Jump to content
Annons

Studio Forums undergång!


Valle

Recommended Posts

Nu ska ve se... Vad fan var det nu...

JO!

Jag har känt till Studio (tidskriften) ända sedan dess debutnummer. Tänka sig, i en ICA-butik i en liten skithåla som Oxie (fast rätt så mysig skithåla, faktiskt), fanns den där en höstdag i hyllan bland andra tidskrifter; första numret av Studio. Jag läste då egentligen bara sådant som SOS och Mix, så jag blev positivt överraskad över att någon äntligen tagit steget till en produktionsinriktad musikerblaska på svenska.

I ett av sina följande nummer gjorde Studio en liten drive om deras nya Forum. Min tanke var att det skulle nog bara bli ännu ett i mängden musikerforum i hela cyber spece och att det skulle kräva en hel del att "catch up" mot ledande forum som t.ex. Gearslutz. Men jag tänkte att jag likväl kunde regga mig och "så får vi se vad det blir av skiten...". Det skulle ta nästan ett år innan jag gjorde mitt första inlägg, och därefter ännu ett helt jävla år innan jag gjorde mitt andra inlägg.

Härom dagen kom jag över en tråd som en gång för alla fick mig att fundera på vart Studio Forum var på väg. Jag ställde mig frågan: Kommer forumet verkligen att hinna bli ens 10 år gammalt? Jag hade lite svårt att tänka mig det.

Det är lätt att bli nostalgisk när man är så "forum-gammal" som jag är. Det ligger där på tungan, och man kämpar, kämpar och kämpar för att hålla det inom sig... Man vill inte säga det, men motståndet sviktar:

DET VAR FAN I HELVETE MYCKET BÄTTRE OCH ROLIGARE FÖRR!

Många av mina "favorit"-forumister har sedan länge övergivit skeppet. Vissa försvann plötsligt och utan vidare (varav några säkert bara reggade om sig). Några fick anställningar på ställen som av ena eller andra skälet gjorde det lite halvkänsligt att posta på forumet, och så vidare. En handfull av dem finns dock kvar, men de börjar alla bli successivt mindre aktiva och ser sig om efter annat viktigare i sina liv.

Det som gjorde Studio Forum till vad det var under dess, enligt min mening, topperiod 2007-2008 var den lite småanarkistiska uppkäftigheten som rådde från början. Det var tack vare alla dessa icke-konflikträdda, riktiga skitstövlarna som stod upp för sin sak och som samtidigt kunde leverera och bidra till forumets läsvärda och nyttiga material som drev forumet framåt. Bland dessa fanns några med oerhört imponerande kunskaper, på riktigt hög professionell nivå, och som sedermera utan tvekan skulle bidra till MÅNGA medlemmars lyckade utveckling. Med tiden kom det till fler icke-konflikträdda som bidrog till forumets kvalitet. Och under topperioden var det skitkul att hänga här.

Men så hände något.

I takt med att de som en gång var upphov till Forumets framgång har droppat av respektive dragit ner på takten så har det uppstått "luckor" som inte alltid har kunnat fyllas av varken befintliga eller nya medlemmar. De allra nyaste medlemmarna möts numera av ett forum där någon sorts utopisk "we shall overcome"-mentalitet håller på att ta form. Ett forum där t.ex. trådskaparen "kräver" kritik men som flippar ut så fort man ger kritik som kritik ska ges — det vill säga, rakt på sak och utan omlindande bommulsskit. (Nu var det bara ett exempel och ska inte ses som någon "utlösande faktor" på min supercoola tråd.)

Ja men, har du något förslag på hur du skulle vilja "förbättra", istället för att bara sitta där och gnälla?

Jag vet inte... Förmodligen inte. Skadan är ju liksom redan skedd. Att försöka återskapa den forna småanarkistiska uppkäftigheten går inte längre, eftersom det nu skulle skrämma iväg snarare än att locka. Kanske skulle man se hårdare på de som vill leka forumpolis och moralambulans (ej moderatorer) i allehanda situationer?

Jag vet inte.

Men om inte vi alla ändå inte får bevittna världens undergång 21 december 2012 — så tror jag risken är stor att vi får bevittna Studio Forums nedsläckning innan tioårsdagen.

HAPPY FRIDAY, alla jävla forumpoliser och moralambulanser!

dance.gifparty.gifjump2.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aaah... Minnen, minnen... 😉

Fuck you too!

😄

håller förresten med dig, din padda

vad hette han med den fula vampyravataren?

honom saknar jag

han kunde leverera rättframma analyser utan lullull å dessutom träffa huvet rätt ofta

sen tycker jag omni numera uttalar sig för sällan

inte för att han var så särskilt utstående - men han vet vad han pratar om till skillnad från alla gissare tyckare å upprepare

vem saknar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

vem saknar du?

Om du inte misstycker så vill jag undvika att specifikt nämna "saknade" medlemmar — men jag kan väl säga att Majken är en av dem.

Sedan är risken att jag kanske nämner någon som "försvann" men som återuppstod med nytt nick och ny "stil", och då blir det lite pinsamt för både mig och vederbörande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig i mycket av det du skriver Valle. Det finns en trist överslätande konsensus i de flesta ämnena idag. Så här gör vi, så här tycker vi.

Tyvärr ser jag inte trivseln i detta. Fast det kanske inte var det du menade med we shall overcome. När jag tänker efter, har det någonsin hänt att någon människa har trivts och sjungit we shall overcome samtidigt?

Jag tror problemet har att göra med att forumet fortsätter att växa. Man möts inte lika ofta, och det blir allt svårare att hitta nya intressanta forummedlemmar. De drunknar i mängden.

Personligen tycker jag den senaste storuppdateringen av forumet (med facebookfunktionerna) gav forumet en än mindre intim känsla. Kan låta motsägelsefullt, men det är så det känns. Dessutom laddar det mycket långsammare och jag har inte längre tålamod att besöka forumet via mobilen.

Edit: typo

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog inte hålla med om att det var mer "anarkistiskt" från början. Hade det känts så, så hade jag nog inte fortsatt här särskilt länge...

Tycker snarare att det är oftare som det blir en massa omoget tjafsande och bråk om petitesser numera i vissa trådar - och det har gjort att det inte känns lika angeläget att komma hit alltid (även om jag hänger här alltid ändå, men vad f-n... :rolleyes: ).

Att nå konsensus är väl inte negativt? Det visar att folk lär sig hur saker fungerar och att de kan ta till sig kunskaper från de som har kunskaper att dela med sig av. När det gäller åsikter, så är det däremot inte alltid rätt att försöka nå konsensus, så det kan vara olika i olika sammanhang...

Nä, käre "granne", du har fel - men kanske ändå lite rätt (i sann icke-konfliktanda...😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det självklara...så är det att bli 'gammal'. Man tycker alltid det var bättre förr. Och värre blir det med åren, tills den dagen när det i stort sett bara finns förr kvar. Och vad finns det att gilla då? Och det kommer alltid nya människor hit och ställer samma frågor som vi liggsår har hört i decennier. Men att människan vart på månen kommer alltid vara en nyhet för någon.

Och för att inte tomta vidare och gå vidare med forumet så tycker jag att det inte finns så mkt längre att skriva om. Och det märks, bla på denna tråden, Du lixom jag och många andra (er träffade) skapar bara skittrådar. För att vi förmodligen inte vet vad vi ska skriva om men suktar rejält bara för att det ska vara roligt att titta in här då & då och se folks reaktioner och svar på inlägg. Blir-det-bättre-ljud-med-rosa-färg-på-väggarna-trådarna bara växer, av vissa vill-vara-kvasi-debattörer.

Och vad ska vi rullatortomtar annars prata om? Soundblaster & boule?

Och vad det gäller forumet i övrigt så finns det mkt att tycka till om. Vem minns inte Olsberg's försök till community och den dramatiska ombyggnaden att folk försvann? Det gick ju åt skogen. Men trots detta så ser man nu några år senare en smygande ombyggnad igen fast i inte lika raskt tempo. Och förmodligen mot samma mål som sist.

Att detta forum kommer att läggas ner? Ja det kommer det att göra. Allt har sitt slut. Men jag tror att det överlever 2012 och även 13, 14, 15

Men å andra sidan? Är det så märkvärdigt? Bara att zappa vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gjorde Studio Forum till vad det var under dess, enligt min mening, topperiod 2007-2008 var den lite småanarkistiska uppkäftigheten som rådde från början.

Shit, var alla som du förr??? 😉

Själv reggade jag mig just 2008 så jag vet inte hur det var innan dess men kan hålla med om att man saknar vissa individer som försvunnit under tiden jag varit här. En del har kortare avbrott och andra försvinner helt. Men det går fortfarane att räkna upp många medlemmar som ger iaf mig mycket bra input. Visst är det mycket upprepningar i trådarna men det får man väl försöka bortse ifrån, det som är gamla problem för vissa kan ju fortfarande vara nya för andra.

Måste väl erkänna att även jag roas av bla din och nattvaktarns uppkäftiga attityd och att det gör nog mycket för hur kul det är att hänga här. Så då var det gjort. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl erkänna att även jag roas av bla din och nattvaktarns uppkäftiga attityd

Nattvaktaren, ja... Alla känner apan. Han har ju dött och återuppstått här på forumet, och har nog varit mentor åt de flesta skitstövlarna här inne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvaktaren, ja... Alla känner apan. Han har ju dött och återuppstått här på forumet, och har nog varit mentor åt de flesta skitstövlarna här inne.

Men det är skillnad på en bra och dålig skitstövel, vem som helst har inte dom talangerna och då blir deras utspel mest fånigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem minns inte Olsberg's försök till community och den dramatiska ombyggnaden att folk försvann? Det gick ju åt skogen. Men trots detta så ser man nu några år senare en smygande ombyggnad igen fast i inte lika raskt tempo. Och förmodligen mot samma mål som sist.

Som någon som satt på redaktionen när "community-satsningen" genomfördes så kan jag säga att det var 100% IDG och 0% Olsberg. Om och när Björn kommer att lägga till funktioner som grupper och liknande så kommer det att göras på rätt sätt och bli bra, på riktigt.

Och det här är inte någon hård kritik mot IDG, som gör mycket bra saker. Utan IDG så skulle Studio exempelvis inte finnas. De råkade bara stoppa fingrarna i fel syltburk den här gången.

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen tror jag forumet kommer existera så länge tidningen existerar.....hur länge det blir vill jag dock inte spekulera i.

själv tycker jag nog inte att det är så stor skillnad på nu och då.....bara olika personer som besudlar trådarna än det var då. dock lika störande när vissa inte ens försöker hålla sig till trådskaparens ämne, och folk som konstant måste upplysa om att frågan redan blivit ställd förut och att dessa upprepningar besudlar deras forumupplevelse, men lik förbannat är jag inne här ibland och läser, och skriver ibland, mer sällan nu än då dock....men ändå. det har trots allt sitt underhållningsvärde......precis som gearslutz med deras lite udda befolkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog inte hålla med om att det var mer "anarkistiskt" från början. Hade det känts så, så hade jag nog inte fortsatt här särskilt länge...

Tycker snarare att det är oftare som det blir en massa omoget tjafsande och bråk om petitesser numera i vissa trådar - och det har gjort att det inte känns lika angeläget att komma hit alltid (även om jag hänger här alltid ändå, men vad f-n... :rolleyes: ).

Att nå konsensus är väl inte negativt? Det visar att folk lär sig hur saker fungerar och att de kan ta till sig kunskaper från de som har kunskaper att dela med sig av. När det gäller åsikter, så är det däremot inte alltid rätt att försöka nå konsensus, så det kan vara olika i olika sammanhang...

Nä, käre "granne", du har fel - men kanske ändå lite rätt (i sann icke-konfliktanda...😉).

+4

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadfan, Valle! Gick vi med i forumet samma dag? High Five! 😉

...och jag gick inte med förrän en månad senare, men har ändå lyckats svamla ihop betydligt fler inlägg än ni har tillsammans... Skärpning! 😠😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har länge hängt på forumet och är fortfarande inne här ganska ofta (4-6 ggr/veckan). Är dock inte så aktiv längre. Vill mest meddela att jag finns kvar 🙂

Trevlig helg...

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

har ändå lyckats svamla ihop betydligt fler inlägg än ni har tillsammans

Jäpp! Inlägg som har hjälpt i tusental och åter tusental.

Egentligen borde du ha fått någon jävla Forum-utmärkelse från Olsberg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Inlägg som har hjälpt i tusental och åter tusental.

Egentligen borde du ha fått någon jävla Forum-utmärkelse från Olsberg 😄

Ja - jag ska nog börja ställa lite krav...

Tror du att han går med på livstids gratis medlemskap...? 😕😉

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ett gammalt uttryck som går ungefär "if you liked the 60's so damn much, go fuckin' live there". hehe.

Ett annat gammalt uttryck, eller snarare en självuppfattning, som temporärt drabbar alla som har föräldrar i 40+-åldern som lyder ungefär:

"Jag är unik! Jag vet bättre! Jag har lösningen!"

eller

"Ge mig kritik, men inget som jag inte tycker om"

eller

"Det pallar jag inte"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat gammalt uttryck, eller snarare en självuppfattning, som temporärt drabbar alla som har föräldrar i 40+-åldern"

Vem på forumet har f-n INTE föräldrar som är 40 eller mer?

Jag är själva snart 40... 😊

Btw Valle, varför har du MIN låt-titel under din avatar? :rolleyes:

Nu e' de freeedags myyys!

Link to comment
Dela på andra sajter

äh / inte då

OK... Till exempel Demomannen och Stinkey Zwei skulle jag gärna se återkomma. Men det har de kanske...

Jag kan också hålla med dig om DieHard, ball snubbe — fast min beskrivning av honom är mer att han slängde ur sig en himla massa dynga på en och samma gång; och på så sätt "träffade" han alltid något. Lite som jag, kanske? 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... Till exempel Demomannen och Stinkey Zwei skulle jag gärna se återkomma. Men det har de kanske...

Jag kan också hålla med dig om DieHard, ball snubbe — fast min beskrivning av honom är mer att han slängde ur sig en himla massa dynga på en och samma gång; och på så sätt "träffade" han alltid något. Lite som jag, kanske? 😄😉

hah! 😄

kan va, kan va!

är nån av dom här tre tillbaka igen tror du?

stinkey zwei kanske var före min tid? kan inte minnas honom

james blansing måste iaf vara den mest övertydliga dubbelanvändaren 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat gammalt uttryck, eller snarare en självuppfattning, som temporärt drabbar alla som har föräldrar i 40+-åldern som lyder ungefär:

"Jag är unik! Jag vet bättre! Jag har lösningen!"

eller

"Ge mig kritik, men inget som jag inte tycker om"

eller

"Det pallar jag inte"

du är alltså åttitalist 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag har växt ifrån forumet. Speciellt med tanke på att det känns som ett lo-fi forum och jag är numera intresserad av high-end prylarna. Så det är nog mer snarare en fråga om sådant.. Sen har det funnits några personer soom har haft stor kunskap men har svärtat ner i princip varenda tråd, vad hette den där snubben nu igen (2000inlägg på typ 3månader)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...