Jump to content
Annons

Mixning i lurar


northpaw

Recommended Posts

Läste hörlurstestet i senaste Studio. Dyra lurar är ofta bäst, men jag har ett trick som gör att jag klarar mig med (nästan) vilka skitlurar som helst.

Jag importerar ett audiospår med en snutt från en färdig, kommersiell låt som jag tycker har en bra ljudbild. Så lägger jag den nånstans i den produktion jag håller på med, mitt i ett avsnitt där jag använder ungefär liknande instrument och alltså önskar en liknande ljudbild. Så sätter jag loopmarkörerna (Cubase) från en takt före klippets början till en takt efter, så att när jag loopar så får jag först en takt av min låt och sen en bit av den importerade produktionen. Så loppar jag på, och skruvar på mina reglage tills mitt avsnitt låter ganska likt min målljudbild.

Med den metoden klarar jag mig med ett par Koss Porta Pro (som jag faktiskt köpte 1989, slå det!), lurar som inte direkt är kända för att ge en rak frekvensgång. Men det färdiga resultatet låter skiiitbra när jag spelar det i min referensanläggning.

Det här kanske inte alls var så smart och unikt, det kanske är något som alla testat och tycker funkar dåligt. Men för mig är det kalas, och det spar tusenlappar.

Detr enda som behövs är ett par "adaptiva" öron, och det tror jag de flesta har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Faktiskt en av de mest kreativa lösningar jag läst på detta forum ! Alltför ofta hänvisas man till plugg x som kostar xxx :- eller skaffa andra monitorer (suck..) byta mixerbord ...etc......kostar xx xxx pesetas.

Ditt tips är månadens viktigaste , tar till mig det på direkten. ! 😛

Hade ett liknande tips att klara sig med sina gamla vanliga hifi-högtalare istället för att man tvunget måste ha dyra monitorer. Jag menar : Det mixades musik även innan Yamaha Ns-10 kom ut på marknaden. Skaffar man nya monitorer så måste man lära känna dom , och de har dom flesta missat så därför går man genvägen över pluggparadiset och en maximizer och voila´ allt låter fan i mig likadant. Väldigt originellt. 😛

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Klämmigt trick. Smart och igentligen enkelt, därför svårt att komma på. Tack för tipset. Alla udda och budgetvänliga lösningar är välkommna.

Link to comment
Dela på andra sajter

-bra alternativ: det går nämligen alldeles utmärkt att mixa bort sig med ett par dyra monitorer också. Med din metod vet man i alla fall att man inte är ute och cyklar alldeles...

-att både lyssna i monitorer och ibland ta med mixen till olika skräpiga högtalare tror jag är det bästa. -om man jämför med annan liknande musik som man anser vara välljudande på lite olika ställen kan man ju hoppas att man lyckas...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Mycket bra tips. Du har sparat (eller åtminstone skjutit på framtiden) en stor investering.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma metod som man måste använda för att lyssna in sig på nya monitorer om de inte låter så naturtroget som man egentligen önskar.

Med bättre monitorer skruvar man tills det låter bra - och sedan låter det helt enkelt bra överallt annars också - men för säkerhets skull, är det bra att under resans gång lyssna på någon färdigmixad skiva ändå, för att kontrollera att man inte har blivit fartblind av något speciellt ljud e dyl...

Med sämre lyssning, är det däremot mycket viktigare att referenslyssna i olika anläggningar under resans gång också.

Som någon nämnde, så är det dock lätt att man tappar en massa detaljer i sämre lyssning, så att det ändå inte blir så bra som det hade blivit annars - men någonstans måste man ju sätta ribban... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig oh tar till mig ditt tips. Jag mixar i min hifi-anläggning och vi har släppt tre demosar med bandet som är mixade i dessa högtalare. Och de låter riktigt bra i alla anläggningar jag lyssnar. Det är en myt om att man MÅSTE ha dyra studiomonitorer för att kunna mixa korrekt. Nu tar vi död på den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan nog sätta en bra mix i det mesta bara man känner högtalarna tillräckilgt väl.

Har själv mixar i 20 watts pioneer hägtalare men minimum frekvens omfång och ett äckligt ljud. Och när mixen har vart färdig och jag ska referenslyssna i skolans genelec monitorer så sitter mixen klockrent.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig oh tar till mig ditt tips. Jag mixar i min hifi-anläggning och vi har släppt tre demosar med bandet som är mixade i dessa högtalare. Och de låter riktigt bra i alla anläggningar jag lyssnar. Det är en myt om att man MÅSTE ha dyra studiomonitorer för att kunna mixa korrekt. Nu tar vi död på den!

En myt med ett stort mått av sanning trots allt. 😉

Jag gjorde riktigt bra mixar efter flera år tillsammans med mina Alesis Monitor One, så man kan absolut lära sig mixa bra i de flesta högtalare.

Dock är det så, att när jag bytte till mina ADAM P11A, så blev det en otrolig befrielse, eftersom jag plötsligt hörde alla detaljer, fick bättre upplösning av ljudet i alla frekvensområden och fick en bättre definition i stereobilden. Tråkigt nog, kände jag att jag gärna hade velat göra om alla gamla mixar, eftersom de plötsligt inte lät så bra som jag hade uppfattat dem med de gamla monitorerna... Jag behövde inte lära mig dem alls, utan gjorde bra mixar från dag ett. När jag sedan skaffade ett par P33A, så blev det ännu ett snäpp bättre. 🙂

Testade också nyligen de svenska RAL - och det var också en trevlig upplevelse, eftersom jag upplevde dem som rena och ärliga. Favoriterna är fortfarande ADAM S3A (som kostar för mycket för mig) och deras lillebror, P33A - men när det gäller monitorer runt 15000:-, så skulle jag faktiskt ha mycket svårt att bestämma mig mellan P11A och RAL...

Summa summarium så skulle jag definitivt inte vilja gå tillbaks till sämre monitorer och få tillbaks en luddigare ljudbild som är svårare och tar längre tid att lära sig hantera. Man blir väl bekväm "på äldre dar"... 😛 Hade jag blivit tvungen, så hade det förstås gått - men då kommer det obekväma referenslyssnandet på olika anläggningar tillbaka - och det är så trist, att jag hellre spenderar lite mer pengar på att få riktigt bra prylar som det alltid blir rätt med från början. 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte så mycket att jämföra med är ju ditt tips klockrent... men har man som Claes säger, vant sig vid bra grejer, blir man bara irriterad av att behöva göra kompromisser eller ta till knep för att lyckas göra ett bra slutresultat..

Innan jag skaffade monitorer satt jag med ett par billiga hifi-högtalare ( som i ärlighetens namn inte ens var värda namnet Hi-Fi ) och tyckte att det var mer slump än skicklighet om man lyckades göra en bra mix även om man satt flera timmar varje dag o verkligen lyssnade på hur högtalarna spelade..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har prövat flera olika mastrings pluggar men jag har aldrig lyckats att få bra ljud genom dem.

resultatet som jag oftast fått är att ljudet klipper eller distar.

håller mig till min standard metod att klämma på de frekvenser som skall höras plus att öka volymen med hjälp av en kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tipset kan ju bara funka på dom frekvenser som faktiskt hörs i dina lurar?

Jag är den första att intyga att man kan lära sig mixa även med dåliga hjälpmedel, men det är ganska tröttsamt i längden - blir många testlyssningar och kasserade cd-r:er. 😎

Kan man inte få bidrag från Leif Pagrotsky för att köpa genelecs? Det borde man!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...