Jump to content
Annons

Festival #35 Ac/Dc - Röstningstråd!


Carle

Recommended Posts

Annons

Okej, here we go!

12p - Melodi 11 - No Pants Boogie

10p - Melodi 7 - I put a rock n roll spell on you

8p - Melodi 5 - Half Ass Wonder

6p - Melodi 1 - Jack Butt

4p - Melodi 9 - Bring it On

Tycker inte min poängsättning var helt självklar, men har mycket annat att tänka på nu, så det är såhär det får bli! "No Pants Boogie" var dock en ganska självklar etta. "Bring it On" hade kunnat klättra högre med lite mer AC/DC-aktig produktion. Tack för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kommentarer och mina poäng:

Jack Butts

Lite småfånigt försök till Briansång annars hyfsat ACDC:ig.

Rock n roll saves my soul

Känns lite seg och muffliga trummor, lite dåligt tryck. Cool sång dock.

CPDC

Att man ens orkar lägga ner tid är nästan beundransvärt.

No

Bra riff men lite segt framförande. Sången känns lite oinspirerad.

Halfass Wonder

Bra producerat men kanske inte riktigt ACDC hela vägen, va?

Rock n roll dejavu

Känns lite kompressormosad men ändå... en juste rockändrolllåt. Bra sång här (åxå?). AC-DC-aktiga riff! Likaså slutet!!

I put a rnr spell on you

Låter ju faktiskt som om den här skulle kunnat vara en kasserad demo från Bon Scott-tiden. I alla fall till formen, många AC-DC-influenser kan anas här.

I am, you see they

Åt rätt håll men når kanske inte riktigt hela vägen i mitt tycke.

Bring it on

Kanske inte så mycket AC-DC... och tycker det låter som det ligger lite flange/chorus både här o där.

Indicator 221

Nähädu... det här skulle nog till en annan festival va? 🙂

No pants boogie

Helt OK AC-DC-pastisch, får man väl säga. Juste refräng!

Poäng

-----

12p - (06) Rock n roll dejavu

10p - (11) No pants boogie

08p - (07) I put a rock n roll spell on you

06p - (08) I am, you see they

04p - (04) No

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här forumet formligen kryllar av kompetenta låtskrivare, arrangörer och musiker. Inte minst visar denna festivalen prov på dessa. Det jag gillar bäst med låtarna i den här omgången är att utövarna har vågat tänja lite på gränserna utifrån vilka kriterier som har presenterats, och endast i något enstaka fall har det "brustit" och runnit över till något mer långsökt.

Å andra sidan, om man tänker efter, det är ju faktiskt alltid "rebellerna" som vinner, oavsett. Kom med en halvsunkig "cover"-wannabe och du får fet kick in the ass!

En eloge till Carle för hans tålamod i den här, något upprörda, festivalomgången.

Min poängfördelning (med kommentarer) lyder som följer:

12 poäng :: Melodi #11 - No pants boogie

Som de flesta andra bidragen dras tanken lätt till "Highway To Hell"-konceptet, varav vissa blir riktigt half ass. Men den här låten får till den rätt så bra — man kan till och med, utan att skämmas, sjunga "Hiiiigh-way to hell!" i refrängen. Härligt driv genom hela låten. Enligt min mening festivalens mest Angus-aktiga gitarrsolo, omän lite slarvigt. Den här låten blev omgående "min" vinnare redan under första genomlyssningen (när första refrängen exploderade...). Men åååh, vad jag hade velat ha lite backup-sång/kör i den.

10 poäng :: Melodi #6 - Rock n roll deja vu

Inte nödvändigtvis superjävlaassocierat med AC/DC, men fan vilket energisk och cool låt. Me like mucho! Jag väntade in i det sista med att ge den här låten poäng överhuvudtaget, eftersom den spontant kittlade helt andra influenser hos mig. Så jag tvingade mig att djupanalysera och fann till slut att Jamen, sedär fans ju ett AC/DC-fragment... och där med! Och där med! Jaaa! Honom ska vi haaa!

08 poäng :: Melodi #7 - I put a rock n roll spell on you

Lite "Let There Be Rock "-stuk över det hela. Rätt så läcker hybrid mellan AC/DC och Sweet. Festivalens bästa sångframförande, inte avseende Bon-tolkning, utan energiskt och jävlar anamma sett. Coolt solo (minus boggie-inledningen!). Kanske var låten sammanfattningsvis något för "avancerad" för sammanhanget i sitt utförande.

06 poäng :: Melodi #8 - I am A, u see they

Bra ACDC-tolkning a la Bon-eran, i alla fall inledningsvis. Den blommar dock aldrig riktigt ut i någon digg-eufori, lite som trevlig sex utan orgasm, men är ändå väl förtjänt sin pallplats.

04 poäng :: Melodi #1 - Jack_Butt

Visst, musiken "låter" AC/DC... med Udo Dirkschneider på sång! Underbart retro gitarrsolo. Det som ironiskt nog bidrog till att låten "bara" fick 4:an var den allt för stora kontrasten mellan verklighetstrogen musik och överraljerande text; det blev fel på något sätt.

Tack för mig!

Och så hoppas jag att vi ses i Göteborg på lördag! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter många tankar fram och tillbaka så får min poängfördelning nog ta att bli såhär:

12 Poäng: Melodi nummer 6 - Rock n Roll Deja Vu

10 Poäng: Melodi nummer 11 - No Pants Boogie

8 Poäng: Melodi nummer 5 - Half Ass Wonder

6 Poäng: Melodi nummer 7 - I Put A Rock n Roll Spell On You

4 Poäng: Melodi nummer 8 - I am A, u see they

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

12 Poäng: Melodi nummer 11 - No Pants Boogie

Klockren, mycket bra låt....

 

10 Poäng: Melodi nummer 7 - I Put A Rock n Roll Spell On You

Läbbigt nära Bon Scott

 

8 Poäng: Melodi nummer 6 - Rock n Roll Deja Vu

Härlig sång

6 Poäng: Melodi nummer 8 - I am A, U See They

Skön ren gitarr

 

4 Poäng: Melodi nummer 4 - No

Bra gitarrkomp

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu är det färdiglyssnat.

Tack för festival Carle...och som redan konstaterat så var det ju fruuuktansvärt svårt att förstå/tolka hur man röstar, nåväl.

POÄNG FRÅN FOPPALAND:

12p låt Nr:7 I put a rock n roll spell on you (lite tunn produktion men bra driv och sången är ju fantastisk...en sleten Bon Scott precis som sig bör, måste tillägga att jag även gillar slutet med handklappen som trampar igång med trummorna som outro)

10p låt Nr:1 Jack butt (Mycket AC/DC över detta, låter som nåt från dom nyare plattorna. Sedan är det redan konstaterat att sångare är ju UDO Dirkschneider, vad gör han i AC/DC!?, hehe)

8p låt Nr:4 No (Skönt riff och det drar lite åt The Cult)

6p låt Nr:8 I am, you see they (Vad är det för jävla titel, jag retar mig på den varje dag!? bra tight spel, vilket man inte kan säga om alla bidrag i tävlingen. Men det blev liksom för snällt hela paketet, sköna AC/DC-vibbar dock.

4p låt Nr:5 Halfass wonder (rolig/bra lyrik med bra ljud på denna låt, denna finns det lite spår av AC/DC av men detta är för avancerat, låter mer som nåt svullstigt amerikanskt band några som har Doc Macghee som manager kanske!?

Kan bara konstatera att med sånt här tema så är vi alla vinnare...pure fucking RnR! 😆

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Mors.. trodde att jag skulle missa röstningen pga av strul med nätleverantören.. men nu e nätet uppe igen.

12 p till låt nr 7: Detta var bättre än orginalet ... bra driv i låten.

10 p till låt nr 8: Bra men jag tycker kören i början, va gör den där?

8 p till låt nr 3: Bra sväng i ref.

6 p till låt nr 5 Helt ok låt, men blir lite för mycket jill jonsson i ref, lite för mycket nashville för mig. :-)

4 p till låt nr 4: Introt världsklass men sen kommer det liksom inte igång, helt ok men energin var e den.

Resten va sådär ......... :-)

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer mina röster, tog ett tag att lyssna igenom, plats 3-6 var väldigt jämna.

12p - Melodi 11 - No Pants Boogie

10p - Melodi 1 - Jack Butt

8p - Melodi 8 - I am A, u see they

6p - Melodi 7 - I put a rock'n'roll spell on you

4p - Melodi 5 - Half ass wonder

11,1,8 låter ju mycket acdc i mina öron. 7.an har ju lite acdc möter Nashville Pussy och det är ju inte fel.

melodi 5 var jag lite tveksam till att ge poäng för jag hör väldigt lite av acdc i den fast det är en skitbra låt, finns ju ändå vissa detaljer. Hade det varit en Kis festival hade den däremot kommit på en top placering, låter som Kiss lyssnat lite på acdc 80%kiss, 20% acdc).

jag ska försöka skriva mer senare, har 2 ungar som bråkar brevid mig just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

AC/DC är stort någåt man inte når upp till så lätt.

För mig är det sången som är svag.

AC har altid haft grymma sångare.

Jag vet inte poängen men den högsta går till.

Numer 7. I put a rock'n roll spell on you. Överlägsen allt annat.

Nästa var lite svårare då första låten både har bra sång och attityd men det känns mer Accept än AC. Förlåt?

Nästa poäng går till. Nej jag ändrar mig.

Nästa går till låt nummer 1.

Brons: Nr 6

Finns det några andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

AC/DC är stort någåt man inte når upp till så lätt.

För mig är det sången som är svag.

AC har altid haft grymma sångare.

Jag vet inte poängen men den högsta går till.

Numer 7. I put a rock'n roll spell on you. Överlägsen allt annat.

Nästa var lite svårare då första låten både har bra sång och attityd men det känns mer Accept än AC. Förlåt?

Nästa poäng går till. Nej jag ändrar mig.

Nästa går till låt nummer 1.

Brons: Nr 6

Finns det några andra?

Plats fyra och fem då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr slängde jag resten. Förlåt? Jag hade en längre lista. Alla var bra men just för mig var det ingen tvekan.

Förlåt fyra och fem?

Du är förlåten...jätteklumpigt röstat!

Gör om gör rätt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att rätta till eventuella oklarheter angående min röstning. Här är mina röster:

12 p till låt nr 7

10 p till låt nr 1

8 p till låt nr 6

6 p till låt nr 11

4 p till låt nr 2

Edit: Vill även korrigera att jag slängde någonting. Det gjorde jag inte. Däremot brukar jag alltid lyssna på alla låtar ett par varv sedan börjar jag radera från spellistan allt eftersom när jag var klar hade jag fyra låtar kvar. Hade missat att det skulle vara 5. Så jag gav bara poäng till dom 3 som jag tyckte var självklara. Om det har sårat någon ber jag givetvis om ursäkt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...