Jump to content
Annons

någon som har låtexempel på bra arrangemang i tretakt?


laxlaxlax

Recommended Posts

Hej kära vänner,

Håller på att arrangera instrumentering på en låt i tretakt. Och skulle behöva lite tips på arrangering, tycker instrumentens spelsätt på tretaktslåtar lätt blir förutsägbara. Så tänkte fråga om det är någon som pallar att dela med sig av tips på tretaktslåtar?

Här är en collaborativ spotify-spellista: spotify:user:laxlaxlax:playlist:0N31J9thMe0GuAAiqr9Tm0

Mvh, Laxy Lax the lax

EDIT: Stavfel

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns två typer av tretakt/vals — den som "betonar" ETT-två-tre ETT-två-tre, och så den ett-TVÅ-tre ett-TVÅ-tre...

Annars är The Beatles "We Can Work It Out" en ball låt som mixar fyr- och tretakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Animal Collective har tex. "Peacebone" och "Also Frightened" i tretakt, men det är ju inte direkt traditionell instrumentering, så det kanske inte hjälper. Det är hur som helst gjort på ett sätt som inte låter typiskt tretakt som man tänker sig det.

Kommer inte på några fler på rak arm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band Minus tre har en låt som visserligen snarare går i 6/8, som har lite egna betoningar. I A-delen är det typ 1 2 Å3 4 5 6. En betoning är på en synkop innan 3an, sen är det 4 och 5. Man slipper lite av valsgunget i alla fall, om man inte gillar det.

Ligger en länk till Minus tre på myspace i botten på inlägget, tror jag. låten heter Norrmannen Andersson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ist markerar 1:an & 3:an, får man ett väldigt behagligt gung.

Tex, ratatas "En herrelös hund", eller Peter LeMarks "vals i cement".

Also known as "polska" inom folkmusiken. Det är litet hjärtslagsrytm över det hela och en slags inbyggd obalans som skapar spänning och driv framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan variant är ju att lägga kompet i "2 mot 3" (vilket kan bli riktigt svängigt i vals) eller "4 mot 3"...

Här är ett exempel 😉

Edit;

Den stora skillnaden mellan vals och polska är betoningen. Vals har mest tyngd på 1:an, och polska kan ha på 1.2.3 eller 1-3.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Temat till "The persuaders!" ("Snobbar som jobbar") går i tretakt, men det tänker man nästan inte på. Komponerat av John "Berry" Barry.

här kan man lyssna:

http://www.youtube.com/watch?v=t99QQIXez4M

Link to comment
Dela på andra sajter

(edit) håller med om att tretakts musik är helt klart mer förutsägbart en tlx konstmusik

annars fattar jag inte riktigt hur du menar

kan du peka på någon låt som är typisk förutsägbar tretaktare?

lycka till med inspirationen till arret! 🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

(edit) håller med om att tretakts musik är helt klart mer förutsägbart en tlx konstmusik

annars fattar jag inte riktigt hur du menar

kan du peka på någon låt som är typisk förutsägbar tretaktare?

lycka till med inspirationen till arret! 🙂

Tack!

Angående att peka på det förutsägbara så tror jag det är underdelningen som bekymrar mig.. och mer specifikt när folk kombinerar shufflebetonade åttondelar.. på t.ex virvel.. och basen lägger betoning på ettan.. det är något som gör det hela så framtungt. Som att kompet stannar upp på varje etta.

Ursäkta om jag inte uttrycker mig särskilt klart.. har egentligen ingen koll.

Men tycker Willie Nelson parerar det bra i rainbow connection ( tvåa i playlisten ) när han startar sångmelodins fras på upptakten en synkop innan ettan, eller om det är en halv synkop eller dylikt innan.. bra tajming iallafall, som tar bort framtyngden. Han ligger och släpar lite här och dar på melodin som ger sköna underdelningar till sångmelodin tillsammans med kompet.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Angående att peka på det förutsägbara så tror jag det är underdelningen som bekymrar mig.. och mer specifikt när folk kombinerar shufflebetonade åttondelar.. på t.ex virvel.. och basen lägger betoning på ettan.. det är något som gör det hela så framtungt. Som att kompet stannar upp på varje etta.

Ursäkta om jag inte uttrycker mig särskilt klart.. har egentligen ingen koll.

Men tycker Willie Nelson parerar det bra i rainbow connection ( tvåa i playlisten ) när han startar sångmelodins fras på upptakten en synkop innan ettan, eller om det är en halv synkop eller dylikt innan.. bra tajming iallafall, som tar bort framtyngden. Han ligger och släpar lite här och dar på melodin som ger sköna underdelningar till sångmelodin tillsammans med kompet.

ok .. då fattar jag hur du menar

du förklarade utmärkt, svårt att få bort tretakten ur tretakten bara

hoppas man får höra om du lyckas lösa den långa ettan!

svårt att kringå om grunden redan är satt dessutom, annars hade willie släpet vart något

återkommer om jag hittar någe tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok .. då fattar jag hur du menar

du förklarade utmärkt, svårt att få bort tretakten ur tretakten bara

hoppas man får höra om du lyckas lösa den långa ettan!

svårt att kringå om grunden redan är satt dessutom!

Tack igen! Ska skicka en länk sedan när låten är inspelad. Hela grunden är komponerad.. på enbart gitarr och sång flyger den ganska bra. Vet dock ännu inte hur jag ska instrumentera resten av kompet. Speciellt skraj för trummorna.

EDIT: Tack förresten alla som postat videos och lagt till låtar. Ser fram emot att lyssna på dom!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...