear, så det jag behöver är en enhet med ordentlig utgångsvolym som är liten, smidig och enkel att få med i en datorväska. Kikade på Behhringer Micromon MA400, men vissa recensioner gör gällande att den har klen utgångsvolym. Tips, råd och förslag önskas. Shoot!
  8. Logic har ju en inbyggd funktion som heter "Drum Replacer", och den omvandlar mycket riktigt transienterna till midi-information. Därefter kan man använda vilket trumprogram som helst på det instrument-spåret. Det finns utförliga beskrivningar på Youtube, så sök bara på "Logic Drum Replacement" så borde du hitta det du söker. Fast jag vet inte om den funktionen finns i 8:an, men jag har för mig det.
  9. CLA-prylarna (främst när det gäller gitarr och sång) är så sjukt bra! Nästan lite för bra, de gör ju liksom jobbet åt en så i långa loppet finns risken att man "stannar" lite i sin utveckling när det gäller mixning. Jag brukar därför göra mitt bästa för att låta bli dem, åtminstone när jag ska slutmixa mina låtar. Men det hamnar oftast en på körpaketet och leadgitarrerna ändå. Används dock flitigt när jag är i skriv och pre-prodd-läge.
  10. Det känns helt okej såhär långt, men detaljerna i nya utseendet är ju på tok för stora jämfört med föregångaren. Rätt dålig översikt på min 13"-skärm. Jag hoppas verkligen att de lägger in en zoom-funktion i framtida uppdateringar så man kan anpassa efter vilken typ av skärm man har.
  11. Vi hade besök på AVID på Kulturama i Onsdags, och han som vi fick träffa berättade att PT11 lär dyka upp mot slutet av Juni. Så jag ska passa på att köpa 10:an så jag får de 4 års gratis uppdateringar som ingår dessförinnan!
  12. Jag håller med, TMF är rätt trist. Knappt någon av crasharna låter bra, och pukorna låter mer pappkartong än trumma. Det slutar oftast med att jag använder SD2:s standardkit ändå, men ska skaffa Rock Solid-expansionen tänkte jag. Den verkar vansinnigt grym!
  13. Jag laddade precis ner filerna och gjorde ett spontant försök i Cubase som jag har i min laptop som jag sitter vid just nu. Gav i princip upp då jag inte har någon som helst erfarenhet av att mixa den här typen av musik. Kanske gör ett nytt försök i Logic på min andra dator en annan dag.
  14. Okej, jag fastnade tankemässigt mer för din första redigering angående soundet fram till 82. Men det är lugnt, fram till 77 är helt okej - jag tänker bidra i vilket fall som helst. Gitarristen i mitt band är ett stort KISS-fan han med så jag sätter nog honom på att sköta leadguran.
  15. Inga problem, jag är en 80-talsfanatiker som är född 20 år för sent och har tränat i flera år för att skruva till tidstypiskt sound på mina låtar som jag spelar 😉
×
×
  • Skapa ny...