Jump to content
Annons

nixpix2

Medlem
  • Antal inlägg

    115
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då nixpix2 senast vann var 1 maj 2012

nixpix2 hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

3 Neutralt
  1. Nja, det handlar snarare om att få rimlig ersättning för nedlagt arbete om, och märk väl ordvalet "om", slutresultatet skulle börja generera mer än fickpengar. Tycker inte du det är en schysst deal, laban1?
  2. nixpix2

    Gratis mixning erbjudes

    Hej! Jag byggde en studio för ett tag sedan och äntligen har jag en miljö där jag känner att jag har kontroll på akustiken. Just nu har jag lite tid över och jag skulle vilja ha mer material att mixa, för att få upp tempot i studion s a s. Kanske är ni ett band som spelat in och inte är riktigt nöjda med hur det låter. Eller kanske någon som kört fast i en mix. Jag lovar inga underverk, men jag är duktig på att mixa. För de som är intresserade, så kör jag blandad miljö dator/mixerbord/prylar. Jag gör det gratis, men har ett par önskemål: - Jag förbehåller mig rätten att tacka nej om jag känner att jag inte kan jobba med materialet. Det kan vara av olika anledningar, t ex om råmaterialet är "fubar", eller om jag känner att jag inte kan tillföra något. Det visar sig ganska snabbt. - Jag vill ha materialet nedbouncat på klassiskt vis, spår för spår, döpta till något logiskt, vart och ett lika långt som låten, helt rena utan eq, kompressorer och effekter. Gärna i wav-format, men inget måste. Om virtuella gitarrstärkare använts, kanske dubbla kopior (en med och en utan) - Jag vill ha en referens till hur ni vill att det ska låta, typ olika band eller sköna, målande beskrivningar - En mix jag gjort får inte användas i kommersiellt syfte utan att vi kommit överens först Tänkte göra som följande: 1) jag får material över nätet tillsammans med ev önskemål och referenser 2) jag går loss på materialet och skickar utkast tillbaka 3) jag får feedback och korrigerar vid behov 4) Skickar tillbaka och ev en till feedback 5) Alla är glada och nöjda, förhoppningsvis Svar i tråden eller via pm. Med vänliga hälsningar, Nicklas
  3. Testa även att stoppa i en strumpa eller liknande i ena eller båda hålen av varje högtalare för att se om basen blir bättre.
  4. Sorry, missade ditt inlägg där. Jag har tyvärr inga bilder på bakre delen av kontrollrummet än (bor på annan ort numera), men jag har inte behandlat den delen alls. Där står en mycket tung bokhylla fullbelamrad med vinylskivor, tidningar mm. Jag har inte ork till att göra något med den delen om det inte absolut behövs. Ska testa ditt tips att blockera bakre delen med händerna nästa gång jag är där. Ska se om jag kan få till lite fler bilder också. Men som det är upplever jag inte några problem med reflektioner - ljudet verkar mycket "fast" utan någon direkt efterklang att tala om. Samtidigt blir det inte jobbigt att sitta en längre stund och lyssna i rummet. Jag vill inte döda rummet så det tröttar ut öronen. Jag har säkert gjort en del missar här, Jag har ju varken räknat på eller mätt upp rummet. Men frågan är hur mycket man vinner på att gå hela vägen. Jag har en känsla av att det är som det är med mycket annat när man pratar prestanda av olika slag - de där sista procenten brukar kosta mycket i tid och/eller pengar att få till. Då sitter jag hellre med 60-70% och ägnar den tiden åt inspelning.
  5. Målning påbörjad. Dosan i mitthöjd av väggen har två stereosignaler framdragna för hörlursuttag. Målning av taket klart. Frånluftskanal i mitten av bortre väggen. Stora väggen fick bli fondvägg. Färg: sparris (lite grönaktig ton som inte framgår av bilden). Färdigmålat. Hål för ytterligare hörlursuttag, samt själva kopplingspanelen längst bort i hörnet. Andra sidan. Servicelucka för golvvärmen. Påbörjat golvläggning... Kopplingspanelen på plats. Det tog ett tag att löda kontakterna. Dessutom hade jag inte lämnat speciellt mycket kabellängd att leka med. Ryggen fick ta en del stryk. Läxa lärd: lämna ordentligt med kabel så du kan löda i bekväm arbetsställning. Kanal 1-8 går till en Yamaha HA8, en ganska transparent 8-kanals preamp med rejält med gain. 9-20 går direkt till mixerbordets preamps, och de är även lätta att koppla vidare till andra pres. A1-A4 går till patchbay, och kan då fungera på många olika sätt. De kan t ex användas för re-amping eller som extra hörlursuttag. Alla keyboards och liknande kommer jag köra genom di-boxar. Jag har blivit svag för balanserade kopplingar på senare tid. Därför är all kabeldragning i studion balanserad. Ett par enheter gillar dock inte att kopplas med TRS, men i de fallen har det löst sig med vanlig TS. Golv lagt. Det börjar ta sig nu. En mycket tung ytterdörr som vi fick tag i begagnad. Det är ytterligare en dörr längre in som går till en hall. Så, här befinner jag mig nu. Det är dags att börja akustikbehandla inspelningsrummet. Jag har ett bra gäng begagnade absorbenttakplattor kvar som är 45 mm tjocka, och jag tänkte komma på något snabbt sätt att snygga till och sätta upp dem. Jag tänkte slippa rama in dem med stålregel för att spara tid, svett och pengar. Att måla dem med t ex väggfärg gör att det bildas ett skal runtom dem (eller?), som inte verkar så bra för absorbtionen. Men skulle sprayfärg kunna fungera? Jag funderar även på att bygga en slags basfälla som även skulle fungera som en slags hög bänk där man kan lägga ifrån sig prylar, typ plektrum, pedaler, lurar och annat. Något liknande den jag såg i en annan tråd (kommer inte på vilken nu). Den skulle bestå av ett ramverk med isolering i, samt slats, men jag är osäker på vilken bredd de ska ha och hur stora gliporna mellan slatsen ska vara. Finns det en enkel "allround"-lösning på det, eller måste man sätta sig ner och räkna?
  6. Isolering på. 70 mm. Gips på. Högtalarinkapsling i MDF. Alesismonitorerna har jag haft länge och jag känner dem väl. De är billiga och låter otroligt bra om de får rätt förutsättningar vad gäller rum och placering. Om de inte får det låter de inte så bra alls, vilket jag tror är anledningen till att vissa dissar dem. Isolering av tak. 2 lager med 95 mm stenull. Overkill kanske, vad vet jag? Nu är det gjort i alla fall. Ventilation längst in till höger. Gipsjobbet där blev väl kanske inte det bästa, men däremot det första jag någonsin företagit mig. Slutsats: Se till att få så få skarvar som möjligt när du gipsar en vägg! Det blir en hel del extra finishing att göra annars. Satte en väggdosa samt drog ett avloppsrör ganska högt upp, till höger om fönstret. Tanken är att montera upp en dataskärm där och dra vga-kabel i röret, för att kunna styra studion från inspelningsrummet via bluetooth, med typ en PS3-fjärrkontroll, eller liknande. Senare kom jag på att det kanske vore önskvärt att ha midi i inspelningsrummet. Om det blir nödvändigt kan jag alltid dra en midikabel eller två genom röret också. ...och där satte jag igen fönstrena. Hejdå, dagsljus! Lite isolering... Vet ej vad de kallas, men det ska upp spotlights i taket, och de där metallhinkarna är till för brandsäkerheten. Mer gips... Nu var det egentligen dags för gipslager nr 2. Men nu hade jag även kommit till en punkt då jag var trött på hela bygget. Jag valde helt enkelt att strunta i ett extra gipslager. Spackla kändes mycket roligare och mer "som om det hände någonting". Nu i efterhand tycker jag att jag gjorde rätt val. Som jag skrev tidigare, är fönstret det största isoleringsproblemet i mitt projekt. Forts...
  7. Cborg: jag är skyldig dig en studiovisning. Du är varmt välkommen vid tillfälle framöver. Låt mig bara städa lite först.
  8. Har inget speciellt för mig, så kan lika gärna fortsätta berättelsen. Det här rummet har varit garage och ska bli inspelningsrum. Högt till tak och tjocka betongväggar. Tanken här är att isolera rummet genom att bygga ett rum i rummet (nåja, nästan iaf). Målet är att kunna spela trummor utan att resten av huset störs så mycket, samt att grannarna på lugna gatan inte störs när de tvättar bilen eller klipper gräsmattan. Rummet ska byggas på sådant sätt att det lätt går att återställa om man vill avveckla studion i framtiden. Golvet är gjutet ovanpå ett äldre garagegolv, och är utrustat med golvvärme. Ingång till resten av huset. De två svarta rören på vänster hand är bergvärme. När pumpen startar låter det en del, men det räknade jag med att isolera bort. Kopparrören går till själva golvvärmepumpen. Regelverk. 95 mm regel i tak, 70 mm i väggar, med 25 mm luftspalt mot gammal vägg. Taket måste ha plats för ventilation och spotar. Tror vi sänkte det ca 30 cm allt som allt. 2,90 meter takhöjd när rummet är färdigt. Så här i efterhand inser jag att trä inte är det lättaste materialet att bygga med. Nästa gång blir det stålreglar. Forts...
  9. Sådär, in med min customdesignade skittunga mixermöbel av MDF och fejkat läder. Jag hittade inga bra ben att ställa det på. Tänkte köra med billiga Ikeabordsben, men det såg för jävligt ut. Tillslut åkte jag och handlade lite Lecablock och staplade på varandra. Stabilt! De två hålen i det svarta "lädret" i mixermöbeln är mugghållare tillräckligt stora för att husera vinflaskor. Ett tag lekte jag med tanken på att kunna sätta in vinboxpåsar för att kunna tappa rödvin direkt från mixermöbeln, men det får duga såhär. Kopplat in alla kablar. It's ON! Jävligt overkill egentligen. Hade jag varit en smidig och sansad person, hade jag kört allt i datorn. Men jag vill mixa "på riktigt". Jag vill ha mycket outboard. Jag vill ha alla orenheter det medför. Strömbrytare/fördelare i rack från Adam Hall. Allt det nödvändigaste i möbeln, inkl syntarna, är kopplade till den översta, de flesta effekterna till den nedre. Strips till patchbayarna. Ett väl genomtänkt kopplingsschema rekommenderas starkt! Strips pålimmade. Två via wordclock synkade Echo Audiofirekort ger 24 in/ut till dotan. Custom rackmöbel i fejkat koskinn till höger om mixposition vid fönstret. En patchbay som bl a sammanlänkar enheterna med resten av studion. Här finns även CV/Gate in och ut m h a Basstation, samt hörlursförstärkare 8 kanaler. Klart att spela in...om bara inspelningsrummet var klart också! Fan! Nåja, mer om det imorgon. Kan tillägga att ljudet är riktigt bra i rummet. Otroligt klart och detaljerat. Lite genomslag i några frekvenser i övre basregistret, vad jag kan höra, men inget jag inte kan leva med. Faktum är att jag aldrig hört bättre ljud, förutom i professionella studior. Möjligtvis med undantag av Cborgs studio, men jag kommer inte ihåg hur bra det lät där pga vin. En annan fin grej med dämpningen och högtalarväggen, är att nästan inget hörs på ovanvåningen i huset om man har dörren stängd (branddörr), och man måste verkligen gå nära fönstret på utsidan för att över huvud taget höra att det är musik där innanför, även vid höga volymer.
  10. In med syntarna. Ont med plats, så det fick bli hyllsystem från Bauhaus med två vinklade plan och vågrätt plan nederst. Köpte L-formade metallstänger och skruvade fast i de lutande hyllplanen, så att syntarna inte ramlar ner. Mycket stabilt, pga betongväggen systemet sitter i. Överblick över tidigare nämnda absorbenter (saknas en i högerkant vid fototillfället). Hängde även upp ett lutande moln på ca 1 m2 över mixposition. Det gjorde även det en stor skillnad för akustiken i rummet. Jag har inte mätt ett skit med datorn, utan har bara tänkt "biljard", m a o har jag helt enkelt satt upp absorbenter där de "borde" vara enligt mitt sätt att tänka. Dags att fixa det där stora hålet mellan rummen. Väggfärgen är borttagen och en gjutning som står och torkar. Gjutningen är färdig och väggen rengjord. Dags för måleri... Första målningen. I med ena fönstret. Det är ett vanligt treglas argon, 130 x 70 cm. Det ska in en till ruta med luftspalt emellan så småningom. Det här är i dagsläget den svaga länken mellan rummen vad gäller ljudisolering, men det ska bli bra till slut! Snart färdigt... Skitful lampa, men praktisk och riktningsbar. Lampan och 80-talsstrålkastarna är kopplade till samma dimmer. Forts...
  11. Kontakter och lister. Väggkontakt och TRS för vänster monitor. Monitorerna på plats... TRS-kontakt för höger monitor. Köpte kontakterna färdigmonterade på väggplatta direkt från Hong Kong via Ebay. Kostnad ca 90:- inkl. frakt för två st. Inga tullavgifter på värden under 100 SEK! En till väggkontakt, och så längst till höger 3 x 8 kanaler balanserad multikabel + 4 extra kanaler för medhörning. Väggabsorbent att hängas på vardera sida om mixplats, för att absorbera en del av första reflektionerna. 70 mm isolering i popnitad stålregel. Spraylimmas och kläs med tyg. Hängs upp med vinkelbeslag för att få luftspalt bakom. Ventilationskanal, till-luft, i blivande inspelningrummet. Till höger i bild den större ljuddämparen, inköpt av en trevlig säljare på Lindab. 1 meter lång och ska dämpa bra ända ner i de lägre registren. Högtalarväggen är färdig sånär som på en absorbent som ska sättas i fronten. Det var en del otrevliga efterklangsljud i kontrollrummet efter det att högtalarväggen var klar. Jag kom fram till att ett par akustikplattor över vinkeln mellan taket och väggarna skulle råda bot på problemet. Plattorna skars till efter en skiss i Sketchup och ramades in med popnitad stålregel. Därefter limmades en filt över som sedan täcktes av vitt tyg. Inte 100% snyggt, men lite mysig ökentältkänsla iaf! Stålband som köps på rulle och kan böjas till för att fungera som upphängning. Billig och smidig lösning! Färdig absorbent för högra vinkeln mellan högtalarvägg och tak. Testar position och upphängning. Forts...
  12. Ok, det var länge sedan jag skrev något här, men tänkte nu ta och uppdatera tråden med lite bilder på mitt projekt. Det har tagit otroligt lång tid pga lite olika grejer, men nu börjar studion faktiskt bli klar. Först, kontrollrummet: Såhär såg det alltså ut tidigare. Ett hyfsat litet sovrum på ca 12 m2. Vi tog dit ett par hyggliga killar som hade med sig en såg med en rejäl diamantklinga. De sågade upp ett hål för fönster mellan de två rummen. Ca 25 cm betongsten. Nästa steg var att bygga själva högtalarväggen. Jag var sugen på att bygga något RFZ-liknande i stil med Cborgs bygge. Eftersom jag varken hade kunskapen eller tålamodet att grotta ner mig i diverse beräkningar, nöjde jag mig med två vinklar i väggen. Jag tänkte att det i alla fall inte skulle bli helt fel om jag byggde väggen efter högtalarna positionerade så att de tillsammans med lyssnaren bildar en triangel med alla vinklar på 60 grader. Jag ville också att hela installationen skulle vara någorlunda fristående från resten av rummet, på så sätt att den skulle kunna gå att ta bort utan större problem. Jag började med att mäta och rita upp allt i Google sketchup (perfekt program för att kunna kontrollera att man inte tänkt fel redan innan man börjat bygga). Jag byggde även inkapslingar till högtalarna av dubbla MDF-plattor, inspirerade av Cborgs bygge. Däremot gjorde jag en ändring; eftersom värmen som alstras går ut på baksidan på mina högtalare (Alesis M1 Active mk2), och jag ville behålla så mycket av rummets yta som möjligt, skippade jag helt enkelt att kapsla in baksidorna. Ovan är nästan hela regelverket klart. Konstruktionen bär upp sig själv och är endast fixerad i väggen på två ställlen, har jag för mig. Längst upp till höger i bild, ett hål för ventilationen. Hela regelverket väger riktigt tungt, och är förmodligen overkill, men jag har alltid varit svag för rejäla grejer. Här har jag börjat isolera och dra el. I hålet i väggen i nedre höger kant har jag dragit totalt 24 balanserade kanaler med hjälp av 3 multipiskor från Thomann. Billigt och smidigt. Kontakterna behålls i kontrollrummets ände för inkoppling till mixerbord, preamps och patchbay, och knipsas av i andra änden för att kablaget ska passa i det tajta 5 cm avloppsröret vi drog genom väggen (och senare kunna lödas i kontaktpanelen i inspelningsrummet). Monitorerna har både ljudingång och eluttag på baksidan. Jag drog därför kanaler för signalkablarna som mynnar ut i varsin kontaktdosa. Monitor på/av ville jag kontrollera med vanliga strömbrytare, så jag drog kanaler för det också. Gula dosan över monitorplatsen ska senare förses med själva brytaren. Vanlig el är också på g att dras i själva väggen, på en separat fas för att slippa störningar från dimmers, golvvärme och ventilationssystem. OBS! Så här får man INTE göra om man inte är elektriker. M a o, "don't try this at home". Överblicksbild. Isolering i hela regelverket, men jag ville även ha luft där så monitorerna inte överhettas. Alltså fyllde jag inte tomrummet med isolering, utan nöjde mig med fyra "tårtbitar" på vardera sida - längst upp vid taket, längst ner vi golvet, samt över och under mitten, där monitorerna ska stå. Gips på... Ventilation, till-luft. En enkel dämpare som även fungerar lite som flexrör. Till-luften delas med inspelningsrummet, och mellan den här och till-luften till det rummet satte vi en betydligt större dämpare. Likadant för frånluften, dvs en stor dämpare och en sån här enklare. Dubbla gips och spacklat, samt akrylfog. Byggmax billiga variant. Trevlig att arbeta med. Testade en Sikavariant, men gillade inte alls konsistensen och kladdet den orsakade. Grundmålat. Matt väggfärg. Fortsättning följer...
  13. Det är ett andra fönster det är frågan om. Det första är ett fabriksbyggt vanligt treglas med argon i, har jag för mig. Det är säkert inte optimalt, men vi valde att köra med det ändå, mest pga att det var smidigt och att fönstret redan var inköpt. Den andra rutan blir förmodligen ett lamellglas, 8 mm tjockt. Det får duga. För tillfället är jag mest intresserad av att över huvud taget få igång studion. Att det blir lite läck vid t ex trumspel får jag ta. I vilket fall är jag riktigt nöjd med ljudet i kontrollrummet. När inspelningsrummet är färdigt kommer jag liva upp min gamla tråd med lite bilder. Första fönstret sitter i en uppreglad vägg, 95 mm tjock, varav 70 mm isolerad och resten luftspalt. Resten av väggen (originalväggen och där andra fönstret ska placeras) består av en slags ca 250 mm betongsten med luftspalter i. Fönstrets yttermått är ca 130 x 70 cm.
  14. Specar för den som är intresserad: http://itsolution.lindab.com/lindabwebproductsdoc/pdf/documentation/ads/se/technical/lrca.pdf
  15. Jag köpte ett par 100 cm LRCA-dämpare från Lindab till vår ventilation, en för tilluft och en för frånluft, eftersom de två rummen delar kanal. De är även kompletterade med ett par vanliga "michelingubbearmardämpare". Verkar fungera riktigt bra. Inspelningsrummet i mitt projekt är inte riktigt klart än, men som det är just nu, är helt klart fönsterrutan mellan inspelnings- och kontrollrum den svagaste länken. Får se vad som händer när jag satt in en ruta till.
×
×
  • Skapa ny...