Jump to content
Annons

Logic 9.1.6 ute, och på AppStore för 1399 kronor!


hefu

Recommended Posts

Ryktas det inte att Logic Pro X kommer att bli en failad version precis som det nya Final Cut blev?

Jo, det gör det och med tanke på responsen på Final Cut X lär Apple ha hunnit tänka om både en och två gånger efter det. Så jag tar dessa rykten med en nypa salt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast man kan ju fortfarande köpa Logic Studio på Apple Store... Så de har ju inte slutat sälja den produkten. Jag tycker det är skitbra att man äntligen kan köpa Logic Pro löst.

Sen håller jag med dig, Waveburner borde vara inbyggt i Logic X.

Enligt de rykten jag läst kommer det vara det oxå, och dessutom att Apple jobbar hårt för att Logic X INTE ska bli en Garageband Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan ju fortfarande köpa Logic Studio på Apple Store... Så de har ju inte slutat sälja den produkten. Jag tycker det är skitbra att man äntligen kan köpa Logic Pro löst.

Sen håller jag med dig, Waveburner borde vara inbyggt i Logic X.

Enligt de rykten jag läst kommer det vara det oxå, och dessutom att Apple jobbar hårt för att Logic X INTE ska bli en Garageband Pro.

Ja det vore ju konstigt om dom ska faila på det.

Dom har ju trots allt byggt en rejäl plattform som trots allt, så är det rätt stabilt och buggfixarna rullar ju in då & då.

Och om dom nu ska OSX'a till det så som final och aperture osv. så kommer dom naturligtvis tappa folk på det.

Och då blir det att stanna kvar på Logic 9 tills vidare och kanske sen gå över till Pro Tools.

För mig veterligen så är det inte mkt man önskar sig i framtida Logic, förmodligen en variant av redan bra existerande tredjepartspluggar. Vocalign och Melodyne, Waves Vocalrider och liknande. Och en lite bättre mixer, likt Enviroment... osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men om jag då t.ex använder bara Logic Pro. Inga Apple Loops, Waveburner, Mainstage etc, alltså bara DAW:en som den är med alla inbyggda synthar, effekter osv. Då går jag inte miste om något ifall jag köper Logic Pro löst på AppStore?

Nope, du missar inget då, du får hela programmet med alla dess funktioner!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Till och med Logic Studio 8 versionen var helt enkelt suverän så allt nyare är förmodligen överjävligt bra och kan man få det dvs själva programmet för mindre än halva priset mot vad jag gav för pro 8:an på den tiden så är det riktigt bra. Av alla versioner av Logic jag äger så har jag om jag ska vara ärlig inte laddat in eller ens använt så där jättemycket mer än själva programmet i sig och jag får för mig att det inte är jätteovanligt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

I nuläget känns det som att de får göra något riktigt bra med nästa version.
Ända sedan Snow Leopard 10.6 har jag väntat på en Logic-version som nyttjar OpenCL dvs. använder grafikkortets GPU för beräkningar.

Nya Final Cut Pro X använder OpenCL vilket gjort att rendering av video sker automatiskt i bakgrunden utan att du behöver vänta. Men så skrevs Final Cut Pro X om från grunden också...

...och det gör att jag misstänker samma sak om Logic. Det skulle verkligen förklara varför en ny version dröjer så.

Om alla Logics effektpluggar skulle skrivas om att använda grafikkortet som DSP - då blir processorbelastningen låg och det skulle slå hårt mot DSP-lösningar som UAD-korten.

Vi skulle kunna förvänta oss att vi slipper vänta på bounce eftersom masterregelns ljud renderas konstant av grafikkortet i bakgrunden, vi skulle slippa vänta på format- och samplingsfrekvens-konverteringar etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ända sedan Snow Leopard 10.6 har jag väntat på en Logic-version som nyttjar OpenCL dvs. använder grafikkortets GPU för beräkningar.

Nya Final Cut Pro X använder OpenCL vilket gjort att rendering av video sker automatiskt i bakgrunden utan att du behöver vänta. Men så skrevs Final Cut Pro X om från grunden också...

...och det gör att jag misstänker samma sak om Logic. Det skulle verkligen förklara varför en ny version dröjer så.

Om alla Logics effektpluggar skulle skrivas om att använda grafikkortet som DSP - då blir processorbelastningen låg och det skulle slå hårt mot DSP-lösningar som UAD-korten.

Vi skulle kunna förvänta oss att vi slipper vänta på bounce eftersom masterregelns ljud renderas konstant av grafikkortet i bakgrunden, vi skulle slippa vänta på format- och samplingsfrekvens-konverteringar etc.

Man kan alltid hoppas. 🙂

Önskar iofs en så pass enkel funktion som att kunna sortera pluggarna fritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Sitter med en uppdatering av Logic 8 till 9. Köpte den dagen före pris nedsättningen. Jag har beställt en retur av den. Nu undrar jag ifall jag gör rätt. I åttan finns ju alla Jam packs med. Kan inte jag använda dem i den nya pris nedsätta version och kan man inte använda WaveBurner 1.5.2 också med den nya versionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu undrar jag ifall jag gör rätt.
Kostade uppgraderingen mer än Logic Pro 9 nytt från App Store? Isåfall tycker jag du gör helt rätt som lämnar tillbaka uppgraderingen.

Så länge du kör en OS X-version som är kompatibelt med Logic 8 så kan du fortsätta använda WaveBurner 1.5.2.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jo men det är väl ingen anledning till att titta på Pro Tools ?

Saxat från PT 10...

Over 75 virtual instruments (thousands of sounds), effects, sound processing, and utility plug-ins; 8 GB sound library
Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ända sedan Snow Leopard 10.6 har jag vÄntat på en Logic-version som nyttjar OpenCL dvs. anvÄnder grafikkortets GPU för berÄkningar.

Nya Final Cut Pro X anvÄnder OpenCL vilket gjort att rendering av video sker automatiskt i bakgrunden utan att du behöver vÄnta. Men så skrevs Final Cut Pro X om från grunden också...

...och det gör att jag misstÄnker samma sak om Logic. Det skulle verkligen förklara varför en ny version dröjer så.

Om alla Logics effektpluggar skulle skrivas om att anvÄnda grafikkortet som DSP - då blir processorbelastningen låg och det skulle slå hårt mot DSP-lösningar som UAD-korten.

Vi skulle kunna förvÄnta oss att vi slipper vÄnta på bounce eftersom masterregelns ljud renderas konstant av grafikkortet i bakgrunden, vi skulle slippa vÄnta på format- och samplingsfrekvens-konverteringar etc.

Hur många pluggar kör du med egentligen? 😉

Eller besitter du på en Vic 20?

Klipper in från ett annat forum dÄr det testats med pluggen Brainworx EQ i stereo:

Pro Tools HD2= 30st plugins.

UAD-2 QUAD= 80st plugins.

NATIVE (Datorns egna processor, 6 core 3,33 GHz) 1050st plugins med default flat EQ . Och 443st med "heavy duty settings".

Så det dÄr med grafikkorten tror jag inget på lÄngre... Och Universal Audio tycker jag borde titta lite nÄrmare på iLOK2...

Undermåligt dyrt skit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen en jäkla massa gig samplingar, t.ex. några Jam Packs. Kikade du inte på skärmdumparna på förra sidan?

Men så kan du ju inte tänka.

Det är ju Logic STUDIO, som Logic Pro är en del av. Går alldeles utmärkt att köpa från Apple Store fortfarande. Jag ska köpa Logic Pro separat, så kan jag köra på två maskiner samtidigt, vilket jag gör allt som oftast.

I den mobila datorn behöver jag inte massa loopar och sånt, bara att kunna spela in och spela upp, och göra enklare redigeringar. Det tunga jobbet sker i min mac pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen en jäkla massa gig samplingar, t.ex. några Jam Packs. Kikade du inte på skärmdumparna på förra sidan?

Okej, jag missuppfattade och trodde vi pratade Logic 8 vs 9.

Som Hefu säger är det inget som försvunnit i Logic 9.1.6. Det är bara att uppdatera och köra på som vanligt.

Edit: Testar om svenska tecken-buggen dyker upp om man redigerar ett tidigare korrekt inlägg. åäö åäö i gemener och versaler.

Edit 2: Ja, Inga versaler visas. åäö åäö. Först versaler sedan gemener.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det är väl ingen anledning till att titta på Pro Tools ?

Saxat från PT 10...

Jo, för att hålla mig mer kompatibel med de jag jobbar med och slippa exporter och konverteringar. Du kan göra samma saker med de flesta av de större applikationerna så skulle biblioteken bli mindre så satsat jag hellre på smidigheten i arbetsflödet än att fortsätta med en produkt som jag tidigare varit nöjd med.

Men så kan du ju inte tänka.

Det är ju Logic STUDIO, som Logic Pro är en del av. Går alldeles utmärkt att köpa från Apple Store fortfarande. Jag ska köpa Logic Pro separat, så kan jag köra på två maskiner samtidigt, vilket jag gör allt som oftast.

I den mobila datorn behöver jag inte massa loopar och sånt, bara att kunna spela in och spela upp, och göra enklare redigeringar. Det tunga jobbet sker i min mac pro.

Det går väl alldeles utmärkt att tänka så? Så länge optiska medier ser ut att vara på väg bort så litar jag inte på att Studio-paketet finns kvar i nästa version. Gör det det så är all fine and dandy men släpps bantade versioner för nedladdning så blir jag lite mer skeptisk.

Varför ska du förresten köpa två upplagor? Licensen tillåter väl två installationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...