Jump to content
Annons

Nulltest - CD vs Master


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag tror risken är mer överhängande att du har några trasiga synapser än att testet skulle vara missvisande på något sätt.

Det kan ju du tycka men det skiljer rätt mycket mellan ditt test och ett realwold exempel. Du använde t.e.x. en monoinspelning och spelade du musiken högt när du förde över den till din dator från CD:n?

Sen hae olika CD spelare olika typer av minnesbuffersystem m.m.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 244
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hägglund (oregistrerad)
Det kan ju du tycka men det skiljer rätt mycket mellan ditt test och ett realwold exempel. Du använde t.e.x. en monoinspelning och spelade du musiken högt när du förde över den till din dator från CD:n.

Sen hae olika CD spelare olika typer av minnesbuffersystem m.m.

Högt? Om jag pitchade upp den?

Du kanske menade om jag spelade upp den starkt?

Svar: Jag kan inte reglera utnivån från CD-spelaren så den har bara ett läge = full utstyrning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Redovisa de potentiella testfelen.

Mer realworld än de två tester som redovistats i tråden blir det inte.

Jo!

"Din utgångspunkt, om jag inte minns fel, är att det finns hörbara skillnader mellan digital master och bränd kopia eller tryckt cd audio. "

Då minns du fel men det kan självklart finnas hörbara skillnader. Min utgångspunkt var mer att felkorrigeringskretsarna i en CD spelare hörbart kan påverka återgivningen och att kvaliteten på olika CD skivor kan variera till den grad att dåligt massproducerade CD-skivor kan behöva fixas till.

"Vilka andra typer av tester tycker du behövs" Test med andra spelare och korrekta överföringar, när man för över CD-filer med hjälp av program som

gör det 100% bit perfekt så återskapar man ju egentligen inte en normal CD spelares verklighet.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ja alltså om CD:n gick ut i högtalare samtidigt som du förde över den.

Det ligger ca 30cm snö ute på baksidan... tror du det kan ha nån inverkan på resultatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många svåra ord och termer i denna tråd för min del men ändå lärorikt. God underhållning åxå 😛! Kommer inte jämföra eftersom det är "beyond my ears"

Ang kvalitetsbyggen så är det mycket viktigare vid livebruk där man fraktar/sliter grejer kors och tvärs och de därmed måste vara hållbara. Vårdar man sina hemmagrejer, budgetkablar, cd´s o dyl bra så kan de hålla hur länge som helst. Venne, kanske var lite OT där 😲 . Skulle aldrig köpa en CD-spelare för ens max en 5-hundring! Finns det ens CD-skivor??? Ni må fatta att alla ungar ändå spelar upp låtarna med sina mobiler å Youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Det säljs fortfarande över miljarden varje år, även fast kidsen tokpiratkopierar.

Ok, japp så är det. Ska inte glida utanför ämnet så jag drar mig försiktigt tillbaka. Fortsätt ni med det ni gjorde i denna tråd. Gillar själv LP eller DVD(rörliga bilder med musikinslag) när det gäller att köpa musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vilka andra typer av tester tycker du behövs" Test med andra spelare och korrekta överföringar

På vilket sätt var det Hägglund och Linus gjorde inte korrekta överföringar?

när man för över CD-filer med hjälp av program som gör det 100% bit perfekt så återskapar man ju egentligen inte en normal CD spelares verklighet.

Okej. Det här är din utgångspunkt.

Som nu blivit motbevisad.

Linus förde över ljudspår på en bränd CD-r och nullade mot tryckt CD audio.

Hägglund brände CD-r och nullade mot digital master på hårddisk.

Sammantaget har de visat att CD audio nullar mot CD-r som nullar mot digitla master på hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt var det Hägglund och Linus gjorde inte korrekta överföringar?

Bl.a. genom att använda sig av program som för över filer bitperfekt till datorn och genom att använda en DVD eftersom de ofta läser av CD annorlunda mot hur CD spelare gör.

Sen var ju frågan som Analogfreak inte ville svara på om han spelade musiken genom högtalarna högt (eller lågt eller inte alls) samtidigt som han överförde den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Inte på ett vetenskapligt korrekt sätt och du verkar ha blandat ihop lite.

Dina mumbo-jumbo polare gör garanterat vetenskapliga test. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina mumbo-jumbo polare gör garanterat vetenskapliga test. 😄

Spela roll vad andra gör eller inte gör ! Om DU vill göra ett seriöst test så måste du göra ett så kontrollerat och öppet test som möjligt så att inget kan ifrågasättas. Normalt sett så testar man med flera enheter i så nära realworld situationer som möjligt för att få fram något konklusivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela roll vad andra gör eller inte gör ! Om DU vill göra ett seriöst test så måste du göra ett så kontrollerat och öppet test som möjligt så att inget kan ifrågasättas. Normalt sett så testar man med flera enheter i så nära realworld situationer som möjligt för att få fram något konklusivt.

Kan inte du, för att vara delaktig, göra ett test på dina villkor och sedan presentera för oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Handlar inte om mina villkor utan om normalvillkor för ett seriöst test. Vi låter Hägglund fortsätta så får vi se om jag behöver motbevisa honom sen.

Jag är färdig med mitt test. Alla på det här forumet är övertygad om att testet är helt seriöst och korrekt genomfört utom du. Ärligt talat så skiter jag i vad du tycker för du snackar bara skit i alla sammanhang. Ingen här är intresserad av ditt ifrågasättande eftersom dina synpunkter och argument är totalt bottenlösa. Du är bara ute efter konflikter och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jo,det vet jag, men kände inte att det passade lika fint som signatur.

/Space Oddity (visst ser det konstigt ut)

mmm /Grand Control 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla på det här forumet är övertygad om att testet är helt seriöst och korrekt genomfört utom du. Ärligt talat så skiter jag i vad du tycker för du snackar bara skit i alla sammanhang. Ingen här är intresserad av ditt ifrågasättande eftersom dina synpunkter och argument är totalt bottenlösa.

Okvalificerat struntprat är väl iofs din paradgren? ANaLOGFREAK!

Normalt sett när någon testar något så svarar testaren på alla frågor så gott han kan, testaren ignorerar inte frågor eller fånar sig som du gjort.

Lite lustigt att du tror att du vet vad alla på detta forum är övertygade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt att du tror att du vet vad alla på detta forum är övertygade om.

Smått fantastiskt att du fortfarande lyckas övertyga dig själv om att många i forumet delar dina åsikter … Måste jag återigen påminna dig om att detta är ett studio-forum, inte ett hifi-forum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om DU vill göra ett seriöst test så måste du göra ett så kontrollerat och öppet test som möjligt så att inget kan ifrågasättas. Normalt sett så testar man med flera enheter i så nära realworld situationer som möjligt för att få fram något konklusivt.

Ok. Jag kommer på tre sätt som ett test kan var missvisande på.

Det första är att den/de som är iblandade i testet medvetet manipulerar utfallet. Det är en fråga om tillit. Litar vi på att Hägglund och Linus haft ärliga avsikter med sina test? Eftersom de flesta på studioforum bara träffas på nätet har vi kanske inte så mycket att gå på här.

Personligen tycker jag dock att det sätt båda redogör för hur testet gått till och att de gjort om testerna när det stått klart att vissa moment påverkat utfallet visar på att de har ärliga avsikter. (Jag tänker på att Häglunds test påverkades av den slutgiltiga normaliseringen då kvantiseringsdistortion introducerades och Den upprepade dithring som fick resulterade i ett oväntat högt brusgolv i Linus test)

För det andra kan testet påverkas av brister i utförandet. Mäter testet vad det avser att mäta? Eller finns det andra faktorer som påverkar utfallet? Vi är inne på det jag nämnde tidigare. Både Hägglund och Linus gjorde om sina tester för att utesluta andra påverkande faktorer såsom kvantiseringsfel och ditherbrus som introducerades för varje kopia.

Det tredje är om utrustningen man testat med är representativ. Dvs kan man dra några generella slutsatser. Att det är vanlig bruksutrustning som använts och att resultaten visade på total utsläckning gör det svårt att hävda att utfallen inte är representativa för cd/cd-r-bränning/-läsning generellt. Jag menar, sannolikheten att få total utsläckning på grund av slumpen eller ett mätfel är 1 på 44100 x (2 upphöjt till 16) x testmaterialets längd mätt i sekunder.

Dessutom har båda redovisat utförandet på ett sätt så att det står fritt för den som vill att upprepa testet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom har båda redovisat utförandet på ett sätt så att det står fritt för den som vill att upprepa testet.

japp

nu får vara nog med tramsandet

det är ingen mer än tourettekatten som har problem med hur testen utfördes

case closed

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
japp

nu får vara nog med tramsandet

det är ingen mer än tourettekatten som har problem med hur testen utfördes

case closed

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju du tycka men det skiljer rätt mycket mellan ditt test och ett realwold exempel. Du använde t.e.x. en monoinspelning
Det här tycker jag är intressant att höra dina tankegångar om. Hur menar du att en stereosignal (iom att en RedBook Audio CD är en stereokanal) med identisk vänster- och högerkanal skulle bete sig annorlunda i en digital värld jämfört med en stereosignal där kanalerna är olika? Skulle kanalseparationen i CD-spelarens analoga delar ha betydelse för den digitala utgången? Ren tur kanske att den digitala inspelningen var monokälla?
genom att använda en DVD eftersom de ofta läser av CD annorlunda mot hur CD spelare gör.
Hägglunds NAD C541i är såvitt jag vet en CD-spelare, inte en DVD-spelare. ☺️
Sen var ju frågan som Analogfreak inte ville svara på om han spelade musiken genom högtalarna högt (eller lågt eller inte alls) samtidigt som han överförde den.
Är det sista punkten där skon klämmer?

Låt oss säga att jag upprepar testet med en CD-spelare, kör ut skivan i ett stort PA samtidigt som signalen går via SPDIF till datorn? Jag kanske skulle ställa CD-spelaren ovanpå en av subbasarna också? Vibrationerna därifrån måste väl ändå vara i närheten av de vibrationer som James hemmastereo upplever i hans Real world?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...