Jump to content
Annons

Vad är grejen med growl?


barkley

Recommended Posts

Annons

Jag blir lite irriterad av att läsa sånt här vet inte varför 😕 ,är kanske för jag älskar den typ av musik ...Men va är det du vill exakt få ut av frågan ?

va är grejen med growl ?,,alla tycker om olika saker så är det bara ,,är det va som gör att just jag gillar det, som gör det elr nått annat du vill veta..'

Är ju som om jag skulle fråga, va är grejen med att ta på sej för stora kläder (byxor) och stå o prata förlåt RAPPA till ett beat man gjort med ett trumprogram på 5 min

Link to comment
Dela på andra sajter

Growl.... hmmm...!

Ren energi.. är nog tanken många growlare har i sin skalle.

Ett annat sätt att beskriva det på skulle kanske vara; så jävla mycket pulver du möjligt kan få ur en människohals!

Andra har gjort likheter med rovdjur i egenskap av att skrämma den som hör "rytet".

Snyggast blir det när det när man kan höra varenda stavelse i growlet anser jag.

Fanns ju förr en genre som kallades för "screamo" om jag inte minns helt galet!? Det lät mer som ett gutturalt kväkande men ansågs uppkäftigt nog för att påverka även det.

...energi och frigörande av det är nog i grund och botten som präglar en growlare mest.

Täjk käär!

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Precis som allt annat finns det de som growlar riktigt bra och vissa sämre så klart. Likväl som vanliga sångare. Det är frågan om i vilket sammanhang det passar in i och inte. Men antar det är smaksak också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har heller aldrig fattat det... men jag har tolkat det så här (och jag må ha fel men detta är min personliga uppfattning): efter hårdrock/metal och alla dess undergenres strävat efter att bli hårdare och tuffare än föregående generation av band så blev musiken mer och mer kompromisslös. Det gick snabbare, det blev "hårdare" ljudbild, melodierna börjar försvinna och till slut så blev ett "whaaargh!" där sången en gång varit. Min (återigen högst personliga) åsikt är att hårdrocken/metallen till slut bara kommer att bli ett vitt brus på en jävligt hög volym. Mer ös än så blir det alltså inte och det kommer kanske att inträffa någongång mellan 2020 och 2025.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att power metal och hockey-körer suger! 😆

Men finns tips därute på några band som kör lite typ Meshuggah, Pantera, Machine Head etc

som INTE growlar?

DET skulle jag vilja höra!

Finns det inte det? Misery loves Company var ju på väg mot något sådant på 90-talet. Ofta var det vrål/halvgrowl på verserna medan refrängen innehöll "normal" sång. Men det var kanske en återvändsgränd.

Har inte ljudet inkopplat just nu men här är en video med dem, vet dock inte om denna låt är representativ för det jag just skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=Wa1fXOG0tWI...PL&index=34

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Misery loves co...., jävligt synd att dom gick i graven, Patrik Wiren var/är en riktigt duktig sångare, gillar dock inte precis hans senare band.

Om det inte vore för deras första platta så hade nog inte vi (violent work of art) funnits idag, i vilket fall som helst så hade vi inte sysslat med industrimetal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte det? Misery loves Company var ju på väg mot något sådant på 90-talet. Ofta var det vrål/halvgrowl på verserna medan refrängen innehöll "normal" sång. Men det var kanske en återvändsgränd.

Har inte ljudet inkopplat just nu men här är en video med dem, vet dock inte om denna låt är representativ för det jag just skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=Wa1fXOG0tWI...PL&index=34

Soilwork kør ju i princip samma metod. Melodiøs sång på ref medans verserna håller høg aggro.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de fall där growlen eller mixen gör att texten försvinner, försvinner också mitt intresse för musiken. Att höra growl endast som effektljud utan innehåll i tio minuter. Då kan jag lika gärna lyssna på torktumlaren....

Link to comment
Dela på andra sajter

Misery loves co...., jävligt synd att dom gick i graven, Patrik Wiren var/är en riktigt duktig sångare, gillar dock inte precis hans senare band.

Om det inte vore för deras första platta så hade nog inte vi (violent work of art) funnits idag, i vilket fall som helst så hade vi inte sysslat med industrimetal.

Jag träffar Örjan Örnkloo i eftermiddag. Ska jag hälsa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju en högst personlig åsikt, så det är ganska omöjligt att "diskutera" vad som är "rätt"...

Håller med dig om det så vi kanske kan stryka "rätt" och bara diskutera? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tycka att det skulle vara jävligt kul om en skådis sprang runt och skrek hela tiden i en film, hur udda och kul skulle inte det vara på en skala?

Professorn i "tillbaka till framtiden" vrålar ju hela tiden. Och Mattis, Ronja rövardotters pappa. Och det understryker din tes - det är skitbra filmer 😉

Growl är väl f ö som annat inom musik; det finns skit och det finns bra grejer. I min värld är dock growl ytterst attitydkänsligt. Om sångaren inte menar nånting utan bara gruffar på "teknikrätt" så blir det indeed platt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min (återigen högst personliga) åsikt är att hårdrocken/metallen till slut bara kommer att bli ett vitt brus på en jävligt hög volym. Mer ös än så blir det alltså inte och det kommer kanske att inträffa någongång mellan 2020 och 2025.

Hahah 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Growl är sång i extrem form. Att påstå att en som growlar inte kan sjunga förstår du nog själv att det inte håller, många är faktiskt duktiga sångare också. Det är bara ett annat uttrycksätt. Jag tycker viss musik kräver den typen av sång, det är inte antingen eller.

Samma gäller väl rap, är det folk som inte kan sjunga eller är det en annan uttrycksform bara? 😄

Här är du väl ändå ute på både hal och tunn is. Det är väl knappast en hemlighet att rappare inte kan sjunga. Det finns några få som kan det eller som i varje fall kan ändra tonläget i rappen i förhållande till musiken, vilket får ses som någon slags begåvning, men för det mesta har de inga sångskills what so ever. Be en rappare att sjunga får du se.

Likadant med growlare. Visst kan det vara ett uttryck som går hand i hand med musiken, det säger jag inget om. Men att påstå att rappare och growlare egentligen kan sjunga men avstår ifrån det är ingenting jag direkt köper... Nu är är ju visserligen även popvärlden full av folk som inte skulle kunna ta en ren ton utan diverse hjälp från autotune och andra redskap och som bara står fjombar och läppsynkar på scen och är mer upptagen av dansen till musiken än musiken i sigsjälv, och om detta skulle jag kunna spy flera liter galla.

Men jag stannar vid rapparna och growlarna för idag. Jag tror helt enkelt inte att de är särskilt musikaliskt begåvade. Sen kan de ge uttryck för saker och ting ändå. Vem som helst som står och skriker rakt ut i luften kan uttrycka ilska. Och vem som helst som säger Yo! eller bitch! till ett samplat beat kan klassa sig som rappare. Det är inte särskilt svårt något dera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är du väl ändå ute på både hal och tunn is. Det är väl knappast en hemlighet att rappare inte kan sjunga. Det finns några få som kan det eller som i varje fall kan ändra tonläget i rappen i förhållande till musiken, vilket får ses som någon slags begåvning, men för det mesta har de inga sångskills what so ever. Be en rappare att sjunga får du se.

Likadant med growlare. Visst kan det vara ett uttryck som går hand i hand med musiken, det säger jag inget om. Men att påstå att rappare och growlare egentligen kan sjunga men avstår ifrån det är ingenting jag direkt köper... Nu är är ju visserligen även popvärlden full av folk som inte skulle kunna ta en ren ton utan diverse hjälp från autotune och andra redskap och som bara står fjombar och läppsynkar på scen och är mer upptagen av dansen till musiken än musiken i sigsjälv, och om detta skulle jag kunna spy flera liter galla.

Men jag stannar vid rapparna och growlarna för idag. Jag tror helt enkelt inte att de är särskilt musikaliskt begåvade. Sen kan de ge uttryck för saker och ting ändå. Vem som helst som står och skriker rakt ut i luften kan uttrycka ilska. Och vem som helst som säger Yo! eller bitch! till ett samplat beat kan klassa sig som rappare. Det är inte särskilt svårt något dera.

Fördomar klass A?

Visa nu vart skåpet ska stå eftersom det är så lätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördomar klass A?

Visa nu vart skåpet ska stå eftersom det är så lätt..

+1

Leo:

1. Varför skulle growl eller rappkunskaper utesluta sångkunskaper?

2. Är det lätt att rappa och growla? Jag menar, om nu rappare och growlare gör sin sak bara pga av att det dom inte kan sjunga måste det ju betydligt lättare att lära sig rappa/growla. Lust visa hur lätt det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det ju ofta i svenska drama-filmer, så det är bara att börja titta på sådana... tongue.gif

Dagens första garv 😄

Jag gillar inte growl särskilt mycket, men som nämnt tidigare i tråden så är det lite grand som att fråga vad meningen med gitarrer är. Gillar man det så gillar man det.

Jag gillar det mer om det används som ett av flera uttryck i en låt, det är nog mest när det används hela tiden som jag tröttnar.

Att growla så att det låter bra är givetvis lika svårt som att få vad som helst i musikväg att låta bra. Jag har en growlröst, tror jag, kan iaf utan problem prata i det röstläget, men jag har provat på att sjunga där och det är fan inte lätt...

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är du väl ändå ute på både hal och tunn is. Det är väl knappast en hemlighet att rappare inte kan sjunga. Det finns några få som kan det eller som i varje fall kan ändra tonläget i rappen i förhållande till musiken, vilket får ses som någon slags begåvning, men för det mesta har de inga sångskills what so ever. Be en rappare att sjunga får du se.

Likadant med growlare. Visst kan det vara ett uttryck som går hand i hand med musiken, det säger jag inget om. Men att påstå att rappare och growlare egentligen kan sjunga men avstår ifrån det är ingenting jag direkt köper... Nu är är ju visserligen även popvärlden full av folk som inte skulle kunna ta en ren ton utan diverse hjälp från autotune och andra redskap och som bara står fjombar och läppsynkar på scen och är mer upptagen av dansen till musiken än musiken i sigsjälv, och om detta skulle jag kunna spy flera liter galla.

Men jag stannar vid rapparna och growlarna för idag. Jag tror helt enkelt inte att de är särskilt musikaliskt begåvade. Sen kan de ge uttryck för saker och ting ändå. Vem som helst som står och skriker rakt ut i luften kan uttrycka ilska. Och vem som helst som säger Yo! eller bitch! till ett samplat beat kan klassa sig som rappare. Det är inte särskilt svårt något dera.

Jag vet inte om du trollar eller bara är allmänt okunnig i frågan. Vad det gäller rap, så hade du lika gärna kunnat påstå att de som spelar trummor inte är musikaliska eftersom trummor (oftast) inte används tonalt. Rap är främst en rytmisk sångteknik, som i sin avancerade form är lika svår att behärska som det stora flertalet andra sångtekniker. Samma sak gäller growl. Huruvida de som praktiserar de här formerna av sång även kan sjunga Your Song eller La Traviata med behållning är förstås helt irrelevant - hur bra är du själv på att rappa? 😉

Sen kan man ju fråga sig vad meningen är med att mäta musikaliskt kvalitet i hur svårt det är att framföra. I så fall skulle bara sådana som Paganini, John Mc Laughlin eller David Helfgott kunna anses vara riktiga musiker, såväl som deras musik vara något av värde. Visst, så kan man också förhålla sig till musik om man vill, men att i samma veva dra miljontals musiker över den kammen bara för att man inte begriper vad de håller på med, det är lite väl... eh... dumt 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...