Jump to content
Annons

Nulltest - CD vs Master


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

du har uppenbarligen aldrig upplevt en cd-rom läsare som står å tuggar en skitig skiva tills den läst färdigt å gått vidare?

samma skiva som ställer sig å hackar i audio-cd-spelaren

Jag har varit med om att skivor varit i så dåligt skick att buffrarna tömts och att avspelningen fått avbrott (något som naturligtvis kan hända även om läsaren råkar sitta i en dator - när buffern är tom och optiken/mekaniken inte klarar av att få fram nytt data tar det stopp i musiken!). Och nu ska jag använda din tråkiga argumentationsteknik att hela tiden inte bemöta påståendena, utan komma med motfrågor: Hur är det relevant i normalfallet, som vi talar om här? Är det relevant i Hägglunds test, där han använde SPDIF-utgången från en NAD-spelare "i realtid"? Vad vill du visa med din fråga? Är det ett argument för att svarva sina skivor, eller vill du bara säga emot mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 244
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad vill du visa med din fråga?

att din raljerande tongång här https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1079890 är ute å cyklar

"importprogram läser av CD'n bitperfekt". Hur kan de göra det, om felkorrigeringskretsarna påverkar ljudet?

du gör dig lite lustig över att han säger att att rip-program har större förmåga att läsa 100% korrekt än en vanlig cd, nes pas?

du menar att om felkorrigeringskretsarna skulle behöva jobba så kan inte ett rip-program läsa av korrekt heller?

ett program som läser av en skiva via cd-rom har större möjligheter att läsa en svårläst skiva än en audio-cd som trots att den har buffer inte kan vänta hur länge som helst innan den måste spotta ur sig datat - därav felkorrigeringskretsarna

rip-programmet kan stå å tugga tills det blir helt rätt eller så ger den sig om det inte går att läsa alls

Jag har varit med om att skivor varit i så dåligt skick att buffrarna tömts och att avspelningen fått avbrott (något som naturligtvis kan hända även om läsaren råkar sitta i en dator - när buffern är tom och optiken/mekaniken inte klarar av att få fram nytt data tar det stopp i musiken!).

katten blansing pratar inte om uppspelning via cd-rom spelaren i datorn utan om att avläsa data - vilket inte begränsas till en viss bufferstorlek (tid)

det här har inget med resultatet i testet att göra eftersom det inte rört sig om svåravlästa skivor - normala skivor läses utan problem av både rip-program å audio-cd vilket är det testet visar

men det hade iofs inte ditt inlägg heller utan var mer lite vilsen allan-hävdelse baserat på att du inte fattade vad han egentligen sa

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, till slut lite argument som faktiskt går att bemöta.

att din raljerande tongång här https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1079890 är ute å cyklar

du gör dig lite lustig över att han säger att att rip-program har större förmåga att läsa 100% korrekt än en vanlig cd, nes pas?

du menar att om felkorrigeringskretsarna skulle behöva jobba så kan inte ett rip-program läsa av korrekt heller?

Jag menar att förekomsten av en perfekt kopia visar att informationen på CD:n i normalfallet går att få ut bitkorrekt. Jag menar att om den fysiska läsaren inte skulle klara av att få ut en korrekt dataström som ska till D/A-omvandlaren, så skulle inte ett ripprogram klara av det heller. Det har inget magiskt sätt att veta vad som "egentligen" finns på skivan, i bägge fallen måste man lita på det lasern läser och avkodaren spottar ur sig.

ett program som läser av en skiva via cd-rom har större möjligheter att läsa en svårläst skiva än en audio-cd som trots att den har buffer inte kan vänta hur länge som helst innan den måste spotta ur sig datat - därav felkorrigeringskretsarna

rip-programmet kan stå å tugga tills det blir helt rätt eller så ger den sig om det inte går att läsa alls

Javisst - men det är en fråga om gradskillnader, inte helt olika förutsättngar. Vi kan alltså vara överens om att en bättre investering än en skivsvarv skulle vara en spelare med större bufferminne? Vi är väl också överens att ännu bättre vore att köpa en tusenkronors hårddisk, rippa all sin musik till den och aldrig röra skivan mer? Personligen tror jag bufferstorleken - jag har sett uppgifter om 1 kB - är vald för att klara av 99% av alla behov.

katten blansing pratar inte om uppspelning via cd-rom spelaren i datorn utan om att avläsa data - vilket inte begränsas till en viss bufferstorlek (tid)

Jag vet vad Blansing pratar om, men mitt svar var kanske lite otydligt. Det var inte heller ett svar till Blansing, det var ett svar till dig och "du har uppenbarligen aldrig upplevt en cd-rom läsare som står å tuggar en skitig skiva tills den läst färdigt å gått vidare?". Jag har varit med om alla möjliga former av tömda buffrar och tröglästa skivor, och jag lade till fallet att man spelar upp musik via sin cd-rom. Jag menade att oläsbara skivor är oläsbara oavsett audio-cd-spelare eller cd/dvd-spelare i dator. Jag måste dessutom säga att jag tycker det brukar vara ovanligt att man lyckas rippa en skiva som inte fungerar i en någorlunda modern audio-cd-spelare, även om man har hela dagen på sig.

det här har inget med resultatet i testet att göra eftersom det inte rört sig om svåravlästa skivor - normala skivor läses utan problem av både rip-program å audio-cd vilket är det testet visar

men det hade iofs inte ditt inlägg heller utan var mer lite vilsen allan-hävdelse baserat på att du inte fattade vad han egentligen sa

*shrug* - Det var du som blandade in svåravlästa skivor. Bra att vi är överens om att både en cd/dvd-rom och en dedikerad audiospelare i normalfallet gott och väl hinner få ur sig en korrekt dataström. Att jag inte fattat är din upplevelse, den vill jag ju inte ta ifrån dig så det ska jag väl inte kommentera. Lite synd bara att du inte i FÖRSTA inlägget kan spotta ur dig vad du tycker jag har fel om.

Återigen, eftersom det här blev ett långt inlägg: Förekomsten av en 1:1-kopia visar att inget märkligt sker på vägen. I normalfallet är det en LÄTT sak att få ut den 100%-igt korrekta dataströmmen, utan att svarva kanten (eller gröna pennor, eller andra knep som inriktar sig på den fysiska läsningen av skivan). Jag tycker också Blansing borde inse det själv, eftersom han inser att det går i rip-fallet - som i GRUNDEN är samma fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att om den fysiska läsaren inte skulle klara av att få ut en korrekt dataström som ska till D/A-omvandlaren, så skulle inte ett ripprogram klara av det heller.

och där menar jag du har fel

men det är som sagt ett sidospår som inte motiverar skivsvarvning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...