Jump to content
Annons

Nulltest - CD vs Master


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag förstår mig inte på såna människor som James.

Inser han inte att hans argument inte håller? Är han totalt utan verklighetsuppfattning?

Läser han inte svaren, resultaten?

Eller är det så att hans ego är alldeles för stort för honom att svälja?

Tycker personligen att folk med hans inställning borde förbjudas

från seriösa forumtrådar.

Kul att se att ni slog hål på CD-myten, tycker inte det är nån fråga om

resultatets äkthet eller att det skulle vara något fel på genomförandet.

Nu får ni gå vidare och slå hål på nästa myt, har ni en svarv tillhanda?

Vi kan ju skrapa ihop lite i forumet och skicka ett par skivor.. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 244
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag förstår mig inte på såna människor som James.

Inser han inte att hans argument inte håller? Är han totalt utan verklighetsuppfattning?

B)Läser han inte svaren, resultaten?

Eller är det så att hans ego är alldeles för stort för honom att svälja?

Tycker personligen att folk med hans inställning borde förbjudas

från seriösa forumtrådar.

Kul att se att ni slog hål på CD-myten, tycker inte det är nån fråga om

resultatets äkthet eller att det skulle vara något fel på genomförandet.

Nu får ni gå vidare och slå hål på nästa myt, har ni en svarv tillhanda?

Vi kan ju skrapa ihop lite i forumet och skicka ett par skivor.. 😛

James ”Glaskatten” Blansing har en egen tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29239

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=454099

😆☺️

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Nästa fråga är hur månens dragningkraft påverkar CD-spelaren. Låter CD-ljudet bättre när vi har ebb eller när vi har flod? 😆

Jag har en känsla av att herr Blansing sitter med facit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa fråga är hur månens dragningkraft påverkar CD-spelaren. Låter CD-ljudet bättre när vi har ebb eller när vi har flod? 😉

Jag har en känsla av att herr Blansing sitter med facit!

...och om man ska vara riktigt seriös, så måste man utföra testet när det är solförmörkelse - för annars kommer självklart solvinden att påverka den oerhört känsliga lasern... 😉

- förresten: kom du ihåg att avmagnetisera CD:n innan du testade? Gör du inte det, så är alla resultat naturligtvis helt förkastliga! Hur man sedan hittar magnetism i aluminiumskivan - och hur magnetism skulle kunna påverka laserstrålen - överlåter jag till experten Blansing att förklara... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglunds NAD C541i är såvitt jag vet en CD-spelare, inte en DVD-spelare. 😳

Men du använde dig väl av en DVD när du gjorde testet och dessutom så använde du dig av ett program som för över digitalinformationen bitperfekt, vilket inte alla Audio-CD spelare som sagt gör IRL. Vad gäller vibrationers påverkan av CD spelares mekanik så är det ju ingen tvekan om att det kan påverka återgivningen. Gör man ett test som ska återspegla en realworld situation så bör man ju göra det så nära verkligheten som möjligt, allt annat är ju bara hafs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du använde dig väl av en DVD när du gjorde testet och dessutom så använde du dig av ett program som för över digitalinformationen bitperfekt, vilket inte alla Audio-CD spelare som sagt gör IRL. Vad gäller vibrationers påverkan av CD spelares mekanik så är det ju ingen tvekan om att det kan påverka återgivningen. Gör man ett test som ska återspegla en realworld situation så bör man ju göra det så nära verkligheten som möjligt, allt annat är ju bara hafs.

Då vi vet att det inte lönar sig att försöka att tillfredsställa dina krav på hur tester ska utföras (då du inte kommer att acceptera något resultat som bevisar att du har fel) så kan du klaga hur mycket du vill. De flesta (alla?) vet nog redan hur det ligger till vid det här laget …

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Då vi vet att det inte lönar sig att försöka att tillfredsställa dina krav på hur tester ska utföras (då du inte kommer att acceptera något resultat som bevisar att du har fel) så kan du klaga hur mycket du vill. De flesta (alla?) vet nog redan hur det ligger till vid det här laget …

Det viktiga är att alla andra är medvetna om att allt mumbo-jumbo som hi-fi nördarna spottar ur sig bara är vilda spekulationer.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Tveksamt … Om man hävdar något så måste påståendet kunna bevisas. Om inte så förblir det ”vilda spekulationer”.

Jag tänkte på när en hifi-galning talade om att amplituden i ett rum kan hos människans uppfattning öka pitchen. 😳

Inte en helt vanlig hävdelse, som senare visade sig hade sanning i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag tänkte på när en hifi-galning talade om att amplituden i ett rum kan hos människans uppfattning öka pitchen. 😳

Inte en helt vanlig hävdelse, som senare visade sig hade sanning i sig.

Vi kan ju i alla fall konstatera att vissa medlemmar har uppfattningar som är helt uppåt väggarna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett test som detta är ej utfört på ett sätt som är godtagbart vetenskapligt. Först räcker det inte med ett test på en anläggning, du lär få göra minst 10 st på minst 2 anläggningar som är identiska och uppställda på exakt samma sätt med exakt samma kablage osv. Jag gjorde ett vetenskapligt test i en annan genre, akvariefiskar och hur dom påverkas av olika ämnen.

För att det testet skulle bli godtagbart var jag tvungen att köra minst 4st identiska uppsättningar.

I denna form av tester finns det parametrar som kan påverka slutresultatet, för att vara säker så behövs som sagt flera identiska uppsättningar och det måste göras ett visst antal gånger.

Men det e skoj att det görs även som detta men det kan inte tas som något bevis eller som vetenskapligt utfört.

Redigerat av yaleed
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du använde dig väl av en DVD när du gjorde testet

Antagligen gjorde han det. Jag gissar på en kombinerad CD/DVD-läsare/brännare som rippar CD audio-skivor i kanske tolv gånger hastigheten. Snacka om stresstest för potentiellt "obalanserade" skivor.

och dessutom så använde du dig av ett program som för över digitalinformationen bitperfekt

Det är helt riktigt. De bättre rip-programmen har funktikoner som ökar chanserna till 1:1 överföring, om det skulle vara något problem med läsaren eller mediat. Nu visade det sig att dessa funktioner inte behövdes i det här fallet.

Paranoia mode och AccurateRip var aktiverat, även om de enligt loggen inte behövdes.
Vad gäller vibrationers påverkan av CD spelares mekanik så är det ju ingen tvekan om att det kan påverka återgivningen.

Du får hålla isär äpplen och päron katten. Linus test syftade till att mäta hörbara skillnader mellan pressad cd-audio och brända cd-r. Det du pratar om nu är ett annat test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Under mitt test så gick ljud ut genom monitorerna medan jag spelade in digital signal från CD-spelaren där ena monitorn står ca 25cm från CD-spelaren. 😱

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

ett program som för över digitalinformationen bitperfekt
Ja, jag kunde göra utsläckningen även med filer rippade i iTunes. Ingen skillnad mot XLD-filerna förutom att jag inte fick med pregap/Index 0/paustiden i den rippen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på en kombinerad CD/DVD-läsare/brännare som rippar CD audio-skivor i kanske tolv gånger hastigheten.
Visst är det så. Rippandet med XLD ligger på 5x hastigheten vilket inte är så hypersnabbt, men samtidigt 5x mer stressande än lasern jobbar i en CD-spelare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett test som detta är ej utfört på ett sätt som är godtagbart vetenskapligt. Först räcker det inte med ett test på en anläggning, du lär få göra minst 10 st på minst 2 anläggningar som är identiska och uppställda på exakt samma sätt med exakt samma kablage osv. Jag gjorde ett vetenskapligt test i en annan genre, akvariefiskar och hur dom påverkas av olika ämnen.

För att det testet skulle bli godtagbart var jag tvungen att köra minst 4st identiska uppsättningar.

I denna form av tester finns det parametrar som kan påverka slutresultatet, för att vara säker så behövs som sagt flera identiska uppsättningar och det måste göras ett visst antal gånger.

Men det e skoj att det görs även som detta men det kan inte tas som något bevis eller som vetenskapligt utfört.

Snälla, säg att du skämtar!

44100 avläsningar per sekund blir annars rätt bra statistiskt underlag om SAMTLIGA är rätt (i test efter test)....

Med andra ord så blir detta test klart mer "vetenskapligt" än ditt akvarietest redan efter ett par millisekunder...

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla, säg att du skämtar!

44100 avläsningar per sekund blir annars rätt bra statistiskt underlag om SAMTLIGA är rätt (i test efter test)....

Med andra ord så blir detta test klart mer "vetenskapligt" än ditt akvarietest redan efter ett par millisekunder...

Cheers!

Oj, arrogans på högsta nivå, kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om majoriteten för bestämma, så stämmer inte ett jota av vad du säger.

Majoriteten hä r verkar inte kunna läsa så jag vet inte vad det säger egentligen. Många som Gilbert m.fl dissade ju t.ex. alla 30 tips för bättre ljud och kallade de ovetenskapliga...

Men om vi återgår till On Satan så har han ju fel CD avläses INTE 44100 gånger i sekunden och vid alla läsningar så blir det fel som felkorrigeringskretsarna i bästa fall rättar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem bryr sig, är man ute efter goa låtar och en fylla eller nördoperfektodigitalanalogljudet? Fan orka

I min rymdraket låter det helt perfekt!

Fan fattar inte hur man orkar köra såna här långa jävla diskussioner? Har ni inget band, gigs, tjej.....?

Majoriteten hä r verkar inte kunna läsa så jag vet inte vad det säger egentligen. Många som Gilbert m.fl dissade ju t.ex. alla 30 tips för bättre ljud och kallade de ovetenskapliga...

Men om vi återgår till On Satan så har han ju fel CD avläses INTE 44100 gånger i sekunden och vid alla läsningar så blir det fel som felkorrigeringskretsarna i bästa fall rättar till.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...