Jump to content
Annons

nilsL

Medlem
  • Antal inlägg

    133
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

1 följare

  1. Jay Bass kräver inte att man köper någon separat sampleplayer ifall det var det som du menade.
  2. En Cubase-funktion som jag saknade när jag gick över till Reaper var möjligheten att ständigt spela in midi i bakgrunden. Om man inte tryckte på Rec i förväg och kommer på något bra när man sitter och improviserar så är det inte förlorat i Cubase. Om det är någon som vet om denna funktion lagts till i senare version av Reaper så säg gärna till. De tre bästa sakerna med Reaper är att det är billigt, väldigt stabilt (!) och ganska kraftfullt. Trivdes dock bättre med piano-roll:en i Cubase.
  3. Verkar väldigt intressant. De hade ett inslag om det i Mitt i Musiken (P1) för några månader se'n. Jag hörde nyligen att de arbetar på att även ta rena ljudinspelningar (dvs. inte bara midi) som input. Det vore verkligen inte dumt.
  4. Länken för knappen "Visa nytt innehåll" är fel. Den visar som default nya poster under Sidor istället för nya forumsinlägg (dvs. poster i Avdelningar). Känns ganska allvarligt med tanke på hur central denna funktion är.
  5. Stort tack för hjälpen. Verkligen snällt! Jag är rätt grön när det gäller preamps, så det vore till hjälp om andra vill kommentera också. Kan inte höra mycket brus från Alesisen, vilket verkar bra. Den första tagningen med Audient Mico verkar ha litet mer och klarare bas. Tror du att det är en effekt av preampen eller mick-placering eller liknande? Håller med om att mickarna låter bra.
  6. Tack för alla tipsen. 🙂 Jag läste i en annan tråd här på forumet att man ska akta sig för alltför billiga rör-preampar, så jag hade nästan väntat mig fler förslag på transistor-baserade förförstärkare (eller var det tipset överdrivet?). Vet inte om jag vågar mig på ART efter att ha läst kommentarerna här ovan. Alesis MicTube Duo skulle kunna vara intressant. Det som gör mig litet fundersam är bristen på recensioner och att jag är litet osäker på om den ska klassas som en av de där litet billigare rör-preamparna (den kostar ju mer än ART, men är också stereo). Triton Audio FetHead verkar ju vara en kul lösning, men om det nu är så att preamp:arna i mitt ljudkort inte är så bra som jag hade trott så kanske det är bra med en lösning som kan ta mick-signalen hela vägen upp till rätt nivå. Jag hade förresten tänkt mig spela in nyckelharpa/fiol. Är inte så inriktad på varken gitarr eller sång. Om det nu har någon betydelse. Tar gärna emot fler tips.
  7. Grymt bra musik på soundcloud som du länkar till förresten. Om du bor i Stockholm och inte alltför långt från mig (Sköndal) skulle jag kanske på prov kunna hjälpa till med att lägga nyckelharpa om du vill. Jag är inte någon nybörjare på nyckelharpa, men heller inte något proffs (som t.ex. umemagnus här på forumet) ska jag väl påpeka.
  8. Hej, jag tänkte höra om någon har några tips på en bra mick-preamp i prisklassen 500 - 1500 kr (mono räcker förmodligen, men stereo är ingen nackdel, och någorlunda neutral ljudåtergivning). Jag har varit rätt nöjd med mitt externa Firebox-ljudkort fram tills nu, men efter att ha läst på litet mer om dess preamps känner jag mig litet lurad. De verkar inte ha tillräckligt stark förstärkning för att kunna få min TSM MT47-mick (rörbaserad kondensatormikrofon) att komma upp i rimligt hög volym. Det finns en 12 dB-boost som går att aktivera via mjukvaran som följer med ljudkortet, men det verkar vara en digital förstärkning så det hjälper ju inte. Det verkar som att jag antingen behöver en annan mick eller en preamp och jag antar att det är mer ekonomiskt att satsa på en preamp. /Nils
  9. Jag känner till det där ljudbiblioteket, men skulle inte rekommendera det. Jämför de demo-låtarna med det riktiga instrumentet (mp3). Nyckelharpa är svårt att sampla. Inte minst på grund av alla resonanser. Tyvärr finns det såvitt jag vet inga andra samplade nyckelharpsbibliotek.
  10. Ja, men jag tror att åtminstone delar av guitar rig och amplitube stödjer riktig modellering. Kruxet med impulsresponser (IR) är att den tekniken är linjär, vilket gör att svårt att modellera fenomen som distning, kompression, etc. IR-filer är ett smidigt sätt att modellera vissa EQ-inställningar eller reverb, men det går inte att fånga alla saker som en högtalare har för sig.
  11. +1 Instämmer helt Assar!
  12. Musikbandet uniform motion har lagt upp en sammanställning över inkomster från Spotify, Deezer, eMusic, Amazon mp3, iTunes, nedladdning från bandets hemsida, och CD-försäljning på sin blogg. Jag tänkte bara dela med mig av länken eftersom jag tyckte att det var en intressant översikt. De har även skrivit litet mer här.
  13. Also known as "polska" inom folkmusiken. Det är litet hjärtslagsrytm över det hela och en slags inbyggd obalans som skapar spänning och driv framåt.
  14. Litet oklart vad du menar, men om du menar en unik förlaga så skulle väl det utgöras av live-musiken. Skillnaden är väl snarast att i musikfallet är originalet tidsbundet, medan i konstfallet är det platsbundet. Begreppet verkshöjd är i allra högsta grad tillämpbart på musik. En inspelning har inte samma värde som live-musik...
  15. Konstnärer har ju i och för sig följerätt, dvs. de får en viss procent vid senare vidareförsäljning av konstverket. Om någon affärsmässigt säljer begagnade CD-skivor eller säljer vidare den ekonomiska upphovsrätten till något verk har inte musikerna/tonsättarna mig veterligen någon rätt att kräva en procent av de intäkterna (i varje fall inte innan vi infört detta system 😉)
×
×
  • Skapa ny...