Jump to content
Annons

Få till bra dödsmetalldist med förstärkarsimulator möjligt?


ostfisk

Recommended Posts

Tja!

Jag och en kompis ska nu i sommar börja spela in låtar till en skiva men vi får inte riktigt till produktionen. Framförallt disten! Vi har provat det mesta, både plug ins och min POD XT men vi blir aldrig nöjda.

På vår förra skiva använde vi PODen och vi kom ganska långt men denna gång vill vi ta det ytterligare ett steg! Vi vill inte använda samma produktion, vi vill komma framåt!

Har prövat att micka upp min egen stärkare som vi båda tycker låter bättre än alla plugins tillsammans men det blir inte bra. All diskant försvinner och det låter sjukt mesigt. En bidragande orsak är förstås att vi mickade upp den i min lägenhet med betongväggar men det är där vi kommer spela in skivan. Att använda en förstärkarsimulator gör allt så mycket lättare då man slipper ta hänsyn till akustiken i rummet men går det att få professionellt ljud ur en?

Eller måste man spela in akustiskt med riktiga stärkare för att få snyggt ljud?

Så här lät vår förra skiva:

http://www.youtube.com/watch?v=zWUWMG3I0AI&feature=relmfu

Sån här produktion vill vi eftersträva:

http://www.youtube.com/watch?v=tfJXOzvNsYI

(enda videon med bra ljudkvalitet)

Skulle vara hemskt tacksam för tips i ämnet!

/Jens

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Peavey Bandit + Boss Heavy Metal 2 spelat med en Gibson Flying V stämd i B är ett svårslaget recept. Spela in med 2st SM57, en rätt in i konen och en i 45 graders vinkel. En tagning i höger kanal, fullt ut, och en tagning fullt ut till vänster. En Tube Screamer i kedjan är inte heller fy skam.

Ingen jättesumma för dom prylarna heller (möjligtvis gitarren då).

Lycka till.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

En gitarrstärkare i denna musikstil närmickar du med dynamiska mikrofoner på hög volym = rummet kommer inte påverka speciellt mycket alls... Det viktigaste är att man har ett rum där man inte stör andra och kan dra på om det behövs. En vettig preamp och mikrofon är förstås ett måste, sen sätter bara spelaren och förstärkaren gränserna. Låter gitarrstärkaren bra så är det bara rätt inspelningsteknik och kringutrustning som behövs.

Att nämna är att många av förstärkarsimulatorerna och pluginsen bygger på riktigt riktigt bra stärkare spelade genom riktigt bra lådor, mickade med riktigt bra mickar... så i vissa fall kanske det är bättre att köra på det om man inte har nån bra stärkare.

Är man dock nöjd med sin gitarr-rigg så skulle jag inte tveka till att försöka få till ett bra ljud genom uppmickning! Det blir aldrig samma grej med plugins helt enkelt, men det är vad jag tycker det! 🙂

EDIT: klart man inte sätter stärkaren i ett badrum och mickar upp, men vad jag menar är att det inte alls är lika känsligt som t.ex ett trumset eller sång när det gäller akustiken... DI-box är ett bra tips också, och att spela in både ock, så man alltid har en ren signal för reamping i efterhand om man inte är nöjd.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig akustik brukar tyvärr innebära dålig inspelning, det är svårt att komma runt. Men funkar det inte att blanda stärkare och simulatorer, att ta den mesta botten från stärkaren och toppen från simulatorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig akustik brukar tyvärr innebära dålig inspelning, det är svårt att komma runt. Men funkar det inte att blanda stärkare och simulatorer, att ta den mesta botten från stärkaren och toppen från simulatorn?

Om nu rummet påverkar negativt så är det ju smartare tvärtom, ta botten från simulatorn och toppen från stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar nej! man måste inte använda riktig förstärkare för bra ljud (iaf enligt flera här på forumet)

minns inte vilka, men har hört flera exempel (bla på den här sidan) på professionella artister som inte använder riktiga stärkare.

själv tycker jag det lätt blir plastigt och/eller tråkigt. men det går ju bevisligen att få bra ljud så.

jag kan dock tänka mig att line-in ställer väldigt höga krav på instrumentet du använder.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu rummet påverkar negativt så är det ju smartare tvärtom, ta botten från simulatorn och toppen från stärkaren.

Fast de var ju missnöjda med hur diskanten lät, det var därför jag föreslog den där varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur blir det om man inte gör det?

Annorlunda. Plektrumtekniken är oftast rätt förbisedd. Jag har varit med om gitarrister som klagar som fan på att gitarren "gnisslar" och låter illa, när det egentligen har handlat om hur dom håller plektrumet. Man måste ju börja längst bak i kedjan för att hitta den svaga länken.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det är klart man ska börja längst bak i kedjan. men hur ska man hålla plektrumet och vad är det som sker när man håller det annorlunda? och vad blir det för skillnad ljudmässigt om man spelar hårt respektive mjukt?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det är klart man ska börja längst bak i kedjan. men hur ska man hålla plektrumet och vad är det som sker när man håller det annorlunda? och vad blir det för skillnad ljudmässigt om man spelar hårt respektive mjukt?

Mer rät plektrumvinkel och hårdare aslag ger mer perkussiv attack än ett plektrum som "glider" över strängen. Hur man spelar metal med rätt plektrumhandsteknik vad gäller muting, plektrum, rytm, stops osv., är en vida förbisedd del av tekniken. Där finns mycket att hämta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag och en kompis ska nu i sommar börja spela in låtar till en skiva men vi får inte riktigt till produktionen. Framförallt disten! Vi har provat det mesta, både plug ins och min POD XT men vi blir aldrig nöjda.

På vår förra skiva använde vi PODen och vi kom ganska långt men denna gång vill vi ta det ytterligare ett steg! Vi vill inte använda samma produktion, vi vill komma framåt!

Har prövat att micka upp min egen stärkare som vi båda tycker låter bättre än alla plugins tillsammans men det blir inte bra. All diskant försvinner och det låter sjukt mesigt. En bidragande orsak är förstås att vi mickade upp den i min lägenhet med betongväggar men det är där vi kommer spela in skivan. Att använda en förstärkarsimulator gör allt så mycket lättare då man slipper ta hänsyn till akustiken i rummet men går det att få professionellt ljud ur en?

Eller måste man spela in akustiskt med riktiga stärkare för att få snyggt ljud?

Så här lät vår förra skiva:

Sån här produktion vill vi eftersträva:

(enda videon med bra ljudkvalitet)

Skulle vara hemskt tacksam för tips i ämnet!

/Jens

Det går utmärkt att få till bra metalljud med modelleringsteknik, men det kräver ofta en del rattande innan man får till det. Viktigt att tänka på är att varje del i en modellerad signalkedja, precis om på riktigt, på ett eller annat sätt agerar eq och skär uppe eller nere eller både och. Man kan ofta behöva vara mer uppfinningsrik och oortodox med modellering än med riktiga riggar, men det finns mycket att vinna.

Generellt brukar det hjälpa att minska på gain och vara generös med presence och treble. Risken är att man då får lite fizz i diskanten, men det kan man ofta skära med lågpassfilter. Experimentera också med stereoriggar och med olika kabinett och mickar i mjukvaran. Amplitube 3 brukar fungera bra för mig när jag använder mjukvara, så det är ett hett tips.

Annars är gamla Peavey Bandit en diamant i metal-sammanhang. Kan ni hitta en så slå till. Den kommer att bli en slitvarg i er replokal/studio för lång tid framöver.

Kör hårt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för alla svar! 🙂

Googlade förstärkaruppmickning och insåg att jag fått det om bakfoten. Jag spelade in med sm 57an 45 grader mot konen. Rakt in i konen ger ju mest diskant inte snett som jag trott. Ska prova att spela in med 57an rakt in istället.

Annars så funkar nog förstärkarsimulatorn...det är konstigt men vi lyssnade på det vi spelat in igen och tyckte att det lät helt okej denna gång...jämförde även med låtar vi haft som referenser och tyckte fortfarande att det lät okej. Visst är diskanten lite vass men den går ju att skära ner med ett LPF som AnthonyS sa. Konstigt hur det svänger, först, när vi valde dist, tyckte vi att den lät väldigt bra. Senare med färska öron tyckte vi att den inte dög. Nu gillar vi den igen...ändå är det samma dist.

En Peavey Bandit har jag men tycker inte den låter så bra. Har en ENGL Screamer kombo som jag tycker låter mycket bättre. Men jag ska prova att micka upp Banditen också. Dock bor jag i lägenhet så någon vidare hög volym kan jag nog inte dra på. Men det är värt ett test.

Skicka iväg det för reamping skulle aldrig funka. Vi är för mycket perfektionister för det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du kan kika på den här videon och få lite tips om hur man EQ:ar till en gitarplugg till det bättre:http://www.youtube.com/watch?feature=iv&annotation_id=annotation_727680&src_vid=cBjpXPaLIh0&v=eYclg3W1eI8

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 5 veckor senare...
AriD (oregistrerad)

Bästa tipset för att lira in bra metal gitarr. Enligt mig så är det enda receptet på bra gitarrer att lira in på djävulskt hög volym med relativt låg pre gain. Med en rör stärkare funkar det varje gång. Du får bra närvaro i ljudet och alla transienter kommer fram bra. Har själv testat köra genom en POD X3 och det funkar inte. Digitalt hör inte hemma i varken rock eller metal. Så enkelt är det.

Bra högtalare och en bra rör topp med mycket volym är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Digitalt hör inte hemma i varken rock eller metal. Så enkelt är det.

Så det säger du? Säg det till alla som använder det att de har fel och du rätt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte ni spelar bra på videon. Mitt tips till er är att spela in med DI-box sedan skicka iväg det för reampning alternativt mixning hos någon annan. Jag erbjuder både reamping och mixning. Du kan Pma för pris etc.

I sann forumanda tänker du alltså inte tipsa om hur du hade ställt in förstärkaren/mickat/eq'at, utan föreslår att han ska betala dig för att göra det istället?

Redigerat av basshole
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

I sann forumanda tänker du alltså inte tipsa om hur du hade ställt in förstärkaren/mickat/eq'at, utan föreslår att han ska betala dig för att göra det istället?

Hur man rattar in är helt personligt och skiljer sig lite( mellan ampsim och riktig stärkare) efter hur man vill att det ska låta i en mix och kör man ampsim och är villig betala för att få de reampade med riktig stärkare, vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även med en ampsim kan man leka med. Släng ín overdrive innan din ampsim och sedan vrid på. Man stör inte grannarna men det blir bra ljud... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...