Jump to content
Annons

Nästa trend i musik?


Desecrated

Recommended Posts

Annons
sadomachine (oregistrerad)

Enklast är väl att fråga Germund Stenhag vad det är för dynga han tänker mata p3`s lyssnare med nästa år.

Det spelar ju uppenbarligen ingen roll hur värdelöst det är, folk börjar ju gilla skiten ändå efter tillräckligt många lyssningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni den nya trenden under 2011 kommer att vara ???

En tydlig trend jag märker är att "många" tidigare hiphop producenter går över mot modern dance/pop och tar med sig influenser som kreativt trumskapande o.s.v.

Givetvis är 80 och 90 tals syntarna kombinerade med som senaste från reFX och Lennar Digital.

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Återvinningsstationer för musikinstrument kommer att bli poppis, särskilt synthfacket.

Återanvändning av redan komponerad musik blir stort, samplingen standard.

Återanvändning av gamla bandspelare och vinylskivor men genom nya användningsområden.

Notböcker kommer få en retroskjuts.

... på sikt.

2011? Inte en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom genren pop/rock/underground..

Afrikanska influenser kom igång lite grann under 2010, jag tror fler kommer haka på det - iallafall i undergroundkulturen

och det är ju där det brukar börja. Tror vi kan vänta oss en rörelse av Mali-influerad gitarrbaserad musik ungefär som bluegrass tog fart runt 2007-2008. Dessutom tror jag afrikanska körer och rytmer kommer närma sig undergroundscenen mer, som i exemplet taken by trees skiva East of Eden, som visserligen spelades in i Pakistan, men associationerna är om jag inte minns fel långt borta från det afrikanska. Tycker mig också märkt att Afrika är det nya landet för kulturfolk och att det fått någon slags revival bland konstnärer och musikskapare, kanske som någon slags symbol för äkthet.

Möjligtvis kan slagvattnet efter Johnossi's och dylik musik skapa mer arenarockig bandkultur bland ungdomarna. Eller så är musiken för allmängiltig för att skapa trend.

Sen kommer säkert Fleeting-foxes-inspirerad rödruteskjort-pop med daggdroppig o naturmystisk stämsång fortsätta men antagligen klinga av, känns som den musikkulturen har starkt samband med klädstilen och att folkmedvetandet nu är mättat på flanellskjorta. Den har antagligen sin peak nu och haft ett halvår bakåt.

Men en gissning om vad som kan komma ... för det första tror jag inte man kan prata enbart om hur något låter utan också vilken kultur den för med sig, klädstil eller känslobetoning.. men min gissning är ett band som klär sig relativt vardagligt och chosefritt, något i stil med grunge fast utan smutsen. Musikaliskt är det nog skit samma, bara det är starka låtar. Tror samhällsmedvetandet nu eller snart vill ha en motkultur till ytligheten och det överdrivet exhibitionistiska i Lady Gaga, Blondinbellas blogg, Top Model-fotografier, MTV & det tillfixade utseendet. Tycker mig märka det i samhällsdebatten, en rädsla för att inte duga som sexuellt kapital och en möjlig uppvärdering av det avslappnade & vardagliga. Ett band eller bandkultur som trycker på den knappen och samtidigt är ungdomliga tror jag kan få poäng.

Sen kommer säkert Rockabillykulturen fortsätta i en annan form. Tänker möjliigtvis på den musikaliska subgenren Psychobilly, som har kraftigt kulturellt värde & slagkraft. För det första i ordet! Ibland är det just vad som behövs för att skapa trend, att ett ord låter coolt och kan sprida nyfikenhet. Men kommer antagligen inte nå mainstreamkultur. Men starkt värde i estetiken, att kombinera punk, rockabilly och voodoo som redan har starka referensgrunder att utgå ifrån - bikers, dödskallar, bakåtslickat hår, bilar, frankensteins monster. Lättsålt.

Jaja vi får väl se.

* Skrivet med feber, ursäkta om det är osammanhängande!

Redigerat av laxlaxlax
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi såg ju den här baseline skiten poppa upp för ngra år sedan...och nu hör man "Dubstep" överallt...kan det vara så att basen kommer att stå i centrum? En av anledningarna att man nästan helt slutat chilla på christiania är ju att du knappt hinner komma in i byn innan klubbar, privatpersoner och skatare börjar blasta "BWWOOOMBOWOOM bombombombom BWOMBWOM" fan vad jag känner mig gammal....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Musikbolagen borde nu se potentialen med rockband/guitar hero osv så jag kan tänka mig att det kommer direktiv till producenter om att göra hits som fungerar som spel låtar. Så det borde bli mer solon företrädesvis gitarr och utgivning av spel refillsen kommer samtidigt med lanseringen av skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...