Jump to content
Annons
  • Entreprenörskap och att leva på sin musik med Karl-Ola Solem Kjellholm

    MÅNDAGSINTERVJUN: Karl-Ola Kjellholm ger dig värdefulla tips kring konsten att överleva på sin musik, att hitta och vårda samarbeten och att våga slänga sig ut i situationer som inte är 100% bekväma.

    Lotta Fahlén

    Karl-Ola_1_red.thumb.jpg.0c089779ffde618bdf0ff4e74d6ec4e7.jpgKarl-Ola Solem Kjellholm.

    Karl-Ola Solem Kjellholm är låtskrivare och producent med ett långt CV bakom sig. Han har skrivit och producerat låtar till såväl Melodifestivalen som Idolvinnare, jobbat med Tiesto och The Band Perry, spelat in gitarr åt Max Martin och även turnerat som musiker, både med sitt orginalband The Pusher och med andra artister. 

    Vill du berätta hur du hamnat där du är idag? 
    Jag flyttade till Stockholm från Gävle direkt efter gymnasiet när jag var 19 år. Jag turnerade och spelade gitarr med många stora artister och gled sedan mer och mer in på produktion av en slump. Därefter kom låtskrivandet in i bilden. Med några kollegor bildade jag bandet The Pusher och vi fick skivkontrakt med EMI. Vi turnerade runt i europa under några år.


    Jag fick sedan kontrakt som låtskrivare hos Lionheart som sedan blev Capitol Music Group under Universal. De senaste åren har jag spenderat mycket tid i Berlin, Nashville och Los Angeles.

    Finns det några jobb eller samarbeten som varit extra viktiga för dig? 
    Jag har haft några mentorer genom åren som varit väldigt stöttande. Att jag blev signad av som låtskrivare och producent av Conny Danepalm, Bobby Ljunggren och Maria Ljunggren på Lionheart var otroligt viktigt. Där utvecklades jag i enorm fart. Några artister jag jobbat med bland andra Tiesto, R3hab, The Band Perry, Cody Simpson och Chris Martin. Sen måste jag också lyfta fram två svenska låtskrivare och producenter jag jobbat mycket med. Jakke Erixson och Oscar Holter. Jakke och jag gick i skolan tillsammans på Fryshuset och vi har nu varit partners sedan dess.

    Har du några tips för att hitta och vårda samarbeten? 
    Idag har vi enorma chanser till att hitta samarbeten - Instagram, Facebook, Forum, Linkedin och Youtube. Det är ofantligt lätt att komma i kontakt med likasinnade och folk i branschen. Gör en Soundcloud, Youtube eller Dropboxlänk med dina senaste låtar så att folk enkelt kan lyssna på dig. 
Dock är klassiska "face to face" möten bäst tycker jag.

    När jag flyttade till Stockholm sökte jag in till Fryshusets Rockmusikerlinje bland annat för att hitta likasinnade. Några av de människor jag lärde känna där för 13 år sedan har jag delat fantastiska framgångar med och några jobbar jag fortfarande med dagligen. Jag hade en vision om saker jag ville göra men det hade aldrig gått om jag inte visat för folk vad jag ville.

    Sedan ett klassiskt tips – man känner fler människor än vad man tror att man gör. Öppna din vänlista i telefonboken, Instagram, Facebook och så vidare. Våga be om hjälp! Våga satsa och våga vara på. Det är upp till dig. 
     
    Att sen vårda ett samarbete ser jag på samma sätt som att vårda vänskap. Var rak, ärlig och lojal. Gå några extra meter. Visa framfötterna. Var inte så jäkla principfast. Sätt ner foten om det behövs, bli inte utnyttjad.

    Karl-Ola_2_red.thumb.jpg.11f139016415888bd50172df84831255.jpgKarl-Ola Solem Kjellholm.

    Vad för egenskaper och kunskaper skulle du säga behövs för att lyckas leva på sin musik?
    Man måste vara "open minded" och försöka att se framåt. Att just ligga steget före och se nya möjligheter har hjälpt mig enormt. En annan bra egenskap idag är också att lära sig fler saker än en, att inte bara spela gitarr till exempel. Är du låtskrivare så kanske du kan spela in också. Du kanske kan mixa dessutom? Kan du skriva en poplåt kanske du kan skriva en RnB låt också. Var påläst. Ha koll på sound och låtar.

    Har du några tankar och tips kring entreprenörskap för att ta sig fram i branschen? 
    En god dos passion och hunger tillsammans med internet räcker långt idag. Du kan släppa musik, marknadsföra dig och skapa kontaktnät hemifrån. Det är helt otroligt. Man måste våga slänga sig in i situationer där man kanske inte är 100% bekväm. Det gör jag fortfarande dagligen. 


    Gör din hemläxa. Analysera låtar, lär dig hur och var låtar är skrivna, inspelade och mixade. Kan du lite jazzteori och samtidigt har lite hum om hur hur en poplåt är uppbyggd är det till din fördel förr eller senare. Det kan ju också influera dig. Crossover i musiken, att man blandar stilar, är ju väldigt vanligt. Hiphop och pop, Dance och country. Det finns olika sätt att tjäna pengar på musik! 

    Samtidigt behöver du kanske lära dig lite om hur branschen fungerar. Du kan söka till olika skolor med musikinriktning. Att vara omkring duktiga människor är otroligt viktigt. Jag måste verkligen ge cred till alla mina kollegor. Man lär sig otroligt mycket av att studera och att utmana varandra. Sen är det alltid bra att halka in på ett bananskal då och då - det händer! 

    Och till sist – vad är du aktuell med framöver? 
    Ett gäng roliga artistsamarbeten finns i loopen som jag tyvärr inte kan nämna vid namn just nu. Sen har jag startat en egen label tillsammans med två kollegor. Så det blir mer musik än någonsin. Det är fantastiskt.

    
Länkar: 
    The Pusher
    Instagram

    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...