Jump to content
Annons

Tonkorrigering på sång. Hur skamligt är det?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Funkar melody som en plugin i sequensern eller är det ett program för sig??

Edit: Finns det någon demo eller nåt att kika på?

Melodyne funkar både fristående och som plugin, men det är inte i realtid, utan man gör sina redigeringar manuellt eller automatiskt - och sedan spelar man upp resultatet. Liknande pluggar som kör i realtid, blir aldrig lika bra.

Demoversioner och video-instruktioner hittar du på Celemonys hemsida: http://www.celemony.com 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Jag har en cd Albert Lee och Hogans Heroes. I konvolutet kan man bla läsa att de lovar, och tom pekar upp till Gud, att de inte använt tonkorrigering på sången. Man måste alltså anta att Lee o Hogan tycker att pitchtillrättning är ett fult knep hederliga musiker inte bör använda. Vad tycker ni?

Har väl inte så mycket med heder eller skam att göra, det är ju ingen tävling med "fusk" på det sättet. Personligen tycker jag det däremot är tråkigt och en yttersta nödlösning. Tar hellre om en tagning xtra än plockar fram en teknisk pryl som ska rätta det som är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Men har det inte alltid varit så att "Auto Tune" eller liknande saker har använts i studios.

😛

Nej, det fanns faktiskt en tid före autotunerns födelse. Det gick faktiskt att sjunga bra ändå. Fast det krävdes förstås att man kunde sjunga själv. Jag kan inte se det som ett större framsteg att folk som inte kan sjunga idag sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har tillgång till samma saker så varför är det fusk? Det är givetvis en ekonomisk fråga men melodyne är ju inte jätte dyrt om man jämför med annan studioutrustning. Att sjunga bra handlar dessutom inte bara om att pitcha rätt. Ibland kan det till och med vara snyggt med en inte helt perfekt pitch i sången.

Jag tycker att det är tillåtet att använda sig av de verktyg man har tillgång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte musik handla om ärlighet? Tycker inte det känns speciellt ärligt att använda autotuners live iallafall och inte heller att använda det i studion om man inte kan sjunga från början, utan bara försöker vara något som man egentligen inte är genom tekniska prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik handlar inte det allra minsta om ärlighet, utan om en lyssningsupplevelse. Om lyssningsupplevelsen blir bättre och man kommer närmare vad upphovsmannen eller den som framför musiken har tänkt sig genom att man använder de verktyg som står till buds, så är det bättre, enligt min mening.

Om det ska vara helt "ärligt" och utan "fusk", så ska man inte redigera midi, inte göra omtagningar, inte göra punch-in/out, nej kanske inte ens använda VSTi, utan aldrig annat än äkta instrument etc...

Om sedan någon sjunger så illa att man måste korrigera varenda ton, så är det ju tragiskt för sångaren och något som man måste träna på för att bli bättre på intonationen (annars blir det väldigt långa editeringspass efter varje inspelning), men om resultatet blir bra i slutänden, så är det enligt min mening lika bra om det har "fuskats" som om det inte har "fuskats".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte skamligt alls. Om tonkorrigering tillför något och gör slutresultatet bättre eller mer intressant tycker jag absolut man ska använda det. Det är inte mer fusk än att använda en distpedal till en gura. Om det dessutom kan ge folk som sjunger hellre än bra en chans att förverkliga en dröm så är väl det fantastiskt, eller? Musiken blir inte nödvändigtvis mindre ärlig, sämre eller mindre intressant för att man använt tekniska hjälpmedel för att nå fram till slutmålet.

Dessutom är det sannolikt en ytterst liten del av de potentiella lyssnarna som bryr sig om du använt tonkorrigering eller ej. Strunta i vad andra tycker och kör hårt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du Paul Simon sjöng utan fusk-dosa?

Nej. Däremot tror jag han är envis på sitt sätt.

De flesta sångare den kvällen hade KM105/KSM9'or eller liknande. Paul Simon sjöng i en SM58 och lät ganska mufflig.

Gissar att teknikerna förgäves erbjudit honom något som passade hans röst bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd för jösse namn inte en sån där live. Framför allt inte på psalmer. Bättre lite surt. Autotune i kyrkan låter ju värre än att svära i kyrkan.

Och om du gör det. Glöm inte stänga av den i mellansnacket.

Angående Albert Lee's syn på dessa pluggar, så stod det ju alltid på Queens tidiga skivor att " no keyboards were used". Men det gick väl sådär till slut.

.....och sluta dissa Håkan hellström............. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om tonkorrigering tillför något och gör slutresultatet bättre eller mer intressant tycker jag absolut man ska använda det. Det är inte mer fusk än att använda en distpedal till en gura.

Alltså, det där måste vara den sämsta jämförelse jag läst i hela mitt sorry ass liv. Om du hade jämfört med t.ex. kvantisering av noter i frågan huruvida något är "fusk", så hade det gått hem lite bättre. Men vad fan, distpedal till en gura... Kom igen nu!

På vilket sätt "fejkar" du din färdighet att hantera en gitarr med hjälp av en distpedal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det där måste vara den sämsta jämförelse jag läst i hela mitt sorry ass liv. Om du hade jämfört med t.ex. kvantisering av noter i frågan huruvida något är "fusk", så hade det gått hem lite bättre. Men vad fan, distpedal till en gura... Kom igen nu!

På vilket sätt "fejkar" du din färdighet att hantera en gitarr med hjälp av en distpedal?

Håller med han, du ska använda smörpapper på plektrumet och framför stärkare, plus skära upp högtalarpappen.

Och berätta inte detta för någon men jag är ju en notorisk fuskare, kör med ett stålband med flera metallspiraler på undersidan av min virvel! 🙂

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med han, du ska använda smörpapper på plektrumet och framför stärkare, plus skära upp högtalarpappen.

Och berätta inte detta för någon men jag är ju en notorisk fuskare, kör med ett stålband med flera metallspiraler på undersidan av min virvel! 🙂

haha. 😄 det var faktiskt rätt roligt.

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

Musik handlar inte det allra minsta om ärlighet, utan om en lyssningsupplevelse.

Tack! Du skrev vad jag tänkte...

Det är alltid slutresultatet som räknas, inte vägen dit, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter i vilket vad folk tycker om det är eller inte är fusk. Vart är då gränsen? I så fall är en keyboardist den största myglaren av alla!

Målet är väl ändå att det ska bli en bra låt? Eller? Sen finns det dom som vill utvecklas i musiken, bli världens snabbaste gitarrist eller trummis osv. Men då är det nåt helt annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska prata om fusk, tycker jag det isåfall är *mer* fusk att använda sig av obearbetade slingor som någon annan gjort och förmedlat via t.ex. samplingsskivor.

eller spela på pianon som någon annan byggt... sorry..kunde inte låta bli.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... 🙂 Kanske, men inte idag.

Har sett den tråden och jag är på ditt lag Valle, bara folk som vill låta opretantiösa och har en slapp inställning, som gillar att glida omkring utan nån vilja, som tycker annat...japp, där satt den!

-Tycker det lever mer (sagt om sin egen musik, när takten far upp och ner som ett kaninarsle) 😄

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ärligt att göra musik så bra som möjligt när man spelar in den, och om det innebär användande av autotune så ja, OK. Däremot tycker jag att live så är det absolut ärligast att framföra musiken precis så som det blir.

Live är en show, det är minst lika viktigt hur det ser ut, som hur det låter...

Jag läste en gång en intervju med Rush, där dom svarade på frågan; Hur sjutton ska ni klara av att spela dom där nya låtarna live? Inga problem, när vi repar inför turnén så ser vi oss som ett coverband som ska spela covers på Rush-låtar, vi väljer att spela dom viktigaste grejerna i alla låtar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är helt ok med pitchkorrigering, att inte använda dom hjälpmedel som finns är ju som att säga att man inte skall använda EQ kompressor och annat för att få musiken att låta bättre som alla "feta" popproduktioner idag.

Jag är lite kritisk mot att allting låter så perfekt i många popsammanhang, och kan bli irriterad på att allting skall vara så perfekt.

Idol t.ex. där alla har smink perfekta kläder, perfekta leenden och perfekta låtar. Verkligeheten är ju inte som idol, förstår inte riktigt vad som menas med sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det där måste vara den sämsta jämförelse jag läst i hela mitt sorry ass liv. Om du hade jämfört med t.ex. kvantisering av noter i frågan huruvida något är "fusk", så hade det gått hem lite bättre. Men vad fan, distpedal till en gura... Kom igen nu!

Så som din elgitarr låter genom en distpedal låter den egentligen inte i sig, så genom att använda teknikska hjälpmedel "fejkar" du alltså fram ett tuffare/bättre ljud. Same same but different. I ena fallet fixar man pitch (eller använder som effekt), i andra fallet ändrar man helt karaktär på grundljudet i sig till att bli något helt annat. Jag ser inte att det ena skulle vara mer "fusk" eller "fejk" än det andra.

På vilket sätt "fejkar" du din färdighet att hantera en gitarr med hjälp av en distpedal?

Att dränka guror i dist är väl ett bra sätt att få dem att låta tokfränt även om man inte är en hejare på att spela, inte sant? Power chords och massor med dist - låter hur fett som helst. Krävs knappast någon direkt färdighet att reda ut. T.o.m. jag fixar power chords.

Om du nu är skitbra på att sjunga och sätter alla toner rätt så behöver du inte tonkorrigering, grattis. Det finns många andra som inte är lika tonsäkra och då finns teknik för att kunna få deras röster att låta prima. Jag ser inte hur det kan vara av ondo på något vis. Jag bryr mig iaf inte ett skvatt om det är "äkta" eller tonkorrigerat/klippt/kvantiserat/whatever så länge slutresultatet låter bra. Resultatet är det enda som räknas. Vägen dit är ointressant. Iaf i min lilla värld 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop var tidigare inne på det här med att behålla känslan och det är helt rätt.

Jag brukar säga såhär: Om man tar den genren jag sysslar med - cheesy west coast -musik så har sången alltid suttit perfekt på denna genrens plattor. Helt enkelt därför att där ska sången sitta, inget får vara snett och det anses inte coolt och "feeling" över sur sång.

Så, vad är då mest fusk? Att stå en hel dag och ta 190 tagningar på en vers eller att låta sångaren ta 3-4 tagningar back to back på låten när han/hon är som mest on fire och tycker att det är kul - för att sedan klippa ihop en best of-tagning och korrigera lite småsaker med autotune.

Jag jobbar iaf hellre med alternativ 2.

Mitt resonemang gäller dock sångare som faktiskt är duktiga och sjunger bra, folk som inte kan sjunga ska hellre låta falskt då - håkan hellström är ärlig.

Face it - finns ingen människa i världen som sjunger allting i 100% pitch alltid. Man kan ta om och ta om och ta om tills sångaren bara tycker det är pest, eller kan man fixa till småsura toner i en annars magisk tagning.

Problemet som jag ser det är att sångaren tappar inspirationen och blir less efter 15 tagningar. Sen är det roliga över. Magin är borta. Då är det kanske bättre att välja en tidig tagning och rätta till de små fel som finns.

Människor som inte kan sjunga är en helt annan historia.

Ni verkar tycka ungf som jag. Antagligen tänkte många lite annorlunda (negativt) för ett antal år sen när det var nytt.

På TC-pedalens specar står det så här om bla fördröjningen:

Conversion Characteristics Sample Rate 1x1.gif 48 kHz 1x1.gif Converter 1x1.gif AKM AK4620B 1x1.gif A to D / D to A Conversion 1x1.gif 24 bit, 128x oversampling bitstream 1x1.gif A to D Delay 1x1.gif 0.65 ms 1x1.gif D to A Delay 1x1.gif 0.63 ms

Är den fördröjningen nåt man kan höra och uppleva som jobbigt?

Den fördröjningen märker man i princip inte.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Att dränka guror i dist är väl ett bra sätt att få dem att låta tokfränt även om man inte är en hejare på att spela, inte sant?

Jisses... så talar den som inte har någon som helst aning om vad som spritsar fram ur dess mun. Starkt jobbat, Bozo!

Men å andra sidan, det förklarar ju lite din inställning till frågan — trots allt! Inget ont utan gott! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet som jag ser det är att sångaren tappar inspirationen och blir less efter 15 tagningar. Sen är det roliga över. Magin är borta. Då är det kanske bättre att välja en tidig tagning och rätta till de små fel som finns.

Människor som inte kan sjunga är en helt annan historia.

Exakt! Det finns ju inte bara ytterligheterna, utan massor av mellansteg - något som många debattörer verkar bortse ifrån... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...