Jump to content
Annons

Nulltest - CD vs Master


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 244
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Konstigt att du inte håller med om att även dessa är ofta välfungerande okontroversiella tips.

"25 Har du en "väggbula" som strömkälla - BYT Många audioapparater har en mycket liten nätadapter som stömkälla. De allra flesta får ett betydligt bättre ljud om man ersätter den med en större modell som förmår att lämna mera effekt.

Observera att du måste veta vad originaladaptern lämnar för spänning och av vilket slag!

Är det alltså likspänning eller växelspänning? Och hur många volt lämnar den?

Köp sedan en adapter av samma typ men STÖRRE ("fler ampere") och koppla in.

Ljudskillnaden kan vara betydande!

19 Kolla om du gillar spikes eller mjuka fötter under dina högtalare (Eller skivspelare eller CD-spelare eller...) Det finns två skolor (minst) vad gäller högtalarfötter - de som vill ha spikes och de som vill ha mjuka fötter. Läs mer om hur du enkelt kan kolla vilket du gillar bäst!

22. Kontrollera och gör rent kontakterna till pickupen. Det bildas lätt oxid i anslutningarna mellan pickup och de små kablarna i pickupskalet. Kolla och gör rent med sprit eller ännu hellre oxidmedel t ex DeOxit. Byt kablar och kontakter om de gamla ser dåliga och slitna ut!

14. Öka kapacitansvärdet i nätdelen på dina audioapparater. En vanföreställning är att man kan överdimensionera kapacitansvärdet i en nätdel. Jag har ALDRIG hört en förstärkare med för stor nätdel - däremot ofta apparater med för små nätdelar! Läs mer.

11 Tvätta skivor och CD/DVD Alla framställningsprocesser - oavsett om det gäller LP eller CD lämnar kvar rester av kemikalier av olika slag på ytan. Det låter mycket bättre om du gör LPn eller CDn (eller DVDn) ren! Alltså även sprillans nya!

Läs mer om hur du kan rengöra dina LP från damm och fett.

För CD finns speciella rengöringsvätskor eller ännu hellre en ultraljudstvätt för CD så du inte riskerar repor på skivan

Link to comment
Dela på andra sajter

”Kolla om du gillar spikes eller mjuka fötter under dina högtalare (Eller skivspelare eller CD-spelare eller...)”

Måste man inte ha ”spikes” under fåtöljen man sitter i också då eller …

-”Hallå är det ringhals? Har ni byggt kärnkraftverket på spikes?” 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

”Kolla om du gillar spikes eller mjuka fötter under dina högtalare (Eller skivspelare eller CD-spelare eller...)”

Måste man inte ha ”spikes” under fåtöljen man sitter i också då eller …

-”Hallå är det ringhals? Har ni byggt kärnkraftverket på spikes?”

De har nog använt både stora spikes kuddar och fjädrar....

Fast mer allvarligt så är det ganska självklart och väldigt vetenskapligt att vibrationer och resonanser från en högtalare färdas genom olika material på olika sätt vilket kan ge upphov till hörbara effekter. Att ställa en högtalare direkt på golvet är ofta inte det vettigaste man kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har nog använt både stora spikes kuddar och fjädrar....

Fast mer allvarligt så är det ganska självklart och väldigt vetenskapligt att vibrationer och resonanser från en högtalare färdas genom olika material på olika sätt vilket kan ge upphov till hörbara effekter. Att ställa en högtalare direkt på golvet är ofta inte det vettigaste man kan göra.

Jag tänkte mer på att det även rekommenderas (av Svalander då ...) att ställa CD-spelare, förstärkare o s v på spikes. Inte för att jag tror att det gör någon hörbar skillnad att ställa högtalare på spikes (och hur det skulle minimera resonanser till golvet är jag inte med på om det inte finns någon fjädrande funktion i dessa).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jo ... Jag vet att du tycker det. 😑

Det blir mindre vibrationer ner i golvet om högtalare står på spikes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Varför?

För att lådans vibrationer får mindre yta mot golvet att sprida sig genom. Dock så får man vibrationer via luften mellan låda och golv men inte i samma utsträckning som då lådan står plant mot golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att lådans vibrationer får mindre yta mot golvet att sprida sig genom. Dock så får man vibrationer via luften mellan låda och golv men inte i samma utsträckning som då lådan står plant mot golvet.

"For years cone makers have claimed that cones are "mechanical diodes" passing vibrations only in one direction. This is baloney, and here is how you know. Vibrations are three-dimensional things. A table or rack shelf vibrates in three directions: up and down, left and right, and front and back. Hold a board in your hands, a board large enough to support an audio component. Put an audio component on the board on some cones. Now move the board up and down slowly. Do the cones and component move up and down too? Yes? OK, then the cone isn’t isolating vertical motion. Move the board slowly left and right. If I’m not mistaken, the cones and component also move sideways at the same time. So cones provide no left/right isolation either. Now move the board slowly front to back. The cones and component also move front to back too, right? Of course they do. This is because the cone is not an isolation device of any kind, and it is not a mechanical diode. Cones are simply a kind of foot that couples something, an audio component for example, to something else, usually a rack shelf. Moving the shelf slowly is no trick. Higher-frequency vibrations will behave exactly the same way the board and cones and component behave when the resonances are slower."

http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb071999.htm

Jag är mycket skeptisk ... 😑

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket skeptisk ... 😑

Från samma recension

'"By now there are readers out there about to pounce on me. Didn’t I tell you us that there is no "best" foot, and didn’t I just write a bunch of stuff about how cool the Pulsar Points sound? Isn’t that going against my own premise? Well, you could look at it that way, or you could look at it as just another bit of information and a foot worth trying. You can put the set in your foot library and wait for the day when they meet their destiny if they don’t work out right now. I can envision systems that they might not be suited for, but not too many. I suspect that there will be a wide audience for a foot that sounds like the Pulsar Point."

Nu var det här iofs cones och inte spikes men poängen är rätt klar det är ofta hörbara ljudåtergivningsskillnader beroende på vilken sorts "ljudfötter" man använder eller inte.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Från samma recension

'"By now there are readers out there about to pounce on me. Didn’t I tell you us that there is no "best" foot, and didn’t I just write a bunch of stuff about how cool the Pulsar Points sound? Isn’t that going against my own premise? Well, you could look at it that way, or you could look at it as just another bit of information and a foot worth trying. You can put the set in your foot library and wait for the day when they meet their destiny if they don’t work out right now. I can envision systems that they might not be suited for, but not too many. I suspect that there will be a wide audience for a foot that sounds like the Pulsar Point."

Nu var det här iofs cones och inte spikes men poängen är rätt klar det är ofta hörbara ljudåtergivningsskillnader mellan olika sorters ljud"fötter".

Jag tror fortfarande inte att spikes (hårda; utan ev. fjäder eller dylikt) minskar vibrationerna till golvet. Hur skulle detta gå till menar du?

PS. Du håller med om att (eller ”tunga prylar”) till t ex CD-spelare/ljudkort är totalt trams?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror fortfarande inte att spikes (hårda; utan ev. fjäder eller dylikt) minskar vibrationerna till golvet. Hur skulle detta gå till menar du

Det finns rätt många olika typer av spikes av olika material och funktion men generellt sett så leder de ju helt klart till att högtalarens lådresonanser till viss del bortkopplas från golvet men helt försvinner de ju inte och det har heller ingen påstått.En fördel med spikes är att högtalarlådorna verkligen står kvar på exakt det ställe man placerat dom när man ställt in sitt system och att de står stadigare leder till bibehållen bra stereobild i längden för bara en liten förflyttning av en högtalare kan påverka det negativt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns rätt många olika typer av spikes av olika material och funktion men generellt sett så leder de ju helt klart till att högtalarens lådresonanser till viss del bortkopplas från golvet men helt försvinner de ju inte och det har heller ingen påstått.En fördel med spikes är att högtalarlådorna verkligen står kvar på exakt det ställe man placerat dom när man ställt in sitt system och att de står stadigare leder till bibehållen bra stereobild i längden för bara en liten förflyttning av en högtalare kan påverka det negativt annars.

Det sistnämnda kan jag acceptera (i teorin iallafall ...) men jag tror inte att spikes (solida) skulle minska vibrationerna till golvet, snarare tvärt om gällande rörelser i horisontella planet om man tänker på teorin ang. att högtalaren inte ”åker omkring” med dessa spikes och då måste ju denna vilja till att röra sig överföras till golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sistnämnda kan jag acceptera (i teorin iallafall ...) men jag tror inte att spikes (solida) skulle minska vibrationerna till golvet, snarare tvärt om gällande rörelser i horisontella planet om man tänker på teorin ang. att högtalaren inte ”åker omkring” med dessa spikes och då måste ju denna vilja till att röra sig överföras till golvet.

Givet men eftersom materialen trä och metall har rätt olika resonansfrekvens och eftersom kontaktytan är så liten så transformeras mycket vibrationsenergi bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert tror inte att Spikes eller Dämpkuddar kan påverka högtalares ljudåtergivning hörbart...

Inte om de inte står väldigt dåligt utan, men ok, kanske en liten gnutta men frågan är om det beror på spikes eller att högtalaren flyttas en snutt från golvet ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Läst genom tråden och det var kul läsning och är inte helt överraskat över resultatet, skeptiker som jag är.

Nu har jag några audiofiler (läs miffon,;-) ) i bekantskapskretsen som säkert inte håller med testet, men de lägger mycket mer energi på högtalarlådans konstruktion och kablar och rummets klang. Det där med kablar hånar jag dom för. Tror fan inte att de skulle höra skillnad på en normal bra kabel eller deras 10k kr kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt opartisk och har ingen större åsikt och tycker att detta jävla sifferrunkandet är det för många som pysslar med härute.

Fast när jag kollar igenom denna tråd så slutar dom oftast som denna:

CITAT (addic59 @ 2010-04-17, 00:36) *

Tänker du på detta?

11,025 Hz 16 bit PCM 176.4 kbit/s

 

Nej tänk på att CD formatet är är stereo och det går två byte = 16 bitar till varje sample. 44100x2x2 = 176400 byte

Hägglund, addic59 mfl...fastnar ju i dialogen med Blansing, han verkar liksom ha lite koll ändå, eller hur, slutar oftast med ett påhopp på han än en överbevisning, hehe, klart RnR! 😄

ge dig inte Blansing, du är ju en NÖRD men en äkta sådan! 😄

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund, addic59 mfl...fastnar ju i dialogen med Blansing, han verkar liksom ha lite koll ändå, eller hur, slutar oftast med ett påhopp på han än en överbevisning, hehe, klart RnR! 😏

ge dig inte Blansing, du är ju en NÖRD men en äkta sådan! 😆

Det första håller jag med om. Det är lätt att fastna. Den vanligaste fällan är att man vill nyansera vad man upplever vara en onyanserad diskussion. Plötsligt blir man själv utpekad för att föra en onyanserad argumentation och då är man fast...

Visst verkar Blansing ha viss koll. Men framförallt för han diskussion som ett äkta troll.

Riktigt skicklig på att lyfta fram dåliga/tråkiga sidor hos andra deltagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppspelad i en schysst anläggning med en Audio CD spelare så är det inte omöjligt. Men genom skickade filer över internet nej eftersom en CDR med de flesta importprogram läser av CD'n bitperfekt.

Många välljudande Audio CD spelare är känsliga för dåliga diskar och vissa spelar inte ens CDR skivor.

Du borde fundera en stund över vad du skrev. "importprogram läser av CD'n bitperfekt". Hur kan de göra det, om felkorrigeringskretsarna påverkar ljudet? Om man behöver svarva skivorna med en sextusenkronorssvarv för att en cd-spelare för många tusen ska klara av att läsa den bitperfekt? Här erkänner du ju att en simpel dator-cd-läsare, tillverkningskostnad tio spänn, klarar att läsa cd-skivan PERFEKT. Ska en dyrare hifi-spelare vara SÄMRE på den delen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Du borde fundera en stund över vad du skrev. "importprogram läser av CD'n bitperfekt". Hur kan de göra det, om felkorrigeringskretsarna påverkar ljudet? Om man behöver svarva skivorna med en sextusenkronorssvarv för att en cd-spelare för många tusen ska klara av att läsa den bitperfekt? Här erkänner du ju att en simpel dator-cd-läsare, tillverkningskostnad tio spänn, klarar att läsa cd-skivan PERFEKT. Ska en dyrare hifi-spelare vara SÄMRE på den delen?

+1 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man behöver svarva skivorna med en sextusenkronorssvarv för att en cd-spelare för många tusen ska klara av att läsa den bitperfekt? Här erkänner du ju att en simpel dator-cd-läsare, tillverkningskostnad tio spänn, klarar att läsa cd-skivan PERFEKT. Ska en dyrare hifi-spelare vara SÄMRE på den delen?

du missar att när man rippar cd å tiokronorsläsaren arbetar behöver den inte spela upp perfekt i realtid utan kan gå tillbaka å läsa om tills det blir korrekt - till skillnad från en audio-cd som ska läsa i farten hela tiden

så fundera själv en stund

Link to comment
Dela på andra sajter

du missar att när man rippar cd å tiokronorsläsaren arbetar behöver den inte spela upp perfekt i realtid utan kan gå tillbaka å läsa om tills det blir korrekt - till skillnad från en audio-cd som ska läsa i farten hela tiden

så fundera själv en stund

1) Alla CD-spelare har en buffer. Buffern fylls från läsningen, och om data inte kommer in till buffern i tid för att skivan är svårläst så finns det alla möjligheter för en audio-cd-spelare att gå tillbaks och läsa igen. Om man gör det precis på det sättet vet jag inte exakt, men jag är 100% säker på att det finns en buffer som invaliderar ditt påstående om att cd:n måste läsas i farten hela tiden. På den tiden det fanns portabla cd-spelare så brukade de skryta om extra "anti-skak-minne" och många DJ-spelare har utökade buffrar- men ALLA CD-spelare har en buffer.

2) CD-rip-programmet kan bara arbeta med det data den får från läsaren. Den kan inte veta att det blivit fel, utan måste lita på läsaren som levererar datat. Läsaren i sin tur har ingen magisk möjlighet att veta vad som är korrekt, vad som verkligen finns på CD:n - förutom felkorrigeringskoderna som finns inbyggda i protokollet. Om fel skulle kunna slinka förbi själva transportdelen av cd-läsaren, så kan inte läsaren veta det. Läsarens jobb är att leverera en dataström. Tydligen, enligt testerna i tråden, klarar den uppgiften till 100%.

3) Som tidigare nämnts, brukar rippar gå betydligt fortare än realtidsavspelning. Realtid är i dessa sammanhang SLÖTT.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Alla CD-spelare har en buffer. Buffern fylls från läsningen, och om data inte kommer in till buffern i tid för att skivan är svårläst så finns det alla möjligheter för en audio-cd-spelare att gå tillbaks och läsa igen. Om man gör det precis på det sättet vet jag inte exakt, men jag är 100% säker på att det finns en buffer som invaliderar ditt påstående om att cd:n måste läsas i farten hela tiden. På den tiden det fanns portabla cd-spelare så brukade de skryta om extra "anti-skak-minne" och många DJ-spelare har utökade buffrar- men ALLA CD-spelare har en buffer.

2) CD-rip-programmet kan bara arbeta med det data den får från läsaren. Den kan inte veta att det blivit fel, utan måste lita på läsaren som levererar datat. Läsaren i sin tur har ingen magisk möjlighet att veta vad som är korrekt, vad som verkligen finns på CD:n - förutom felkorrigeringskoderna som finns inbyggda i protokollet. Om fel skulle kunna slinka förbi själva transportdelen av cd-läsaren, så kan inte läsaren veta det. Läsarens jobb är att leverera en dataström. Tydligen, enligt testerna i tråden, klarar den uppgiften till 100%.

3) Som tidigare nämnts, brukar rippar gå betydligt fortare än realtidsavspelning. Realtid är i dessa sammanhang SLÖTT.

du har uppenbarligen aldrig upplevt en cd-rom läsare som står å tuggar en skitig skiva tills den läst färdigt å gått vidare?

samma skiva som ställer sig å hackar i audio-cd-spelaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...