Jump to content
Annons

Mixa / Producera i MONO?


Disobedient

Recommended Posts

Förstår det också, jag brukar självklart flippa över till mono på digi 003an men jag sitter inte å mixar så.

Mono blir nog som sagt ganska ovanligt på det sättet, samtidigt som folk också kan sitta å lyssna på musiken

i laptop högtalare också å där låter det ju också bajs. Men men jag förstår poängen. Men däremot säger jag inte

att musik blir dåligt i mono, gjorde inte red hot en skiva i mono... det lät ju bra en då, californication om jag inte minns fel.

Trode även att det var en av poängerna med mono. Att i.o.m att det lätt låter gröt så blir det desto svårare.

Så lyckas man få det bra i mono har man ännu bättre förutsättningar att få det bra i stereo sedan. Att skapa plats genom att panorera saker höger och vänster är alldeles för enkelt. Det blir lätt ett förstahands val då man istället skulle ha jobbat med EQ och eller Delay/Reverb.

Jag har själv ingen större erfarenhet av att mixa i Riktig MONO men i mina öron låter det som en mycket användbar teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bara för att det låter bra i mono, så är det ingen garanti för att get låter bra i stereo.

Visst, fasutsläckningar träder fram markant i monolyssning, men att panorera är en kost i sig.

För övrigt så sänds radio och TV i stereo, och det är väldigt sällsynt med monolyssning numera, om man inte åker och hälsar på farmor och lyssnar på P3 i en radio ala 70-tal.

Monolyssning är nästan ett minne blått, i dessa sammanhang.

Gå ut ur rummet eller bara en liten bit utanför sweetspot (beroende på vilka högtalare det är, men generellt), så får du närmare monolyssning - och det blir också närmare hur många lyssnar hemma när de har musik i bakgrunden. Sitter du och lyssnar på normalt sätt, framför och mitt emellan högtalarna så är det förstås ganska ointressant med mono - men när du kommer utanför den optimala lyssningspositionen, så ändrar det sig - så visst kan det vara viktigt att kolla mixen i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut Claes jag tror inte att någon utesluter varken det ena eller andra dom flesta mixar nog i stereo och gör koll då och då mot mono.

Så gör även jag men jag tycker att frågan är intressant då jag på flera ställen på senare tid har läst om MONO-mix som en teknik.

DVS. att man endast mixar i mono till man har stora delar av mixen klar för att sedan gå till det vanliga. Steromix med MONOcheckar då och då.

Dom som jag har läst om som gör så här gör det inte för att target är MONO utan för att det i slutändan ger bättre produktioner.

Rätt eller fel jag tror att det är väll bara att testa och se om tekniken passar.

Själv tycker jag att det verkar både rimligt och intressant. Ska själv undersöka detta mer. Tror dock att det är viktigt att ta reda på hur panorerings lagarna fungerar på just den DAW man använder och att man får till det där med en högtalare som jag frågade om tidigare i tråden. För en monoplugg på masterkanalen och ljudet ut till H och V högtalare är inte riktigt samma sak som att man faktiskt lyssnar mot en ljudkälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. joachime. Det var det jag undrade om tidigare i tråden. Stäng av ena högtalaren. Det som för mig var frågeteknet är hur vänster aderas till höger. De vill säga hur din DAW tolkar och aderar vänster och höger oavsett om signalerna är identiska. Man kan ju ha olika algoritmer för hur den aderade signalen ska tolkas. Panorerings lagar tror jag att du själv nämde. Det var där mitt frågetecken var. Men absolut att stänga av den ena högtalaren och att ha i åtanke att volymen kommer att bli lägre är väll då bra att ha i åtanke.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det låter bra i mono, så är det ingen garanti för att get låter bra i stereo.

Nej, men det är antagligen en garanti för att det blir bättre, sedan när man gör om det still stereo. En stereobild utan faskonstigheter osv kommer stanna där den ska osv som Demonproducenten sade.

Absolut Claes jag tror inte att någon utesluter varken det ena eller andra dom flesta mixar nog i stereo och gör koll då och då mot mono.

Så gör även jag men jag tycker att frågan är intressant då jag på flera ställen på senare tid har läst om MONO-mix som en teknik.

DVS. att man endast mixar i mono till man har stora delar av mixen klar för att sedan gå till det vanliga. Steromix med MONOcheckar då och då.

Dom som jag har läst om som gör så här gör det inte för att target är MONO utan för att det i slutändan ger bättre produktioner.

Rätt eller fel jag tror att det är väll bara att testa och se om tekniken passar.

Själv tycker jag att det verkar både rimligt och intressant. Ska själv undersöka detta mer. Tror dock att det är viktigt att ta reda på hur panorerings lagarna fungerar på just den DAW man använder och att man får till det där med en högtalare som jag frågade om tidigare i tråden. För en monoplugg på masterkanalen och ljudet ut till H och V högtalare är inte riktigt samma sak som att man faktiskt lyssnar mot en ljudkälla.

Jag ska också ge mig på detta. Redan ikväll. Det låter onekligen lovande. En ljudkälla är såklart att föredra. Men i lurar tror jag det funkar prima, iom att man har maximal separation. Det blir ju som att lyssna från en källa då det är exakt lika långt från element till öra på båda sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är om du bara använder pannern på masterkanalen i din DAW och lägger både vänster och höger kanal i mitten. Sen kan du använda vilken högtalare du vill. Eller hörlurar.

Jag panorerar allt till C på ljudkortet inte i DAW.

Du får gärna utveckla hur du arbetar med panorering i monolyssning.

Jag bara pannar o lyssnar där det passar bäst. Lägger ju inte basen i vänster o kicken i höger direkt. Kör på känsla bara.

Fan va jobbigt att mixa i mono om man har två gitarrspår (nästan dubbat) dvs att dom mestadels spelar likadant

fast ibland avviker från varandra tex att den ena gitarren kör snabba down strokes och den ena slår ut, låter ju gröt som fan i

mono... yscha nä jag mixar i stäräo. 🙂

Det är det som är hela grejen. Smakar det gröt, är det gröt.

Bara för att det låter bra i mono, så är det ingen garanti för att get låter bra i stereo.

Visst, fasutsläckningar träder fram markant i monolyssning, men att panorera är en kost i sig.

För övrigt så sänds radio och TV i stereo, och det är väldigt sällsynt med monolyssning numera, om man inte åker och hälsar på farmor och lyssnar på P3 i en radio ala 70-tal.

Monolyssning är nästan ett minne blått, i dessa sammanhang.

Stämmer bra det. Men det känns helt irrelevant för det här konceptet.

Vilka klubbar kör i mono?

Vilka klubbar kör i stereo? Fritidsgården?

Jag mixar i mono och checkar i stereo helt enkelt. Ungefär tvärtom vad alla andra verkar göra. Men det funkar fan bra för mig, och ute på klubb så dundrar det på 😄

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att mixa lite mono och när jag väl hittade ljud som funkade ihop visste jag direkt att jag inte behövde tänka på faser och utsläckningar utan kunde jobba vidare. Sen var det bara att bredda ut allt när jag gick över i stereo.. funkade faktiskt riktigt bra.

Ska testa vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att mixa lite mono och när jag väl hittade ljud som funkade ihop visste jag direkt att jag inte behövde tänka på faser och utsläckningar utan kunde jobba vidare. Sen var det bara att bredda ut allt när jag gick över i stereo.. funkade faktiskt riktigt bra.

Ska testa vidare.

valde du att bara panna allt i mitten först eller körde du med en enda monitor?

och vad skulle isf vara skillnaden om du spekulerar lite?

frågan om pan law - blev det en sån fråga i ditt fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

valde du att bara panna allt i mitten först eller körde du med en enda monitor?

och vad skulle isf vara skillnaden om du spekulerar lite?

frågan om pan law - blev det en sån fråga i ditt fall?

Nej jag grovmixade i mono, dvs valde ljuden så att de passar ihop utan problem, samt EQ:ade och volymmixade lite. Panade inte alls utan tutade på centrerat i en högtalare. Testade sedan att slå igång andra monitorn också och det gick lika bra det. Så att mixa i mono med två monitorer var alltså inga problem vad jag tyckte, snarare tvärt om. När jag körde två monitorer var det precis samma resultat (jag sitter ju i mitten trotts allt), fast lite fylligare och lättare att uppfatta hur det låter. Jag upplevde inte att det skulle bli faskonstigheter/nackdel mot mix i en monitor, jag tror hjärnan filtrerar bort sådana skillnader relativt enkelt.

Sen när låten hade fått en grund så körde jag igång med stereomixandet och panade ut, justerade volymerna igen och på med effekter osv. Fast reverbet kunde jag med fördel mixa i mono. Reverbet blir lätt så ointressant att lyssna på i mono, så när jag väl hittade ett som passade och lät bra redan i mono blev det jättebra när jag körde stereo sedan.

Eftersom jag inte panade i mono ändrade jag /upplevde jag aldrig problem med min pan-law.

Men jag rekommenderar att testa detta helt enkelt. Att åt minståne köra mono tills de viktigaste instrumenten + sång osv kommit på plats. Eventuellt reverb då också vilket jag tyckte var lyckat. Tänker man ha nån typ av monodelay senare i sin mix kan man ju fixa det i mono också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Aahh, härliga "Pan Law" 😄

Jag postade en tråd för en tid sedan där jag ville fråga om (starta debatt om) Pan Law; vilken standard alla använde, hur de resonerade osv. Föga överraskande dog tråden en ganska snabb död. Ett svar, sedan tyst. Kanske beror det på att 50% inte känner till Pan Law överhuvudtaget, och 25% som helt enkelt inte har någon aning om vad det är och varför det finns där. Resten tycker det är lika relevant som att bestämma sig för vilken EQ som låter bäst.

Sorry för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när låten hade fått en grund så körde jag igång med stereomixandet och panade ut, justerade volymerna igen

Eftersom jag inte panade i mono ändrade jag /upplevde jag aldrig problem med min pan-law.

det är när man går från center till ytterkanterna som skillnaderna uppstår beroende på vilken pan law som gäller

det var just det jag var ute efter: hur mycket fick du justera volymerna när du pannat ut i stereo för att det skulle motsvara nivåförhållandena du redan ställt in i mono?

lite mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_law

Link to comment
Dela på andra sajter

det är när man går från center till ytterkanterna som skillnaderna uppstår beroende på vilken pan law som gäller

det var just det jag var ute efter: hur mycket fick du justera volymerna när du pannat ut i stereo för att det skulle motsvara nivåförhållandena du redan ställt in i mono?

lite mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_law

Ska jag vara ärlig har jag inte särskilt bra koll på precis när/hur pan-law ska ändras. Jag vet bara det du skriver och att man ofta siktar på att få en panning utan nivåskillnad i sin lyssning. Eftersom jag pannade när jag lyssnade i stereo kändes det ju precis likadant som vanligt såklart, och därför svarade jag som jag gjorde.

Jag precisionsställde ju inte nivåerna i mono, utan grovmixade. När jag sedan pannade ändrade jag nivåerna igen vilket jag gör flytande utan att tänka på det. Jag har ställt in "equal power" som pan-law i Cubase eftersom jag sitter för nära högtalarna när jag sitter vid skrivbordet vilket annars resulterar i att jag snålar på "pannandet" eftersom ljudbilden upplevs som bredare än den är. Kan tyvärr inte lösa det så att jag har rätt avstånd vid sittplats i detta lilla rummet, så jag får rulla tillbaks 50 cm med stolen för att checka. Jag brukar ställa stereobilden igen genom att ställa nivåskillnaden mellan M/S när mixen är klar. Antagligen resulterar detta i en hel rad med felaktigheter.

Men för att svara på frågan fick jag troligen ställa upp nivåerna pga. min pan-law. Vad flummigt inlägget blev.

Hur resonerar du kring pan-law?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som någon i allafall förstår det fina med mono mix, ett råd är att alltid kolla din mix i mono, funkar den i mono så är stereo inga problem, tvärtom kan det vara stora problem med nivåer & frekvens som aldrig uppfattas i stereo, svårt att tro att någon som kallar sig ljudtekniker inte vet vad mono gör med ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Pan Rule har jag faktiskt aldrig stött på. Kikade på wiki-länken, men vore tacksam om någon kunde förklara fenomenet på svenska?

Kort: om du har ett ljud som du kör ut i två högtalare (=centrerat) så blir det högre än om du bara använder en.

För att kompensera detta så antingen förstärks ljudet när du pannar ut det, eller sänks när du centrerar det. Det är för att du ska uppleva samma ljudnivå oavsett om du använder två eller en eller nånstans däremellan. Oavsett var du placerar en ljudkälla så ska volymen upplevas som samma.

Olika Pan Law är det värde(och metod) som olika tillverkare av mixerbord använt för att justera problemet. Det brukar väl skilja 3dB om jag minns rätt.

Tror jag fick det hela rätt nu. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika Pan Law är det värde(och metod) som olika tillverkare av mixerbord använt för att justera problemet. Det brukar väl skilja 3dB om jag minns rätt.

Tror jag fick det hela rätt nu. 🥰

Ja. Och i mjukvaru-summeringens värld ha vi sett upp mot 6 db kompensation. Antagligen anpassat för de som mixar i hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske vore bra att skaffa en st high end monitor för att mixa i mono, och sen kontrollyssna med sitt vanliga stereopar. Problemet uppenbarar sig dock: Ska man ställa den ensamma monitorn framför skärmen då ?! 😮

Precis vad jag gjorde, Adam A7. Fast min stereo består av Sennheiser HD25. Men kompisen har ett par Yamaha HS80M och vi slår ihop oss så det blir nog fint. Sen är det skitkul att arra i lurar också 😄

Min centrerade närfältsmonitor står bakom skärmen på stativ med en Primeacoustic RX-7 platta med 5 graders lutning nedåt. Du kanske skulle kunna ställa skärmen PÅ monitorn? Det där löser du säkert 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 år senare...

Hej allihop!

Newbee här 😉

Jag är väldigt intresserad av detta med mixning!

Sitter också o pular med klubbmusik och djar en del....

Jag har grova problem med att få till en bra ljudbild!

Allt blir bara en jävla gröt, spelar ingen roll hur många timmar jag sitter...

Höjer o sänker, panorerar, eqar eller komprimerar...

När jag släpper ut mitt material på dansgolvet låter ändå bara skit...

Som en grå sörja av ljud...

Uppgiven har jag tänkt att jag måste få reda på vad jag missar!

Sen fick jag nys om att mixa i mono när man kollat runt bland olika trådar på div studioforum.

Det som är intressant är att ingen... INGEN av dessa berättar om hur man rent praktiskt går till väga för att jobba med sina mixar på detta sätt!

Vad man börjar med, hur man ställer in sin DAW.... Ja, alla steg i processen från start till slutmix...

Näää utan den enda infon jag verkar få fram är för o nackdelar med att jobba på detta sätt, smaksaker kring det... mm..

Så alla ni verkar ju per automatik veta vad detta är och hur o varför man gör det..

Jag är superintresserad av att som lekman få tips om hur jag kan komma igång med detta arbetssätt för det verkar vara detta med mix som är min akilleshäl!! 😉

Så hur funkar det??

Är det enkla steg?

Skaffa böcker o plugga?

Jag är som sagt NEWBEE! 😉)

Tack på förhand.

Mvh

makkan

Link to comment
Dela på andra sajter

tillägg: kollade på Laidback Lukevideon där han säger att han jobbar med allt i mono o sen slutför i stereo...

men han verkar vara så självklar på varför man gör så att han inte heller går in på hur man gör..

jag e som sagt jääävligt nyfiken nu! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp "Mixing Audio" av Roey Ishaki - och högpassfiltrera det mesta utom kagge och bas, så lär du nog få fram lite bättre klarhet. Sedan är det ju att nöta och lära sig i åratal...

högpassfiltrera?

alltså skära bort diskanten på allt utom bas o kick?

de låter lite bakvänt...

jag brukar lågpassfiltrera för att element inte ska bråka med varann i botten om utrymmet just bas o kick ska ha vilket e de som ger rätt energi i just klubbmusiken..

hmmm nu blev jag förbryllad, har jag missförstått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...