Jump to content
Annons

ErikR

Medlem
  • Antal inlägg

    29
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt
  1. I tonåren hade jag en billig Strata och testade massor med stärkare, distpedaler och sånt utan att någonsin få fram det där feta soundet. Efter några års frustrerat rattande testade jag för första gången en Les Paul, och då fanns plötsligt det där feta soundet där oavsett vilken utrustning jag spelade genom. Det går att slå i en spik med en skruvmejsel om man kämpar tillräckligt länge, men det är betydligt enklare med en hammare... 🙂
  2. Du har inget på golvet - har du nånting i taket? Kan det vara ett flutter-eko? Hör du ett metalliskt ringande eko om du klappar händerna i mick-båset? Flutter ekon uppstår mellan parallella ytor (t.ex golv-tak). Det kan förvärras om man har absorbenter på alla ytor utomt två som är parallella. Testa att tillfälligt lägga en tjock matta, kudde eller liknande på golvet i mick-båset och se om det blir bättre.
  3. Jag skulle börja med att göra olika referensinspelningar för att komma fram till exakt var problemet ligger. Testa olika mickar, olika positioner i båset (om möjligt), utanför båset, med eller utan puffskydd, olika hörlurar, etc. Försök isolera problemkällan, så du vet vad du ska jobba med.
  4. Jag skulle tippa att basen är lajnad på 90% av alla inspelningar man hör. I alla fall om man ska tro alla intervjuer med kända ljudtekniker och producenter man läser i olika musikertidningar.
  5. Rast-bordet är på gränsen till att vara för tajt för att få rätt bredd på racket. Jag satte brickor på skruvarna mellan träskivorna så det blev en 0.5-1 millimeter bredare. Sen var det inga problem.
  6. Som alla digitala prylar så lär PODen ha en viss fördröjning. Signalen som går genom PODen blir alltså lite fördröjd jämfört med den mickade signalen. Testa att att förskjuta POD-signalen några millisekunder framåt och se om de två ljuden synkar bättre.
  7. Det var ett vanligt studio-trick på 80-talet. Först spelade man in trummor som vanligt, sen dubbade man varje trumma för sig och kastade bort orginalet. Typiskt i amerikansk musik, på den tiden amerikanerna jobbade järnet för att få riktiga trummor att låta trummasikn, och eurpeerna jobbade järnet med att få trummaskin att låta som riktiga trummor...
  8. Luftspalten gör att frekvensomfånget på glasfibern dubblas, jämfört med om glasfibern satt direkt mot väggen. Dvs om 10cm går ned till 400Hz kommer 10cm+10cm luft att gå ned till 200Hz (dock med något lägre verkan än 20cm glasfiber).
  9. För mellan- och diskantregistren handlar det mest om att täcka primärreflexerna från högtalarna. Dvs högtalare-vägg-dina öron. Kolla på hemsidorna för företag som tillverkar absorbenter och sök lite på "spegeltestet". För allmän dämpning av bas behöver man inte heller mäta så mycket; man sätter basabsorbenter på ställen där basen byggs upp, t.ex i hörn. De svåraste problemen i basen är stående vågor, dvs resonanser mellan rummets väggar. Där kan man i viss mån teoretiskt räkna ut vilka problemfrekvenser rummet har, men det är enklast och säkrast att mäta. Enklastet testet är att köra en tongenerator (finns gratisprogramvara för detta), svepa genom frekvenserna från 20Hz och uppåt och lyssna om det finns frekvenser där volymen stiger kraftigt. Detta kan vara stående vågor som kan behöva specialbyggda basfällor stämda till just den frekvensen. Ännu bättre är om man använder mätmikrofon och mätprogram. Room EQ Wizard är ett gratisprogram som används av många. Room EQ Wizard är också bra om man vill se mer precist effekterna av hur absorbenterna miskar efterklangen i rummet vid olika frekvenser, mm.
  10. Biltema har en del ljuddämpningsmaterial som kanske skulle kunna funka för en sån här skärm. Kolla t.ex art. 36-9220. Kanske kan vara ett billigt alternativ. Annars kan du kolla med olika säng- och madrassaffärer. De säljer ofta olika typer av skumplast. I bästa fall kan du få tag i någon spillbit. Jag har funderat på att bygga nåt liknande, så berätta gärna hur resultatet blir när du är klar. Jag tror poängen med en sån där skärm (som verkar ha blivit mycket populära på sista tiden) är att dämpa direktljudet innan det hinner studsa in bakom och komma tillbaka in i micken framifrån.
  11. Gå till Kjell & Co. Köp: * Vippomkopplare till-till 2-polig * XLR-jack hona * XLR-jack hane (2st) * Elektronikbox (valfri storlek) Ägna någon timme åt att löda, borra och skruva lite. Kostnad: ca 150kr 😆
  12. ErikR

    Att jamma med locig

    Jag tror ni får betydligt bättre ljud med var sin liten övningsförstärkare än om alla ska köra genom monitorerna. Framför allt blir det bättre separation av instrumenten om var och ens ljud kommer från en separat förstärkare. Lättare att urskilja sitt eget och de andras instrument och inte lika mycket konkurrens om utrymmet i ljudbilden. Fast med bara 2 gitarr + bas kanske det inte är så stort problem. Som en liten notis så skulle jag avråda från Fast Track Ultra. Hade en sån och den pajade efter en månad. I stort sett alla M-Audio produkter jag haft har pajat inom ett år...
  13. Om det bara gäller att ta reda på ungefär var rummets peakar och dippar finns så går det nog bra med de flesta mikrofoner som har någorlunda rak kurva, särskillt i basen. Jag har mätt min hemstudio både med en SM57 och det gick faktiskt att identifiera mina värsta peakar, trots att den har väldigt taskig basrespons. Senare mätningar med en riktig mätmikrofon gav givetvis betydligt mer precision i resultaten. Jag kan tänka mig att det är särskillt viktigt att mikrofonen är rundupptagande när man ska mäta reverb (RT60). Ska man mäta sånt som resultatet före/efter installation av absorbenter bör man nog ha en riktig mätmikrofon. Mätmikrofoner går också att använda för inspelning, t.ex för att ta upp rummets efterklang.
  14. B-Stock betyder någon form av andrasortering. Antingen har någon köpt dem men skickat tillbaka eller så har de någon liten skavank (typ repa). Vanlig garanti gäller dock även på B-Stock prylar. Du kan maila och fråga vad det är som gör just de här monitorerna till B-Stock.
  15. Kör du någon gitarr-plug i datorn också eller försöker du få till ljudet enbart med TS9? Någon form av förstärkare (eller simulerad sådan) måste finnas med. Viktigast är högtalarsimuleringen. Utan den kommer distade ljud att låta riktigt illa. Se till att ha din TS9 med i kedjan även när den inte är på (dvs är i bypass-läge). Den buffrar signalen från gitarren så att det funkar med en lågimpedansingång som det förmodligen är på mixern. Kör du gitarr rätt in i mixern kommer du att tappa en massa diskant.
×
×
  • Skapa ny...