Jump to content
Annons

Loudness wars, ska jag svälja stoltheten?


lonewind

Recommended Posts

Sitter och mastrar mitt album.

Eller egentligen är jag redan klar. Allt låter helt ok, iaf med tanke på att det är hemmagjort och att jag spelat det mesta själv, halvdan wannabe-musiker som man är.

MEN...

Jag kan pressa upp volymen mer om jag vill och lägga mig närmare den kommersiella nivån som råder nu.

Sitter med cdn i waveburner och testade att bara slänga på en brickwall limiter på allt och dunka upp det två decibel. Det låter något sämre helt klart. Det roliga är att det även låter lite mer som den kommersiellt släppta musik man är van att höra.

Jag vill ju nå ut till så många som möjligt och jag vet ju att volym vinner över kvalitét varenda gång när det kommer till massorna. Och skivan riktar sig ju inte direkt till audiofiler.

Men sen har man ju sin stolthet... Jag vill ju själv tycka att det låter så bra som jag bara kan få till det.

Vad gör man? Jag antar att det enda rätta är att bara bita ihop och pressa sönder skiten men det tar emot.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det har väl för fan ingen jävla betydelse, lyssnar folk så lyssnar folk. då har 2 db hit och dit ingen som helst roll. pressa dom låtarna du släpper som singlar bara och lägger upp på tuben!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du frågar mig så beror det helt och hållet på musiken, viss musik låter förmodligen bra komprimerad medan annan musik låter bättre dynamisk...

När det gäller prodktioner gillar jag verkligen Steve Albini..och hans produktioner är ju ofta ultra dynamiska... för mig är det en förebild... blir mer intressant att lyssna på...

det har väl för fan ingen jävla betydelse, lyssnar folk så lyssnar folk. då har 2 db hit och dit ingen som helst roll. pressa dom låtarna du släpper som singlar bara och lägger upp på tuben!

spelar väl en jävla roll ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter sämre när du drar på ska du inte göra det. Alternativt låter du mig fixa det så blir det bra vilket fall 🙂

Och det där med komersiell nivå. Tyngre rock brukar ju ligga mellan 8 och 10 rms, men då låter det sällan särskilt bra, undantag finnes. Beror helt på genre. Gör du en jazzplatta som ligger på 8 rms så låter det förmodligen katastrofalt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är inte vad några elitister på ett nördforum tycker. Det är 1. vad DU tycker, och 2. vad du vill att ANDRA ska tycka. Det är ju bevisat att "vanligt" folk allmänt tycker att starkare = bättre. Vill du att musikstudio-folk ska tycka att din skiva låter bra, eller att vanliga döda ska tycka det? Eller kanske en kompromiss däremellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är inte vad några elitister på ett nördforum tycker. Det är 1. vad DU tycker, och 2. vad du vill att ANDRA ska tycka. Det är ju bevisat att "vanligt" folk allmänt tycker att starkare = bättre. Vill du att musikstudio-folk ska tycka att din skiva låter bra, eller att vanliga döda ska tycka det? Eller kanske en kompromiss däremellan?

Det enda behöver inte utesluta det andra och vill man nu tillfredställa så många som möjligt... Det är fullt möjligt att få en platta att låta skitbra trots att volymen är stark, om det nu är det man är ute efter. Men att bara slänga på en limiter för att få upp volymen tycker jag personligen är fel väg att gå (eftersom det ofta låter märkbart sämre). Det finns andra sätt att få upp rms:en på ett snyggt och transparent sätt.

Men du har helt rätt, i slutändan är det bara man själv som bestämmer. Eller är det?!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte siktar på att toppa listorna tycker jag inte att du ska "trasha" ljudet! Jag tror att de som kommer att lyssna på din skiva föredrar att ljudet är bra hellre än att det låter helt mosat.

Jag tror inte att högt ljud vinner över kvalitet i alla lägen, det är nog bara det att alla tror att lyssnarna förväntar sig jättehögt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är inte vad några elitister på ett nördforum tycker. Det är 1. vad DU tycker, och 2. vad du vill att ANDRA ska tycka. Det är ju bevisat att "vanligt" folk allmänt tycker att starkare = bättre. Vill du att musikstudio-folk ska tycka att din skiva låter bra, eller att vanliga döda ska tycka det? Eller kanske en kompromiss däremellan?

Grejjen är det att Komprimering ofta lurar örat att det låter bättre när man A/Bar... det låter oftast mycket häftigare osv... Det är jävligt lätt

att förföras av komprimering och hamna i komprimeringens träsket..

Den stora utmaningen är bör att få det att låta så maffigt som möjligt på låg volym utan att komprimera hela mixen...

Jag tycker det är sorgligt att folk lägger så stor vikt vid mastering istället för själva prodkutionen och själva mixen..

Men mastringen är dock ett snabbt och enkelte verktyg för att få det låta "proffsigt"... jag själv avskyr oftast

allt för mycket komprimering jag föredrar dynamisk mix och att man får höja volymen något... Men jag tycker det låter så jävla mycket

mer levande och maffigt... även om jag sysslar med metal/post rock osv så har jag ett dynamisk omgång som mer liknar klassisk musik...

Men som sagt...det passar inte till all musik, men generellt tycker jag vi komprimerar allt för mycket... det är när man komprimerar hela mixen som den förstös..har ingen emot om man komprimerar enskild kanal/instrument osv... Men som sagt Brickwall passar jävligt bra till vissa musik... så finns jag anser inte att det finns något rätt eller fel... man ska följa sin känsla..dock ska man inte brickwalla för att alla andra gör det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ena utesluter ju inte det andra heller. Du kan ju göra en radio-mix som är lite hetare, och samtidigt göra en lite behagligare som du och alla ljudbögar kan avnjuta!

Jag har alltid undrat varför man ska göra en radio mix när radio stationer redan komprimerar musiken on the fly ?

Känns inte som det behövs dubbel komprimering/mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bet i det sura äpplet och pressade upp nivån. Mest för att jag ville ha så få störningsmoment som möjligt för dem som lyssnar. Det är så svårt att få nya lyssnare ändå. "Vanligt folk" undrar vad det är för fel på låtar som inte har samma volym som deras vanliga musik. Då drar de slutsatsen att det är bristande kvalitet och "hemmafixat". Seriöst alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "röstar" på en mix med några dB lägre eller att du lägger output ceiling på hela -1 dBFS för att undvika med största sannolikhet intersample peaks och speciellt transienter över 0 dBFS som mp3/mp4/ogg och andra lossy ljudformat skapar vilket jag tycker är viktigt då kanske 95% av alla lyssnar på musik i de formaten. Spotify (ogg), iTunes (m4a/mp4). MvH

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni lyssnar olika. Gubbarna här bryr sig inte om att behöva höja, för de slänger in en plastskiva i stereon i vardagsrummet och vrider på. Kidsen lyssnar på en mängd låtar från olika artister och källor i sina hörlurar, då är det jobbigt att justera volymen hela tiden.

Gör två versioner, det tar ingen tid och du har alltid valet kvar till senare. Du behöver ju inte släppa båda.

(null)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så krångligt som sagt.

Tycker du att det är bäst okrossat och struntar i vad eventuella lyssnare tycker? Kör på.

Bryr du dig om vad kidsen tycker? Krossa det.

Vad vi tycker är helt oväsentligt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Yllet var inne på blir det sällan optimalt att enbart pressa limitern lite hårdare. Det finns andra knep att ta till om man vill pressa nivåer på ett mer transparent sätt. Dist är ett av de vanligaste. Adderar man lagom mängd distortion kommer låten att upplevase starkare. Ett annat sätt är att låta en parallell kompressor ta hand om de svagare partierna och trycka upp dom ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Yllet var inne på blir det sällan optimalt att enbart pressa limitern lite hårdare. Det finns andra knep att ta till om man vill pressa nivåer på ett mer transparent sätt. Dist är ett av de vanligaste. Adderar man lagom mängd distortion kommer låten att upplevase starkare. Ett annat sätt är att låta en parallell kompressor ta hand om de svagare partierna och trycka upp dom ytterligare.

Soft clipping är inte att underskatta i detta sammanhang 🙂 Sen ska man inte glömma att själva arrangemanget av låten också bidrar till känslan av om det låter "starkt" eller inte. Det är väldigt många lager som påverkar, som vi mycket riktigt varit inne på.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Föredrar också clipping varje dag i veckan. Men som sagt ovan här så är det ju absolut bäst om man är inställd redan vid mix för maximal volym, blir aldrig lika bra när man ska försöka få till det i efterhand.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Yllet var inne på blir det sällan optimalt att enbart pressa limitern lite hårdare. Det finns andra knep att ta till om man vill pressa nivåer på ett mer transparent sätt. Dist är ett av de vanligaste. Adderar man lagom mängd distortion kommer låten att upplevase starkare. Ett annat sätt är att låta en parallell kompressor ta hand om de svagare partierna och trycka upp dom ytterligare.

Tycker det låter intressant med distortionen. Skulle du kunna utveckla lite? Enskilda spår eller mixbus? Vilken typ av distortion? Nån speciell plugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter intressant med distortionen. Skulle du kunna utveckla lite? Enskilda spår eller mixbus? Vilken typ av distortion? Nån speciell plugg?

Framförallt två sätt jag tänker på. Det första är att addera harmoniska övertoner. Kör mixen genom pryl eller plugg som adderar lite glossy dist till helheten. Sonnox Inflator är ett typexempel i pluggvärlden, men det finns så klart massor av alternativ.

Den andra metoden jag tänkte på är att trycka ihop mixen riktigt ordentligt med de favortiverktyg de har tillgängliga som ger intressanta resultat. Huvudsaken är att det distar på ett intressant sätt. Blanda sedan in lite av det resultatet i den oprocessade mixen. En typ av parallell dist alltså, där du kan vara betydligt mer vårdslös än om du applicerar disten på hela mixen. Är du i ett kreativt mood kan du till och med åka med dist-kanalen och låta den trycka på lite extra där det känns som att det behövs. Refränger, intron och outron, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...