Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2010!


laxlaxlax

Recommended Posts

Hehe jiises. Jag är inte ens salong.

Men jag tykte att det lät jävligt töntigt att bandet skulle vara med på scenen om dom inte tillför nåt musikaliskt!

Hehehehe, HAHAHAHA! Fan va töntigt. Undrar VEM som kom på den idén?

"-Öh vadå, vi är ju ett band och vi gör allting ihop och ALLA måste få cred.. för vi är ju .. ett band? Right?"

I stället för att få sitta i publiken och bara rysa åt ens bästa polare!

"-Det där är våran sångare och jag är så jävla stolt att få lira med han!"

Haha håller med dig faktiskt. Hade varit bättre om dem suttit i publiken. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 257
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tyckte att P o S och Salem var bäst ikväll. Ingen av dem direkt jättebra kanske, men helt klart schlagerfestivalen-bra iaf. :rolleyes:

Kul bara att se ett "hårdrocksband" som kör med enbart elpiano, mellotron och sång. Tyckte faktiskt att det bidrog lite att man hela tiden satt och funderade på om det skulle "bryta ut" eller inte. Coolt att det inte gjorde det! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sett en sekund av melodifestivalen och det känns inte som jag missat nåt. :rolleyes:

Det var inte mycket du missade, nej... 😉

Ola: Menlös dussinvara som inte gav mig något annat än bortslösad tid. Dock var det trots allt rätt att den gick vidare i detta menlösa startfält.

Jenny Silver: Totalt meningslös låt som borde ha förpassats till papperskorgen innan den lämnade första utkastet.

Linda Pritchard: Utstuderade "etniska" tongångar och ett pyttelitet stänk Ruslana - med enda syfte att försöka plocka in röster. Ändå en av de bättre, trots att jag ogillar när det görs fake-etno på det sättet... En av de få som hade röst som bar (åtminstone på lite högre toner...).

Pain of Salvation: Väl valt namn, eftersom det var en riktig plåga att genomlida eländet. Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle säga något i denna stilen, men den hemska "Snälla, snälla" (som jag verkligen avskyr) var riktigt bra jämfört med detta skräpet.

Anders Ekborg: Pressad och nasal röst, som vanligt - och med ett märkligt hopkok till låt som saknade samband mellan låtdelarna. Usch!

Jessica Anderrson: Ja - med en sångerska med fylligare röst, ett pampigare komp och en melodi som bestod av mer än ett gäng treklanger som staplas på varandra, så kunde det kanske ha blivit ok - men detta föll pladask.

Frispråkarn: Inte visste jag att man måste ha en massa humor för att stå ut med att se spektaklet - men detta bidrag var verkligen skrattretande.

Salem Al Fakir: Den enda låten som var lyssningsbar på riktigt. MEN vad hände i verserna? Refrängen var juste, men versen var ingenting annat än en trist och menlös transportsträcka mellan refrängerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Salem Al Fakir: Den enda låten som var lyssningsbar på riktigt. MEN vad hände i verserna? Refrängen var juste, men versen var ingenting annat än en trist och menlös transportsträcka mellan refrängerna.

En redan kass refräng kräver en sämre vers för att bära upp skitrefrängen!

Bättre än ett kok bajs får man leta efter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte mycket du missade, nej... :rolleyes:

Ola: Menlös dussinvara som inte gav mig något annat än bortslösad tid. Dock var det trots allt rätt att den gick vidare i detta menlösa startfält.

Jenny Silver: Totalt meningslös låt som borde ha förpassats till papperskorgen innan den lämnade första utkastet.

Linda Pritchard: Utstuderade "etniska" tongångar och ett pyttelitet stänk Ruslana - med enda syfte att försöka plocka in röster. Ändå en av de bättre, trots att jag ogillar när det görs fake-etno på det sättet... En av de få som hade röst som bar (åtminstone på lite högre toner...).

Pain of Salvation: Väl valt namn, eftersom det var en riktig plåga att genomlida eländet. Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle säga något i denna stilen, men den hemska "Snälla, snälla" (som jag verkligen avskyr) var riktigt bra jämfört med detta skräpet.

Anders Ekborg: Pressad och nasal röst, som vanligt - och med ett märkligt hopkok till låt som saknade samband mellan låtdelarna. Usch!

Jessica Anderrson: Ja - med en sångerska med fylligare röst, ett pampigare komp och en melodi som bestod av mer än ett gäng treklanger som staplas på varandra, så kunde det kanske ha blivit ok - men detta föll pladask.

Frispråkarn: Inte visste jag att man måste ha en massa humor för att stå ut med att se spektaklet - men detta bidrag var verkligen skrattretande.

Salem Al Fakir: Den enda låten som var lyssningsbar på riktigt. MEN vad hände i verserna? Refrängen var juste, men versen var ingenting annat än en trist och menlös transportsträcka mellan refrängerna.

Måste säga att det där summerade kvällens tävling väldigt bra! Skulle nog inte säga att Road Salt var så dålig, men medlemmar som bara satt på scenen och räknade dammråttor drog ner betyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN vad hände i verserna? Refrängen var juste, men versen var ingenting annat än en trist och menlös transportsträcka mellan refrängerna.

Det är väl definitionen på en schlager:D Gör en jävligt bra refräng och låt versen ta dig dit. Salem kör refrängen minst 72 ggr på slutet, det tog aldrig slut. Vad heter låter, "kärlek och vindar, ögon som tindrar" etc, där tror jag dom sjunger om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt med och väntade på att PoS låt skulle dra igång. En polare gillade den direkt men jag hade velat ha med resten av bandet också när de ändå stod på scenen, annars kunde de, som tidigare sagts, suttit backstage eller i publiken. Enligt mig är den för slät. Blev förbannad över att det aldrig drog igång... Alkoholen gör en så otålig! 😕

Salems låt var väl bäst i ett riktigt sömnigt startfält som mest bestod av låtar med piano. Refrängens melodirad 1 och 3 gav mig en skön vemodig känsla musikaliskt, texten minns jag inte. Eller ja sista raden gick inte undvika.

Tycker att Christine Meltzer var kass som programledare f.ö. Kan man hålla sina manuskort högre upp? Dolph var mest kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se alla som måste dissa detta evenemang. Inget nytt under solen; doing the omoralisk schlagerfestival, typ.

Men, men, jag klandrar ingen. som fanatiker i fotbollen och kärleken till mitt fotbollslag, har jag svårt att acceptera

Sweden Camp-nissarna med klapphatt och gulblå peruk. Själv gillar jag schlagerfestivalen men antar att jag framstår

som en naiv ballongviftare i vissas ögon. 😕

Hyffsat svagt igår. Dock älskade jag Salems låt. Hoppas den vinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
som fanatiker i fotbollen och kärleken till mitt fotbollslag, har jag svårt att acceptera

Sweden Camp-nissarna med klapphatt och gulblå peruk.

Det är kanske sånt vi kommer få se i Eurovision Song Contest...

plus rosaglittrande mobiltelefoner 😕

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se alla som måste dissa detta evenemang. Inget nytt under solen; doing the omoralisk schlagerfestival, typ.

Men, men, jag klandrar ingen. som fanatiker i fotbollen och kärleken till mitt fotbollslag, har jag svårt att acceptera

Sweden Camp-nissarna med klapphatt och gulblå peruk. Själv gillar jag schlagerfestivalen men antar att jag framstår

som en naiv ballongviftare i vissas ögon. 😠

Hyffsat svagt igår. Dock älskade jag Salems låt. Hoppas den vinner.

Håller med om att man blir lite trött på alla som måste dissa. Det är ju knappast så att man måste älska musiken i Schlagern för att uppskatta själva evenemanget.

Hade jag varit singel vet jag inte om jag kollat men om man har en fru/flickvän som annars är hyfsat ointresserad av musik så är det ju trevligt att kunna göra något tillsammans samtidigt som man dissar Dolphs dåliga sync med playbacken el. hyllar Salems spelglädje 😄 Sen förstår jag om man är 17 och har annat att göra än att kolla på melodifestivalen...

EDIT: Nu ser jag ju att laxen skriver att tråden riktar sig till "alla vi som ser den utan sällskap" så jag ursäktar om jag är off-topic 😄

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker låtarna var tråkiga? Är detta det bästa gräddan av proffsskrivare i Sverige kan skrapa ihop? Jisses.

Silvers låt är en hit. Förutsättningen är att den lämnar Sverige och inte spelas mer i Melodifestivalen, utan bara på klubbar. (Sen får man ju mixa om den lite så att den får lite mer tryck bakgrunden!) Ola var OK men bara knappt. Lindas upptempo sexiga Shakira/Aguilera låt kommer att ge röster i östeuropa. Pain of Salvation har en bra låt men kommer inte fixa melodifestivalen. Salem var välproddad. Resten kommenterar jag inte.

Det blir värre; Björkmans-klumpen som fixar låtarna till melodifestivalen håller på att sprida sig till resten av Europa. Snart är alla länders melodifestival lika slätstrukna som den svenska dito. 🥰

Nå, jag ska inte klaga, för många gamla är det ett kärt, återkommande nöje att se folkkära artister uppträda i all sin glans. Och varför ta ifrån dem det nöjet?

Själv sket jag i att kolla! Fick nog förra gången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det var mycket nice!

Gillade Lindas låt, synd att den inte gick vidare... jag tror den hade haft chans i eurovision. Blev också mycket förvånad att Pain of Salvations låt kom till andra chansen; väldigt bra låt, men den hade inte riktigt melodifestival-drag i sig! Jag väntade mig att låten skulle dra igång med hela bandet ungefär 1:30 in, men det hände ju inte...

Visste ni förressten att alla artister finns på www.Snowfish.com? Någon deal om att de ska blogga där... Kan vara värt att kolla in 😮

Vad tyckte ni om frispråkarn förresten? Jag tycker nog om låten... men jag vet inte, kan nog vara en sån låt jag skulle störa mig på i längden! XD

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att mitt gamla band Pain of Salvation fick vara med. Röstade på dem givetvis.

Glöm inte att det är SVT och att de bestämmer allt... Dels att de väljer just den låten (3 bidrag skickades in), enda med enbart sång och rhodes, för att sedan välja hela bandet som artist.

Men jag tycker också det var ett smart drag av dem att göra som de gjorde... Helt avskalat, alla står/sitter stilla, trevlig ljussättning, laddat med mystik... Folk pratar massor om dem nu och kommer säkerligen kolla upp vad hela bandet kan erbjuda. Tyvärr tror jag att de inte kommer så långt som jag hoppas på... För när ett större namn är med i en musiktävling, landar oftast vinsten där (oavsett om artisten/låten är bra eller inte). Men men... Lite reklam har de fått iaf, något som de behöver i Sverige.

Jag är väldigt glad för deras skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte fått höra låtarna. De finns inte nånstans att lyssna på.

Märkligast var det där sabotaget när ljuset pajades. Det var det enda jag såg.

De utslagna låtarna finns att höra på svt.se

"Sabotaget" var bara en del av showen ;p Så inte så märkligt i.m.o. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha ja

vet inte vilket som är mest komiskt - själva jippot eller vissas tyckanden här... 😲

jennys silvers låt var i grunden bra men katastrofalt korkat arrad å vad fan hade hon dragit på sig??

inte konstigt hon kom sist när svensson ska rösta när man rör sig som en idiot, iklädd fulkorsett å silverfinger - - hjärnblödning grande??

fakir vevade sin helt ok refräng tills man slutade lyssna

pos ... var nog bäst men i helt fel sammanhang - kul att svennson ändå gillade

rappen--- vafan?? 😄

ola - ja det är väl så här det brukar låta, vare sig mer eller mindre... svenskt bidrag 1A på nåt sätt

hothothot var ju en patisch på paparizzou å shakira så det stog härliga till

el salvatore? dålig smak i en liten ask

den där jävla balladen... hur mossigt får det bli? (och detta tyckte claes var bra?? jeez)

glömt nån?

i vilket fall så kan man lägga ner resten av skiten å skicka dolph direkt istället 😄

här har vi en vinnare

christine meltzer sög hästballe - bildligt talat alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite kalla fakta om Melodifestivalen och hur det egentligen går till

om vilka låtar som tas ut...

http://www.fokus.se/2010/02/det-klingar-falskt/

Ja, den artikeln förklarar ju ganska uttömmande varför kvalitén är stadd i försämring de senaste decennierna. Förr kunde man höra folk

nynna melodin efter vinnarlåten dagen efter, nuförtiden kommer man knappt ihåg vem som vann. Eller ens bryr sig!

Otroligt att Sverige deltar i en tävling man inte ens avser/försöker att vinna. (Tack och lov verkar detta fenomen vara begränsat till just musik.)

Obegripligt att inte högre chefer piper till. Sveriges plats i melodifestivalen verkar bara förskjutas allt längre ned på stegen.

Och ingen reagerar...

Ser fram emot dagen då Sverige tvingas kvalificera sig till tävlingen! Då kanske man äntligen vaknar och ger festivalgeneralen marschordern

riktning "Åt skogen med dig!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...