Jump to content
Annons

Att "panna" olika instrument i en mix!


willchord

Recommended Posts

Själv brukar jag använda gitarr, bas och trummor i mina låtar.

Trummorna gör jag med att program som heter Addictive drums som alla säkert hört talas om. Riktigt bra faktiskt. Jag pannar trummorna i "drummers perspective".

Rytm-gitarren lägger jag ut på 2 olika spår. Det ena pannar jag 100% vänster och det andra 100% höger. Jag spelar alltid in både höger och vänster separat. Jag spelar inte in på ett av spåren och sen kopierar över till det andra. Då uppfattar jag det som att allt ljud hamnar centrerat precis som att ha ett spår i mitten. Den enda skillnaden är att ljudet blir högre.

Basen lägger jag straight in the middle, jag tycker det låter bäst så när man har två gitarrspår på varje sida.

Solon och liknande brukar jag också lägga i mitten eller strax utanför. Ibland lägger jag ut ett spår en bit vänster och det andra en bit höger, för att få solot lite mer fylligt.

Det är så här jag gör, och det funkar alldeles utmärkt 🙂

Nu vill jag förstås veta, hur gör ni?

Vad använder ni för instrument i era mixar? Var pannar ni dem? Nåt mer som jag glömt? (:

Några fina tips kanske? 😉

// Wille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är så här jag gör, och det funkar alldeles utmärkt 🥰

du har väl just beskrivit panorering 1a - möjligen med undantag att panorering av guror 100% kan kännas lite extremt

men det beror på vad dom spelar också

en dubb funkar ju - två olika saker kan kännas splittrat

känns som att många nybörjare antingen lägger saker ända ut eller dead center - men inte utnyttjar utrymmena däremellan så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Gizmozis säger är det olika för varje mix. Bas, kagge, virvel och leadsång i mitten är väl en grundregel, men utöver det gör jag lite hur som helst beroende på vad jag känner för.

En sak jag har märkt efter en del mixande i några år är att det mest spännande stället att lägga ett spår på inte alltid är utpanorerat si och så mycket åt ena hållet, utan rakt i mitten. Det kan ofta låta mycket mer intressant och oförutsägbart. Beroende på vad det är för ljud såklart. Baskaggen i mitten är väl ingen högoddsare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Har fått ett tips att sätta master-regeln till mono och panorera separata spår medans man lyssnar i hörlurar, där instrumentet hörs tydligt finns det plats i mixen för det....

Sen om det funkar till allt vet jag ej, men kanske värt att prövas

Link to comment
Dela på andra sajter

Baskaggen i mitten är väl ingen högoddsare.
Innebär det att det inte är så populärt att ha baskaggen i mitten. 🙂

...Är inte särskilt vaken idag...

Att någonting inte är en högoddsare betyder att man inte får höga odds när man satsar på det. Det är alltså vanligt att man mixar baskaggen i mitten. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet några band/producenter som valt att panorera ALLA instrument 100% vänster, och all sång (röster) 100% höger...

Hehe, lyssnat på nån gammal beatlesinspelning där dom gjorde nåt liknande, lyssnar man i lurar blir man helt knäpp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, lyssnat på nån gammal beatlesinspelning där dom gjorde nåt liknande, lyssnar man i lurar blir man helt knäpp 😄

Jag var nyss tvungen att plocka bort alla Beatles-låtar från frugans mp3-spelare, eftersom hon fick tokspel på den extrema panoreringen. Man skulle kanske ha köpt mono-boxen istället... 🙂

Man får tänka på att stereo var helt nytt när Beatles-skivorna gjordes. Förmodligen hörde de till de allra första som släpptes i stereo överhuvudtaget. Det fanns inga "regler" (dvs ingen erfarenhet) om hur man skulle göra. Experimentation i all ära, men det finns nog en anledning till att man numera kör ganska konsekvent med kagge, bas, leadsång i mitten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag förstås veta, hur gör ni?

Vad använder ni för instrument i era mixar? Var pannar ni dem? Nåt mer som jag glömt? (:

Några fina tips kanske? 😉

// Wille

Hej!

Jag håller med Gizmozis och menar även jag att balansen är viktig. För jag kan tycka att det känns som "slagsida" om det ligger en fet gura i hö och det inte finns ngt annat instrument som balanserar upp.

De instrument som brukar finnas med i mina proddar är väl trummor (publikums perspective helt enkelt för att jag tycker att det känns bäst så), bas (el eller kontra), 2x ak-guror, 2x elguror, sologtr, ev. någon typ av klaviatur, leadsång, kör/stämmor.

Baskaggen i mitten, hi-hat och virvel lite åt vänster, hängpukorna drar lite åt höger och golvpukan är väl lite mer åt höger än hängpukorna.

El- eller kontrabasen ligger i mitten ihop med baskaggen för att få ett skönt tryck. Cymbalerna tas upp av X/Y för att få lite mer rum om man inte löst det med AB.

Ev. finns det en tamburin med i mitten.

Ak-gitarrer brukar det oftast finnas två av i vä och hö. Annars så är det gött att köra liten konding vid 12:e band och ännu mik vid resonanshålet.

Elgitarrer brukar jag även de spela in tx 2 och panorera dessa i förhållande till varandra.

Klaviaturer (om det behövs) brukar ligga över hela ljudbilden men oftast drar diskanten åt höger (återigen; publikums perspective). En Hammond-brukar ligga och brumma/väsa/whatever i bakgrunden.

Leaden i mitten (högst eventuellt kanske jag gör en dubbeltagning på leaden, men jag brukar faktiskt aldrig använda det. gilalr inte choruseffekten som uppkommer. Men det är ju en fråga om tycke och smak. Är det någon som kräver dubblad sång så får de givetvis göra det, men då vill jag att det ska vara nästintill perfekt. Man får ju även om det är perfa en viss skillnad i leaden.

På körer/stämmor brukar jag göra dubbeltagningar på alla stäminsatser för att jag gillar det där fläskiga trycket. Bastämman i mitten och alt- resp. tenorstämman åt hö resp. vä. sopranen (eller toppstämman) i mitten.

Dra mig baklänges på en liten vagn vad mycket det här vart nu'rå...

Inga direkta tips kanske. Vad vet jag?

Men såhär brukar jag jobba och det har ju fungerat skapligt bra. Det är ju iaf ingen som har kommit och mordhotat mig. Sedan kan man ju leka runt som fan och då och då hittar man ju sköna panorerings-prylar (ungefär som George Martin gjorde för att haka på Beatles-diskussionen) och helt nya sound.

Ingenting är hugget i sten.

Simma lugnt

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånting jag irriterar mig på är när man panorerat ut trummorna för mycket. Ni vet, när ett trumfill börjar borta i köket, fortsätter genom hallen och slutar långt in i vardagsrummet. Det låter bara onaturligt. Jag vill känna det som att jag lyssnar på ett trumset med en trummis, inte en hög trummisar med en trumma var som spritts ut lite på måfå i lokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Experimentation i all ära, men det finns nog en anledning till att man numera kör ganska konsekvent med kagge, bas, leadsång i mitten...

...och just därför så låter allt skitans likadant nuförtiden. Nä för fan, fram med experimentlusten och nya innovatörer år 2010! Brus och separerade kaggar ska det va! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nyss tvungen att plocka bort alla Beatles-låtar från frugans mp3-spelare, eftersom hon fick tokspel på den extrema panoreringen. Man skulle kanske ha köpt mono-boxen istället... 😳

Man får tänka på att stereo var helt nytt när Beatles-skivorna gjordes. Förmodligen hörde de till de allra första som släpptes i stereo överhuvudtaget. Det fanns inga "regler" (dvs ingen erfarenhet) om hur man skulle göra. Experimentation i all ära, men det finns nog en anledning till att man numera kör ganska konsekvent med kagge, bas, leadsång i mitten...

De hade fyra kanaler, det var inte så lätt att göra en "stereomix".

Men de hade samma tänk som idag: att allting måste höras (även om nivåerna är olika), då är mixen bra.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

...och just därför så låter allt skitans likadant nuförtiden. Nä för fan, fram med experimentlusten och nya innovatörer år 2010! Brus och separerade kaggar ska det va! 😄

😳

Där har du ett koncept som jag tycker att du ska till.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nyss tvungen att plocka bort alla Beatles-låtar från frugans mp3-spelare, eftersom hon fick tokspel på den extrema panoreringen. Man skulle kanske ha köpt mono-boxen istället... 😄

Man får tänka på att stereo var helt nytt när Beatles-skivorna gjordes. Förmodligen hörde de till de allra första som släpptes i stereo överhuvudtaget. Det fanns inga "regler" (dvs ingen erfarenhet) om hur man skulle göra. Experimentation i all ära, men det finns nog en anledning till att man numera kör ganska konsekvent med kagge, bas, leadsång i mitten...

Största anledningen till att basinnehållet pannades i mitten (var) pga skivgraveringen. Örat har ju f.ö också lite svårt att riktingsbestämma basfrekvenser. De flesta brukar nog reagera som din fru om en mix har kantrat ordentligt åt nån sida... Vanligast är väl att man vill uppleva bandet eller symfoniorkestern framför sig vid mixen och då blir det ju ofta på detta sätt iallafall. Sen får vi ju inte glömma "panningen" i djupled heller men det är ju en helt annan (lång) story... 😑 //mvh MF

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...