Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2010!


laxlaxlax

Recommended Posts

Annons
  • Svar 257
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

den där jävla balladen... hur mossigt får det bli? (och detta tyckte claes var bra?? jeez)

😠 Hur kan man tolka min kommentar som att jag tyckte att det var "bra"...? 😛

Ja - med en sångerska med fylligare röst, ett pampigare komp och en melodi som bestod av mer än ett gäng treklanger som staplas på varandra, så kunde det kanske ha blivit ok - men detta föll pladask.
Link to comment
Dela på andra sajter

Snart är alla länders melodifestival lika slätstrukna som den svenska dito.

Fast var det verkligen slätstruket? Vi hade (i kronologisk ordning) en danspop, en soft electroliknande poplåt, en "etno"-dans, en avskalad rhodes-ballad, en musikallåt, en pampig ballad, en hip-hop och en salem-poplåt. 🙂 (OBS. Ytterst subjektiva genrebedömningar)

Jag tycker det låter ganska varierat ändå: pop, ballader, hip-hop, dans... Sedan håller jag med om det som de flesta nog försöker säga med allt sitt dissande - att det mesta känns alltför tillrättalagt.

Jag diggar ju Salem järnet och röstade på honom, dock var det långt ifrån hans bästa låt. PoS dödade ju sitt eget bidrag med att ha bandet på scen. Annars var det en bra låt och kul variation att ha en så avskalad låt i melodifestivalen. Tyvärr brukar det ju inte vara rätt forum att gå mot strömmen och göra helt nya grejer inom...

Olas låt har vi ju hört förut, men det är fortfarande ett gott pop-hantverk. Att skriva en helt ny låt som ändå följer konstens alla regler i just den genren är ju rätt svårt vid det här laget eftersom det gjorts så många.

Blev grymt förvånad över att Linda P inte gick vidare. Vilken fantastisk röst hon har!! Och säga vad man vill om bidraget, men det "lät ju eurovision" så det riskerade ju inte att åka ut p.g.a. fel genre...

Frispråkarn kändes inte riktigt trovärdig som hip-hopare. Låten kändes svag tyckte jag, sånginsatserna i refrängen var astöntiga. Ekborg ville jag bara spola förbi, den där konstiga blandningen av musikal och hårdrock har nog aldrig funkat? Silvers låt var nog aningen lågmäld för att göra plats åt sig. Jessicas ballad var ju så klyschig en ballad kan bli rent musikaliskt. Alltså, ballader i melodifestivalen... Jag skulle kunna tänka mig att de funkar om det året innan inte varit ett enda balladbidrag över huvud taget i hela tävlingen, och det sedan i årets kommer en riktigt stark ballad med grym sångare/sångerska och lite nytänk i arret.

Lite tankar. Försöker att inte dissa alltför mycket, jag tror inte de låtarna är särskilt många där man inte kan hämta något bra över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Hur kan man tolka min kommentar som att jag tyckte att det var "bra"...? 🙂

det tolkar jag som att du i grunden gillade genren men önskade en fylligare röst å lite starkare melodier?

correctemundo? 😛

jaja kanske tog i för mycket 😉

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju OS... och FA-Cupen framförallt... men jag hann se låtarna faktiskt!

Höll på Andreas och hon som sjöng den studsiga låten med en massa dansare på scenen i glada färger, bl.a. en tjej med röda strumpor och mellangrå överdel.

Hyfsade var även han den blonde killens låt och hon brunetten som sjöng balladen kanske, som nummer fyra.

Generellt bättre än förra omgången, men bara mina två förstnämnda får godkänt, 5 av 10.

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket bättre denna vecka, blev dock förvånad att tittarnas val låten inte var bättre, bland de sämre faktiskt.

manboy kan nog vinna hela festivalen, den satt direkt i huvudet fast man inte hört den förut (eller?) pauline är ju alltid bra och maria espinosa var bra fast låten kunde varit bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Pauline var iaf en rolig överaskning. Hon lät ju precis som Aretha Franklin. Bra låt också. Phil Spector-soul lång väg. Inget nyskapande direkt men gott mos. Orsagänget gjorde också bra ifrån sig men dom vet man ju hur dom låter...

-Sagt av en gammal stofil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Womanizer kanske?

+1

När jag såg titeln och sedan hörde likheten mellan dessa två låtar melodi och soundmässigt, samtidigt som jag såg den metaforiska spegeln sätta sig ned i den bästa fotöljen...

,

Dagens andra överraskning, sedan min far slagit på någon av radions mainstreamkanaler och jag då hört en helakustisk låt, vars sångares röst påminde starkt om Tim från Rise Against,

det var tydligen han också(!)

ssss

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det ingen som märkte att Pauline faktiskt sjöng en ordentlig låt?!

Andreas Johnson berättade i en intervju på ztv för 100 år sedan att hans främsta influenser var neil young, david bowie, beatles m.fl.

Han glömde dock tillägga att han snott sina scenattribut ifrån Bono. Sitt sångsätt ifrån Bono. Sin då nysläppta albumtitel ifrån Bono. (Liebling - Achtung Baby, inte snott men OJ så uppenbart).

Jag hade haft mer respekt för Johnson om han bara erkände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dax för Claes lilla sammanfattning av låtarna i delfinal 2:

Eric Saade: Med referens till förra deltävlingen, så hördes det direkt att denna låten borde gå vidare - och efter att ha hört övriga startfältet, så stämde det också. Detta trots att man har hört låten femtielva gånger tidigare också, så att den enligt mig får klassas som reguljär dussinvara - men bra framförd och ganska ok låt i alla fall.

Andra Generationen och Dogge: BLÖRK! Om sådant här tycker jag inte. En urtråkig rappare och ett försök att spela etnoinfluerat för att likna andra länder som har varit med i ESC. Det blir bara så fruktansvärt tråkigt att lyssna på. Jag blev tvungen att skruva ner volymen - något jag inte gör särskilt ofta under spektaklet annars...

Anna Maria Espinosa: Denna kan sammanfattas med ett enda ord: menlös. Ungefär som en urvattnad gammal fransk schlagerballad från 70-talet, med en sångerska som låter som om man hade haffat vem som helst på gatan. Fungerar definitivt inte.

Highlights & Mist: Hjälp! Kan det vara så här kasst när folk röstar fram det? Detta var webjokern, som har röstats fram av folk som uppenbarligen inte har någon smak. Osammanhängande och trist låt med dålig sånginsats. Ett starkt argument för att skippa webjoker-försöket till nästa år, så att folket åter slipper vara med i "tävlingen"...

Pauline: Hon sjunger bra - men det räcker inte för att göra något vettigt av detta daterade nummer. Tydligt att den är inspirerad av att "snälla snälla" kom med i fjol. Jag har ingening alls till övers för sådana här konstiga nostalgitrippar.

Andreas Johnson: Låten var väl ganska ok - åtminstone i refrängerna - men han lyckas ju förstöra alla låtar han sjunger med sitt bräkande.

Kalle Moreus & Orsa Spelmän: Detta var ju faktiskt snyggt och ganska mysigt på något sätt - men melodin lät mer som en fiolslinga än en sångmelodi och blev bara jättefel, tycker jag. Nu kan man inte lyssna på den på Nätet i efterhand, men jag har en känsla av att melodislingan var i princip samma i både vers och refräng...

Hanna Lindblad: En Madonnakopia som lät och såg ut som en coverversion av någon valfri av Madonnas trista låtar från de senaste 10 åren, typ. Inget att hänga i julgranen alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tävling 2 var ungefär som första, alltså två låtar som var bra Andreas Johnson och Kalle Moreus & Orsa Spelmän.

Andreas Johnson: Låten påminer väldigt mycket om U2 och sång påminner om Bono.

Orsa Spelmän: Jag gillar låten, hade dock varit bättre med en annan sångare. Som hade sjungit ännu bättre.

Visst det var ju väldigt förutsebart att låt nr 1 skulle vinna egentligen så var hela tävlingen det om vilka som skulle vinna eller försvinna.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående deltävling två: Låt nr 1 var väl catchy, men kändes aningen billig. Ett säkert kort liksom. Orsa Spelmän hade en fin melodi, mindre fin text men det kändes ändå som det man kallar "en svensk schlager". Jag vill så gärna gilla Anna Maria, men hon får ju aldrig några bra låtar, tyvärr. Andreas Johnsons låt var tråkig från början till slut och det ser ut som om han stått på huvud i en burk med Ister. Att den låten gick till gloden är helt ofattbart. Antagligen säljer han på sitt namn.

Till sist måste jag säga att bidrag nummer åtte kanske inte var en jättebra låt, även om det ibland osade I was made for loving you. MEN numret var bra. Det var den bästa koreografin hitils i år och över lag ett sexigt nummer. Och sex säljer mer än musik. Så ur tävlingssynpunkt hade det kanske varit ett bra nummer att skicka till Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det ingen som märkte att Pauline faktiskt sjöng en ordentlig låt?!

Andreas Johnson berättade i en intervju på ztv för 100 år sedan att hans främsta influenser var neil young, david bowie, beatles m.fl.

Han glömde dock tillägga att han snott sina scenattribut ifrån Bono. Sitt sångsätt ifrån Bono. Sin då nysläppta albumtitel ifrån Bono. (Liebling - Achtung Baby, inte snott men OJ så uppenbart).

Jag hade haft mer respekt för Johnson om han bara erkände.

Ja han är en snattare av rang!

Minns när jag jobbade med han. Ena gitarristen började spela på with or without you. Och jag tänkte fan va gött att dom ska köra den.. sen kom sången in. Och då var det en låt som IDIOTEN JOHNSON skrivit.... Snubbla på en mina ditt jävla inavel...

Johnson Lyssna på versen

U2 Lyssna på refrängen vid 1.28

Är det en slump så är det jag som mördat Michael Jackson!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

pauline var roligast att höra

hanna trevligast att beskåda

tyckte claes sammanfattade espinosa på pricken

Anna Maria Espinosa: Denna kan sammanfattas med ett enda ord: menlös. Ungefär som en urvattnad gammal fransk schlagerballad från 70-talet, med en sångerska som låter som om man hade haffat vem som helst på gatan. Fungerar definitivt inte.

manboy var ju en självklar vinnare med tanke på alla tonårstöser som säkert gick i spin av honom - doftade småstjärnorna rakt igenom

andreas kändes ju så jäkla utslätad så han trodde jag inte på - men svensson överraskar som vanligt med sin brist på omdöme

kalle moraeus! hahaha 😠 fan va dåligt med tanke på hur bra det kunde blivit om man gjort ett helt annat arr av detta - fan han kan ju inte sjunga speciellt bra å hans gamla fiolpolare kändes ju helt malplace

låten kunde funka - men inte med detta framförnade

resten för kass att nämna - vissa bidrag verkar mest med för att skapa tydlig skillnad mot förväntade vinnarbidrag

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Dax för Claes lilla sammanfattning av låtarna i delfinal 2:

Eric Saade: Med referens till förra deltävlingen, så hördes det direkt att denna låten borde gå vidare - och efter att ha hört övriga startfältet, så stämde det också. Detta trots att man har hört låten femtielva gånger tidigare också, så att den enligt mig får klassas som reguljär dussinvara - men bra framförd och ganska ok låt i alla fall.

Andra Generationen och Dogge: BLÖRK! Om sådant här tycker jag inte. En urtråkig rappare och ett försök att spela etnoinfluerat för att likna andra länder som har varit med i ESC. Det blir bara så fruktansvärt tråkigt att lyssna på. Jag blev tvungen att skruva ner volymen - något jag inte gör särskilt ofta under spektaklet annars...

Anna Maria Espinosa: Denna kan sammanfattas med ett enda ord: menlös. Ungefär som en urvattnad gammal fransk schlagerballad från 70-talet, med en sångerska som låter som om man hade haffat vem som helst på gatan. Fungerar definitivt inte.

Highlights & Mist: Hjälp! Kan det vara så här kasst när folk röstar fram det? Detta var webjokern, som har röstats fram av folk som uppenbarligen inte har någon smak. Osammanhängande och trist låt med dålig sånginsats. Ett starkt argument för att skippa webjoker-försöket till nästa år, så att folket åter slipper vara med i "tävlingen"...

Pauline: Hon sjunger bra - men det räcker inte för att göra något vettigt av detta daterade nummer. Tydligt att den är inspirerad av att "snälla snälla" kom med i fjol. Jag har ingening alls till övers för sådana här konstiga nostalgitrippar.

Andreas Johnson: Låten var väl ganska ok - åtminstone i refrängerna - men han lyckas ju förstöra alla låtar han sjunger med sitt bräkande.

Kalle Moreus & Orsa Spelmän: Detta var ju faktiskt snyggt och ganska mysigt på något sätt - men melodin lät mer som en fiolslinga än en sångmelodi och blev bara jättefel, tycker jag. Nu kan man inte lyssna på den på Nätet i efterhand, men jag har en känsla av att melodislingan var i princip samma i både vers och refräng...

Hanna Lindblad: En Madonnakopia som lät och såg ut som en coverversion av någon valfri av Madonnas trista låtar från de senaste 10 åren, typ. Inget att hänga i julgranen alltså.

Låter som att du borde använt tiden till nåt bättre än att se det där.. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

PoS dödade ju sitt eget bidrag med att ha bandet på scen.

Dessa tankegångar förstår jag inte att så många har. Om det är PoS som spelar ska det väl inte vara bara Danne G och Fredde H som står där medans resten av bandet sitter hemma och dricker öl? Känns ju inte alls rätt, vilka signaler sänder det?

Det är playback på allt utom(ja, ja...) sången. Varför ska då Orsa spelmän stå där på scen överhuvudtaget? Dom fyller ingen funktion förutom att vara statister som lurar bort lite fokus från Kalle...

Dagens tävling, var väl som vanligt. Tråkig radiopop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - sammanfattning av deltävling 3:

Alcazar: Hur många gånger har vi hört detta tidigare? Tuggummipop som går att lyssna på, men inte mer. Sämre än deras tidigare bidrag.

Johannes Bah Kuhnke: Ge mig tillbaks de bortslösade 3 minuterna genast! Om jag fattade det rätt, så var han skådis och därför borde kunna leva ut ordentligt - men med en total brist på utstrålning, menlös röst och dessutom kass låt, så blir det ju inte så mycket kvar av numret...

Elin Lanto: Vad ska man säga...? Inte bättre än förra bidraget. Trist låt, irriterande röst och ja - helt enkelt dåligt.

Erik Linder: Ted vänder sig i graven... Hur kan man sjunga en ballad helt utan någon som helst dynamik i rösten? Känslolöst och dessutom en trist låt.

Getty Domein: Har väl kommit in för variationens skull, som ses som viktigare än att få in de bästa låtarna och möjligen kunna konkurrera med andra länder... Om detta tycker jag absolut inte - varken den av Björkman utstakade vägen eller denna specifika låten... Sången fick mig att associera till Fleksnes fataliteter...

Timoteij: Nordman på dagis? Låten var väl hyfsat ok men ändå rätt trist - och så är det så tråkigt när de försöker kopiera andras koncept. Dragspel och grejer när det inte ens finns sådant ljud i musiken, känns ganska korkat, men det fanns kanske en tanke bakom det...? Kanske var instrumenten avsedda att förvilla så att man inte skulle lyssna så noga på den unisona sången...

Darin: Varför är han så höjd till skyarna egentligen? Jag har aldrig hört honom tidigare såvitt jag vet, men med tanke på hur han brukar hyllas på många håll, så hade jag väntat mig betydligt bättre sånginsats... Att musiken i refrängen nästan var "it must have been love" rakt av, var väldigt irriterande. En sångare med bättre röst hade kanske kunnat göra mer för låten, men inte mycket...

Crusified Barbara: Här var ju en tjej som kunde sjunga! Låten var dock ganska trist och intetsägande - och musiken lät inte bra. Det lät för tamt för att vara rock. Kanske skulle musiken ha skruvats upp lite mer...? Heat från i fjol var mycket, mycket bättre, men ändå...

Detta var nog den sämsta deltävlingen hittills... Är tyvärr inte hemma nästa deltävling, så den får spelas in i stället. Det är ju trots allt rätt kul att se och höra spektaklet. Man kan ju få ett och annat gott skratt om inget annat (utom i det irriterande mellanspelet med Dolph...) - och sådant förlänger livet säger de ju, så melodifestivalen är bra på något sätt i alla fall... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...