Jump to content
Annons

Kända låtar som producerats i Reason!


Niiles

Recommended Posts

Ja, jag vet inte om vi talar om samma sak här? jag talar om ljudkvalitet! inte om programmet är bra eler dåligt.

Tycker fortfarande att ljudkvaliteten är begränsad, kan bara förklara det som om det ligger en kompressor och limiter på fullt hela tiden och det går inte att få bort med vilka trix som helst.

Detta borde alla som mixar, spelar musik eller har hifi som intresse veta.

Skit in, skit ut som det heter! det går inte få bättre ljudkvalitet än originalet.

Självklart så hör man ingen skillnad om man kör mp3 på 64 eller 128 bit i en mp3 spelare eller en billig stereo för 9000:- inkl alla delar, men för mig som har en high end stereo för ca 45000:- så hör jag absolut skillnad på Reason och Logic Pro plus tex impOSCar, FM 8,Korg Legacy Cell, Omnisphere mfl.

Om jag skall beskriva ljudet i REASON så tycker jag det låter komprimerat, odynamiskt, inte organiskt, nästan dött.

Sedan att REASON är perfekt för att lära sig att komponera, använda som bollplank eller att det är väldigt resurs snålt är en annan sak.

Vet ej varför jag känner eller hör detta men mina öron och uppfattningsförmåga är kanske helt annorlunda än vad ni uppfattar?

Menar inte att jag är bättre eller så, bara att vi uppfattar ljud olika och vad ljudkvalitet är.

REASON är bra, men inte tillräckligt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Självklart så hör man ingen skillnad om man kör mp3 på 64 eller 128 bit i en mp3 spelare eller en billig stereo för 9000:- inkl alla delar,

Kanske dags för en hörselundersökning 😄 om jag så lägger ett par billiga hörlurar på golvet 5meter bort så kommer min granne kunna höra skillnad på 64 och 128kbps mp3-format.

men för mig som har en high end stereo för ca 45000:- så hör jag absolut skillnad på Reason och Logic Pro plus tex impOSCar, FM 8,Korg Legacy Cell, Omnisphere mfl.

det går ju inte att jämföra syntar i reason mot syntar du kan köpa som plugin. men om du säger att summeringen i reason är sämmre än i Logic så testa det! dra upp 20 nnxt med varsin 3 min .wav-fil och exportera rakt ut och sen gör samma i logic så gör vi ett nulltest.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tycker fortfarande att ljudkvaliteten är begränsad, kan bara förklara det som om det ligger en kompressor och limiter på fullt hela tiden och det går inte att få bort med vilka trix som helst.

Jag struntar i om du tycker Reason är dåligt som program, men att komma och påstå ovan är ren lögn.

Så sluta "trolla" nu leaf.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

upplösningen blir ju lite lidande om man väljer att bounca en låt direkt från reason - kontra att skicka ut den genom en massa rewire-kanaler till pt/logic/cubase och jobba vidare med "riktiga" pluggar där, för att sen ta ut den via mixer till tape.... (16 kanaler 24/96 eller 24/192 innehåller ju mer info/dynamik än en....)

det reason saknar är ju vettiga pluggar - resten är ju äg! (om man vet hur man ska ratta det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag struntar i om du tycker Reason är dåligt som program, men att komma och påstå ovan är ren lögn.

Så sluta "trolla" nu leaf.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Visiontalk www.myspace.com/visiontalk är de enda jag känner som gör sin musik i reason , själv kör jag renoise ... Mycket roligare , men jag ska kanske använda thor som slav till det finns vissa fulknep för det 🙂

Tjoho!

Skulle vara kul och höra några kända låtar som ni vet är producerade i reason!

Jag blir förbluffad varje gång jag får höra att en maffig produktion är gjord i reason :rolleyes:=)

Här kommer några jag vet om!

Kanye West - Big Brother

50 Cent - Still Will

Link to comment
Dela på andra sajter

Svåranvänt för oss som är vana vid trackers , då är renoise med VST softsynthar lite roligare..

Ja, jag vet inte om vi talar om samma sak här? jag talar om ljudkvalitet! inte om programmet är bra eler dåligt.

Tycker fortfarande att ljudkvaliteten är begränsad, kan bara förklara det som om det ligger en kompressor och limiter på fullt hela tiden och det går inte att få bort med vilka trix som helst.

Detta borde alla som mixar, spelar musik eller har hifi som intresse veta.

Skit in, skit ut som det heter! det går inte få bättre ljudkvalitet än originalet.

Självklart så hör man ingen skillnad om man kör mp3 på 64 eller 128 bit i en mp3 spelare eller en billig stereo för 9000:- inkl alla delar, men för mig som har en high end stereo för ca 45000:- så hör jag absolut skillnad på Reason och Logic Pro plus tex impOSCar, FM 8,Korg Legacy Cell, Omnisphere mfl.

Om jag skall beskriva ljudet i REASON så tycker jag det låter komprimerat, odynamiskt, inte organiskt, nästan dött.

Sedan att REASON är perfekt för att lära sig att komponera, använda som bollplank eller att det är väldigt resurs snålt är en annan sak.

Vet ej varför jag känner eller hör detta men mina öron och uppfattningsförmåga är kanske helt annorlunda än vad ni uppfattar?

Menar inte att jag är bättre eller så, bara att vi uppfattar ljud olika och vad ljudkvalitet är.

REASON är bra, men inte tillräckligt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visiontalk www.myspace.com/visiontalk är de enda jag känner som gör sin musik i reason , själv kör jag renoise ... Mycket roligare , men jag ska kanske använda thor som slav till det finns vissa fulknep för det 😄

Shit, jag blev typ kär...

Link to comment
Dela på andra sajter

vet att DJ khalil (nej, inte DJ Khaled) producerar sina låtar i reason (det vill säga att han gör musiken i reason men spelar in röst och sånt i pro tools. kan hända att varje kanal mixas för sig i ett tredje program elr kanske pro tools. men så är det ju oftast med kända låtar, att dom fixas till lite extra)

han har producerat

Still will kill (50 cent ft akon) som nämnts tidigare.

i made it (jay-z) klappen/snaren han har använt där heter "monk" nånting och finns i mappen claps tex.

the shit (the Game)

full circle (Xzibit)

han har även jobbat med Nas, Dr dre, jim jones, talib kweli etc

så det går att få ut bra snyggt producerade låtar ur reason, iaf om man vill ha hiphop stuk.

ska finnas någon liten kortfilm om dj khalil, finns säkert på youtube, så får ni se att han gör sina låtar i reason om ni fortfarande ska vara griniga och tro att man bara får ut skit av reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!

G'day

Rolf here

"Troll here" ☺️

Minns ni den?

Killar, har ni hört Prodigys nya?

Producerad i Reason (till stora delar)

Och hur låter det? Jo, för jävligt rent ut sagt. Det låter digitaldistat á la Sream4 igenom hela plattan 😛

Min öron blöder och jag är ledsen: Prodigy och Propellerheads, har svikit mig (tidigare idoler!)

Reason duger inte.

Antagligen har Liam och de andra killarna knarkat så mycket att det inte orkar bry sig längre..

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar nog Byz - Karatefylla? visst låter vissa element reason i den låten men har för mig att en av Antiloop-snubbarna mixade den och då knappast i reason:) Kobojsarnas låtar är alla gjorda i Reason. Mix har i vissa låtar skett i Logic.

Mja, Jag har för mig att det enda som finns i Emils studio är Logic.

Troligen har då allt skett i Logic.

Jag har lite kontakt med han, är dock inte 100 på det men 99.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kobojsarnas låtar är alla gjorda i Reason. Mix har i vissa låtar skett i Logic.
Mja, Jag har för mig att det enda som finns i Emils studio är Logic.

iGnu = Emil

...så han borde ju veta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ni kan ju lyssna på Clawfinger.

Det är tungt som faan och gjort i Reason.

Klart att vissa delar har loopats in men produktionen i sig är i reason vad jag vet...

tror inte att nån produktion är gjord enbart i ett enda verktyg rakt igenom. Då t.ex reason inte kan spela in.

Linkin park t.ex har oxå gjort en del grejer i reason, precis som jag själv.

lyssna in på

Har ett par låtar där jag "snott" clawfingers, trumljud ur reason 🙂

www.21stcenturymessiah.com

Link to comment
Dela på andra sajter

de låtarna är troligtvis inte producerade i reason!

men det är ju fullt möjligt att de använt reason som en del i produktionen.

dom är producerade i reason det har båda producenterna (Dj khali och Dj toomp) sagt i flera intervjuer.

Du kan lägga till T.I.'s what u know about that på listan också... Är Dj toomp produktion

http://www.youtube.com/watch?v=J4X1CyE43KQ

Sen ska visst alla musik i The Sims 2 spelen va gjort med Reason. Finns videos på youtube med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, Jag har för mig att det enda som finns i Emils studio är Logic.

Troligen har då allt skett i Logic.

Jag har lite kontakt med han, är dock inte 100 på det men 99.

Kobojsarna använder uteslutande Logic...

Alla våra tidigare låtar är gjorda i Reason:) Men mix har i de flesta fall skett i Logic.

Idag gör vi allt i logic, men det har tagit ett bra tag att hitta samma flow som man automatiskt får i Reason.

Reason är grymt men saknar de mixverktygen som de större inspelningsprogrammen har. VISST du kan te.x basskära varje spår genom att koppla ett par EQs på varje enhet eller dra dem igenom en synts hipassfilter.. men helt plötsligt är Reason inte lika snabbjobbat längre när du har 50000 syntenheter ivägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Perra och Mellony förresten! 🙂

Tjena Emil! 😉

Varför är du inte inne på msn så ofta, har du en annan också?

Du är intressant att prata med men det händer inte så ofta, hihi! 😄

/ Mellony

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på diskussionen om ljudkvalitet.. Jag tillhör tyvärr också skaran som tycker mig höra en hel del platthet i soundet på mjukvarusynthar.. Kanske beror på att jag är en riktig gammal analogsynthnörd.. Har hållit på med synthar sen slutet av 70-talet.. Kan tänka mig att det rätt ofta kan bero på brister i ljudkortet i datorn också.. Fast en riktig gammal analoghäck typ MiniMoog etc. kan bräka ur sig betydligt mer dB än vad många moderna ljudkort klarar av i analogdelen. Helt uppenbart blir det om man kopplar in en analogsynth till sin "bättre" analogmixer jämte en dator/mjukvarusynth med bra ljudkort.. Då man A/B testar så blir det helt klart uppenbart för mig i alla fall.. Nåja.. Jag gillar ändå lättvindigheten och brusavsaknaden i mjukvarausynthar.. Men som smakprov på den analoga värmen..

Lyssna på gärna på detta analoga monster.. Reasons analoga motsvarighet kan man kalla den för. Här är diverse externa ljud dessutom processade genom filtren..

Vassego.. en Omega 8 digitalt kontrollerad äkta analogsynth.. http://www.studioelectronics.com/temp/AtTheOmegaInn.mp3 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jenny Wilson kör Reason 4 & Cubase studio 4 och ett Mackie ONYX 400F ljudkort

i sin studio när hon spelade in Hardships plattan. Plattan mixades i Helter Skelter

studion där man också körde med Reason 4 & Cubase studio 4 med RME Fireface 800.

Reason är väl mera ett verktyg i mängden i det här fallet, men bra är det iallafall.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...