Jump to content
Annons

Vad är grejen med growl?


barkley

Recommended Posts

Annons

Här är du väl ändå ute på både hal och tunn is. Det är väl knappast en hemlighet att rappare inte kan sjunga. Det finns några få som kan det eller som i varje fall kan ändra tonläget i rappen i förhållande till musiken, vilket får ses som någon slags begåvning, men för det mesta har de inga sångskills what so ever. Be en rappare att sjunga får du se.

Likadant med growlare. Visst kan det vara ett uttryck som går hand i hand med musiken, det säger jag inget om. Men att påstå att rappare och growlare egentligen kan sjunga men avstår ifrån det är ingenting jag direkt köper... Nu är är ju visserligen även popvärlden full av folk som inte skulle kunna ta en ren ton utan diverse hjälp från autotune och andra redskap och som bara står fjombar och läppsynkar på scen och är mer upptagen av dansen till musiken än musiken i sigsjälv, och om detta skulle jag kunna spy flera liter galla.

Men jag stannar vid rapparna och growlarna för idag. Jag tror helt enkelt inte att de är särskilt musikaliskt begåvade. Sen kan de ge uttryck för saker och ting ändå. Vem som helst som står och skriker rakt ut i luften kan uttrycka ilska. Och vem som helst som säger Yo! eller bitch! till ett samplat beat kan klassa sig som rappare. Det är inte särskilt svårt något dera.

Dummaste jag hört. Antar att du inte stött på värst många growlare eller rappare.

Med risk för att bli betraktad som tönt:

Vad är egentligen grejen med growl?

Jag tycker rent musikaliskt att t ex Meshuggah och In Flames är grymma, men growlandet stör mig.

Är det tufft?

Eller kan dom inte sjunga?

Det är ju många genres som definieras av sitt sound och sättning, growl är ju med och fyller den funktionen i ett antal genres. Med andra ord vore det inte vad det är utan growl. Man kan även se det som ett intrument snarare än en röst, och därmed spelar det ingen roll hur det låter bara man tycker det låter bra.

Något som är intressant är att tänka sig ett annat sång-sätt till en viss låt som du känner till väl, typ opera, rap, growl, skönsång, jojk wail, eller whatever. Det blir plötsligt en massa olika sång-sätt som inte passar sig.

Men sedan ska man givetvis inte sticka under stolen att många growlar i rent image-syfte, andra gör det musikaliskt.

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är du väl ändå ute på både hal och tunn is. Det är väl knappast en hemlighet att rappare inte kan sjunga. Det finns några få som kan det eller som i varje fall kan ändra tonläget i rappen i förhållande till musiken, vilket får ses som någon slags begåvning, men för det mesta har de inga sångskills what so ever. Be en rappare att sjunga får du se.

Likadant med growlare. Visst kan det vara ett uttryck som går hand i hand med musiken, det säger jag inget om. Men att påstå att rappare och growlare egentligen kan sjunga men avstår ifrån det är ingenting jag direkt köper... Nu är är ju visserligen även popvärlden full av folk som inte skulle kunna ta en ren ton utan diverse hjälp från autotune och andra redskap och som bara står fjombar och läppsynkar på scen och är mer upptagen av dansen till musiken än musiken i sigsjälv, och om detta skulle jag kunna spy flera liter galla.

Men jag stannar vid rapparna och growlarna för idag. Jag tror helt enkelt inte att de är särskilt musikaliskt begåvade. Sen kan de ge uttryck för saker och ting ändå. Vem som helst som står och skriker rakt ut i luften kan uttrycka ilska. Och vem som helst som säger Yo! eller bitch! till ett samplat beat kan klassa sig som rappare. Det är inte särskilt svårt något dera.

Nu vill jag inte säga något om vad min musikaliska begåvning kan tänkas ligga på för nivå, men du (och övriga intresserade) får gärna lyssna lite på denna anspråkslösa demo, där jag gör alla vocals: Decreation – The Pandemonium Light

En drös med professionella exempel finns förstås också att välja på. Jag finner det en smula märkligt att du inte verkar ha träffat på några av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Populär-metal där det ska growlas för growlandets skull, men där texten handlar om hur man gick till affären för att köpa kakor åt farmor, faller mig inte i smaken. Som i alla genrer finns det pionjärer och copycats. Ett mainstream metalband, där en producent bestämmer sound och innehåll, och där instruktionen är att skrika för att det faller inom ramarna för vad som förväntas förefaller mig helt idiotiskt, och olyssningsbart. Mår faktiskt nästan dåligt av det. Dock respekterar jag att det finns människor som gillar detta.

Ett personligt kriterium för att kunna uppskatta skrik är att jag måste ha en hygglig chans att höra vad som sägs, utan att behöva sitta med texten framför näsan. Ett annat kriterium är som nämnt här ovan att betydelsen bakom texten faktiskt har någon form av impact, något att leverera - ett "budskap" för skriket att förstärka. I annat fall blir det bara ett tomt och meningslöst uttryck - såvida det skriket inte har något musikaliskt värde.

Det här är hjärnblödning!

Pantera är underbart fläskiga, och ett av de lägen där skrik passar absolut bäst! Det görs med tyngd och på rätt sätt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat kriterium är som nämnt här ovan att betydelsen bakom texten faktiskt har någon form av impact, något att leverera - ett "budskap" för skriket att förstärka. I annat fall blir det bara ett tomt och meningslöst uttryck - såvida det skriket inte har något musikaliskt värde.

Vari ligger meningen med att growla om inte i att tillföra musikaliskt värde...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vari ligger meningen med att growla om inte i att tillföra musikaliskt värde...?

Okej, låt mig omformulera. Ifall budskapet sviker, måste det musikaliska värdet vara högre för att det inte ska bli meningslöst och irriterande. 🙂

Många gånger när det gäller kommersiell metal finns varken eller. Extremt störigt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

growl är inget annat än rent osmakligt....

Smaksak! Du gillar det inte och jag hyser respekt för dom som verkligen KAN det på rätt sätt!

Pantera är underbart fläskiga, och ett av de lägen där skrik passar absolut bäst! Det görs med tyngd och på rätt sätt.

Ja Phil är en av dom få som man hör vad killen "sjunger" om. Lite som Corey Taylor i Slipknot.

Personligen gillar jag inte alls att blanda finsång med rågrowl. Antingen eller ska det vara. 🙂

Eftersom growl numera är mainstream är det det här som gäller: http://www.youtube.com/watch?v=IHd77b7Ia5A 🙂

Det där är ju bara ett skämt!

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Leo:

1. Varför skulle growl eller rappkunskaper utesluta sångkunskaper?

2. Är det lätt att rappa och growla? Jag menar, om nu rappare och growlare gör sin sak bara pga av att det dom inte kan sjunga måste det ju betydligt lättare att lära sig rappa/growla. Lust visa hur lätt det är?

1 Därför att man pratar inte i musikaliska sammanhang om man kan sjunga

2 Ja, jag ska lägga upp två ljudexempel. Ett där jag står och pratar rakt in i en mick och ett där jag jag skriker in i den. Kom igen. Denhär diskussionen är patetisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dummaste jag hört. Antar att du inte stött på värst många growlare eller rappare.

Klart som fan jag har. Det är ju därifrån jag drar min slutsats, dummerjöns.

Jobbar bland annat med att göra musik till en rappare. Han kan såklart inte sjunga.

Det har ingen rappare jag stött på kunnat. Nu är jag ju inget fan av rap, som kanske framgår.

Hela genren är till 90% fullständigt nersudlad av obegåvade wannabees som inte har någon musikalisk

vision överhuvudtaget utan står bara och pratar till ett beat om hur coola de tror att de är.

Growlare är inte mycket bättre. Men de är bättre. De tillför iallafall musiken något. En energi.

Men om de kan sjunga... skojar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

EXAKT!!! Det där sammanfattar growling klockrent. Ett ondsefullt läte helt enkelt. Det är hela idén.

Och visst tillför det en stämning. Men chansen är ungefär lika stor att en growlare kan sjunga i ordets rätta bemärkelse som att du skulle be den här apan att sjunga.

Men vad innebär då att sjunga i ordets rätta bemärkelse? kommer säkert nån smartskalle att fråga.

Att sjunga innebär att kunna framföra en melodi med hjälp av stämbanden. En melodi.

Inte ett läte. Eller sluddrande ord med sin vanliga talröst.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 Därför att man pratar inte i musikaliska sammanhang om man kan sjunga

2 Ja, jag ska lägga upp två ljudexempel. Ett där jag står och pratar rakt in i en mick och ett där jag jag skriker in i den. Kom igen. Denhär diskussionen är patetisk.

Vattentäta argument, verkligen.

1. Men varför? Det där är ju ingen förklaring det är bara ett löst påstående. Att rappa en text ger, på samma vis som som att på annat sätt variera melodin och rytmik, en annan känsla till musiken. Varför begränsa sig?

2. Det blir spännande, jag förbereder mig på att bli övertygad!

Edit: Stavning och ordvalsändring.

Redigerat av Kiefz
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan jag har. Det är ju därifrån jag drar min slutsats, dummerjöns.

Jobbar bland annat med att göra musik till en rappare. Han kan såklart inte sjunga.

Det har ingen rappare jag stött på kunnat. Nu är jag ju inget fan av rap, som kanske framgår.

Hela genren är till 90% fullständigt nersudlad av obegåvade wannabees som inte har någon musikalisk

vision överhuvudtaget utan står bara och pratar till ett beat om hur coola de tror att de är.

Growlare är inte mycket bättre. Men de är bättre. De tillför iallafall musiken något. En energi.

Men om de kan sjunga... skojar du?

Suveränt formulerat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan jag har. Det är ju därifrån jag drar min slutsats, dummerjöns.

Jobbar bland annat med att göra musik till en rappare. Han kan såklart inte sjunga.

Det har ingen rappare jag stött på kunnat. Nu är jag ju inget fan av rap, som kanske framgår.

Hela genren är till 90% fullständigt nersudlad av obegåvade wannabees som inte har någon musikalisk

vision överhuvudtaget utan står bara och pratar till ett beat om hur coola de tror att de är.

Growlare är inte mycket bättre. Men de är bättre. De tillför iallafall musiken något. En energi.

Men om de kan sjunga... skojar du?

Må hände att du jobbat med många som inte "kan sjunga", men jag kan påstå att jag jobbat med många otroligt musikaliska rappare och growlare och att de sjunger skönsång så nackhåren reser sig, men det blir ingen sanning av det bara för att jag säger det? Du håller inte med om att det är en otrolig generalisering?

Givetvis finns de rappare och growlare som inte kan sjunga, de tvivlar jag inte en sekund på, och om jag gjorde får jag väl ta ditt ord på att det tydligen finns det eftersom du jobbat med en, men de finns lika så rappare och growlare som faktiskt KAN sjunga, men har en annan uttrycksform, därav min slutsats att du inte jobbat med speciellt många som growlar och rappar.

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan jag har. Det är ju därifrån jag drar min slutsats, dummerjöns.

Jobbar bland annat med att göra musik till en rappare. Han kan såklart inte sjunga.

Det har ingen rappare jag stött på kunnat. Nu är jag ju inget fan av rap, som kanske framgår.

Hela genren är till 90% fullständigt nersudlad av obegåvade wannabees som inte har någon musikalisk

vision överhuvudtaget utan står bara och pratar till ett beat om hur coola de tror att de är.

Growlare är inte mycket bättre. Men de är bättre. De tillför iallafall musiken något. En energi.

Men om de kan sjunga... skojar du?

Håller med till 100% heja heja keep the steam up Leo!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...