Jump to content
Annons

Superdesignade pluggar från Waves har bara en ratt


Audiorent

Recommended Posts

Annons

Waves måste fan i mig var världens mest framgångsrika företaga när det gäller marknadsföring! De kan sälja nästintill vad som helst i FX-väg.

Jag har stor respekt för företaget när det gäller att driva en business. Mycket stor respekt.

thumbs_up.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis en exciter, kanske med en vanlig EQ också. Inget jag skulle använda!

Varför inte (förutsatt att den gör jobbet på ett bra sätt)? Är det just exciter du har nått emot (kan vara jättebra ibland ju!)?

Är själv inte så förtjust i avsaknaden av inställningsmöjligheter (såvida det inte går att 'expandera' eller liknande)... möjligt att sånt som transientförstärkning och maximizer kanske klarar sig med endast mer/mindre, men jag vill gärna komma in och finställa parametrar. Om inte annat så för känslan av kontroll. Larvigt kanske, men jag vill känna att det är JAG som formar ljudet i mixen, inte presets. Nån som förstår vad jag menar? Eller är jag bara anal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte (förutsatt att den gör jobbet på ett bra sätt)? Är det just exciter du har nått emot (kan vara jättebra ibland ju!)?

Det är avsaknaden av kontroll samt vetskapen om vad pluggen gör som jag inte gillar. Givetvis så kan man säkert läsa sig till vad pluggen gör men jag vill fortfarande ha möjlighet att ställa in saker exakt. Uppenbarligen inget för mig m a o.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag alltid tyckt det är trevligt med lättrattade pluggar, men som Gilbert säger så vill man ju också ha kontroll över det man gör. Waves nya pluggar (och lika så ezmix etc.) kan säkert underlätta för många, men vad de däremot aldrig kan erbjuda är hur det ska låta i just din mix 🙂

Det är ju inte så att pluggarna har inbyggda öron som berättar för dig hur du bäst ska mixa just din elgitarr etc...

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit exempelvis Antress som släppt pluggarna så hade det nog inte varit många som varit intresserade....

Waves låter ju bra per automatik. Det vet ju alla! (Plats för ironismileyn)

Jag väntar på deras nästa serie... "No-Knob".

Tror många kommer att testa denna serie pluggar, men de flesta yrkesverksamma mixare kommer nog hålla sig borta av samma skäl som musiker skyr virtual guitarist.

Perfekt om man har turen att pluggarna gör det önskade jobbet på ens material, tråkigt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves var inte först med idén precis - och Sonalksis' varianter (som nog har funnits i 5 år eller något ditåt), har åtminstone lite grand justeringsmöjligheter på sina stora rattar:

tbk1.giftbk2.giftbk3.gif

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet säger att ju färre rattar, desto bättre verktyg. Ta en gammal LA2A t ex. Två rattar, in- och output. Inga konstigheter. Den har sitt användningsområde och gör det jobbet väldigt, väldigt bra. Vill jag ha en kompressor som smäller, ja, då tar jag en annan. Det handlar om att känna sina verktyg och välja rätt för rätt jobb. Sen är det inget som säger att dessa pluggar är bra för det, men om "pressure" visar sig vara en plugg som limmar ihop väldigt bra så varför skulle jag inte vilja använda den..?

ps. Jag kom på att jag t o m har kört trumpaket genom en gammal Studerbandare, bara för att på kompressionen och botten. Den hade INGA rattar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...