Jump to content
Annons

Separat avdelning


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Hägglund (oregistrerad)
...men det är ju bara enligt din och min (och förmodligen flera andras) åsikt - och vår åsikt i det fallet delas inte av samtliga forummedlemmar, så därför är det helt fel att göra en sådan indelning. Vem ska bedöma vad som ska tillåtas i vilken avdelning? Hur mycket fel får det vara? Ska allting vara perfekt i alla detaljer eller ska det tillåtas en ton med 5 cent falsksång var 5:e takt eller kanske så mycket som 1/4 ton fel i varannan takt...? Ska det tillåtas 1ms fel i timingen eller rentav upp till 10ms fel? Var sätter man gränserna, helt enkelt? Hur vet man sedan vad upphovsmannen har tänkt sig? Om det låter som han har tänkt sig så är det ju rätt, hur fel det än är enligt oss...

Man får sätta upp vissa grundkriterier vad som krävs. Det kommer alltid att finnas en liten gråzon men överlag så kommer vi att lyckas separera dom mest solklara fallen.

Som det är nu så finns ingen struktur på nybörjare, omusikaliska, de som är musikaliska med högre ambitioner och de som är skickliga tekniker som vill bläddra bland intressanta inlägg på högre nivå utan att måsta öppna tråd efter tråd för att finna att det bara handlar om bästa ljudkort + mick för max 1500:- eller en tråd där man undrar vad man använder studiomonitorer till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Fast hägglund, det här är ett studio forum, inte musikerforum.

Menar du att Gigans Dansbandsgalatråd borde tagits bort av moderator?

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Anledningen till att sådana här medvetet provocerande trådar startas, stavas: Uppmärksamhetsbehov.

Det är Olsberg som har delat tråden.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Och du driver den "motvilligt" vidare genom att fortsätta att argumentera för din sak?

Det finns mycket jag vill förändra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket jag vill förändra. 😄

Hur skulle du då kategoricera mig? Jag anser mig jädra bra på stråkinstrument, men mindre bra på att veta absorbenters tjocklek, eller hur man sidecainar? Dock har jag skitbra koll på hur jag ska ställa eq på nyckelharpa... Ska man vara med i flera delar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Hur skulle du då kategoricera mig? Jag anser mig jädra bra på stråkinstrument, men mindre bra på att veta absorbenters tjocklek, eller hur man sidecainar? Dock har jag skitbra koll på hur jag ska ställa eq på nyckelharpa... Ska man vara med i flera delar då?

Som medlem på forumet har du ju naturligtvis tillgång till samtliga avdelningar. Du startar kanske inte en tråd om absorbenter i den kategorin som handlar om akustik med högt ställda krav om du är ute efter en enkel liten portabel skärm på stativ. När det kanske handlar om instrument på din nivå så bör du helt klart välja den avdelning där man behandlar trådar på högre nivå.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

De två forumdelarna bör skiljas åt i färgsättningen i layouten så att det blir tydligt vilken del man är i. Nybörjaravdelningen skulle med fördel kunna kallas för Komma igång. Till den avdelningen flyttas alla trådar som handlar om billiga ljudkort, mickar, hörlurar som felaktigen startas i den andra forumdelen. På så sätt kan alla välja vilken typ av forumdel man letar trådar i. Varje forumdel har sin egen förstasida där de senaste inläggen listas upp i varsin forumdel för sig.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Man blir nästan förundrar hur du orkar driva vidare på saker såhär...

Snart material till en best-of liksom!

Olsberg har pratat. Gjorde tom en förtydligande EDIT och ÄNDÅ ska det fortsätta.

Jag tyckte att du läxade upp mig med att om inte tråden tilltalar mig så behöver jag inte skriva negativa saker. Det gäller även dig så du måste ju inte skriva här heller... om den här tråden är för dig ointressant vill säga. Men jag tror du är lite nyfiken ändå eftersom du kommer hit och skriver en å annan gliring.

Link to comment
Dela på andra sajter

De två forumdelarna bör skiljas åt i färgsättningen i layouten så att det blir tydligt vilken del man är i. Nybörjaravdelningen skulle med fördel kunna kallas för Komma igång. Till den avdelningen flyttas alla trådar som handlar om billiga ljudkort, mickar, hörlurar som felaktigen startas i den andra forumdelen. På så sätt kan alla välja vilken typ av forumdel man letar trådar i. Varje forumdel har sin egen förstasida där de senaste inläggen listas upp i varsin forumdel för sig.

Men blir inte det en faslig massa delar och trådar och färger att hålla reda på då till slut? Trasslar inte folk in sig mer och mer och sedan vet man inte själv ens om man ställt en fråga eller om man bara letar efter en fråga... och har svaret? Eller om man bara är där för att det är kul...

dalle_230.jpg

Jag tänkte inte på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

De två forumdelarna bör skiljas åt i färgsättningen i layouten så att det blir tydligt vilken del man är i. Nybörjaravdelningen skulle med fördel kunna kallas för Komma igång. Till den avdelningen flyttas alla trådar som handlar om billiga ljudkort, mickar, hörlurar som felaktigen startas i den andra forumdelen. På så sätt kan alla välja vilken typ av forumdel man letar trådar i. Varje forumdel har sin egen förstasida där de senaste inläggen listas upp i varsin forumdel för sig.

Kikade på det där forumet som jag antar att du spikat ihop och iden med olika avdelningar med olika färg är ju inte så dum alls kan jag tycka.

Men...om nu eliten ska vara på balkongen och de underutvecklade och ointelligenta på ett annat ställe - vilka ska då svara på nybörjarnas frågor?

Om nu inte de som KAN svara på frågorna känner att de orkar sitta med en tråd om en fråga de själva tog reda på för 10 år sen och ingen av de andra nybörjarna KAN, vad är det då för mening att de skriver där alls? Och vad ska de som redan kan allt diskutera om de inte behöver fråga om något?

Förstå min ironi...

En lärare som skrattar åt mina frågor för att han redan kan det och bara är dryg eller en som har tålamod och social kompetens nog att ta att dumma frågor måste komma upp då och då - vilken lärare skulle du vilja ha själv?

Alla här är ju bara ute efter att lära sig något och ett forum är ju till för att skapa en fråge- och svarbank som man inte riktigt kan återskapa genom att läsa en bok eller läsa länkar på nätet, för den blir interaktiv genom att man försöker hålla sig till en röd tråd och föra diskussionen vidare och senare kanske spika tråden om den blir tillräckligt full med info som kan vara till nytta.

Känns som det är flertalet härinne som skulle antingen behöva semester eller kanske skippa forumet ett tag...? Göra lite mer musik eller nåt, slå på träd med en klubba eller nåt ett par dagar. En riktig karatefylla, vad vet jag...?

Det ÄR svårt att bita sig i läppen ibland men jag tror inte någon som nyss börjat känner för dumma grejer av någon som fått lite för mycket självförtroende...

Mina 5 cent... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pelle 14år köpte en gitarr för sina sparade pengar.

hans kompis kalle lär honom hur tabulaturer fungerar.

efter 7 dagars nötande kan han spela wonderwall med oasis klockrent.

han börjar nu leka med tempot på låten och till och med byta plats på ackorden och se där han har gjort en egen låt.

han skriver nu en text till den och det blir kanon bra.

synd bara att jag inte kan spela in tänker pelle. så kom han ju på att det finns en musikaffär i grannstaden och det är ju bara 30min med buss dit.

han kollar bank-kontor och ser att han har en bunt tusenlappar kvar sen han hjälpte grannen att måla om huset.

han slänger sig på bussen och väl inne i musikaffären förklarar han hur läget ligger till.

killen i butiken slänger fram en mick, usb ljudkort och mjukvara för en helt överenskommlig summa, han får även ett mickstativ och kablar med på köpet.

med ett enormt leende på läpparna kastar sig pelle på nästa buss hem. går med raska steg hem till föräldrarnas tegelvilla och rusar ner till datorn som står i gillestugan.

med kliande fingrar installerar han mjukvara och drivrutinerna till ljudkortet.

nu då? tänket pelle.

hur fasen spelar jag in låten jag har gjort?

han ringer upp kalle men han har ingen aning om hur det fungerar.

han börjar söka runt lite på nätet och kommer fram till ett forum.

på forumet skapar han ett konto och och blir låst som nybörjare på forumet. han kommer inte åt den lite mer avancerade informationen. det gör inget tänker pelle, det är ju ändå nybörjare jag är.

i nybörjar kategorin finner han precis den information om hur han ska gå till väga med inspelningen av sin låt. utan att behöva skriva en ända rad.

mange354 har ju redan ställt frågan om hur man ska göra för att spela in.

sådär! låten är inspelad! men den låter inte helt hundra.

han hittar lite info om mixning och vad det är. men det blir i varjefall inte bra.

han skriver en fråga på forumet. men får inga bra svar. bara att det är fler medlemmar som har samma problem.

han försöker förgäves åtgärda problemet med låten själv men utan något vidare resultat.

kanske killarna/tjejerna i den blåa avdelningen i forumet vet hur jag ska gör för att få till låten.

dom som ändå har hållit på i 10år med detta och kan varenda funktion i inspelnings programmet.

nej....... pelle får inte komma in där. han får inte ta del av den information de stora pojkarna/flickorna sitter på.

leendet är nu borta på pelle. hur ska han göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att sådana här medvetet provocerande trådar startas, stavas: Uppmärksamhetsbehov.

Tror du han har ju ett eget forum,

Att han inte huserar där då!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du brukar ju håna mig för att inte producera nåt eftersom du förväntar dig att alla som producerar lägger upp sina alster här för allmän lyssning.

Men eftersom jag är väldigt medveten om mina förmågor och brister så gör det inget att du slänger ur dig gliringar. Jag känner inget behov av att hävda mig.

Jag blir varken bättre eller sämre musiker för att du håller på så. Jag tror inte du spelar bättre trummor av det heller. Du kanske däremot får ur dig lite aggressioner.

Precis, är man medveten om sina brister ska man inte hålla på och köra den stil du kör, punkt slut, lite ödmjukhet vore på sin plats.

Inte behöver jag få ut nå aggressioner, är trummis vet du...tänk till! 😄

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
på forumet skapar han ett konto och och blir låst som nybörjare på forumet. han kommer inte åt den lite mer avancerade informationen. det gör inget tänker pelle, det är ju ändå nybörjare jag är.

i nybörjar kategorin finner han precis den information om hur han ska gå till väga med inspelningen av sin låt. utan att behöva skriva en ända rad.

mange354 har ju redan ställt frågan om hur man ska göra för att spela in.

sådär! låten är inspelad! men den låter inte helt hundra.

han hittar lite info om mixning och vad det är. men det blir i varjefall inte bra.

han skriver en fråga på forumet. men får inga bra svar. bara att det är fler medlemmar som har samma problem.

han försöker förgäves åtgärda problemet med låten själv men utan något vidare resultat.

kanske killarna/tjejerna i den blåa avdelningen i forumet vet hur jag ska gör för att få till låten.

dom som ändå har hållit på i 10år med detta och kan varenda funktion i inspelnings programmet.

nej....... pelle får inte komma in där. han får inte ta del av den information de stora pojkarna/flickorna sitter på.

leendet är nu borta på pelle. hur ska han göra?

Varför får inte Pelle ta del av informationen i den blå avdelningen? Alla ska ha tillgång till den. Men eftersom Pelle är nybörjare på inspelning så är det nybörjarproblem att det inte låter bra. Pelles typ av problem är ett amatörproblem som inte är ett problem på hög nivå. Alla grundläggande saker hör hemma i nybörjardelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför får inte Pelle ta del av informationen i den blå avdelningen? Alla ska ha tillgång till den. Men eftersom Pelle är nybörjare på inspelning så är det nybörjarproblem att det inte låter bra. Pelles typ av problem är ett amatörproblem som inte är ett problem på hög nivå. Alla grundläggande saker hör hemma i nybörjardelen.

Pelle får inte ta del av den avdelningen för att han inte platsar där för frågorna han tänker ställa medför en automatisk idiotförklaring av honom och hans problem pga klientelet därinne...

Välkommen till Studioforum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som är tillräckligt driven har inte tid att reta sig på nybörjare - han jobbar. Är man själv amatör har man liksom inte ens ett case.

För övrigt har vi alla varit nybörjare. Jag hade stor nytta av forumet när jag skulle sparka igång igen, lära mig det digitala på nytt efter många års frånvaro. Jag tror säkert att Hägglund också skulle kunna lära sig något från forumet, av amatörer så väl som proffs, om han nu bara hade tid att slita sig från sin framgångsrika karriär och sina betalda studiojobb. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har musikaliska egenskaper att göra med mixning? Min gitarrist är så fan mycket bättre musiker än vad jag är, men han har ingen aning om hur man mixar.

Jag anser att han som är bättre musiker är bättre musikaliskt, jag som är bättre på att mixa är bättre ljudtekniker.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som Flashback ibland i invandrar eller integrationstrådarna...det sitter människor där hela dagarna som gnäller på att invandrare inte jobbar men hur får de själva all tid till att skriva om diverse skit i så fall?

Lika här...är man så jävla framgångsrik att man slår vem som helst på fingrarna borde man väl inte ens ha tid att sitta och spy ur sig skit till de som bara vill komma igång.

Känns ju inte så tacksamt att hålla på då om man aldrig kan förvänta sig ett svar från någon som kan utan bara spydigheter om man inte frågar tillräckligt avancerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Känns lite som Flashback ibland i invandrar eller integrationstrådarna...det sitter människor där hela dagarna som gnäller på att invandrare inte jobbar men hur får de själva all tid till att skriva om diverse skit i så fall?

Lika här...är man så jävla framgångsrik att man slår vem som helst på fingrarna borde man väl inte ens ha tid att sitta och spy ur sig skit till de som bara vill komma igång.

Känns ju inte så tacksamt att hålla på då om man aldrig kan förvänta sig ett svar från någon som kan utan bara spydigheter om man inte frågar tillräckligt avancerat.

Vore det inte bra med en avdelning för de som är helt gröna och för de som har de grundläggande funderingarna. Jag slår vad om att alla kunninga även kommer att skriva inlägg i nybörjaravdelningen. Det viktiga är att behålla kompetensen på forumet. Kompetenta användare kan ju hoppa mellan avdelningarna beroende på om man letar efter vidareutveckling på högre nivå eller om man läser nybörjartrådar i den andra avdelningen för att se om man kan hjälpa till. Jag tror inte mitt förslag är så dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite med tanke på ditt inlägg Olsberg. 😉

Skulle man kunna tänka sig att man skapar en forumdel för den grupp människor med lägre utvecklade musikaliska egenskaper? På så vis skulle vi per automatik ha en högre acceptans för defekter hos denna grupp och vi skulle då undvika att såna här trådar spårar ur då alla är införstådda i att förmågan inte är tip-top.

Så åter till ämnet.

Helt rätt!

Föreslår att ingen som inte skrivit ett verk med en kvalitet i paritet med Mahlers sjätte symfoni får skriva på forumet!

(vad tyst det blev…)

(i det stora hela suger vi alla. Vissa mer (jag) vissa mindre (de flesta på forumet). Dock, vi är samtliga musikaliskt utvecklingsstörda om vi jämför med de riktiga kungarna. Att tro något annat är lite löjeväckande)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte bra med en avdelning för de som är helt gröna och för de som har de grundläggande funderingarna. Jag slår vad om att alla kunninga även kommer att skriva inlägg i nybörjaravdelningen. Det viktiga är att behålla kompetensen på forumet. Kompetenta användare kan ju hoppa mellan avdelningarna beroende på om man letar efter vidareutveckling på högre nivå eller om man läser nybörjartrådar i den andra avdelningen för att se om man kan hjälpa till. Jag tror inte mitt förslag är så dumt.

Nej, ditt förslag ÄR inte dumt, som jag sa innan.

Bara att det man åstadkommer med två delar går att greja redan nu med - det hänger på att man svarar om man kan eller skiter i det bara.

Inte öser ur sig idiotsvar till en ny kille som bara vill veta något.

Om nybörjarna ska vara på ett ställe och de som är lite bättre ska kunna vara på två olika ställen, pro och beginner eller nåt så finns det ju inget igen som hindrar mupparna som gillar att hacka att fortsätta? Ser du hur jag menar?

Det är ju inte så många som spelar Allan så det enklaste vore väl att ta bort de som är dryga bara?

Ser flertalet som verkar kunna massor med svarar lika trevligt varje gång? Varför ska då en liten grupp vara så annorlunda?

Det är inget som tvingar en att vara rent otrevlig? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte Hägglund få en egen avdelning?

Han har eget forum som han gjort så jag förstår inte vad det sitter i...bara för han att hålla till där, han raggade ju medlemmar härifrån framför näsan på Olsberg, kanske gick tungt!?

Hägglunds egna site

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna tänka sig att man skapar en forumdel för den grupp människor med lägre utvecklade musikaliska egenskaper? På så vis skulle vi per automatik ha en högre acceptans för defekter hos denna grupp och vi skulle då undvika att såna här trådar spårar ur då alla är införstådda i att förmågan inte är tip-top.

och du som moderator och ledstjärna

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...