Jump to content
Annons

Festival #35 Ac/Dc - Röstningstråd!


Carle

Recommended Posts

Njae...en sista ensam 12p kan bli väldigt avgörande, eller hur!?

Ja, absolut.

Men om omröstningen bara får in ett fåtal röster (jag säger inte att det kommer att bli fallet, det är trots allt gott om tid fortfarande) varav några diskvalificerades eftersom dom int delade ut alla poäng, så kan diskvalificeringen i sig ha en avgörande påverkan.

En lösning vore att fördela resterande poäng på övriga bidrag. Ett ex:

Delar man enbart ut en tolvpoängare får resterande tio bidrag dela på övriga (10+8+6+4) 28 poäng.

28/10 ≈ 3

Tilldela övriga tio bidrag tre poäng var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Poängförfarandet och röstning är väl inte så viktigt...

eg förstår jag inte varför jag läser tråden men man är nyfiken förstås om någon gillar ens bidrag eller har någon fråga (fast just nu är det ju "anonymt" så det går inte svara, än) , eller kommer med någon som helst konstruktiv kritik, men de flesta slänger bara ur sig några poäng till den de tycker låter bäst, kanske orkar de rösta på flera låtar, några få bemödar sig att kommentera alla bidrag, cred till er.

Det roligaste är själva skapandet och att ha fått iväg ett alster, därför är jag med, hur många tradiga skisser har man inte liggande..

Jag tycker givetvis det är kul att höra alla andras bidrag, men sen, nu i röstningen, är det en aning tråkigt, fast nyfiken som man är tittar man in til the bitter end 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, absolut.

Men om omröstningen bara får in ett fåtal röster (jag säger inte att det kommer att bli fallet, det är trots allt gott om tid fortfarande) varav några diskvalificerades eftersom dom int delade ut alla poäng, så kan diskvalificeringen i sig ha en avgörande påverkan.

En lösning vore att fördela resterande poäng på övriga bidrag. Ett ex:

Delar man enbart ut en tolvpoängare får resterande tio bidrag dela på övriga (10+8+6+4) 28 poäng.

28/10 ≈ 3

Tilldela övriga tio bidrag tre poäng var.

Eller låt alla få 30 poäng att dela ut som de vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev fel, blandade ihop det med den som vann Studiofestival #34 [distorsion] och det var ju du.

Tyvärr gick det inte att ladda ned eller heller att klicka på spelaren i den gamla 34-tråden för att

höra låtarna därifrån igen, men det kan ha varit "madeinroad79" också, men då går jag bara på det vaga

minnet av titeln... Det lät sådär ofantligt vingligt då och det gjorde ju ett bidrag denna gången också.

vingligt .......... ☺️

kan aldrig vara jag 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara flika in lite hastigt och beklaga det märkliga förfarandet att inte följa reglerna för poängfördelning enligt redovisad fördelningstariff. Personligen ser jag det som inget annat än brist på respekt för dels Festivalgeneralens engagemang samt inte minst för de som har lagt ner möda att under pressade omständigheter knåpa ihop sina bidrag (jag tänker på eventuellt dem som kanske in i det sista hade hoppats på ett samarbete, vilket av allehanda skäl inte blivit av, och därför blivit nödgade till att ge sig an prestationer de i vanliga fall inte utövar).

De som delar ut poäng bör inte ta sin uppgift att bedöma på så jävla blodigt allvar. Låtarna är skrivna med direktiv att vara "inspirerade av", inte att "låta som". Att bedöma huruvida en låt är "inspirerad av [någon]" måste väl grundas på mer än ytligheter som hur basen ligger i mixen (typ). Det handlar lite mer om (förmågan) att analysera musiken på ett högre (eller djupare) plan. Om man nu som poängutdelare anser sig inte kunna höra någon inspiration alls, whatsoever, i respektive låtar så är mitt förslag att man försöker hitta någon "närmsta gemensamma nämnare" och fördelar poängen efter det. Eller så skiter man i det. Inget kvasi.

Jag är helt säker på att ingen upphovsman/artist i den här festivalen på något sätt är ute efter någon vinstära eller statusetikett. Däremot brukar ju poängutdelningar bjuda på viss spänning för både deltagare och trådbesökare, vilket säkert är en anledning till att många ställer upp i sådana här sammanhang.

Så till alla party poopers: visa respekt, eller get the fuck out!

Ta-taa!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det blev lite väl mycket gläfs och tjafs, sprunget ur att jag inte utdelade alla poäng. Jag är berättigad till min åsikt, den är inte respektlös och jag har inte brutit mot något som är uttryckligen angivet i reglerna. Det behöver inte innebära slutet på världshistorien att vi gör olika tolkningar av bidragen och av regelformuleringarna.

Vill ni inte räkna mina poäng så är det bara att låta bli. Svårare än så behöver inte livet vara.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Assar, det var inte helt och hållet "sprunget ur" din specialfördelning. Dessutom har det hänt i tidigare festivaler att poängdelare struntar i reglerna, med ganska så snarlika reaktioner som nu.

jag har inte brutit mot något som är uttryckligen angivet i reglerna

Hmmm... Om du syftar på vad du sa tidigare att "Där framgår inte att man måste avge alla poäng" så väl det lite väl muskelspännande; nästan som att börja plocka cyklar ute på stan eftersom det ju inte uttryckligen står i lagen att "man får inte stjäla cyklar". De flesta är nog införstådda med reglerna för poängdelning i den här festivalen. Själv tycker jag att Carle har varit hur tydlig som helst på den punkten.

Men visst, självklart är det inte slutet på världshistorien...

Men det är likväl party pooping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara flika in lite hastigt och beklaga det märkliga förfarandet att inte följa reglerna för poängfördelning enligt redovisad fördelningstariff. Personligen ser jag det som inget annat än brist på respekt för dels Festivalgeneralens engagemang samt inte minst för de som har lagt ner möda att under pressade omständigheter knåpa ihop sina bidrag (jag tänker på eventuellt dem som kanske in i det sista hade hoppats på ett samarbete, vilket av allehanda skäl inte blivit av, och därför blivit nödgade till att ge sig an prestationer de i vanliga fall inte utövar).

De som delar ut poäng bör inte ta sin uppgift att bedöma på så jävla blodigt allvar. Låtarna är skrivna med direktiv att vara "inspirerade av", inte att "låta som". Att bedöma huruvida en låt är "inspirerad av [någon]" måste väl grundas på mer än ytligheter som hur basen ligger i mixen (typ). Det handlar lite mer om (förmågan) att analysera musiken på ett högre (eller djupare) plan. Om man nu som poängutdelare anser sig inte kunna höra någon inspiration alls, whatsoever, i respektive låtar så är mitt förslag att man försöker hitta någon "närmsta gemensamma nämnare" och fördelar poängen efter det. Eller så skiter man i det. Inget kvasi.

Jag är helt säker på att ingen upphovsman/artist i den här festivalen på något sätt är ute efter någon vinstära eller statusetikett. Däremot brukar ju poängutdelningar bjuda på viss spänning för både deltagare och trådbesökare, vilket säkert är en anledning till att många ställer upp i sådana här sammanhang.

Så till alla party poopers: visa respekt, eller get the fuck out!

Ta-taa!

Tack för kaffet...nu väntar jag in avecén, så ska en slipsten dras.

Verkar lättare att misstolka dessa superenkla regler/förhållningsätt.

Håll festivalerna vid liv, FORUMETS guldkorn i mina ögon och nån dag ska jag jävlar i mig vinna och bli superdryg, muahaha!!

Rösta på nu boys and girls!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni röstar enligt följande:

Poäng att dela ut är 12p, 10p, 8p, 6p och 4p. Tror alla begriper att man bara kan dela ut en 12:a, en 10:a och så vidare. Därefter tror jag också alla begriper att 12p går till den låt ni tycker bäst om, därefter ger ni ut poängen i en fallande skala. Övriga bridrag erhåller 0p.

Rötsningen skall se ut enligt nedan:

12p - Melodi X - xxxxxxxxxx

10p - Melodi X - xxxxxxxxxx

8p - Melodi X - xxxxxxxxxx

6p - Melodi X - xxxxxxxxxx

4p - Melodi X - xxxxxxxxxx

Att bidrag och röstningen stavats bridrag respektive rötsningen här ovan är inte tillräckligt för att missförstå hur Carle vill att man röstar.

Det är inte annorlunda än när man fyller i en enkät eller en registrering av en köpt mjukvara. Saknas något blir det oftast värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va i Helvete. Rösta som det står på första sidan som Carle visar.

ska det vara så jävla svårt. tror ni det går till så på melodifestivalen oxå va?

nä jag vill bara rösta på en 12p till en bara en. Jävla ålhuven

sabba hela Röstnings tråden Va .

Kunde ni tagit i en sepparat tråd hur reglerna skal vara.

Förbannelse .

Link to comment
Dela på andra sajter

Va i Helvete. Rösta som det står på första sidan som Carle visar.

ska det vara så jävla svårt. tror ni det går till så på melodifestivalen oxå va?

nä jag vill bara rösta på en 12p till en bara en. Jävla ålhuven

sabba hela Röstnings tråden Va .

Kunde ni tagit i en sepparat tråd hur reglerna skal vara.

Förbannelse .

min hjälte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså har jag lyssnat klart och röstar enligt följande, åsikterna är mina och behöver ej ses som allmängiltiga sanningar 🙂 (Eller?? 😳 )

12p - Melodi 11 - No pants boogie

"She play's it rough from down here, I see no underwear"... härlig AC/DC lyrik, snuskigt men på rätt sida gränsen!! Solklar 12:a, gitarr, bas, trummor och sång sitter där de ska, inga krusiduller bara raka rör och en härlig attityd!! ☺️ Skulle dock önska aningen mer krisp/värme i gitarren, då hade den platsat på highway to hell skivan!

10p - Melodi 8 - I am A, u see they

Anar thunderstruck inspirerade körer, både vers och ref låter som dom skall, skulle önskat lite mer ös i gitarrerna bara.

8p - Melodi 1 - Jack butt

Riktigt bra gitarrsound, speciellt sololjudet med sitt korta delay, väldigt mkt ac/dc över ackordföljder och arr. Tre saker drar ner betyget, dels den hårda sången, dels baskaggen som inte låter bra samt är otajt ibland men ffa dom fula orden i texten.... snuskigt och på fel sida gränsen 😠

6p - Melodi 5 - Half ass wonder

Bra i versen, börjar lite naket med gitarr/trummor/sång och basen kommer in innan ref som sig bör. Men sen.... wtf refrängen låter som tagen från Alice Coopers constriktor platta! Men eftersom jag gillar Cooper så är jag ett fan av låten ändå, men räcker inte riktigt som AC/DC låt 🙁

4p - Melodi 4 - No

Gitarren och basen låter mest AC/DC, trummorna är bra men kunde varit lite mindre krusiduller (inte för mycket hihat och virvelfix). Saknar lite glöd i sången.

Rock'n' roll deja vu bubblade länge men fick ge sig, den låte bara ac/dc i slutet, resten låter kiss..... 😉

Tack alla låtskapare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det blev lite väl mycket gläfs och tjafs, sprunget ur att jag inte utdelade alla poäng. Jag är berättigad till min åsikt, den är inte respektlös och jag har inte brutit mot något som är uttryckligen angivet i reglerna. Det behöver inte innebära slutet på världshistorien att vi gör olika tolkningar av bidragen och av regelformuleringarna.

Vill ni inte räkna mina poäng så är det bara att låta bli. Svårare än så behöver inte livet vara.

Njaoaeöhh...

Det är inte alltid jag håller med Valle när det gäller forumsmåtjafs, men i det här fallet så har han solklart rätt.

Om inte annat så handlar det just om respekt. Ytterst kanske gentemot festivalgeneralen, som i nuläget får det ofrivilliga dilemmat att efterhandstolka och ombestämma regelverket; ett läge som säkert kommer att skapa gnabb från åtminstone en part.

Om vi ska prata om hur svårt livet är, så är det inte SÅ knepigt att följa ett enkelt regelverk, speciellt som ingen vinner något på att bryta mot det. Och nä, det handlar inte om paragrafridderi, utan om vanlig... respekt. Ungefär som att komma i tid till ett bokat möte "även om ingen fattig blir drabbad om man kommer för sent".

Så... den enklaste lösningen på uppblossad diskussion är att du / ni som inte delat ut alla poäng, faktiskt ruskar av er prestigen/ointresset/högahästenpositionen/whatever(?), garvar lite och levererar en sistapoängare oxå. Skitenkelt. Så kan vi gemensamt sjunga we shall overcome the higway to hell aint a bad place to be.

(och... ta nu detta inlägg på rätt nivå, jag pratar inte heller om tilltrasslad världsordning. Snarare om en fest som liiiiite lite grann kom av sig)

frid ut

/Bengus

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att rösta !

12. I Put a rockn roll spell on you / Helt rätt, bra nära Bon, drivet och glädjen vinner & Whiskyn...:-).

10 P.No Pants Boggie / Trummorna vinner / uttalet på sången suger Gekås,typ Conny Bloom i Åttan.men dock,,Bra som fan.

8 P. Rockn Roll deja vu / Cinderella har sex med Slade = Bra ös, skön flirt med Grand Funk Railroad..bra som fan.

6 P. Half Ass Wonder / snärtiga gurariff, grymt trumljud, skitnödig gene simmons wannabe på sång..får skööna Sweetvibbar,, det här är bra,,men inte AC/DC så mycket., dock lätt bästa prodden.

4 P. No / Ebbot i soffan med en SM 58 läsandes på ett Molly Hachet konvolut. Klockren glädje ! Bra riff på guran !

Link to comment
Dela på andra sajter

om det bara finns EN låt man kan tänka sig att ge poäng då?

så kan man väl försöka rangordna övriga 4 som dålig, sämre, sämst, helt kass tex.

eller låter lite som acdc, knappt som acdc osv. och ge poäng efter det.

några bidrag kanske har nått du förknippar med acdc även om allt inte stämmer.

eller så tänker du mindre på acdc och mer på vad du gillar/inte gillar hos låtarna och produktionen.

det roliga med festivalerna är att läsa komentarerna till låtarna, både positiva och negativa så det ore kul att få veta vad som är fel de flesta låtarna eftersom de inte går att poängsätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...