Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Tekniskt har CD mycket bÀttre kvalitet. Mindre störningar i form av brus och svajning, större frekvensomfÄng, mindre mÀtbar distortion. Men det finns de som tycker CD lÄter "goare".

Det finns dock riktigt dÄliga spelare, bÄde för CD och LP. Och riktigt bra. JÀmför man en riktigt dÄlig CD-spelare med en riktigt bra LP-spelare sÄ lÀr LP-n lÄta bÀttre.

// Gunnar

Postat

Snabb frÄga.

MÄnga sÀger att LP har bÀttre kvallite Àn CD, vissa sÀger tvÀrtom?

Hur ligger det till?

Svaret finns faktiskt i din frÄga: "MÄnga sÀger att LP har bÀttre kvallite Àn CD, vissa sÀger tvÀrtom".

Snabb frÄga: Varför vill du veta?

Postat (redigerat)

Jag Àr mest nyfiken vem som har rÀtt? För nÄgon borde ju ha rÀtt? Och isÄfall varför det ena lÄter bÀttre Àn det andra som svar pÄ din motfrÄga.

Tack för lÀnken Gilbert!

Redigerat av Ohyran
Postat

Jag skulle svara att en vinylskiva teoretiskt sett kan lĂ„ta bĂ€ttre, men i praktiken lĂ„ter CD:n bĂ€ttre. 😆

Postat

Jag hör till de som vÀxte upp med vinyl och borde hÄlla pÄ den, det gör mÄnga gamla stofiler, men jag tycker vinyl Àr skit i jÀmförelse. NÀr vi mixade skivor frÄn 24-kanals Studer ner tvÄspÄrs Studer lÀt det kanonbra. NÀr man sen lyssnade pÄ vinylen vi det lÀt skit. Och dÄ var det ÀndÄ Cuttingroom som mastrade och graverade. CDn kom som en befriare, med den lÀt det lika som det vi mixat i studion.

Postat

Det beror pÄ. MÄnga nutida vinylproduktioner hÄller inte alltid mÄttet. Det Àr inte samma kvalitetshantverk nu som förr. Om du dÀremot tar fram en vinyl frÄn 70-talet och jÀmför med CDn tycker jag vinylen lÄter bÀttre. En analog process hela vÀgen!

Postat

Sedan tycker jag att cd-na lÄter mer och mer diskant de allra senaste Ären.

Eller kanske inte bara diskant, utan att fler pluggar smugit sig in i masteringsvÀrlden

av typen enhancer etc.

En stor skillnad mellan analogt och digitalt Àr ju att med analoga grejer lÄter det alltid,

Àven om tonhuvud eller nÄl Àr smutsig sÄ kommer ju nÄgot slags ljud. Med digital teknik

sÄ lÄter det inte alls om lasern inte spÄrar rÀtt.

Studer...

har tÀnkt gÄ över till det kanske.

Postat

Det bÀsta vore om man hade alla "album" pÄ tvÄspÄrs rullband och felfria Studer eller Revoxar hemma. Masterbanden var ju det bÀsta av den fina analoga vÀrlden. Vinylen förÀndrade det ljudet. Inte bra.

Postat

Jag Àr mest nyfiken vem som har rÀtt? För nÄgon borde ju ha rÀtt? Och isÄfall varför det ena lÄter bÀttre Àn det andra som svar pÄ din motfrÄga.

Tack för lÀnken Gilbert!

Eftersom smaken Àr som baken kan man vÀl egentligen inte ge ett exakt svar som Àr det enda rÀtta, för det kommer alltid finnas de som tycker tvÀrt om. Det Àr i sÄdana fall upp till dig och jÀmföra och skapa din egen uppfattning, eller bara lyssna pÄ andras argument, för eller emot det ena och det andra, och utifrÄn det bestÀmma vilket du lÄter rimligast.

Det jag menar Àr att det finns vissa som tycker att en vrÄlande V8 Àr det skönaste ljudet som finns i denna vÀrld, men det finns ju Àven de som tycker att det bara Àr oljud.

Precis som att det finns de som tycker att det dÀr lite varma knastrande ljudet frÄn en LP Àr det som Àr "bÀst" enligt dem, men det finns ju de som tycker att musiken ska vara fri frÄn störningar och bara vara just, musik.

Sedan finns ju de som skiter i vilket och bara vill lyssna pÄ lite jÀvla musik och inte mÀrker nÄgon skillnad alls i ljudkvalité.

SÄ att stÀlla den frÄgan i ett forum och rÀkna med Ett korrekt svar Àr nog förgÀves.

Men jag kan ju ha fel?

• Gilla 1
Postat

Det som Àr mest rÀtt Àr det gÀller uppspelningen, mÄste vÀl vara det som ger mest naturtrogen Ätergivning av det inspelade, eller...?

Ja, men Àr rÀtt lika med bÀttre?

Postat

Ja, men Àr rÀtt lika med bÀttre?

du har rÀtt i att man först mÄste definiera vad "bÀttre" stÄr för

om man Àr ute efter korrekt Ätergivning inom det hörbara omrÄdet sÄ Àr cd odiskutabelt bÀttre

föredrar man dÀremot ett ljud med begrÀnsad dynamik, begrÀnsad frekvensÄtergivning, bonusljud i form av wow knaster Ä dyl sÄ kan kanske vinyl kÀnnas bÀttre

• Gilla 1
Postat

Snabb frÄga.

MÄnga sÀger att LP har bÀttre kvallite Àn CD, vissa sÀger tvÀrtom?

Hur ligger det till?

Kvalitet kan ju betyda bĂ„de Ljudkvalitet och kvalitet i materialet. 😕

Din snabba frÄga tror jag visade sig vara stÀlld lite för snabbt.

Postat

Det finns nÄgra fördelar med vinyl:

Mkt coolare omslag

Skönare hantering, hÄlla i, flytta pickup, se i spÄren vart man Àr i musiken etc.

Riktig sratching.

Ibland Àr vinylmastern bÀttre gjord (mer dynamisk)Àn den sönderkomprimerade CD-mastern.

Annars Àr Vinyl mest skit, CD Àr helt överlÀgset i mitt tycke.

Ska man diskutera förvrÀngningar som "lÄter bra" sÄ Àr det isf mer intressant

med rullband pÄ lite lÀgre hastighet och pÄ ngt för starka inspelningsnivÄer.

FrÄgan Àr om MP3-generationen kan lyssna pÄ vinyl utan att bli störda

av allt skit som vinyl dras med (distorsion, knaster, rummel, svaj etc).

Vi som varit med ett tag Àr vana.

Omni

• Gilla 1
  • 3 mĂ„nader senare...
Postat

Om manbortser frÄn att de flesta av dagens produktioner Àr sönderkomprimerade och distar sÄ Àr CD överlÀgset.

LÀgger man exakt samma ljudspÄr pÄ en LP som pÄ CD sÄ lÄter CD bÀttre.

Och om man ska kunna spela i en LP spelare sÄ mÄste man skÀra all bas och dÀrför kommer LP aldrig kunna Äterge en exakt avbild av vad som Àr inspelat.

• Gilla 1
Postat

Om manbortser frÄn att de flesta av dagens produktioner Àr sönderkomprimerade och distar sÄ Àr CD överlÀgset.

Jag köper sÀllan ny vinyl, men hur Àr det med kompirimeringen dÀr - lika illa som pÄ CD?

Postat

LÀgger man exakt samma ljudspÄr pÄ en LP som pÄ CD sÄ lÄter CD bÀttre.

Och om man ska kunna spela i en LP spelare sÄ mÄste man skÀra all bas och dÀrför kommer LP aldrig kunna Äterge en exakt avbild av vad som Àr inspelat.

Ja! SÄ Àr det!

Postat

LĂ„t mig börja med en Kraaaaam!! đŸ„°

The key to this question is the difference between a digital and an

analog recording.

...

You can probably see where I am going: by definition a digital

recording doesn't include all the sound information.

...

the process of taking

snapshots results in the loss of information.

...

A record player which plays LP?s is strictly analog. ... In this process, no information can be lost.

/Mikey

NÄ, detta Àr en mass oxskit frÄn en person som inte orkat ta reda pÄ hur saker och ting fungerar. LÄt oss slippa sÄnt hÀr strunt pÄ det hÀr forumet, Ätminstonde lÄt oss slippa att man beskriver det som om det vore en sanning. Med den beskrivningen skulle ett gammaldags kassettband vara mycket bÀttre Àn en CD, "ingen information kan ju förstöras" !

Sanningen nÀr det gÀller digitala signaler Àr betydligt komplexare Àn sÄ. Som exempel kan man pÄ lÄgstadienivÄ tro att de olika stegen i omvandlingen ( de 65536 ) skulle komma ut ur DA-omvandlare just som sÄna steg. Det Àr mycket lÄngt frÄn verkligheten, det kommer inte ut nÄgra trappsteg efter DA-omvandlaren eftersom det sitter filter efter den. Varje diskussion om digitalt ljud som inte tar hÀnsyn till filtret som ingÄr i DA-omvandlaren kommer att halta och leda till felaktiga slutsatser.

Det Àr mer korrekt (men lÄngt ifrÄn hela sanningen) att betrakta egenskaperna hos digital ljud som följer:

-- antalet bitar i omvandlingen bestÀmmer hur mycket brus det Àr i signalen, ofta uttryckt som S/N (alltsÄ Signal / Noise). Ett högt vÀrde innebÀr att det Àr lÄngt mellan ljudet och brusgolvet. Extremt förenklat sÄ kan man rÀkna med 6dB per bit. 16 bitar blir dÄ cirka 96dB avstÄnd. Men det Àr max-vÀrdet, alla burkar man köper Àr alltid lite sÀmre Àn vad som teoretiskt Àr möjligt. En del burkar Àr till och med mycket sÀmre.

-- samplingsfrekvensen styr hur höga frekvenser som kan Ă„terges. Grovt sett, lite mindre Ă€n halva samplingfrekvensen. Med 44100 kHz som samplingfrekvens kan man Ă„terge ett litet snĂ€pp över 20 kHZ, och det Ă€r ju den högst frekvens som man brukar ange att mĂ€nniskor kan höra. Även hĂ€r finns det teori och praktik, och i verklighet Ă€r alla riktiga burkar lite sĂ€mre Ă€n vad som teoretiskt Ă€r möjligt.

Men inget av dessa mÀtetal berÀttar om det lÄter bra i verkligheten. Det finns exempel pÄ bÄde bra och dÄliga digitala och analoga saker. Vad som styr om vÄra öron tycker det lÄter bra Àr en hel del andra saker, brus och frekvensomfÄng Àr bara tvÄ pusselbitar.

// Gunnar

• Gilla 8
Postat (redigerat)

Jag tror att man i det hÀr fallet borde slÀppa tanken pÄ vad som Àr "rÀtt". Eller i alla fall sÀtta det i en bÀttre kontext. Som det Àr nu Àr frÄgan "somliga sÀger att deg Àr bÀttre Àn kött, vem har rÀtt?". Alla skriker kött Àr rÀtt med olika argumentering. Sedan visar det sig att frÄgestÀllaren egentligen vill baka kanelbullar och helt plötsligt Àr kött vÀldigt fel. Bara en tanke. Fast en rÀtt sÄdan. :rolleyes:

Redigerat av Hellpig
  • Gilla 1
Postat

Vissa sÀger att röd Àr den bÀsta fÀrgen - andra sÀger grön?

Sedan har vi ju dem som skiter i vilket och menar pÄ att det blir brunt av skiten oavsett.

Jag syftar dÄ givetvis pÄ att röd + grön = brun.

Bortsett frÄn artefakter pÄ grund av statisk elektricitet och ytskiktsskador sÄ kan man ÀndÄ inte höra nÄgon skillnad.

Jo, vissa kan ju... Min inte resterande 5 999 999 99x av oss.

grinbig.gif

Postat

De naturliga ljud, as we know it, kan ALDRIG lÀggas digitalt ner pÄ en CD utan förluster, GOT IT!!??

Hörbara förluster?

PS: Det FÖREKOMMER en aning för MÅNGA ORD i din TEXT SOM SKRIVS MED versaler. Detta GÖR din text JÄVLIGT GRÖTIG och JOBBIG att LÄSA. Tycker JAG I ALLA fall. DS.

• Gilla 5
GĂ€st
Detta Àmne Àr nu stÀngt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.