Jump to content
Annons

Separat avdelning


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Hägglund (oregistrerad)

Jag lånar tråden lite med tanke på ditt inlägg Olsberg. 😳

Skulle man kunna tänka sig att man skapar en forumdel för den grupp människor med lägre utvecklade musikaliska egenskaper? På så vis skulle vi per automatik ha en högre acceptans för defekter hos denna grupp och vi skulle då undvika att såna här trådar spårar ur då alla är införstådda i att förmågan inte är tip-top.

Så åter till ämnet.

Redigerat av Olsberg
Delat från //forum.studio.se/index.php?showtopic=76603 /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Jag lånar tråden lite med tanke på ditt inlägg Olsberg. :rolleyes:

Skulle man kunna tänka sig att man skapar en forumdel för den grupp människor med lägre utvecklade musikaliska egenskaper? På så vis skulle vi per automatik ha en högre acceptans för defekter hos denna grupp och vi skulle då undvika att såna här trådar spårar ur då alla är införstådda i att förmågan inte är tip-top.

Så åter till ämnet.

Det hör inte till ämnet och det vet du. Det var heller inte uttryckt på ett vänligt eller bemötande sätt. Det vet du troligtvis också.

Så varför fortsätter du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite med tanke på ditt inlägg Olsberg. :rolleyes:

Skulle man kunna tänka sig att man skapar en forumdel för den grupp människor med lägre utvecklade musikaliska egenskaper? På så vis skulle vi per automatik ha en högre acceptans för defekter hos denna grupp och vi skulle då undvika att såna här trådar spårar ur då alla är införstådda i att förmågan inte är tip-top.

Så åter till ämnet.

Vem avgör var gränsen går i så fall? Enligt vilka kriterier mäter man "lägre utvecklade musikaliska egenskaper"?

Det är bättre om alla tänker efter innan de postar - och funderar på om det tilltänkta svaret kan uppfattas som påhopp, väldigt stötande eller helt enkelt bara omotiverat otrevligt.

Med hjälp av en portion social kompetens hos alla medlemmar, så slipper vi faktiskt sådana urspårningar helt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

en forumdel för den grupp människor med lägre utvecklade musikaliska egenskaper
Och vad menar du med det? :rolleyes:

Vem har rättigheten att kalla någons musik lägre/högre utvecklad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag delade tråden.

På denna punkt har jag ett klart och direkt svar. Studio forum ska vara ett accepterande forum där alla är välkomna att diskutera musikskapande. Tycker man att nivån är för hög, så ska man som medlem ändå bemötas med respekt av ALLA andra medlemmar och inte med förakt eller hån. Är nivån för låg, så ska man som medlem ändå få diskutera utan att andra medlemmar kastar sig in och uttrycker något de egentligen inte har någon aning om.

De båda kategorier medlemmar som 1. hånar eller 2. uttrycker något som inte hör till ämnet eller inte har en aning om vad de pratar om - sabbar diskussioner och förstör för alla medlemmar. Mitt svar på förslaget är att dessa medlemmar inte är välkomna. Då kan musik och diskussionsämnen få vara det de är ämnade för på sajten. Så enkelt ser jag på det.

Redigerat av Olsberg
Förtydligade
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Det är tur att inte du Olsberg sitter i styrelsen för idrotten för då hade väl 100 meter rullstol integrerats med 100 meter sprint under ett gemensamt OS för både handikappidrotten och världseliten. Det finns en anledning till att man grupperar efter förutsättningar och nivåskillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag menar inte att döma nån utan att man gör underavdelningar efter nivå och förutsättningar på allas olika villkor. Då skulle det bli betydligt lättare att följa trådar inom den kategori som tilltalar en bäst. De som hållt på i många år och vill utveckla sig vidare kanske inte vill se Kalle-Anka trådar.

Vill man plugga matte C så blir man nog väldigt irriterad om det i boken ploppar upp grejer inom matte A.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
eller varför inte en avdelning för folk med lägre social förmåga?

Du får gärna placera mig i den kategorin om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man plugga matte C så blir man nog väldigt irriterad om det i boken ploppar upp grejer inom matte A.

Inte nödvändigtvis, man kan alltid hoppa över just den uppgiften och gå vidare med sitt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vända på det. Förutsatt att medlemmar förstår mitt inlägg ovan med att sköta sig (vilket trots allt görs i jämförelsevis stor utsträckning på forumet) så är det fantastiskt att musiker från så breda lager kan samlas på en och samma plats. För jag är övertygad om att alla har mycket att bidra med.

Den som inte är nöjd får gärna lägga upp en gallup med några bra röstningsalternativ till avdelningar som ska försvinna och andra som kan tillkomma. Eller så är var och en välkommen att starta ett annat forum och göra ett upplägg efter eget huvud där. Ingen kommer hindra någon. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning till att man grupperar efter förutsättningar och nivåskillnader.

Och det finns anledningar till att Studio forum tillåter flera nivåer utan åtskillnad.

1. Studio är en kommersiell produkt, like it or not. Vi har inte möjlighet att vara för snäva och måste tillåta alla att bli medlemmar.

2. Då återstår valet att dela in sajten enligt nivåer. Hur gör man själv bedömningen av vilka avdelningar som är rätt att delta i diskussioner, och hur tar man konsekvensen av att bli offentligt utskälld när man råkar göra en annan bedömning av sig själv än pöbeln?

3. Vad säger att något som är en nybörjarfråga för en person inte är något enormt intressant för den som har jobbat länge med ljud/musik?

...för att nämna tre helt spontana anledningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden lite med tanke på ditt inlägg Olsberg. :rolleyes:

Skulle man kunna tänka sig att man skapar en forumdel för den grupp människor med lägre utvecklade musikaliska egenskaper? På så vis skulle vi per automatik ha en högre acceptans för defekter hos denna grupp och vi skulle då undvika att såna här trådar spårar ur då alla är införstådda i att förmågan inte är tip-top.

Så åter till ämnet.

Men vilken härlig diskussion eller inte!?

Det är ju hopplöst att dela in kvalité och till och med kunskap.

Som ren musiker har jag ju skitkul åt alla "tekniknördar" på detta forum...ni vet dom som snackar och har sån grym koll, "dessa ackord är inte alls dom rätta" mm!?

Och sedan har dom inte fått ur sig en enda låt eller annat kreativt ur sig (klart pajas i mina ögon).

Men sedan har dom nog bra koll på ljud och EQ-kurvor uppmickning/mastering och allt vad det är, säger dom.

Eller så är dom bara "pålästa" och har inget som helst kreativt i bakgrunden ( ingen risk för psykisk sjukdom, eh!?)

Alla ryms i detta forum...bara att lägga band på sig med dessa påhopp som bara är till för att såra eller försöka växa sig stark själv med dom påhoppen man utför.

En bra regel/tanke är att, skulle du/jag säga dom ord man väljer i forumet till personen IRL också...Nej, då gör man det inte här heller!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför begränsa dig till en forumdel? Varför inte ett helt forum?

Välkomna in

Oj den hade jag glömt, jamen kila in där då hörrni! :rolleyes:

Helt allvarligt, utmärkt att bara göra en fet reklamdrive Hägglund, nu när ämnet är uppe och allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag tycker det är svårt att hitta relevant information på forumet och sortera bort alla nybörjartrådar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Men vilken härlig diskussion eller inte!?

Det är ju hopplöst att dela in kvalité och till och med kunskap.

Som ren musiker har jag ju skitkul åt alla "tekniknördar" på detta forum...ni vet dom som snackar och har sån grym koll, "dessa ackord är inte alls dom rätta" mm!?

Och sedan har dom inte fått ur sig en enda låt eller annat kreativt ur sig (klart pajas i mina ögon).

Men sedan har dom nog bra koll på ljud och EQ-kurvor uppmickning/mastering och allt vad det är, säger dom.

Eller så är dom bara "pålästa" och har inget som helst kreativt i bakgrunden ( ingen risk för psykisk sjukdom, eh!?)

Alla ryms i detta forum...bara att lägga band på sig med dessa påhopp som bara är till för att såra eller försöka växa sig stark själv med dom påhoppen man utför.

En bra regel/tanke är att, skulle du/jag säga dom ord man väljer i forumet till personen IRL också...Nej, då gör man det inte här heller!?

Du brukar ju håna mig för att inte producera nåt eftersom du förväntar dig att alla som producerar lägger upp sina alster här för allmän lyssning.

Men eftersom jag är väldigt medveten om mina förmågor och brister så gör det inget att du slänger ur dig gliringar. Jag känner inget behov av att hävda mig.

Jag blir varken bättre eller sämre musiker för att du håller på så. Jag tror inte du spelar bättre trummor av det heller. Du kanske däremot får ur dig lite aggressioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår faktiskt inte varför man startade denna tråden. ÄR inte ett forum till för att alla ska lära sig av varann?? Visst så blir det många basic frågor, so what??

Antingen hjälper man till å svarar eller så låter man bli, svårare än så är det faktiskt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara på hägglunds sida här, men kanske en nybörjar avdelning eller lite läsning som rekomenderas för nybörjare, typ i stil med gearslutz high och low end? där har det inte något med musikalisk förmåga eller nåt sånt, enbart om de känner själva att de har lite eller mycket erfarenhet? så att man gör det så bra som möjligt för nybörjarna utan att få dom att känna sig utstötta för att det inte så "utvecklade musikaliskt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tur att inte du Olsberg sitter i styrelsen för idrotten för då hade väl 100 meter rullstol integrerats med 100 meter sprint under ett gemensamt OS för både handikappidrotten och världseliten. Det finns en anledning till att man grupperar efter förutsättningar och nivåskillnader.

Det är en viss skillnad mellan å ena sidan idrott, där man har mätbara resultat att bedöma efter och alltså inte behöver ha någon åsikt om vem som sprang snabbast eller gjorde flest mål - och å andra sidan musik eller andra konstnärliga uttrycksformer, där det inte finns några måttstockar att gå efter.

Är det bra eller dåligt när det låter dåligt enligt vissa, men bra enligt andra? Vems åsikt är det som är rätt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte i stället lägga upp en ny forumdel för människor med lägre socialt utvecklade kunskaper i stället, så att de som måste klaga på alla andra kan skapa trådar där i stället för att dra ner stämningen i de trådar som folk bryr sig om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Det är en viss skillnad mellan å ena sidan idrott, där man har mätbara resultat att bedöma efter och alltså inte behöver ha någon åsikt om vem som sprang snabbast eller gjorde flest mål - och å andra sidan musik eller andra konstnärliga uttrycksformer, där det inte finns några måttstockar att gå efter.

Är det bra eller dåligt när det låter dåligt enligt vissa, men bra enligt andra? Vems åsikt är det som är rätt...?

Vad är skillnaden på att bedöma det ena eller det andra? Jämför de båda bilderna och ge mig svaret.

sanna_nielsen_melodifestivalen.jpg

250px-Diving.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Kan man inte i stället lägga upp en ny forumdel för människor med lägre socialt utvecklade kunskaper i stället, så att de som måste klaga på alla andra kan skapa trådar där i stället för att dra ner stämningen i de trådar som folk bryr sig om?

Föreslå det till Olsberg om du tycker det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är svårt att hitta relevant information på forumet och sortera bort alla nybörjartrådar. 😄

Skriver han som blivit avstängd förr och varit nymedlem sedan december och ÄNDÅ lyckats skriva runt 2000 inlägg. Varav några har spårat iväg från trådens ämne.

Men återigen, vad är en nybörjare? Du snackar snarare om "upprepade trådar".

De som innehåller samma fråga. Där kan jag hålla med.

Hade alla frågor bara ställts en gång så hade allt varit mycket lättare.

Men det förutsätter att det ligger ett konkret svar undertill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på att bedöma det ena eller det andra? Jämför de båda bilderna och ge mig svaret.

Det ena är sång och det andra simhopp...

Visst behöver simhopp kanske ett visst mått av konstnärlig bedömning också, men det grundläggande är ju att de måste klara vissa bestämda hopp, volter och snurrar - och sedan bedöms utövarna efter hur nära idealet de lyckas komma. Samma sak gäller när det handlar om konståkning, som också till viss del bedöms konstnärligt, men det grundläggande är även där att de måste klara vissa hopp och komma så nära idealet som möjligt för att få höga poäng.

När det gäller musik så tycker ju vissa att det är kanonbra trots att sångaren är någon som enligt min åsikt aldrig borde tillåtas komma nära en mikrofon - men det innebär inte nödvändigtvis att det är min åsikt som är rätt, utan det är min personliga åsikt och jag har då inte rätt att säga till någon att de är idioter som inte tycker likadant som jag, eller hur...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Det ena är sång och det andra simhopp...

Visst behöver simhopp kanske ett visst mått av konstnärlig bedömning också, men det grundläggande är ju att de måste klara vissa bestämda hopp, volter och snurrar - och sedan bedöms utövarna efter hur nära idealet de lyckas komma. Samma sak gäller när det handlar om konståkning, som också till viss del bedöms konstnärligt, men det grundläggande är även där att de måste klara vissa hopp och komma så nära idealet som möjligt för att få höga poäng.

När det gäller musik så tycker ju vissa att det är kanonbra trots att sångaren är någon som enligt min åsikt aldrig borde tillåtas komma nära en mikrofon - men det innebär inte nödvändigtvis att det är min åsikt som är rätt, utan det är min personliga åsikt och jag har då inte rätt att säga till någon att de är idioter som inte tycker likadant som jag, eller hur...?

Exakt... just därför vore det på sin plats med en underavdelning för dessa som aldrig borde komma i närheten av en mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt... just därför vore det på sin plats med en underavdelning för dessa som aldrig borde komma i närheten av en mikrofon.

...men det är ju bara enligt din och min (och förmodligen flera andras) åsikt - och vår åsikt i det fallet delas inte av samtliga forummedlemmar, så därför är det helt fel att göra en sådan indelning. Vem ska bedöma vad som ska tillåtas i vilken avdelning? Hur mycket fel får det vara? Ska allting vara perfekt i alla detaljer eller ska det tillåtas en ton med 5 cent falsksång var 5:e takt eller kanske så mycket som 1/4 ton fel i varannan takt...? Ska det tillåtas 1ms fel i timingen eller rentav upp till 10ms fel? Var sätter man gränserna, helt enkelt? Hur vet man sedan vad upphovsmannen har tänkt sig? Om det låter som han har tänkt sig så är det ju rätt, hur fel det än är enligt oss...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...