Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2010!


laxlaxlax

Recommended Posts

ja säger då de - mycket skall man höra i sina dagar

det är väl därför melodifestivalen ser ut som den

gör också " Hela världen för mig " för DOM ( sanna Nielsen , G:son )

" Hela sverige för OSS "

PÅ tal om låddan igen

Jo av nån anledning lyckades jag prångla mej ur den där låddan med dom ratade bidragen nere i källaren på svt

jag skall säga dej det var en väldigt trevlig musikstund som kom ur den låddan , du skulle vart med istället för i

knät på troliga Björkman , ja vilka bidrag jag fick lyssnat till , som även i år blev ratade av den troliga kartellen

Redigerat av antikartellmusiken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 257
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Säga vad man vill om Kempe, men han vet vad han gör.

Hollow (Peter Jöbacks låt) har en jävligt snygg halvtonshöjning mitt i refrängen!

tycker du verkligen?

tyckte titeln beskrev innehål(l)et faktiskt

men vad hade den lilla punkgruppen i sammanhanget att göra?

va? 😉

mer än att vara nån form av avvikande maskotar - stylad tillgjord pubertalitet?

"tack så jävla mycket" var nog dem mest oäkta som levererats från schlagerscenen i år

och låten var ju rena skiten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det va de bästa två bidragen som gick vidare direkt till Globen i lördags.

Anna Bergendahl hade jag lite svårt for tidigare men jag tycker låten är kanon och växer för varje lyssning men min absoluta favorit är Jöbacks låt. Tycker den är grymt snygg och framför allt då den tidigare nämnda tonartshöjningen i refrängen. Galet snyggt gjort men visst kunde produktionen vara fetare? Trummorna var tillexempel rätt tråkiga och stela, lite mer knuff och häng i dom så hade det varit ännu bättre.

Skönt också att min käre vän NEO aka Linus Ingelsbo gick till andra chansen, en låt som fastnar och förmodligen kommer spelas mycket på radio.

Han kommer och gästar mitt schlagerband Hallå hela pressen ikväll på Vickan om ni vill höra låten helt live 😉

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inget större fan av Antony & the Johnsons va? 🤪

Det där är ändå inte så farligt. Visst det vibrerar rejält MEN killen kan verkligen sjunga. Man hör kontrollen i rösten. Bergendahls är totalt krystat. Vet inte vad man ska jämföra med. Tänk dig att du är hård i magen å sitter på muggen och trycker. Samtidigt som du försöker gubbskratta!

"- HÖHÖHÖHÖ!"

Och det jag retar lite på är att det är så tillgjort. Försöker låta som hon har ett jävla tryck i diafragman. Sen när hon har sjungit klart så skriker hon rakt ut och säger "-TACK!" med dubbelt så hög volym!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket skitprg i Debatt om melodifestivalen

varför tog dom inte upp grundproblemet att

dom ratar många låtar som verkligen skulle

kunna lyfta tävlingen istället för sänka den

ändå mer nu som dom icke smör slickandes

låtskrivarna står för ?

åh vad han försvarade Björkman Bertan

ja han måste väl vara nöjd Bert Karlsson

som fick med 16 bidrag även i år om jag

inte hörde fel , de var väl han som fick

med punkarna ifrån falköping också ?

ja den värsta skit jag nånsin hört i

schlager sammanhang mycket sämre än

py:s som nästan var lika värdelös

Hur lyckas egentligen sådana där låtar

komma med som är så värdelösa ibland

3000 inskickade bidrag ?

hämtat ifrån wikipedia nedanför

Anklagelser om fusk

Vissa personer och tidningar anklagar Melodifestivalen för att det förekommer fusk. Det som poängteras då är att artistansvarig Christer Björkman är signad av musikbolaget Lionheart Records. En av delägarna i Lionheart är Bobby Ljunggren, som har fått med 30 bidrag sedan deltävlingarna och Andra chansen infördes år 2002. Lionheart har även (tillsammans med Mariann Grammofon) ensamrätt på att sälja den officiella Melodifestivalsskivan, med alla aktuella års bidrag på, efter festivalen, i egenskap av att vara det bolag som äger det största antalet av de detalagande låtarna.[källa behövs]

En annan regel som väckt misstankar är hanteringen av de inskickade bidragen. Bidragen från allmänheten delas ut bland musikförlag som själva skickat in egna bidrag direkt till Sveriges Television. Dessa förlag väljer sedan ut låtar ur allmänhetens hög som ska få konkurrera med deras redan inskickade bidrag. En del av de tävlande väljer alltså bland andra tävlandes bidrag vilka som får gå vidare. SVT:s ansvariga kontrollerar sedan att valet har gått rätt till genom att lyssna igenom de låtar som har valts bort. Efter sållningen får SVT:s handplockade jury välja bland bidragen. Den opartiska juryn får således endast tillgång till de av förlagen redan sållade låtarna.

En tredje anledning är valet av jokrar som helt avgörs av Christer Björkman och hans redaktion.

// saxat ifrån adress http://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen

Redigerat av antikartellmusiken
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket skitprg i Debatt om melodifestivalen

varför tog dom inte upp grundproblemet att

dom ratar många låtar som verkligen skulle

kunna lyfta tävlingen istället för sänka den

ändå mer nu som dom icke smör slickandes

låtskrivarna står för ?

åh vad han försvarade Björkman Bertan

ja han måste väl vara nöjd Bert Karlsson

som fick med 16 bidrag även i år om jag

inte hörde fel , de var väl han som fick

med punkarna ifrån falköping också ?

ja den värsta skit jag nånsin hört i

schlager sammanhang mycket sämre än

py:s som nästan var lika värdelös

Hur lyckas egentligen sådana där låtar

komma med som är så värdelösa ibland

3000 inskickade bidrag ?

hämtat ifrån wikipedia nedanför

Anklagelser om fusk

Vissa personer och tidningar anklagar Melodifestivalen för att det förekommer fusk. Det som poängteras då är att artistansvarig Christer Björkman är signad av musikbolaget Lionheart Records. En av delägarna i Lionheart är Bobby Ljunggren, som har fått med 30 bidrag sedan deltävlingarna och Andra chansen infördes år 2002. Lionheart har även (tillsammans med Mariann Grammofon) ensamrätt på att sälja den officiella Melodifestivalsskivan, med alla aktuella års bidrag på, efter festivalen, i egenskap av att vara det bolag som äger det största antalet av de detalagande låtarna.[källa behövs]

En annan regel som väckt misstankar är hanteringen av de inskickade bidragen. Bidragen från allmänheten delas ut bland musikförlag som själva skickat in egna bidrag direkt till Sveriges Television. Dessa förlag väljer sedan ut låtar ur allmänhetens hög som ska få konkurrera med deras redan inskickade bidrag. En del av de tävlande väljer alltså bland andra tävlandes bidrag vilka som får gå vidare. SVT:s ansvariga kontrollerar sedan att valet har gått rätt till genom att lyssna igenom de låtar som har valts bort. Efter sållningen får SVT:s handplockade jury välja bland bidragen. Den opartiska juryn får således endast tillgång till de av förlagen redan sållade låtarna.

En tredje anledning är valet av jokrar som helt avgörs av Christer Björkman och hans redaktion.

// saxat ifrån adress http://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen

Är det någon som vet vilka låtar som går under Bert Karlssons stall i år

på sina 5 fingrar så slipper man göra research själv ? 🙂

Ja menar han måste väl förstå sej på musik som fick med 16 egna bidrag

på sitt stall i år enligt prg Debatt , han hyllade väl t.o.m Ompa orkestern

ja dom hyllar väl varandra i dessa sammanhang som glider på en trolig

räkmacka år efter år efter år efter år , men en dag kanske SVT:s tak

tar in Vatten de får vi verkligen hoppas på , eller hur

Ja SEX hela lördagar på bästa sändningstid

vilken otrolig reklam för skivbolagen att få

ut sin musik på , eller hur

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade jag. Vad stod det på gurorna?

AH.. det va på lådorna bakom dem och inte på gurorna, skrev kanske lite konstigt där ☺️ . Det stod Maser engineering med Mesa engineerings typsnitt och logga logga 😎

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA! Åfasen?!!!

Heheh hoppas att Mesa inte stämmer dom då?

Det jag inte fattar är varför inte bara ha billigare lådor, de som inte vet vad mesa är vet heller inte vad som är billiga lådor, så för dem hade det inte gjort någon skillnad. Varför inte helt svarta lådor med crucified barbaras namn på eller liknande. Hade varit fetare tycker jag just utseendemässigt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat igenom vilka bidrag som sveriges folk röstat fram. Vet inte riktigt hur urvalet av låtar sett ut, men om detta var det bästa så var det nog inte vidare startfält i år. Pernilla Wahlgren och Saade är ju ren tortyr. Faktum är att jag tror att det är samma låt.

I övrigt är det mest ballader, en del ganska snygga men de flesta väldigt tråkiga och intetsägande. Andreas Johnson och Jessica Anderssons låtar är renodlade "nu tar jag paus och hämtar kaffe"-låtar. Att de gått vidare kan jag bara förklara med att det måste varit tillfällig kafferansonering i sverige på senare tid.

Har i efterhand kollat lite på framträdanden också. Jöback gör det onekligen bra, timoteij sämre. Studioversionerna är lite tvärt om, där låter tjejerna hittigt och jöback sömnigt som fan.

Det handlar nog i slutändan om tre låtar. Bergendahls toto-låt, salems aningens mer moderna västkustmusik, samt timoteijs sommardänga från tidigt 90-tal.

Eller?

Förresten, när var det senast såhär mycket syntmattor på en melodifestival? Har det ens hänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejja Salen Al Fakir!!!

ja, jag håller nog med tror jag. gillar den bäst, även om jag tror att den kommer få det svårt i ESC.

men förresten. ey. i feel again you! 😄

namnbyten förvirrar mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att den enda gruppen som hade chans i Europa var Timotej för att det är den mest direkta låten. Personligen gillar jag Salem men framförallt Anna.

Anna har rösten och låten är bra. Då det gäller text på engelska är det hemskt även om iden var bra.

This is my life bla bla this is my life to stand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Jag tycker inte någon av låtarna är direkt dålig. Alla har nån poäng. Men chanserna i en Europafinal varierar nog. Flera bra ballader är det men såna har oftast svårare att nå fram. Bergendahl är nog bäst i det fallet.

/.../ Pernilla Wahlgren och Saade är ju ren tortyr. Faktum är att jag tror att det är samma låt./.../

Jag tyckte Saade och Ola hade samma låt. Då är det alltså 3 st som framför samma låt...

Tror att den enda gruppen som hade chans i Europa var Timotej för att det är den mest direkta låten./.../

Jag har nämnt det i ett inlägg tidigare och jag tror också att Timoteij har bäst koncept för framgång i Eurovision SC, faktiskt även om låten framförs på svenska. Den är melodiös och catchy, har lite orientaliska vibbar i instrumentalslingan och pukorna men är ursvensk på samma gång. Att den framförs av fyra blonda skönheter som även lockar fram "icke-musikaliska" tankar 😊 gör ju inte chansen sämre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jessica Andersson (solklart bäst)

Pernilla Wahlgren (klart bäst dessförinnan, en riktig modern schlager)

Anna Bergendahl (Klar utmanare också, tillhör topptrion)

Darin (helt ok, bra sånghook i refrängen)

Timoteij

Andreas Johnson

Salem Al Fakir

Ola

Eric Saade

Peter Jöback

så långt,

rangordnat

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...