Jump to content
Annons

Nulltest - CD vs Master


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 244
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ah, my bad... Intressant dock fortfarande att reda ut om skillnaden kan ha uppstått i någon annan del av kedjan än just CD-läsningen och S/PDIF överföringen.

Absolut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu laddat hem spåren, nulltestat och lyssnat på resultatet. Som Linus säger är jitter en delförklaring.

Men det finns några frågetecken.

Är Nulltest_Master detsamma som den mixdown du gjorde från Nuendo?

Bitreducerade du redan i Nuendo? I så fall, applicerade du något dither?

Är det möjligt att CD-architect ändrade något på filen, till exempel applicerade dither?

Hur kommer det sig att du behövde normalisera Nulltest_CD_track, var kommer signalbortfallet från?

Vilken upplösning spelades signalen från CD-spelaren in i?

Återigen, applicerades någon dither vid denna mixdown?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Har nu laddat hem spåren, nulltestat och lyssnat på resultatet. Som Linus säger är jitter en delförklaring.

Men det finns några frågetecken.

Är Nulltest_Master detsamma som den mixdown du gjorde från Nuendo?

Ja!

Bitreducerade du redan i Nuendo? I så fall, applicerade du något dither?

Jag applicerade dither i DM1000-bordet och mastrade spåret i 16bitar i realtid. Därefter normaliserades spåret innan det exporterades som mixdown.

Är det möjligt att CD-architect ändrade något på filen, till exempel applicerade dither?

Nej det hoppas jag inte! Jag var även noga med att CD-Architect inte heller normaliserade nivån.

Vilken upplösning spelades signalen från CD-spelaren in i?

Återigen, applicerades någon dither vid denna mixdown?

CD-spelaren spelades in i 16 bitar utan dither. Det enda jag gjorde efteråt innan mixdown var att normalisera för att säkerställa att båda filerna har samma nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Eftersom några ifrågasatte varför jag normaliserade spåret jag spelade in från CD så beslöt jag mig för att bränna om mastern på nytt (för säkerhetsskull) och spela in ett nytt spår i 16 bitar med alla reglar ställd på 0 och inte göra nåt mer med filen. Jag exporterade inte den nya filen som mixdown utan plockade den bara ur audiomappen. Nu får jag total utsläckning mot mastern. 😠

Den nya CD-filen hämtar ni här.

http://cid-60b24c5274912fbb.skydrive.live....rack%5E_New.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Jag applicerade dither i DM1000-bordet och mastrade spåret i 16bitar i realtid. Därefter normaliserades spåret innan det exporterades som mixdown.

Nivån på dither är relaterat till bitdjup. Normaliserar man efter applicering blir dithernivån inte optimal.

Sedan introducerar man kvantiseringsdistortion genom att normalisera i målupplösningen (16 bitar för CD Audio).

Inget av detta påverkar dock ditt test.

CD-spelaren spelades in i 16 bitar utan dither. Det enda jag gjorde efteråt innan mixdown var att normalisera för att säkerställa att båda filerna har samma nivå.

Undrar varför du fick signalbortfall. Om överföringen från CD-spelaren hade varit 1:1 skulle du inte behövt normalisera i efterhand. Då utgår jag iofs från att uppspelningen av CDn är i princip identisk med den mixdown du stoppade in i CD Architect.

När du sedan normailserar den inspelade 16-bitarsfilen introducerar du återigen kvantiseringsfel. Och dessa fel har en inverkan på nulltestet.

Link to comment
Dela på andra sajter

He! Jag missade ditt svar medan jag skrev.

Eftersom några ifrågasatte varför jag normaliserade spåret jag spelade in från CD så beslöt jag mig för att bränna om mastern på nytt (för säkerhetsskull) och spela in ett nytt spår i 16 bitar med alla reglar ställd på 0 och inte göra nåt mer med filen. Jag exporterade inte den nya filen som mixdown utan plockade den bara ur audiomappen. Nu får jag total utsläckning mot mastern. 😠

Intressant!

Hur mycket justerades den förra filen när du normaliserade? Har svårt att tänka mig att det kvantiseringsfelet är hela förklaringen.

Jag har själv laborerat en del med bränning av CD audio. Det är intressant att se hur mycket valet av media påverkar bränningens kvalitet. Även bränningshastighet, modell av cd-brännare och självklart chansen att få ett dåligt exemplar av CD-r.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
He! Jag missade ditt svar medan jag skrev.

Intressant!

Hur mycket justerades den förra filen när du normaliserade? Har svårt att tänka mig att det kvantiseringsfelet är hela förklaringen.

Det var ingen märkbar nivåskillnad efter att den normaliserats så jag tror att det precis som du säger beror av kvantiseringsfel... eller kanske rättare sagt kvantiseringsskillnader mellan de båda spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom några ifrågasatte varför jag normaliserade spåret jag spelade in från CD så beslöt jag mig för att bränna om mastern på nytt (för säkerhetsskull) och spela in ett nytt spår i 16 bitar med alla reglar ställd på 0 och inte göra nåt mer med filen. Jag exporterade inte den nya filen som mixdown utan plockade den bara ur audiomappen. Nu får jag total utsläckning mot mastern. 🙂

Den nya CD-filen hämtar ni här.

http://cid-60b24c5274912fbb.skydrive.live....rack%5E_New.wav

Men, det är ju inte möjligt. Då skulle ju det betyda att den som betalar 100+ papp för en CD-spelare + dyra kablar skulle vara lurad ... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Det här var ju inget jämförande test av olika produkter. Sen kanske man bör vara medveten om att egenbrända CDR och masstillverkade Audio CD skiljer sig åt på ganska många punkter.

Då borde det inte vara möjligt att åstadkomma total utsläckning mellan en hembränd CDR och originalmastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde det inte vara möjligt att åstadkomma total utsläckning mellan en hembränd CDR och originalmastern.

Jo för en hembränd CDR håller oftast högre teknisk kvalitet än en sprutad/pressad Audio CD. Apropå total utsläckning lyssnade du igenom hela på hög volym?

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Något speciellt CD-presseri som gör sämre skivor?

Jag gjorde precis ett nulltest mellan en av mina mast(e)ringar (master på CD-R) och den kommersiella utgåvan som trycktes hos DCM. Det släckte ut fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Något speciellt CD-presseri som gör sämre skivor?

Jag gjorde precis ett nulltest mellan en av mina mast(e)ringar (master på CD-R) och den kommersiella utgåvan som trycktes hos DCM. Det släckte ut fint.

Det betyder att vi kanske äntligen nått slutet på ogrundat svammel om att CD-svarvar för flera tusen får CD-spelaren att läsa skivan korrekt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder att vi kanske äntligen nått slutet på ogrundat svammel om att CD-svarvar för flera tusen får CD-spelaren att läsa skivan korrekt. 🥰

Tror du verkligen det...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarade inte på frågan lyssnade du igenom den utsläckta filen rakt igenom på hög volym?

Hög volym har inte ett dugg med det att göra. Blir det total utsläckning med den ena fasvänd, så lär det bli så oavsett volym. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...