Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2010!


laxlaxlax

Recommended Posts

tyckte också crusified barbara hade bra sångerska men låten inte var nått vidare. får kolla upp deras egna låtar istället och fick plötsligt en väldig lust att leta fram mina Runaways och Joan Jett skivor.

timotej lät ju som sarek som var med för några år sedan. gillade refrängen fast som vanligt kändes den bekant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 257
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)

Efter ABBA tog hem segern med Waterloo -74 har det varit väldigt tamt med de svenska bidragen. Det borde väl vara dags att komma med nåt som håller lite klass nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ABBA tog hem segern med Waterloo -74 har det varit väldigt tamt med de svenska bidragen. Det borde väl vara dags att komma med nåt som håller lite klass nu.

Det kommer inte att hända så länge Björkman håller i trådarna - för då prioriteras inte att musiken ska vara bra så att den kan konkurrera med andra länder, utan bara att det ska vara varierat för att bli vad han påstår är "bra TV-underhållning"... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Då kan dom ju ta med den här om det bara är underhållning dom är ute efter... 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ABBA tog hem segern med Waterloo -74 har det varit väldigt tamt med de svenska bidragen. Det borde väl vara dags att komma med nåt som håller lite klass nu.

Oj, det var väl hyfsad generalisering... Och är inte Waterloo aningen överskattad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas alla vet att dom kör playback i melodifestivalen, instrumenten har jag bevis bara spekulationer på sången.

Igår när de där rockbrudarna spelade så såg jag en liten detalj att trummorna var inte uppmickade då tänkte jag ah men det är väl uppmickat på något sätt för att det inte ska vara i vägen för tv osv men sen när det va de där blåa killarna då var trummorna uppmickade.

Sångens spekulationer är då att när tim o tej (vars instrument inte heller var uppmickade) så sjöng dom förvånadsvärt långt ifrån mickarna assså när jag sjungt live har de alltid sagt håll micken så nära munnen som möjligt och ta i annars hörs det inte och då blir jag svettig och måste anstränga mig som fan. Men ser man dessa i melodifestivalen så står de 10-20 cm fån micken sen ser det ut som om de är oberörda och inte alls tar i eller liknande så som man ser i idol då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar varit singback (alltså all musik inspelad) i flera år - men i år är första året det tillåts inspelade körer också.

Leadsången ska däremot vara live - men det är väl bara en tidsfråga innan det blir full playback... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Sämsta tävlingen hittills.
Detta var nog den sämsta deltävlingen hittills...

Håller inte med här. Tycker faktiskt överlag att den här omgången var bättre än de två första. Jag fick inte den där "-Men vad är det här!?"-känslan till någon av låtarna som jag faktiskt har fått vid några tidigare tillfällen. Men smaken är som baken, och tur är väl det.

Timoteijs låt var egentligen inte så märkvärdig, men den var catchy och stack ut och därför röstade folk på den. Lät lite som en mix av Ruslana, Hedningarna och tidiga Lili & Sussi. Hade nog vunnit på ett mer akustiskt sound (exempelvis med dragspel och fiol - som de hade på scenen) i den där slingan de körde. Men jag tror faktiskt att en låt som den här skulle funka ganska bra även den internationella tävlingen.

Alcazar gör som vanligt snygga och proffsiga discolåtar även om det kan bli lite mainstream. Jag hade nog hellre sett att de gick direkt till final än Darin. Darin sjunger bra och låten var inte dålig men den stack inte ut på något sätt.

Håller däremot med om årets metalbidrag Crucified Barbara. Hon sjöng bra men Heat´s låt förra året var betydligt bättre.

EDIT: Hedningarna skrev jag men det var nog Sarek jag tänkte på.

Redigerat av Hammurajen
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det ar varit singback (alltså all musik inspelad) i flera år - men i år är första året det tillåts inspelade körer också.

Leadsången ska däremot vara live - men det är väl bara en tidsfråga innan det blir full playback... 😏

Nästa år kanske de använder sig av Vocaloid istället för riktig sångare men playback på allt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa år kanske de använder sig av Vocaloid istället för riktig sångare men playback på allt. 🙂

I vissa fall hade det nog varit bättre... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar varit singback (alltså all musik inspelad) i flera år - men i år är första året det tillåts inspelade körer också.

Leadsången ska däremot vara live - men det är väl bara en tidsfråga innan det blir full playback... 🙂

Men det jag reagerade på mest var faktiskt att det var ett band som uppträdde som ett band och då spelas inte ens instrumenten på riktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det jag reagerade på mest var faktiskt att det var ett band som uppträdde som ett band och då spelas inte ens instrumenten på riktigt

Så har det som sagt tyvärr varit i många år. Det är väl för avancerat för ljudteknikerna att hålla ordning på mer än en sångmick och ett stereospår med musiken... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångens spekulationer är då att när tim o tej (vars instrument inte heller var uppmickade) så sjöng dom förvånadsvärt långt ifrån mickarna assså när jag sjungt live har de alltid sagt håll micken så nära munnen som möjligt och ta i annars hörs det inte och då blir jag svettig och måste anstränga mig som fan. Men ser man dessa i melodifestivalen så står de 10-20 cm fån micken sen ser det ut som om de är oberörda och inte alls tar i eller liknande så som man ser i idol då.

Håller med! Misstänker starkt att det var total playback på dom. När dom gjorde låten andra gången hörde man ett par fraser i början som man tydligt såg att dom faktiskt sjöng live. Lät betydligt sämre också. Om det nu är så att det är tillåtet att ha inspelade bakgrundskörer så är det väl lite luddigt hur det skall tolkas om det är 4 leadsångare eller om dom är varandras kör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med! Misstänker starkt att det var total playback på dom. När dom gjorde låten andra gången hörde man ett par fraser i början som man tydligt såg att dom faktiskt sjöng live. Lät betydligt sämre också. Om det nu är så att det är tillåtet att ha inspelade bakgrundskörer så är det väl lite luddigt hur det skall tolkas om det är 4 leadsångare eller om dom är varandras kör...

Det ligger en dubb med.

Sen hör man faktiskt att dom sjunger live. För det var jävligt surt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där 😄 ! Grym känsla att se allting live. En show och ett spektakel utan dess like. Lite synd att ni dissar det så mycket men det är fasen kul att uppleva även om inte musiken/låtarna är topnotch! Det stavas SHOW! Det nya...är...är ni ... ÄR ni med 2010 😄 ?! SHOW!! Låtarna och musiken är väldigt sekundärt men magin finns kvar från det man var ung.

Ett riktigt bra uppvärmningsnummer med ett band som körde shlagerklassiker helt live samt mr Timoo Räisinen i en suverän tolkning av " fyra bugg ". Plus såklart till de tre blåa männen från planeten "breve"...Festivalen skulle börja må bättre av levande musik utan att det ger avkall på kvaliteten på låtarna utan snarare att de blir bättre utan allt lulllull!

Ang att timotej stod långt ifrån mikarna: Jag hörde inte texten så förmodar att det var live.

Hmm en fråga till er studioforumproffs: Om nu ljudkvaliteten är så viktig på inspelningarna med dubbningar hit och dit. Kör fullt ut och skippa det! Skulle hellnre (guld i OS) föredra ett husband som kunde låtarna jättebra och hakade på lite spontant live. Men vi är väl en liten skara. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på Sareks Låt Vinterland. Det sägs att Timoteijs låt var kopierad rakt av, ton för ton. Kan inte hålla med om 100% av tinerna är kopierade men det är samma ackordsvändor och melodin stämmer till 80%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...