Jump to content
Annons

Gör ni likadan musik som er favoritmusik?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Annons

Jag gör såklart sån musik som jag vill höra själv, men det vore meningslöst att försöka härma mina favoritartister. De finns redan, och jag vill ha ett eget sound 😉

Däremot började jag min karriär genom att försöka låta som andra artister. Det är ett underskattat sätt att utvecklas. First you learn the rules, then you break them!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inte gjort så många "låtar" kanske ett 40 tal så är ja inte direkt rutinerad på området. Men jag har en bestämd plan innan, dvs jag bestämmer innan vilka instrument jag vill ha och vilken typ av låt ja vill göra. Och så utgår jag från det och försöker strikt hålla mig till min plan... om jag bara strular runt så får jag aldrig nåt klart. Och kan säja att självklart så blir man påverkad av det man hör och jag gör musik som jag själv vill höra, annars skulle ja ju aldrig stå ut ☺️ men även så blir ju musiken beroende på ens egen tekniska och musikaliska förmåga och i mitt fall har ja en del brister ha..ha.. men försöker naturligtvis dölja dem 😉 du vet: 80% attityd 20% kunskap:

Rock on

Just nu gör ja en som skall vara så enkel som möjligt kör bara i A och B med ett litet skruvat stick och då har ja bestämt det och måste då anpassa mig till det.... 😆

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Både och. Det jag gjort efter att ha inpirationen slagit till tycker jag själv i regel bättre om än det som jag försökt göra "på beställning". Men är vad jag tycker.

Det som är svårast är nog att hitta en bra text som fungerar till musiken eller tvärtom, därför enklare när man fått en idé där båda sitter direkt.

Skulle nog ha svårt att göra techno eller liknande, men kanske mest för att jag aldrig försökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på musik jag tycker låter bra. Vissa artister i de genres jag tycker om skriva extra bra grejer. När jag skriver egen musik vill jag skriva något jag själv tycker låter bra. Då är det ganska naturligt att jag mer eller mindre medvetet använder de artister jag tycker låter bra som referens för vad jag skall göra själv. Att skapa ett eget sound handlar bara om att försöka kopiera och sedan misslyckas med det.

Är överlag ganska trött på det där med att man måste ha ett eget uttryck och sound. Det är väl cool om man hittar något som är specifikt för en själv. Men man skall absolut inte tvinga fram det. Skriv musik med hjärtat och tänk inte så mycket på skaer runt omkring. Tvingar man fram ett sound eller uttryck är risken att det känns konstlat och det gillar inte folk. Människor vill generellt att det skall vara ärligt, äkta och naturligt. I min mening kan musiken man skriver bara vara en avspegling av en själv, annars blir det fel. Jag har försökt balla mig med konstig elektronisk musik. Men det är bara inte jag, och då kan det aldrig bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag funderar på det så kommer jag på mig själv att jag nästan enbart lyssnar på min egen musik. Så svaret är nog: JA. Jag är bäst, och jag lyssnar då på min favoritmusik!

EDIT: Jag missade frågan om uttänkt "plan". Jag försöker få melodin och texten att harmonisera med varandra. Texten ska också vara vettig - jag skulle inte känna mig bekväm i att leverera nonsens-texter. Jag har dock inget problem med att lyssna på andras texter om ingenting. Jag kan ägna en vecka åt att knåpa ihop den ursprungliga texten till att funka. Vanligtvis tar den ursprungliga texten bara ett par timmar att skriva, och som alla förstår så består en sån text av kompromisser även om den är fullt sjungbar. Sluthandlingen/ämnet kan därför ha ändrat sig innan veckan är slut.

Den enda text som känts helgjuten från första stund var "Moments on the run" som bara tog en och en halv timme att skriva melodi och text till. Och sedan spelade jag in samma dag.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni en uttänkt "plan" innan ni gör era låtar? Påminner era egna låtar om era favoritartister? Blir lite nyfiken.

Jag har absolut ingen plan överhuvudtaget. Nej, de påminner inte det minsta om någonting. Jag är inte nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni en uttänkt "plan" innan ni gör era låtar? Påminner era egna låtar om era favoritartister? Blir lite nyfiken.

För mig så är det hela prylen!

Har redan kört artistsvängen med blandad framgång och inget större genomslag så nu gör jag bara musik för min egen skull och behöver inte kompromissa eftersom jag gör det mesta själv.

Så då blir det 70-talshårdrock där jag försöker planka/imitera artisterna ifråga.

Kan låta gubbigt och det är det också, hehehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har flera projekt för att kanalisera mina hittepå.

Thinkingmachine där jag gör "syntmusik". Det är väl egentligen där jag hör hemma, så svaret är att jag gör i TM gör musik som låter lite som dom idoler man hade när man var liten, fast på litet eget vis.

Simple Machine som startade med 80talsfestivalen. Där få lite mer gitarrbaserad musik plats och är lite av en experiment verkstad.Smörig pop lyssnar jag inte på men det slinker med in i Simple Machines repetoar.

Manchesterorkestern, lite mer gitarrer och indie. Jo jag lyssnar på den här typen av musik.

Så egentligen är det väl Simple Machine som inte passar in i modellen av att man lyssnar på det man skapar...

Ofta har jag nog en vision när jag startar göra musik. Men det kan lika gärna bli slumpen som avgör,.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan kört artistsvängen med blandad framgång och inget större genomslag så nu gör jag bara musik för min egen skull

Musik ska man väl alltid göra för sin egen skull - främst. Låtar är ju musiksatt poesi, och det är kanske inte helt lyckat om man gör något bara för att det ska låta på ett speciellt sätt. Jag hoppas att du känner dig tillfreds med det du gör nu, då framgång inte bör vara målet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej! Självklart gillar man ju det man gör.... Men det är inte ens i närheten av det jag lyssnar på när jag ska avnjuta musik hemmavid, vilket jag gör typ 1gång per kvartal! Skulle inte ens vilja försöka göra sån musik jag älskar....det skulle bara förstöra njutningsmomentet av attt lägga sig i soffan och koppla av med favoritmusiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, delvis. Vissa element lånar man, vissa vill man ändra 🙂 Lyssnar mest på typ Sisters of Mercy of Fields of the Nephilim men brukar vilja ha något annorlunda ljudbild när jag skapar själv, men visst går det säkerligen att höra vad jag lyssnar på!

Link to comment
Dela på andra sajter

40 låtar lät mkt för min del^^ nej men när jag försöker pilla ihop låtar, så tar jag det som låter bra, vilken genre det än blir. Märker jag att nåt saknas eller ska bytas ut, så gör jag det... Och sen älskar jag att spela blues, men lyssnar knappt på det. Det spelar också stor roll i vilken musik jag skapar.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag/vi skriver den typ av musik jag skulle vilja höra..., visst finns det en del industrimetal där ute men man hittar alltid något "fel" på den musiken och gör rätt på sin egen musik.

Sen är det ju inte alla som håller med om vad jag tycker är rätt.

Någon plan däremot, nej...., ibland får jag för mej att jag ska skriva en viss typ av låt men det går alltid åt skogen.

Kanske hade varit lättare att följa sin plan om man hade haft bättre kunskaper inom musikteori, men jag gillar å andra sidan inte musikermusik så det blir bättre så här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sldrig skrivit, eller kommer aldrig skriva en låt för att låta som nån annan. Självklart kan kan folka tycka att de hör influenser. Ibland kanske det stämmer, ibland inte. Det viktigaste är att jag tycker att jag skapar fantastisk musik, och att det är en stimulerande hobby. Har inga planer på att nå ut till nån publik längre heller (provat o tröttnat), vilket ger ännu större utrymme för utsvävningar åt diverse håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej...kan inte härma mina favvoriter och även om jag skulle så ..nej-jag skulle försöka göra något eget.....

mest är det korta melodier som slutar och kompet fortsätter som vamp att improvisera över..

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka göra musik jag själv vill lyssna på, och hittils har jag lyckats rätt bra. sen kommer vissa å säger att de låter som det ena och andra som det andra men de flesta säger att det är rätt eget, även om vissa influenser hörs.

jag brukar dock aldrig utgå från att: så här ska det bli.

Det gör vi lite grann med bandet dock, men då sitter jag mest i baksätet så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...