Jump to content
Annons

Vad är grejen med growl?


barkley

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Ptja, här på plats ett visst känt citat: Det är bättre att tiga och bli misstänkt för att vara idiot än att öppna munnen och röja alla tvivel. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Growl är fina grejor! Tycker att det är en välbehövlig motvikt till plastig schlager och sömnig singer/songwritwer-musik där man hinner somna eftersom det går 10 minuter mellan varje ton och ljudbilden är gles som en julgran i maj.

Och för att inte tala om alla som ska waila och inte klarar av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att inte tala om alla som ska waila och inte klarar av det.

ÄVEN om dom skulle klara av det så hatar jag allt jävla Wailande... Be Whitney Houston sjunga bää bää vita lamm. Hon skulle aldrig klara av det för den skulle wailas sönder nåt så in i helvete!

Plus sen finns det en till sak jag inte klarar av och det är alla noobs som alltid ska hålla på och flåsa ut på varje avslut. Precis som dom besatt med leijonlungor. Tror sig ha ett överjävligt tryck i rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Därför att man pratar inte i musikaliska sammanhang om man kan sjunga

2 Ja, jag ska lägga upp två ljudexempel. Ett där jag står och pratar rakt in i en mick och ett där jag jag skriker in i den. Kom igen. Denhär diskussionen är patetisk.

Klart som fan jag har. Det är ju därifrån jag drar min slutsats, dummerjöns.

Jobbar bland annat med att göra musik till en rappare. Han kan såklart inte sjunga.

Det har ingen rappare jag stött på kunnat. Nu är jag ju inget fan av rap, som kanske framgår.

Hela genren är till 90% fullständigt nersudlad av obegåvade wannabees som inte har någon musikalisk

vision överhuvudtaget utan står bara och pratar till ett beat om hur coola de tror att de är.

Growlare är inte mycket bättre. Men de är bättre. De tillför iallafall musiken något. En energi.

Men om de kan sjunga... skojar du?

Blir inte riktigt klok på hur du resonerar. När jag går in på din sida och lyssnar, så sjunger du ju inte själv, du pratsjunger. och ibland bara pratar du. Hur får du ihop det med din "logik" i den här tråden? Inget ont om vare sig musiken eller sången, den var ganska mysig och finstämd, men det blir totalt förvirrande när man sedan läser dina inlägg om "vad sång är" och vad du anser vara okej att göra till musik.

Med all respekt så låter du dessutom betydligt mer sympatisk i din musik än när du spyr galla över folk som rappar eller growlar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

EXAKT!!! Det där sammanfattar growling klockrent. Ett ondsefullt läte helt enkelt. Det är hela idén.

Och visst tillför det en stämning. Men chansen är ungefär lika stor att en growlare kan sjunga i ordets rätta bemärkelse som att du skulle be den här apan att sjunga.

Men vad innebär då att sjunga i ordets rätta bemärkelse? kommer säkert nån smartskalle att fråga.

Att sjunga innebär att kunna framföra en melodi med hjälp av stämbanden. En melodi.

Inte ett läte. Eller sluddrande ord med sin vanliga talröst.

Vi får väl utgå ifrån att du bara Trollar, för så jävla korkad kan jag väl inte tänka mej att någon människa kan vara...

Fast å andra sidan så om du tycker att din egen musik innehåller fantastisk sång så kan det ju bara vara så att du inte har hört så mycket alternativ musik?

Här har du en kille som Sjunger och Growlar fantastiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=mQLDi_6e8-0&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Devin Townsend är ett bra exempel på en bra growlare, sångare och samtidigt väldigt musikalisk.

Alla som väljer bort musik pga. growl/rap eller vad det kan vara är bara musikaliskt handikappade. Det är en förmån att kunna ta till sig av hela det musikaliska smörgåsbordet med en öppenhet 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en kille som Sjunger och Growlar fantastiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=mQLDi_6e8-0&feature=related

JÄVLAR?!?! 😳

Hahaha, va skumt. Kan inte sätta fingret på det. Låter futuristiskt. Och jag vet heller inte om det är bra eller dåligt. Eller skitbra eller skitdåligt!

Suspekt och intressant musik! ☺️

Lite symphonisk Aphex twin going death och ändå lite progressiv!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Devin Townsend är ett bra exempel på en bra growlare, sångare och samtidigt väldigt musikalisk.

Alla som väljer bort musik pga. growl/rap eller vad det kan vara är bara musikaliskt handikappade. Det är en förmån att kunna ta till sig av hela det musikaliska smörgåsbordet med en öppenhet 🙂

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

JÄVLAR?!?! 😳

Hahaha, va skumt. Kan inte sätta fingret på det. Låter futuristiskt. Och jag vet heller inte om det är bra eller dåligt. Eller skitbra eller skitdåligt!

Suspekt och intressant musik! ☺️

Lite symphonisk Aphex twin going death och ändå lite progressiv!

Finns en massa bra musik med Strapping young lad på tuben och Devin Townsend solo också för den delen....

Link to comment
Dela på andra sajter

JÄVLAR?!?! 😳

Hahaha, va skumt. Kan inte sätta fingret på det. Låter futuristiskt. Och jag vet heller inte om det är bra eller dåligt. Eller skitbra eller skitdåligt!

Suspekt och intressant musik! ☺️

Lite symphonisk Aphex twin going death och ändå lite progressiv!

Ah, Devin är en ny bekantskap för dig? Då vill jag uppriktigt gratulera till ett helt gäng plattor med en satans massa kvaliteter. SYL är hans hårdaste sida. Och visst är det kul om man inte riktigt vet om det är svinbra eller tokkass? ... Sånt brukar liksom luta mot svinbra efter en veckas lyssning:)

***

Och i trådens namn så ... tja... Devin är nog det största musikaliska geniet efter Zappa. Möjligen med konkurrens av Mike Patton. Och han growlar. Bra exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ah, Devin är en ny bekantskap för dig? Då vill jag uppriktigt gratulera till ett helt gäng plattor med en satans massa kvaliteter. SYL är hans hårdaste sida. Och visst är det kul om man inte riktigt vet om det är svinbra eller tokkass? ... Sånt brukar liksom luta mot svinbra efter en veckas lyssning:)

***

Och i trådens namn så ... tja... Devin är nog det största musikaliska geniet efter Zappa. Möjligen med konkurrens av Mike Patton. Och han growlar. Bra exempel.

Så sant...

Link to comment
Dela på andra sajter

JÄVLAR?!?! 😳

Hahaha, va skumt. Kan inte sätta fingret på det. Låter futuristiskt. Och jag vet heller inte om det är bra eller dåligt. Eller skitbra eller skitdåligt!

Suspekt och intressant musik! ☺️

Lite symphonisk Aphex twin going death och ändå lite progressiv!

Jag gav denna video en chans och gillade skiten rakt av faktiskt, trots lite löjligt sound med baskaggarna som smattrar på i osmaklighetens tecken men dels för att killen sjunger helt ok om än lite typiskt dagens opersonliga stil och sedan tar i lite mer och då blir det bättre och sen för att till slut göra det ni kallar growla...inte illa inte illa, jag har inget emot det musikaliska smorgasbordet alls men rent generellt låter det apa om både hip-hop growl och skitnödiga wailare förutom the Wailers men det var en helt annan sak ju*

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav denna video en chans och gillade skiten rakt av faktiskt,

...

Kul. Egentligen så härstammar nog hr Devin Townsend från en musikalisk bakgrund som ska harmoniera hyfsat bra med din smak. Han började bli småkändis som sångare i Steve Vais band (plattan Sex and Religion). Och det är ju liksom ingen risk att Steve Vai handplockar en medioker sångare.

***

Jag nämnde Mike Patton nyss. Här har någon bemödat sig med att saxa ihop ett potpurri av lite handplockade vokala insatser med honom. Han både rappar och growlar, vrålar och sjunger renodlade smörsånger. Bland annat. Alltid med samma skarpa cynism.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=ttFgjNKc-4k

Vill inte vara den som är den men här sjunger jag på refrängen och growlar/skriker i verserna. Jag sjunger även tenor i en barbershop kvartett och spelar trumpet klassiskt och jazz.

Jag använder mitt skrik för att jag anser att det är ett otroligt energiskt uttryckssätt. Att skrika meningsfulla rader ger för mig så mycket mer än att sjunga dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=ttFgjNKc-4k

Vill inte vara den som är den men här sjunger jag på refrängen och growlar/skriker i verserna. Jag sjunger även tenor i en barbershop kvartett och spelar trumpet klassiskt och jazz.

Jag använder mitt skrik för att jag anser att det är ett otroligt energiskt uttryckssätt. Att skrika meningsfulla rader ger för mig så mycket mer än att sjunga dom.

Gött! Go urladdning! 🙂

Lät riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det här utvecklar sig ju till en tråd med mängder av koola Growlexempel.

Gött mos där, Sadomachine, jeffligt fint gruffat. Trevligt rens, markuriusen oxå.

***

Fanfanfanflorian; Ja sätt dig ett par timmar och botanisera bara Patton. Seriöst, killen är ett fullständigt vokalt geni och dessutom hysteriskt överproduktiv. Och han har gjort "allt". Han brukar väl pricka en worldmusicgenre per halvår typ, varvat med japansk noise och zombievrål. Och så hans faiblesse för italienskt smör... Världsmästare i smakfull smaklöshet, eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Fan, det här utvecklar sig ju till en tråd med mängder av koola Growlexempel.

Gött mos där, Sadomachine, jeffligt fint gruffat. Trevligt rens, markuriusen oxå.

Tackar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Vi får väl utgå ifrån att du bara Trollar, för så jävla korkad kan jag väl inte tänka mej att någon människa kan vara...

Fast å andra sidan så om du tycker att din egen musik innehåller fantastisk sång så kan det ju bara vara så att du inte har hört så mycket alternativ musik?

Här har du en kille som Sjunger och Growlar fantastiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=mQLDi_6e8-0&feature=related

Jävlar vad bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

EXAKT!!! Det där sammanfattar growling klockrent. Ett ondsefullt läte helt enkelt. Det är hela idén.

Och visst tillför det en stämning. Men chansen är ungefär lika stor att en growlare kan sjunga i ordets rätta bemärkelse som att du skulle be den här apan att sjunga.

Jag tror inte att "vanlig" sång betyder så värst mycket mer än ett läte om någon sjöng och det var apan som lyssnade...

Jag förstår ärligt talat inte diskussionen om varför rappare eller growlare måste kunna sjunga vanligt? Gillar man growl eller rap är det väl för fan det man ska hålla på med, eller måste man även lära sig sjunga samtidigt bara för att man ska bevisa något för sådana som du? Det hade i sådana fall varit lika meningslöst som hela den här diskussionen.

Redigerat av henk2055
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte growl men står ut med det i låtar jag gillar instrumentalt. Klassisk growl (som Mikael Åkerfeldt är kung på) är mer ok, skrikgrowl (som alla emoband med mallen skrikgrowlvers + smörig clean refräng kör med) pallar jag inte :-).

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jobbigt med kaggen som smattrar på så in i norden tacka vet jag leadmotivet från barna på frostmofjället där är det lugna beats

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...