Jump to content
Annons

Kända låtar som producerats i Reason!


Niiles

Recommended Posts

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Det är en myt att många Skivor (låtar)av kända grupper är gjorda helt i REASON! de som älskar sitt Reason sprider ju gladeligen detta och sedan blir det en myt.

Det finns ju säkert en hel del som använder sig av Reason i produktionerna men inte helt, det är helt enkelt för dålig ljudkvalitet i Reason för att helt kunna använda det fullt ut.

Den som påstår att ljudkvaliteten är helt i klass med Logic Studio, Pro Tools har antingen inte använt dessa eller så har han eller hon dåliga öron.

Jag tycker att Reason är helt ok att göra låtar i men ljudkvaliteten är tam och livlös i grundljudet, kan inte beskriva detta på ett bättre sätt.

Nu blir jag säkert påhoppad av alla Reason älskare men det får man väl ta.

😛

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att några av The Knifes låtar har några reason-synthar i sig. Det var nån här på forumet som skrev det i någon tråd för några år sedan.. Om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är en myt att många Skivor (låtar)av kända grupper är gjorda helt i REASON! de som älskar sitt Reason sprider ju gladeligen detta och sedan blir det en myt.

Det finns ju säkert en hel del som använder sig av Reason i produktionerna men inte helt, det är helt enkelt för dålig ljudkvalitet i Reason för att helt kunna använda det fullt ut.

Den som påstår att ljudkvaliteten är helt i klass med Logic Studio, Pro Tools har antingen inte använt dessa eller så har han eller hon dåliga öron.

Jag tycker att Reason är helt ok att göra låtar i men ljudkvaliteten är tam och livlös i grundljudet, kan inte beskriva detta på ett bättre sätt.

Nu blir jag säkert påhoppad av alla Reason älskare men det får man väl ta.

😛

Japp, nu hoppade du i galen tunna.

Reason är en synt. Man använder inte en enda synt till att göra en hel låt, oftast.

Och tycker du Reason är livlös i grunden så är det nog inte Reasons fel.

Jag är skittrött på alla som påstår något så befängt som att ljudkvalitén skulle vara undermålig i Reason.

Sedan kanske du inte gillar Reason, men det är en annan sak.

Reasons grundljud är just Reasons styrka.

Jag har inga problem att ställa Reason jämbördig med min Moog (ja en riktig hårdvarumoog).

Och håller med dig om att ljudkvalitén i Logic eller PT eller Cubase är i princip den samma.

Jag spelar in och mixar i Tracktion och Pro Tools HD och har Reason som en syntrigg.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en myt att många Skivor (låtar)av kända grupper är gjorda helt i REASON! de som älskar sitt Reason sprider ju gladeligen detta och sedan blir det en myt.

Det finns ju säkert en hel del som använder sig av Reason i produktionerna men inte helt, det är helt enkelt för dålig ljudkvalitet i Reason för att helt kunna använda det fullt ut.

Den som påstår att ljudkvaliteten är helt i klass med Logic Studio, Pro Tools har antingen inte använt dessa eller så har han eller hon dåliga öron.

Jag tycker att Reason är helt ok att göra låtar i men ljudkvaliteten är tam och livlös i grundljudet, kan inte beskriva detta på ett bättre sätt.

Nu blir jag säkert påhoppad av alla Reason älskare men det får man väl ta.

😛

ja jisses lilla vän. lär dig ratta innan du säger såna saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att några av The Knifes låtar har några reason-synthar i sig. Det var nån här på forumet som skrev det i någon tråd för några år sedan.. Om jag inte minns fel.

Det kan ha varit jag! 😛

De två första plattorna är till stora delar producerade i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Reason är helt ok att göra låtar i men ljudkvaliteten är tam och livlös i grundljudet, kan inte beskriva detta på ett bättre sätt.

Som farbror Loop skriver är ju Reason främst ett mjukvaruinstrument så för att göra jämförelsen rättvis med Logic och Pro Tools får man se till deras mjukvaruinstrument. När det gäller ljudkvalitet är Reason i samma klass som inspelningsprogrammen. Reason har dessutom större utbud än vad som följer med Pro Tools. Logic har fler valmöjligheter men är fortfarande inte lika modulärt som Reason.

Personligen klarar jag mig långt med Reason. Det är inte förrän det är dags att spela in akustiskt eller mixa som jag vänder mig till Logic eller Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta och lyssna på Josh Mobley och Woody Raneres demo låt till Reason, Narrow escape:

http://www.propellerheads.se/products/reas...;article=listen

Du får skrolla ned lite i demotracks rutan för att hitta låten.

Den är faktiskt helt mixad i Reason med sång etc. Naturligtvis så är sången inspelad in någon DAW och sedan har man fört över den till Reason.

Låter hur bra som helst!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja några blev lite sura tror jag? men om ni hade läst allt jag skrev så hade ni fattat vad jag menade och då hade ni kanske inte blivit sura?

Jag skrev

Det är en myt att många Skivor (låtar)av kända grupper är gjorda helt i REASON! de som älskar sitt Reason sprider ju gladeligen detta och sedan blir det en myt.

Det finns ju säkert en hel del som använder sig av Reason i produktionerna (dvs syntharna) men inte helt, det är helt enkelt för dålig ljudkvalitet i Reason för att helt kunna använda det fullt ut.

Det är ju någonting i ljudkvaliteten som gör att man använder sig av Logic Pro eller Pro Tools i slutmix, eller hur? tror det är brist i dynamik?

Dessutom skrev jag kända grupper, och då menar jag inte hemmapular Lasse i Säffle eller Pelle i Årsta.

Smaken är som baken.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja några blev lite sura tror jag? men om ni hade läst allt jag skrev så hade ni fattat vad jag menade och då hade ni kanske inte blivit sura?

Jag skrev

Det är en myt att många Skivor (låtar)av kända grupper är gjorda helt i REASON! de som älskar sitt Reason sprider ju gladeligen detta och sedan blir det en myt.

Det finns ju säkert en hel del som använder sig av Reason i produktionerna (dvs syntharna) men inte helt, det är helt enkelt för dålig ljudkvalitet i Reason för att helt kunna använda det fullt ut.

Det är ju någonting i ljudkvaliteten som gör att man använder sig av Logic Pro eller Pro Tools i slutmix, eller hur? tror det är brist i dynamik?

Dessutom skrev jag kända grupper, och då menar jag inte hemmapular Lasse i Säffle eller Pelle i Årsta.

Smaken är som baken.

😠

Du har en poäng i det du säger. Reasons styrka är framförallt enkelheten och möjligheten till koppling enheter emellan. Och även trumprogrammeringen är fantastiskt bra.

Ljudmotorn går att diskutera för det låter inte lika bra från scratch som i t.ex Logic, jag sitter med båda programmen så jag vet att det är skillnad. Det går dock att få ut bra ljud ur Reason men det är betydligt mer jobb med det.

Anledningen till Reasons lågmälda ljud är att det inte ligger en massa effekter på från början, utan det låter som det gör utan något smink på.

Reason kommer jag i fortsättningen använda som en plugg till Logic(Rewire) då jag har lättare att leka fram idéer i Reason. När man sedan har stommen går man vidare till Logic för slut resultatet.

Jag tror ärligt talat inte att det är många som gör allting(skiss, arrangering, producerande, inspelning, mixning, mastring) i samma program, och framförallt inte själva.

Det pinsamma i historien är att jag har hört en del topp producenters låtar innan de lämnas för mixning och mastring och det är inte någon imponerande historia kan jag säga.

Det du behöver ha för att lyckas är en talang för hits, melodier och plågor, resten kan du betala för eller utnyttja kontakter till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju någonting i ljudkvaliteten som gör att man använder sig av Logic Pro eller Pro Tools i slutmix, eller hur? tror det är brist i dynamik?

Nej dynamiken är det inte. Som de flesta andar musikprogram arbetar Reason med 32 bitars upplösning.

Den främsta anledningen till att jag väljer att rewira och mixa materialet i Cubase eller Logic är pluggarna. Där ligger Reason i lä eftersom det inte stödjer AU/VST/RTAS eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte alls att ljudkvaliten är sämre i Reason än något annat program. Det handlar om vad man gör det till. Jag vet MÅNGA radio-låtar som är helt gjordaoch mixade i reason och som låter skitbra.

Visst märker jag att mina mixar i reason låter "sämre" än de i Logic men det tror jag beror på:

-Arbetssättet i reason är inte optimalt för mix.

-Omständigt att lägga kompressor och EQ på varje kanal.

-Arbetssättet får en att agera/tänka annorlunda.

-Omständigt att basskära ljud.

-Ingen dB-angivelse i mixern/på de flesta enheter. (är dock ofta en fördel)

-Omständigt att, när prodden väl är klar och du har 400 enheter, gruppera spår/enheter för gemensam bearbetning.

-Omständigt att hantera audiospår. Går inte te.x att bounca ut ett reverb för att klippa i osv...

(givetvis menar jag inte att det är bara nackdelar för Reason. Reason är enligt mig ett oerhört smidigt och snabbjobbat musikproduktionsprogram.. inte en synt i sig själv)

Sen handlar det väl mycket om hur de enskilda enheterna låter i sig.. jag är inget fan av hur subtractorn låter i basregistert. (jämför en ofiltrerad sågtand med en lika dan i Thor). Att sampleplayerna skulle LÅTA sämre tror jag heller inte på.

Det är väl bara att vi testar?! syntar kan ju låta lite annorlunda (delvis p.g.a olika upplägg och funktioner) men summeringen av färdiga wav-samplingar är ju lätt att testa. gör te.x 20st nn19 laddade med olika färdiga spår (redan i rätt volym), bouncar ut och gör ett null-test jämfört med en lika dan mix i en annan daw.

man kan ju testa samma sak med redrum, nnxt osv..

edit: fick höra häromdagen av en erkänd producent att han bytt till Pro Tools från Logic för att det "låter bättre". Vill gärna träffa en människa som HÖR DEN SKILLNADEN..

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har för mig att Liam Howlett från The Prodigy producerar i Reason nu för tiden.

Länk till en intervju

🙂

Har iofs hört av en som hade hört att den intervjun är lite inaktuell (det är ju faktiskt oxå den första artist storyn som publicerades på sidan). Det påstås att reason var den första mjukvaru-upplevelsen för honom och att det var själva mjukvarugrejen han fastnade för just då. Sen har han tydligen gått vidare till andra program, i nån färskare intervju stod det att han förälskat sig i ableton...

Sen är det väl fullt tänkbart att han fortfarande använder reason till vissa saker.

Personligen kan jag förstås inte för mitt liv förstå varför man väljer att gå vidare från Reason 😛

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar nog Byz - Karatefylla? visst låter vissa element reason i den låten men har för mig att en av Antiloop-snubbarna mixade den och då knappast i reason:) Kobojsarnas låtar är alla gjorda i Reason. Mix har i vissa låtar skett i Logic.

iGnu jag hörde erat nya släpp precis! Jäkligt ovanligt det ni gjort tidigare, fast såklart låter det mycket... ja.. dansgolvsvänligt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

intressant tråd!

när jag började pilla lite smått med reason när trean kom så tyckte jag att ljudet var skit i de flesta DAW:er utan att veta

ett knysst om mixning, mastering, komprimering, eq:ing överdubbning och fans moster. då levde jag i en naiv värld där jag trodde

att man kunde dra igång ett program (ex. reason) och lägga på kanal efter kanal med instrument och effekter utan att behöva bekymra sig

om att allt bara lät ihopgrötat. jag fattade inte varför det inte lät som en färdigmixad/mastrad låt direkt helt enkelt.

det är först på senare tid man börjar förstå hur det hänger ihop...

vad gäller reason och "proffsig ljudkvalitet" så var en milstolpe som fick mig att ändra uppfattning

andreas tillianders demo låt (som var med 3.5?). den låter banne mig som den gör på hans album och det låter också bra...

så det här med rattandet är definitivt något man ska vara duktig på för att få till välljudande musik! tyvärr... *suck*

/utm®attad

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kan jag förstås inte för mitt liv förstå varför man väljer att gå vidare från Reason 😕

Inte ens med argumentet att möjligheterna att spela in audio är lite... hmmm... bergränsade? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens med argumentet att möjligheterna att spela in audio är lite... hmmm... bergränsade? 😄

Hehe 🙂 Mest menat som en liten oskyldig flirt med Reasonsamhället.

Jo, du har rätt. Reason i all ära, men vill ha nåt inspelat får man ta till nåt mer. Tycker i största allmänhet är dumt att begränsa sig till ett program, man ska alltid vara öppen att prova nya grepp även om man inte är direkt missnöjd med det man har för tillfället. Jag trivs väldigt bra med Reason men kör även lite i Samplitude ibland. Hittar jag nån kul vst-plugin så testar jag och kör på om det verkar leda nånvart.

Man ska leka precis som man känner för och som man har möjlighet till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...