Jump to content
Annons

Studio Forums undergång!


Valle

Recommended Posts

Att försöka återskapa den forna småanarkistiska uppkäftigheten går inte längre, eftersom det nu skulle skrämma iväg snarare än att locka.

Precis den uppkäftighet jag blev till leda trött på. När varenda tråd förvandlades till grälsjuka 40+ares privata lilla ventilation. De som helt oreflekterat antog att deras åsikter var så himla viktiga och tog utrymme i varenda tråd.

Lite blygsamhet hade varit klädsamt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Touché, dear Demon! 😊

Fast jag håller nog med mig själv lite där:

Många av oss har blivit 10 år äldre (sedan forumstarten) — och kanske är det just det som börjar hända med oss... Att vi börjar bli sura gamla gubbar som gnäller på allt liv runtomkring och som kräver lugn och ro. I så fall ser jag det som ett större hot till "sönderfall"...

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis den uppkäftighet jag blev till leda trött på. När varenda tråd förvandlades till grälsjuka 40+ares privata lilla ventilation. De som helt oreflekterat antog att deras åsikter var så himla viktiga och tog utrymme i varenda tråd.

Lite blygsamhet hade varit klädsamt.

Spot on. Precis av den anledningen har jag tröttnat en del på att hänga här. Det och att det är för lite aktivitet kring vad jag är intresserad av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spot on. Precis av den anledningen har jag tröttnat en del på att hänga här. Det och att det är för lite aktivitet kring vad jag är intresserad av.

Varför startar du inte trådar och bidrar till aktiviteter kring vad du själv är intresserad av? Varför vänta på att andra ska göra det åt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kan bara hålla med Valle (Även om jag inte var här för riktigt så länge sen), nuförtiden vet jag inte vad som tröttar ut mej mest, folk som frågar samma gamla frågor utan att ha sökt eller folk som tjatar om att dom borde söka och postar en länk till en annan tråd, eller motvallsmännen som alltid har rakt motsatt åsikt vad det än gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar in på Studio Forum åtminstone en gång per dag för att skanna av senaste inläggen.

Forumet är enda anledningen till att jag fortfarande köper tidningen; Utan tidning inget forum, och tidningen är för mig numera inte särskilt intressant.

Forumet, däremot, är bra. Inte minst för de som just upptäckt musikproduktion och vill lära sig mer. En fantastisk källa till kunskap och vidareutveckling. Jag har lärt mig massor här (ni vet själva vilka ni är som delat med er av era kunskaper) och jag vill gärna själv bidra med den kunskap jag har när jag kan.

Den misslyckade make-overn för några år sen, som ledde till att många drog till KR, tycker jag dränerade forumet ganska ordentligt. Idag är hänger en del på KR och andra här. Men så är det väl när nånting växer, till slut måste det till en celldelning. Fördelen med splittringen var att en och annan fascistoid medlem drog till KR, vilket jag definitivt inte saknar (och vilket är anledningen till att jag slutade hänga där).

Studio Forum är hyfsat värdefullt för mig.

Här finns gott om kunniga medlemmar som gärna delar med sig av sina kunskaper.

Det är bra modererat.

Det kommer alltid finnas rättshaverister som är här mer av sociala skäl än för sitt sakintresse, men så är det på alla öppna forum.

Studio Forum kommer leva så länge det går att försvara kommersiellt. Skulle det inte vara så längre kanske ideella krafter tar över. Det återstår att se.

Go, Olsberg, go!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Forumet är enda anledningen till att jag fortfarande köper tidningen; Utan tidning inget forum, och tidningen är för mig numera inte särskilt intressant.

Ja tyvärr så är tidningen numera i stort sett helt meningslös om man har sysslat med musik i mer än ett år, typ.

Nu var det många år sedan jag läste MM, hur är den nuförtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika människor härinne men de som svarar på frågor och genuint verkar vilja hjälpa en är i minoritet, det är helt klart.

Besserwissrar och "världskända producenter" verkar det dock finnas i överflöd som ska berätta hur värdelösa andra är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvärr så är tidningen numera i stort sett helt meningslös om man har sysslat med musik i mer än ett år, typ.

Nu var det många år sedan jag läste MM, hur är den nuförtiden?

Betydligt bättre än Studio (mindre nybörjarinriktat). Kolla på biblioteket om du har möjlighet.

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte tvinga andra att bli intresserade av det man själv gillar 🙂

Nej - men man kan i bästa fall fånga upp de som är intresserade av samma sak och på så sätt få igång en diskussion med dem. Det är ett forum med väldigt många medlemmar, så det finns nog alla sorters böjelser representerade här... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Varför är det så stort med kritik kan inte riktigt se tjusningen med det. Om nån efterfrågar det eller begår övergrepps handlingar så kan kritik vara på sin plats men kritik i sig för ju inget framåt överhuvudtaget. Jag tror man blandar ihop/förväxlar utveckling med kritik. Såg att nån skrev nåt om KR och att det skulle vara bättre här men det är ungefär samma läge, lite mindre där då kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så stort med kritik kan inte riktigt se tjusningen med det. Om nån efterfrågar det eller begår övergrepps handlingar så kan kritik vara på sin plats men kritik i sig för ju inget framåt överhuvudtaget. Jag tror man blandar ihop/förväxlar utveckling med kritik. Såg att nån skrev nåt om KR och att det skulle vara bättre här men det är ungefär samma läge, lite mindre där då kanske.

Det är skillnad på kritik och kritik.

1. Den där j-a låter suger och du borde spärras in om du fortsätter med att göra dina patetiska plågsamma låtförsök.

2. Låten är kanske inte så bra enligt min smak, men jag tycker att du borde ändra en del för att det ska låta bättre - kanske sänka virvelkaggen några dB och höja eq på sången vid ca 3kHz.

3. Kanonbra låt, men ljudet är inte så bra som man kunde önska. Du borde försöka med att höja basen i refrängerna och dubba gitarren en gång extra, samt dra ner midden på pianot, så låter det troligen lite bättre.

Exempel 1 är en helt meningslös kommentar och den som skriver något liknande borde veta bättre än att öppna käften - medan 2 och 3 är konstruktiv kritik som kan hjälpa låtskrivaren framåt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på kritik och kritik.

1. Den där j-a låter suger och du borde spärras in om du fortsätter med att göra dina patetiska plågsamma låtförsök.

2. Låten är kanske inte så bra enligt min smak, men jag tycker att du borde ändra en del för att det ska låta bättre - kanske sänka virvelkaggen några dB och höja eq på sången vid ca 3kHz.

3. Kanonbra låt, men ljudet är inte så bra som man kunde önska. Du borde försöka med att höja basen i refrängerna och dubba gitarren en gång extra, samt dra ner midden på pianot, så låter det troligen lite bättre.

Exempel 1 är en helt meningslös kommentar och den som skriver något liknande borde veta bättre än att öppna käften - medan 2 och 3 är konstruktiv kritik som kan hjälpa låtskrivaren framåt.

Alternativ 1 får mig att tänka på Idoljuryn i de tidiga programmen. Undrar varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

DET VAR FAN I HELVETE MYCKET BÄTTRE OCH ROLIGARE FÖRR!

dance.gifparty.gifjump2.gif

Mjaee, om det var konflikterna du syftar på så var det fattigt av den varan i begynnelsen, vi var ett riktigt myysgäng den första tiden, flera IRL:er timade och vi träffades och trivdes. Sedan spetsades tonen till med ett fåtal motvallare, men det var fortfarande kul att hänga här eftersom det fanns en sorts självdistans och intellektuell spänst hos de återkommande motvallarna. Visst fanns det troll, men de genomskådades ganska snabbt.

Därefter kom en i mitt tycke mycket tröttsam tid, där samma pugilister dök upp i tamigfan varenda tråd och höll sina personliga vendettor, alltid ljusår från ämnet. Jag varken kan eller vill minnas deras namn, men förmodligen finns det ett latinskt namn på den psykiska infarkt som fick dem att tramsa sönder varje seriös tråd med sina förkrympta egon. DÅ var jag rädd för forumets död. Nu tycker jag att vi hittat tillbaka till ett mer nyanserat tonläge, vilket gläder mig och får mig att besöka forumet oftare. Jag menar inte att man ska vara rädd att säga sin mening, men om jag säger den för att jag mår jävligt dåligt, och mår lite bättre när jag tryckt till någon idiot som inte tycker som jag, så har jag tillfört ett negativt värde som försämrar tråden för alla andra.

Om jag däremot, precis som Claes menar, säger något negativt konstruktivt, så blir det faktiskt positivt, och förbättrar tråden.

Avslutningsvis, om jag inte är konflikträdd, men driver mina vendettor via internet, med ett påhittat namn, och en bild som föreställer något annat än mig själv, är jag verkligen orädd konflikter då? Själv föredrar jag att ha mina konflikter ansikte mot ansikte, för då måste man verkligen väga sina ord, för man kan varken avregistrera sig eller trycka "close tabs" när man skitit i det blå skåpet. Just denna nätets anonymitet tror jag triggar i synnerhet konflikträdda personer, för på nätet kan man "ge igen" utan risk, och låta andra ta skit för idioten som trängde sig i lunchkön!

Ni som varken har er bild eller ert namn här, det är inte er jag syftar på, så ta ett djupt andetag, och framförallt, dra inte igång någon patetisk pseudokonflikt med mig via studio forum....

/Rolf B

Redigerat av ®offe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, som är en riktig färsking här på forumet, måste säga att jag väldigt ofta upplever en god stämning mellan gamla veteraner och nybörjare.

Däremot finns det några onämnda veteraner som ibland klafsar in i en tråd som egentligen handlade om vilken monitor man bör köpa, och börjar sprutskita på varann och skitar ner hela tråden med samma skit som många gånger innan. En helt onödig debatt uppstår som handlar om "i vilka grader man ska rikta monitorerna", eller om "den modellen innehåller den komponenten eller ej".

Sådana inlägg får mig att tröttna till lite, och ja! Jag försöker undvika att läsa dom men det är inte helt lätt när man faktiskt försöker få svar på samma fråga som trådskaparen.

Nu känns det som att jag gav mig in på djupt vatten! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, som är en riktig färsking här på forumet, måste säga att jag väldigt ofta upplever en god stämning mellan gamla veteraner och nybörjare.

Däremot finns det några onämnda veteraner som ibland klafsar in i en tråd som egentligen handlade om vilken monitor man bör köpa, och börjar sprutskita på varann och skitar ner hela tråden med samma skit som många gånger innan. En helt onödig debatt uppstår som handlar om "i vilka grader man ska rikta monitorerna", eller om "den modellen innehåller den komponenten eller ej".

Sådana inlägg får mig att tröttna till lite, och ja! Jag försöker undvika att läsa dom men det är inte helt lätt när man faktiskt försöker få svar på samma fråga som trådskaparen.

Nu känns det som att jag gav mig in på djupt vatten! 😐

Inte alls djupt vatten - för precis så är det. J-t trist när det blir ett bråk om petitesser - som ursprungsfrågan dessutom egentligen inte alls handlade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslutningsvis, om jag inte är konflikträdd, men driver mina vendettor via internet, med ett påhittat namn, och en bild som föreställer något annat än mig själv, är jag verkligen orädd konflikter då? Själv föredrar jag att ha mina konflikter ansikte mot ansikte, för då måste man verkligen väga sina ord, för man kan varken avregistrera sig eller trycka "close tabs" när man skitit i det blå skåpet. Just denna nätets anonymitet tror jag triggar i synnerhet konflikträdda personer, för på nätet kan man "ge igen" utan risk, och låta andra ta skit för idioten som trängde sig i lunchkön!

Intressant detalj där Mr Roffe!

Jag kan hålla med dig lite angående "ansikte mot ansikte". Jag har ibland också svårt att se meningen med "hemlig identitet" på ett musikerforum — för som aktör inom musikbranschen är ju "anonymitet" lite av en paradox. Men jag ser det gärna som så att så länge de "anonyma" även levererar matnyttig info, det vill säga mer än bara uppenbart trolleri, eller på annat sätt bidrar till "rätt" stämning på forumet, så är skyddad identitet någorlunda försvarbart.

Ett exempel där anonymitet är särskilt försvarbart är när personen i fråga har "hög status" i något avseende och inte vill att identiteten ska påverka omgivningens respons. På ett forum (jag vill inte säga vilket) jag tittar in i då och då brukar en namnkunnig snubbe posta med jämna mellanrum. Och jag vill bara spy över det jävla rövslickeri som uppstår varje gång han yttrar sig; jag är säker på att han själv tycker det är jobbigt. Ibland drabbas han av det motsatta; personer som angriper och ifrågasätter bara för att han är den han är och för att på något sätt visa att "jag kan minsann också"... Bläh!

Bara sådär i all hast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska komiskt att alla gnäller. Alltså gillas det att gnällas.

Det enda jag har hunnit ruttna över är "G-katten vs G-bert" ni borde byta telenummer . Ni är båda duktiga men att ni inte står ut med varandra är såååååååå tråkigt.

Jag vill påpeka att jag ej hyser någon som helst agg mot er, tvärtom gillar jag era inlägg fram tills ni börjar tjafsa.

Jag skriver så, för jag tycker så.

kram Abi

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...