Jump to content
Annons

Nulltest - CD vs Master


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 244
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

"Compact Discs sample the audio 44,100 times per second. The total information needed for 1 second of audio is therefore 44,100 x 2 x 16 = 1,411,200 bits. A bit is a binary digit and has the value 0 or 1. Although longer times are possible, the maximum playing time for all CDs is about 74 minutes to ensure compatibility with earlier CD players. This means that one CD must store 1,411,200 x 74 x 60 = 6,265.728 million bits. This can also be given as 783.216 million bytes, where one byte = 8 bits. "

Du lär skilja på sample rate och bytes

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det finns 44,100 tillfällen per sekund där våglängden registreras, och 96dBFS i bitdjup som borde påverkas av dessa hifi-teoremer du talar om. Om nu två klipp vid två olika tillfällen släcker ut varandra, vad är då sannolikheten för att DIN hävdelse stämmer? Framförallt i den grad att skivor bör fasas och skapa en hörbara skillnad för en volvoraggare med 12" Pyramider och orginalsides?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu två klipp vid två olika tillfällen släcker ut varandra, vad är då sannolikheten för att DIN hävdelse stämmer? Framförallt i den grad att skivor bör fasas

Jag har aldrig sagt att CDs bör fasas/slipas dock kan det göra hörbar skillnad. Sen beror det ju såklart på CDn och spelaren. Innan man helt avskriver effekten av slipning så bör man kanske testa just det och då i mer än 2 olika spelare och dessutom på ett korrekt sätt med just Audio CD spelare inte med DVD-spelare eller CD Rom spelare som användes i detta test..

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sagt att CDs bör fasas/slipas dock kan det göra hörbar skillnad. Sen beror det ju såklart på CDn och spelaren. Innan man helt avskriver effekten av slipning så bör man testa i mer än 2 olika spelare och dessutom på ett korrekt sätt med just Audio CD spelare inte med DVD-spelare eller CD Rom spelare.

Okej, men om vi leker med tanken att det du säger stämmer.

Vilka missljud menar du kommer uppstå om man ger fan i detta?

Och...

Om jag spelar upp två rippar för dig, varav den ena är inspelad med en fasad platta, kommer du då kunna urskilja vilken som är den fasade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag spelar upp två rippar för dig, varav den ena är inspelad med en fasad platta, kommer du då kunna urskilja vilken som är den fasade?

Uppspelad i en schysst anläggning med en Audio CD spelare så är det inte omöjligt. Men genom skickade filer över internet nej eftersom en CDR med de flesta importprogram läser av CD'n bitperfekt.

Många välljudande Audio CD spelare är känsliga för dåliga diskar och vissa spelar inte ens CDR skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, hade du beställt ett par fasningar? 😆

Om han har det så kan han lyssna i ADAM S3X som han tyckte var så här mycket bättre än den förra S3 versionen,

Claes : "Skillnaden är lite som att med den gamla så sitter man på en slumpmässig plats i konsertsalen och med den nya sitter man på den optimala mixpositionen i konsertsalen - eller kanske rentav på den perfekta platsen i orkesterdiket..."

Med slipade skivor och S3X så kanske han hamnar på dirigentplats..

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppspelad i en schysst anläggning med en Audio CD spelare så är det inte omöjligt. Men genom skickade filer över internet nej eftersom en CDR med de flesta importprogram läser av CD'n bitperfekt.

"Inte omöjligt"...? Du är alltså inte säker på att det blir skillnad? Det stämmer väl inte riktigt med vad du har sagt tidigare:

CD skivan blir genom slipningen mer balanserad och lättare för lasern att läsa = mindre avläsningsfel.

Vad blir det för skillnad i ljudet efter slipning? Vad ska man lyssna efter? Du vet ju tydligen detta eftersom du påstår att det blir skillnad, så då kan du väl vara snäll och förklara för oss som inte är troende ännu, så att det blir lättare för oss att försöka hitta problemet med ljudet.

Om jag spelar in från SPDIF-utgången på min CD-spelare eller DVD-spelare (kan ju ta båda för att kolla om det är någon skillnad mellan dem) före och efter kantsvarvning - och sedan lägger upp filerna i okomprimerat WAV-format för nedladdning, så borde det väl kunna tillfredställa dina krav på en sådan testinspelning - eller är det något annat du tycker man behöver tänka på?

Förresten: Vilka regler gäller i ett sådant här fall, med tanke på upphovsrätt? Får man lov att utan tillstånd och utan att behöva betala STIM-avgifter lägga upp korta klipp av musik? Detta kan ju anses vara i utbildningssyfte och det blir bara korta klipp på typ 10-20s/st...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten: Vilka regler gäller i ett sådant här fall, med tanke på upphovsrätt? Får man lov att utan tillstånd och utan att behöva betala STIM-avgifter lägga upp korta klipp av musik? Detta kan ju anses vara i utbildningssyfte och det blir bara korta klipp på typ 10-20s/st...

Finns det inte särskilda regler för citat? (ex tal)

Men det kanske inte är ypperligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte särskilda regler för citat? (ex tal)

Men det kanske inte är ypperligt.

Jag ska nog dra iväg en fråga till STIM för säkerhets skull.

Om jag inte kan lägga upp klippen för nedladdning, så vet jag i alla fall en person som inte kommer att tro på resultatet om det visar sig att det inte är någon skillnad... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska nog dra iväg en fråga till STIM för säkerhets skull.

Om jag inte kan lägga upp klippen för nedladdning, så vet jag i alla fall en person som inte kommer att tro på resultatet om det visar sig att det inte är någon skillnad... :rolleyes:

"Som bolagsjurist är det inte min uppgift att svara för policyfrågor, men vad gäller den juridiska bakgrunden vill jag påpeka att var och en som önskar utnyttja den s.k. citaträtten i upphovsrättslagen själv svarar för att citatet sker i enlighet med lagens kriterier, så att nyttjandet inte utgör upphovsrättsintrång. Stillbilder omfattas över huvud taget inte av citaträtten (och rätten att nyttja sådana i kritiska framställningar omfattar inte längre nyttjande i digital form). Däremot omfattas film- och ljudinspelningar typiskt sett av citaträtten, om de utförs på ett korrekt sätt.

Vänliga hälsningar,

Birgitta Adamson "

"Offentliga framföranden

21 § Var och en får, med undantag för filmverk och sceniska verk, framföra offentliggjorda verk offentligt

* 1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt

* 2. vid undervisning eller gudstjänst.

Första stycket 2 ger inte rätt att i förvärvssyfte framföra sammanställningar vid undervisning. Lag (2005:359)."

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

"Som bolagsjurist är det inte min uppgift att svara för policyfrågor, men vad gäller den juridiska bakgrunden vill jag påpeka att var och en som önskar utnyttja den s.k. citaträtten i upphovsrättslagen själv svarar för att citatet sker i enlighet med lagens kriterier, så att nyttjandet inte utgör upphovsrättsintrång. Stillbilder omfattas över huvud taget inte av citaträtten (och rätten att nyttja sådana i kritiska framställningar omfattar inte längre nyttjande i digital form). Däremot omfattas film- och ljudinspelningar typiskt sett av citaträtten, om de utförs på ett korrekt sätt.

Vänliga hälsningar,

Birgitta Adamson "

"Offentliga framföranden

21 § Var och en får, med undantag för filmverk och sceniska verk, framföra offentliggjorda verk offentligt

* 1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt

* 2. vid undervisning eller gudstjänst.

Första stycket 2 ger inte rätt att i förvärvssyfte framföra sammanställningar vid undervisning. Lag (2005:359)."

När jag läser vidare så ser jag att detta inte tycks stämma.

Lika bra att kolla upp personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sagt att CDs bör fasas/slipas dock kan det göra hörbar skillnad. Sen beror det ju såklart på CDn och spelaren. Innan man helt avskriver effekten av slipning så bör man kanske testa just det och då i mer än 2 olika spelare och dessutom på ett korrekt sätt med just Audio CD spelare inte med DVD-spelare eller CD Rom spelare som användes i detta test..

Tråden innehåller två olika tester. Båda är relevanta för diskussionen.

Jag hjälper dig att hålla isär detaljerna.

I det ena testet (Linus) användes mycket riktigt en cd/dvd-läsare viduppspelning av CD audio-skivor. Ena skivan var en bränd cd-r, den andra en pressad cd. Den läste av skivorna fem gånger snabbare än en cp-spelare gör. Detta utan att använda de extra funktioner för bitkorrekthet som tekniken medför.

I det andra testet (Hägglund) användes en cd-spelare för att spela upp en cd-r bränd i formatet CD audio. Materialet fördes över digitalt till en DAW med cd-spelarens egen klocka som master. Som referens användes en wav-fil i 16 biters upplösning.

Utfallet i båda nulltesten var total utsläckning. Det fanns ingen hörbar skillnad mellan vare sig cd-r och pressad cd eller cd-r och wav-fil.

För att fasning/slipning av kanterna ska kunna göra någon hörbar skillnad i dessa fall krävs en förvanskning av informationen, såsom ett allvarligt läsfel som approximeras av korrigeringskretsarna.

Jag vill dock inte förkasta slipning av skivor. Det är klart att det krävs en viss balans hos skivan. Vobblar den mycket kan det påverka läsbarheten. Men det handlar då om större avvikelser än de delar av millimeter du kan hitta i en bulkförpackning cd-r.

Skulle problemet uppstå rekommenderar jag att man reklamerar varan istället för att investera i en cd-svarv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det inlägget jag citerade går inte att tolka på något annat sätt, men det finns såklart flera..

I sammanhanget ganska uppenbart vilka tips vi talade om (elkablar) …

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1070736

Visa mig ett konkret inlägg där jag säger att alla tips är tokiga.

Jag kan ställa upp på följande tips:

2 (att ställa en LP-spelare vertikalt är nog ingen bra idé ...)

4

5

7 (om man har problem med jordloopar o s v)

9

10

13

28

30

+ ev. de som handlar om att tvätta/byta kontakter med då ska de nog vara ganska illa däran för att det ska göra någon hörbar skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde jag och du påstod i ett eller flera inlägg att tipsen var ovetenskapliga, har du ändrat dig angående det nu?

”I datorn sitter ett PCMCI-kort som du kan se längst fram till höger på bilden. Detta kort tillhör ljudkortet som är ett EMU 1616M. Du som vill läsa mera om detta kort hittar info på www.emu.com.

Mellan kortet och en yttre enhet går en kabel av vanlig nätverkstyp. Ett tips är att byta ut den medföljande mot en av bättre typ - tyvärr påverkar även den kabeln ljudet. Kör så kort du kan - jag har 0,5m.

Till ljudkortet är även anslutet analogkablar från hemmabiosystemet och från LP-spelaren (kortet innehåller även en RIAA). Den till kortet medföljande mjukvarumixern gör det enkelt att hantera alla möjliga analoga och digitala ljudkällor. Dessutom kan man ha rena lekstugan - kortet är även en musikstudio för den som så önskar!

Det du kanske inte ser är att den yttre enheten vilar på små Novibrabitar. Den är dessutom nertyngt av mässingsklumpar köpta billigt på skroten. Dessa vilar också på små Novibrabitar. Underligt nog så påverkas ljudet mycket hörbart av detta.” *

* http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...