Jump to content
Annons
  • Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 2: Inspelning och produktion

    Vi har vaskat fram några värdefulla tips för att lyckas i studion, indelade i totalt åtta olika kategorier. Detta är del 2 och vi fortsätter med tips inom inspelning och produktion.

    Studio.se

    microphone-2618102_1920_1800.jpg.b83dcd020541faab37add1d2e11264b8.jpg


    Del 1: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 1: Gitarr, trummor och sång
    Del 3: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 3: Mixning
    Del 4: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 4: Effekter och allmänna tips

    Inspelning

    17. Mindre klickljud på inspelningarna
    Känsliga mikrofoner kan ofta fånga upp metronomens klickljud vilket ibland kan höras i tysta partier. Spela in metronomen på ett ljudspår och ändra så ljudet endast spelas upp i musikerns lyssning. Låt sedan musikern sitta med hörlurarna på medan du spelar upp klicket och lyssnar genom mikrofonen. Skruva med smala band i en eq och skär bort frekvenser tills klicket inte hörs längre. Musikern hör fortfarande klicket i lurarna men bara vid de frekvenser som inte läcker igenom till mikrofonen.

    18. Lyssna alltid igenom tagningarna
    Gör det till en vana att lyssna på tagningarna direkt efter det att de fastnat på hårddisken. Knaster, sprak och andra missljud kanske inte hördes i lyssningen men kan vara tillräckligt allvarliga för att göra ljudspår så gott som oanvändbara. Skulle olyckan vara framme så är det dessutom snabbt gjort att spela in en tagning till när allting fortfarande är uppriggat.

    19. Bättre rumsklang
    För mycket klang från fel rum kan förstöra en annars bra inspelning. Dessutom är det en av få saker som generellt sett faktiskt inte går att åtgärda i mixen. Men det finns enkla knep för att förbättra inspelningsrummet. Lägg ut mattor på golvet, häng upp saker på väggarna och bär in extra möbler om rummet är väldigt tomt. Häng till sist upp ett täcke åt det håll mikrofonen är riktad, exempelvis bakom en sångare. Se även till att du använder en mikrofon med njurkaraktäristik för att minska ljudupptagningen bakom och på sidorna av mikrofonen vilket mest består av reflektioner snarare än direktljud.

    20. Okända instrument
    Ibland dyker musiker upp med instrument som du aldrig spelat in tidigare. Försök inte verka världsvan utan förklara istället hur läget är och be honom spela några minuter. Under tiden vandrar du omkring i rummet och lyssnar noga för att få en bild av instrumentet du vill fånga upp. Börja med att göra en kort testinspelning och lyssna tillsammans med musikern. Sannolikt har han bra koll på hur instrumentet bör låta och kan komma med förslag på vad som behöver ändras.

    Bagpipe_ny.jpg.c842c26259ca0a5b91e7ff7c0ca8b4dd.jpgIbland dyker musiker upp med instrument som du aldrig spelat in tidigare. 

    21. Lagom låg fördröjning
    Att det går att ställa fördröjningen i ditt inspelningsprogram så lågt som två millisekunder betyder inte att det är en bra idé att göra det. Gör det istället till en vana att aldrig ställa fördröjningen lägre än du behöver vid inspelning. Risken för knaster och sprak ökar vid riktigt låga värden och de allra flesta märker ändå inte någon skillnad på ett par millisekunder hit eller dit. När du sedan mixar är det en direkt dålig idé att ha för låg fördröjning eftersom det ökar belastningen på processorn vilket i sin tur ger färre pluggar i mixen.

    22. Mallar räddar dina idéer
    Skapa mallar för enkla projekt i ditt inspelningsprogram. Med färdiga spår för gitarr, sång och midi-piano där in- och utgångar redan är adresserade så tar det inte ens ett par minuter att komma igång. Nästa gång du får en bra idé till en melodi med diskborsten i högsta hugg är det bara att ta ett par kliv till datorn, slå igång inspelningsprogrammet och tralla in melodin på något av de färdiga spåren.

    1787585988_Blattstreck.thumb.png.d2a32aad8c0237eda00c04e93fcfea9e.pngProduktion

    23. Syntpad med stereobredd
    Om du har ett syntpad-ljud som spelar långa ackord i bakgrunden kan du få det att låta bredare med hjälp av ett enkelt knep: Istället för att låta samma midi-spår spela upp alla tonerna i ackordet kan du dela upp det så att varannan ton flyttas till en annan kanal med samma syntljud. Sedan panorerar du ut de båda kanalerna åt vänster respektive höger. Justera tills du uppnått önskad bredd på stereobilden. Prova också att byta ut pad-ljudet på ena kanalen mot ett annat för att skapa variation.

    dump1.png.16f5d7841e3ddf9a24b2ecfbedc8b6b1.pngSå här kan det se ut på de båda midi-spåren när vi fördelat pad-ljudet på två olika kanaler.

    24. Mer liv i stråkarna och andra orkesterljud
    Stråkarrangemang kan lätt låta syntetiska och stela. Med fem enkla tips kan du göra en viktig skillnad.

    1. Knuffa noter så att de aldrig börjar exakt samtidigt på två olika instrument.
    2. Undvik överlappande noter, dessa kan direkt avslöja att instrument som trumpet eller flöjt är fejkade.
    3. Jobba med varierande volym på anslagen.
    4. Återskapa rumskänslan genom att panorera ut stråkarna i sidled.
    5. Till sist används reverb för att placera instrumenten i djupled. Med mer reverb flyttas instrumenten längre bak.

    25. Lägg sparsmakade ackord
    Ibland kan det vara frestande att lägga riktigt tjocka syntackord med många toner, men håll i minnet att det kan leda till problem när det blir dags att mixa. Här gäller det nämligen att placera instrumenten i avskilda revir i frekvensområdet, och då blir det knivigt om du har ett ljudspår som spänner över djupaste basregister ända upp till diskanten.

    26. Bakvända ljud
    För att liva upp ett tråkigt arrangemang kan det ofta fungera att vända något ljud bak-och-fram. Du kan också leta fram någon sampling som kan passa in i låten. Det klassiska är att det bakvända ljudet ger en sugande känsla i slutet av ett break. Men du kan också vända enskilda noter för att rädda ett på tok för tråkigt gitarrsolo.

    27. Djupdyk i loop-biblioteket
    Om du kör fast i musikskapandet kan en sampling eller loop snabbt åter få igång kreativiteten. Prova med att slumpvis ladda olika loopar ur ditt bibliotek i det projekt du arbetar med och se om de passar in. Allra enklast blir detta om du laddar en rex-fil, som automatiskt anpassar sig till låtens tempo, eller om du jobbar i ett program som automatiskt kan anpassa loopens tempo, till exempel Ableton Live eller Sony Acid.

    28. Arpeggiatorer i kvadrat
    En arpeggiator, som automatiskt spelar upp de toner du håller ned på klaviaturen enligt vissa mönster, behöver inte nödvändigtvis köras ensam. Prova att kombinera två eller fler arpeggiopluggar, så att den första arpeggiatorns toner skickas vidare till arpeggiator nummer två för spännande resultat.

    29. Börja inte mixa för tidigt
    När man arbetar med ett kraftfullt inspelningsprogram och har mängder av mjukvarusyntar inom räckhåll är det lätt gjort att man glömmer det viktigaste: att få till ett musikaliskt arrangemang. Istället kanske man börjar prova olika hihat-ljud i trummaskinen. Därför kan det vara en god idé att skapa en låtskrivarmall i ditt inspelningsprogram, där du bara har de mest nödvändiga mjukvaruinstrumenten tillgängliga. Försök sedan att göra en komplett låt utan att börja experimentera med andra instrument på de olika midi-spåren.

    30. Lek med olika trumljud
    Ett snabbt och enkelt sätt att leka fram nya programmerade trumkomp är att behålla det befintliga midi-spåret, men ladda in ett nytt trumset på kanalen. Kanske är det precis det sound du letat efter, eller så behåller du bara vissa element i det nya kitet. Prova också att flytta exempelvis alla noter som ligger på D2 till en annan ton, så att cymbalen ersätts av en tom eller något annat ljud.

    31. Fastna inte i detaljer
    Om du kör fast under produktionens gång, våga gå vidare med nästa moment, och återvänd till det som kan göras bättre vid ett senare tillfälle. Inget kan döda kreativiteten lika effektivt som några timmars harvande med att få till exempelvis den där perfekta basgången.

    32. Skapa realistiska instrumentklanger
    För att få exempelvis programmerade stråkar och blåsinstrument att låta så realistiska som möjligt kan du konfigurera moduleringshjulet så att det styr nivån för instrumentet. På så sätt kan du enkelt spela in små volymskiftningar, som gör att det låter mer levande och därmed realistiskt.

    eastwest.jpg.a2c2ac28f2a5163b585538a5f71fda88.jpg

    33. Lager på lager av syntar
    Ibland kan ett syntljud kännas lite för tunt när det spelas upp i sitt sammanhang i mixen. Ett enkelt men ändå effektivt sätt att rädda situationen är att låta ett annat syntljud spela upp samma midi-spår samtidigt. Det kan fungera bra med alltifrån leadsyntar till basgångar. Försök att komma fram till vad det är som gör att synten inte riktigt funkar (har den för lite attack, eller saknar den riktig botten?) och komplettera med en synt som har just dessa egenskaper.

    34. Kvantisera först – förmänskliga sedan
    Kvantisering kan vara räddningen när du ska spela in knepiga musikaliska passager, men man får samtidigt se upp så att inte resultatet blir alltför perfekt och därmed robotlikt. Ett knep du kan prova är att först hårdkvantisera det svårspelade midi-spåret och sedan flytta runt noterna i efterhand för att få till en mänsklig touch. Om ditt inspelningsprogram stöder det så kan du även kvantisera till exempelvis 80 procent för att behålla en del av den mänskliga faktorn från inspelningen. Detta sätt går snabbare och kan även ge ett bättre resultat än att flytta ton för ton.

    255282993_kvant1.jpg.ea2c206c07735a5262de8b3be60271e0.jpgKvantisera på rätt sätt för att undvika allt för mekanisk känsla. En metod är att först spela in ett midi-spår så bra du kan. 
     

    520641605_Kvant2.jpg.072cd74a2b9f03bfb50b8826b21c23a6.jpgOm du spelar lite för snabbt eller lite för långsamt bitvis och inte är i takt med metronomen, och känner att det inte är "tajt" nog, kvantisera det hårt till exempelvis åttondelar eller sextondelar. 


    1624888516_kvant3.jpg.8f6696e2f83b5bf64f1713158b778320.jpgDärefter markera alla noter och justera hur perfekt kvantiserat det ska vara (från 0-100%). I fallet ovan är det kvantiserat till 80% för en mänskligare touch. 

    Beroende på vilken typ av musikgenre och instrument du väljer, samt hur duktig du är på att spela in med rätt känsla eller "tajthet" så kommer detta med kvantisering se helt olika ut, och behövs absolut inte heller alltid. Trummor och bas – dvs. rytmgruppen är något som du gärna inte vill ska kännas det minsta otajt, medan exempelvis ljud som pad, stråkar och piano ofta inte behöver kvantiseras alls, eller i alla fall inte till 100%. Inte ens om du håller på med electronica, house eller annan syntbaserad musikgenre.

    Här är del 1: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 1: Gitarr, trummor och sång

    1787585988_Blattstreck.thumb.png.d2a32aad8c0237eda00c04e93fcfea9e.pngAv Mats Stålbröst och Markus (Majken) Höglund.


    Artikeln publicerades ursprungligen 2006-09-26. Uppdaterad 2021-03-26.


    Användarrespons

    Recommended Comments



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...