Jump to content
Annons

100-kronors 19"-rack


Fertan

Recommended Posts

Annons
Hmm.. Fast tanken slår mig att om man ändå måste bygga "om" dem, så borde det väl inte vara så svårt att bygga egna från scratch med lite kaffeved?

Fast det var en kul idé iaf... 🙂

Bygga om och bygga om, sätta dit rackskena och eventuellt flytta på nedersta planet är ju knappast något jätteprojekt. Jäkligt smidigt att få ett färdigt set utan att behöva såga till allt och bara kunna skruva ihop på nolltid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga om och bygga om, sätta dit rackskena och eventuellt flytta på nedersta planet är ju knappast något jätteprojekt. Jäkligt smidigt att få ett färdigt set utan att behöva såga till allt och bara kunna skruva ihop på nolltid!

Iofs sant..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa, det vet jag redan och det har jag också ... eller nästan lika det samma "setup"

TV bord utan glasdörrar : bra för 6U rack + 30 CD hylla + lite plats för något annat + 32 kanal mixerbord

90 krad vinkel "dator bord": bra för 2 x 5U rack, master tangentbord + dator tangentbord + skärm.

Fördel-- tillgång till alla baksidor

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
maart (oregistrerad)
Var hittar man billiga rackskenor då? Gärna i en längd som passar i Rast-hyllan 😕

Claes Ohlson har enmeters rackskenor för 99:-/st. Muiskbörsen säljer 2m för 145:- eller nåt. Du får såga till dom själv, och ev. lägga nåt mellan för att rast-hyllan ska räcka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är seriöst mest nyfiken på vad det är för specialare till stränginstrument man ser på bilderna?

Ser ju ut som en gitarr, men strängarna går ju från högt till lågt till högt! Blev jäkligt nyfiken nu 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är seriöst mest nyfiken på vad det är för specialare till stränginstrument man ser på bilderna?

Ser ju ut som en gitarr, men strängarna går ju från högt till lågt till högt! Blev jäkligt nyfiken nu 😲

Chapman stick

Link to comment
Dela på andra sajter

Chapman stick

ja här hör man hur det kan låta:

http://www.youtube.com/watch?v=if4I2VOyJfk

jag byggde rack av en billy möbel förut, den är inte 19" så jag har förmig att satte dit en 4" plank(mnis inte exakt mått) som jag sedan klädde med en bit av bakre skivan(tunn plywood i samma färg).

här är en bild från gamla studion. observera golvet, gön matta sä hela studion så ut som en jäkla minigolfbana :rolleyes:

post-19551-1263933404_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

SimonM (oregistrerad)

Jag byggde en sån här igår. Rasthyllan från Ikea och rackskena från Claes Ohlsson. Fast jag struntande i dett andra hyllplanet helt och hållet.

Rekommenderas för dem som har tummen mitt i handen som jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för det här tipset. Två Rast införskaffades i helgen och nu har jag kompletterat med "Classe's" rackskena (med förborrade monteringshål). Jag monterade dem i standardutförande. Det går precis att klämma in 6HE vilket räcker bra för mig just nu. Utrymmet under är praktiskt för att stuva undan lite annat skräp.

Jag har länge dragit mig för att investera i ett rack, men nu har hemstudion plötsligt blivit organiserad som över en natt! Ja, jag tycker till och med att det låter bättre nu när monitorerna har kommit upp från bordet ordentligt (ovanpå Rast-racken).

Hittade också en 1HE rackhylla på Kjell & Co för 169kr (kolla under datortillbehör) som ljudkortet numera huserar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en ännu billigare variant http://wiki.eth-0.nl/index.php/LackRack#The_LackRack

Haha, jag har ett oanvänt Lack-bord i förrådet. Bra att veta!

Däremot kan man inte sätta i några rackskenor utan får borra direkt i bordsbenen?

Då verkar Rast + rackskenor från Clas Ohlson lämpligare. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag köpte både rast & skena från classe men det passade ej :s Hur gör ni så det passar igentligen? :s

Råkade tyvär paja min för jag blev så j*vla frustrerad men tror jag ska göra ett nytt försök.. Men hur har ni gjort? Bilder?

Jag har ett mackie onyx 400F ljudkort som jag vill ha in..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag köpte både rast & skena från classe men det passade ej :s Hur gör ni så det passar igentligen? :s

Råkade tyvär paja min för jag blev så j*vla frustrerad men tror jag ska göra ett nytt försök.. Men hur har ni gjort? Bilder?

Jag har ett mackie onyx 400F ljudkort som jag vill ha in..

Rast-bordet är på gränsen till att vara för tajt för att få rätt bredd på racket. Jag satte brickor på skruvarna mellan träskivorna så det blev en 0.5-1 millimeter bredare. Sen var det inga problem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...