Jump to content
Annons

Behöver Piano VSTi


Valle

Recommended Posts

Ge mig ett bra tips på ett bra VSTi-"piano", maxkostnad €100 / $140. Helst inte NI-samplingar/player eller dess like (även om de finns inom prisintervallet).

Det är ingen idé att försöka locka på mig monster i 5000 SEK-klassen. Jag kommer nämligen förmodligen bara att använda pluggen i en enda produktion, kanske två, och sedan kommer den bara ligga och ta lagringsutrymme.

Tack på förhand!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag gör en valle

""Ge mig ett bra tips på ett bra VSTi-"piano", maxkostnad €100 / $140.""

Vad menar du med bra?

""Det är ingen idé att försöka locka på mig monster i 5000 SEK-klassen""

Vad finns det för magiskt med just 5000 som gör att Vsti´s som kostar det eller över blir monster?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då svarar jag some en mickestrang

Vad menar du med bra?

Ett sånt dära piano där man bara trycker på en knapp så kommer det typ Mozart. Typ.

Vad finns det för magiskt med just 5000 som gör att Vsti´s som kostar det eller över blir monster?

Vet inte. Det var min mamma som sa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Art Vista Grand Piano ligger iofs strax utanför din gräns ($199) men som jag förstod så är det kompatibelt med Kontakt men det är inget krav (om jag inte är ute och cyklar i skitvädret). Har jag fel är det min tur att hämta skämskudden 😑

jag har AVGrP och jag är störtnöjd.

Vänligen,

CHAE

EDIT: OK, MAXgräns $140. Då hämtar jag skämskudden här 😊 Men jag tar inte bort någonting om det är någon annan som vill ha tipset, m'kay Valle? 😉

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har NI Kontakt redan, så kan du kolla efter läckra piano-ljudbibliotek hos någon av de svenska http://www.precisionsounds.net eller http://www.sampletekk.com . 🙂

Ja, jag vet: "helst inte NI-samplingar/player eller dess like", men du skrev ju "helst inte"... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör en valle

""Ge mig ett bra tips på ett bra VSTi-"piano", maxkostnad €100 / $140.""

Vad menar du med bra?

""Det är ingen idé att försöka locka på mig monster i 5000 SEK-klassen""

Vad finns det för magiskt med just 5000 som gör att Vsti´s som kostar det eller över blir monster?

Då svarar jag some en mickestrang

Ett sånt dära piano där man bara trycker på en knapp så kommer det typ Mozart. Typ.

Vet inte. Det var min mamma som sa det.

Vad sött.

Förlåt mig men nu kommer jag ändå föreslå något som ligger över prisklassen. 200 dollar.

http://www.artvista.net/Virtual_Grand_Piano.html

Provade en del tills jag kom till detta. Kände aldrig att jag kunde få fram dynamiken i något annat piano som jag provat. Har dock inte testat Ivory. Virtual Grand piano är hur super som helst om du är ute efter verklighetstroget piano. Dock länkade jag till 2an, och jag har 1an. Men man tycker ju att det borde vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade en del tills jag kom till detta. Kände aldrig att jag kunde få fram dynamiken i något annat piano som jag provat. [...] Virtual Grand piano är hur super som helst om du är ute efter verklighetstroget piano. Dock länkade jag till 2an, och jag har 1an. Men man tycker ju att det borde vara bättre.

+1 på det! Jag har kört GrP och har liksom aldrig behövt "byta bort" det. Jag upplever att jag får mycket piano för de pengarna.

Vad sött.

Eller HUR! 😆

Fortsätter gullandet så kan det vara så att Valles tråd fjollar ur 😄

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på det! Jag har kört GrP och har liksom aldrig behövt "byta bort" det. Jag upplever att jag får mycket piano för de pengarna.

Kul. Pratade med någon annan på forumet som hade liknande upplevelse som dig och mig. Så helt klart, detta är ett superbra piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, vad svårt...

Tackar ödmjukast för alla tips jag fått!

Jag har mer eller mindre bestämt mig för TruePianos, som sign. robc tipsade om. I och för sig har jag sneglat åt TruePianos förr men hejdat mig för köp eftersom jag egentligen aldrig har behövt något piano som jag inte har kunnat få från andra pluggar (ägde Sampletank en gång i tiden).

Sedan har vi ju det där med emulerat vs. samplat piano, vilket jag egentligen borde ta upp en sådan där töntig "fredagstråd". Men det går fan i mig inte att höra någon skillnad när förutsättningarna är rimligen desamma. Kanske, kanske, kanske – om det handlar om ett solo-piano, och då särskilt klassiska stycken (där eventuellt ljudet av pedaler och "hammare" också gör sitt), men då ska man verkligen veta vad man ska lyssna efter. Ska man som jag, som i det här fallet, använda pianot till en pop-/rocklåt, så kan jag säga om att det är en riktig flygel jag har lirat in med och ingen skulle (våga) hävda motsatsen.

Igen, tack för hjälpen 🙂

Yours truly!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, föredrar oxå Diamond ljudet i Truepianos, och då med "rock" preset som smälter in perfekt i míx.

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Amber är inte mkt att hurra för.

Läste någonstans (minns inte riktigt) att Amber-modulen (v 2.0) skulle vara en emulering av Steinway Model D och att det skulle låta "väldigt nära"... Någon som har någon erfarenhet av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar för att dom riktigt bra flygelpluggarna alla kostar mer än du vill betala. 🙂 Men ska det vara lite mindre symfoniorkester och filmmusik och mer rock funkar NIs Upright kanonbra, som basshole tipsade om. Kostar bara en dryg femhundring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det hifi-flygel eller rockpiano du främst är ute efter?

Bra fråga... Finns det ingen rock-flygel? 😉

Hursomhelst... Eftersom jag i stort sett aldrig jobbar med musikproduktioner där IRL-piano/flygel är ett krav, och därtill att pianot alltid är ett av ensembleinstrumenten, så spelar det nog ingen roll vad jag väljer. Flygel, (stå)piano, emulering, sampling – spelar ingen roll.

Däremot kan jag säga att jag prioriterar lagringsutrymmesanspråk. Jag betalar heller 1300 för en emulerande piano-plugg som tar högst 500MB på lagringsenheten, än en samplad motsvarighet som tar 3+GB i anspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ska det vara lite mindre symfoniorkester och filmmusik och mer rock funkar NIs Upright kanonbra, som basshole tipsade om. Kostar bara en dryg femhundring.

Jag kollade/lyssnade även på bassholes tips, givetvis, och det lät hur OK som helst. Nu var NI-prylarna av underordnat intresse, men om jag ändå hade gått på NI (i samma prisklass) så hade jag istället valt NI:s NEW YORK CONCERT GRAND, vilken jag tyckte lät "bäst" av de fyra som ingick i "the collection".

Link to comment
Dela på andra sajter

4 front Trupianos är det bästa jag hört om man söker PIANO, inte flyglar...

Hmmm... Vet inte om det där var en sorts faktaunderstrykning eller åsikt. Men du tror inte att det egentligen är flyglar TruePianos försöker emulera (jag menar, inte bara det att pluggen marknadsförs med ett flygelgränssnitt, engelskans piano verkar ju vara föredragsvis synonymt med flygel...)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som kan förklara NI och emulering

I grova drag:

NI = Native Instruments

Angående "emulering". Jag tror att begreppet har används lite inkonsekvent (jag är en av bovarna, sorry) i syfte att skilja de pluggar vars ljudåtergivning sker genom syntes (t.ex. TruePianos) och de pluggar som är baserade på samplingar (t,ex, Native Instruments Upright Piano). Vilket ju är lite galet eftersom det i båda fallen handlar om "emulering".

En liten not: TruePianos (och många andra pluggars) ljud är dessutom baserat på en kombination av syntes och samplingar. Så här har vi lite av en hybrid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot kan jag säga att jag prioriterar lagringsutrymmesanspråk. Jag betalar heller 1300 för en emulerande piano-plugg som tar högst 500MB på lagringsenheten, än en samplad motsvarighet som tar 3+GB i anspråk.

Hårddiskar kostar ju typ ingenting idag. Jag hade hellre valt att slösa med hårddiskutrymme, än att slösa med prestanda. Emuleringar som skapas i realtid måste ju använda mer datorkraft än vad som behövs för att spela upp streamande samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddiskar kostar ju typ ingenting idag. Jag hade hellre valt att slösa med hårddiskutrymme, än att slösa med prestanda. Emuleringar som skapas i realtid måste ju använda mer datorkraft än vad som behövs för att spela upp streamande samplingar.

Sant... fast i mitt fall handlar det lite mer om "portabilitet" 😉 Inte för att jag sitter på någon monster-DAW. Men det är sällan jag får kritiska problem med prestandan, ändå... (dessutom ska TruePianos vara ganska snålt på den fronten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot kan jag säga att jag prioriterar lagringsutrymmesanspråk. Jag betalar heller 1300 för en emulerande piano-plugg som tar högst 500MB på lagringsenheten, än en samplad motsvarighet som tar 3+GB i anspråk.
AKAI Splendid Grand.

Lagom många anslagsnivåer och ett snyggt ljud. Jag har använt den mycket.

Det är 256 MB flygel som AKAI erbjöd gratis till sina samplers användare. När den fanns på deras FTP för några år sedan blev den snabbt konverterad till en Soundfont utav Sound Creations.

Deras sida finns inte kvar på nätet, men sf2-filen florerar fortfarande.

EDIT:...och efter en googling dök det upp en mirrorlänk.

http://www.filesonic.com/file/52066945/Sound_Creations_Splendid_Grand_SoundFont.rar

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...