Jump to content
Annons

Varför inte ett UAD-1?


Tophe

Recommended Posts

Jag kommer med all sannolikhet skaffa ett UAD-1 i vår när vi ska börja mixa.

Är ute efter en svit med grejer som låter bra och inte har så mycket mer än vad som behövs.

Vill skala bort min skog av olia pluggar och lösningar...

Ett UAD-2 är inte aktuellt pga ekonomin, utan jag har tänkt lägga mellan 2-4000:-

Tycker 1176 och LA2'an verkar riktigt trevliga.

Fördelarna med UAD har jag rätt klart för mig.

Men jag skulle vilja veta, från er som använder UAD-1, vad det finns för nackdelar.

Finns det någon anledning för mig att använda andra pluggar för EQ, Reverb och Kompression?

Vad är det sämsta med UAD-1? Finns det nåt dåligt med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns det någon anledning för mig att använda andra pluggar för EQ, Reverb och Kompression?

Vad är det sämsta med UAD-1? Finns det nåt dåligt med det?

,

Begränsad kapacitet och vissa pluggar är rejält tunga.

Kolla här

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

instämmer att det är nackdelarna med ett UAD-1. Hade jag råd skulle jag köpa ett UAD-2 nu. Om du har råd så satsa hellre på tvåan. I annat fall kan du hitta ett ettan beggat. Oavsett, så är pluggarna grymma och väl värda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade Uad-1 Project Pak för 1.300kr på vendolin..

Får man länka till annonser? 😎

Edit: Uad-1 Project Pak för 1.650kr ☺️

Redigerat av PeteK
Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1 finns för express, såg jag på deras hemsida. Men pci är inget problem för mig.

Jag skaffar grejer för att använda nu, inte för att säkra min nästa rigg. Den jag har räcker gott till det jag ska göra.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

UAD 1 finns såvitt jag vet bara för PCI kortplatser, som är snabbt på väg ut ur den nya marknaden. PCI Express är den nyare varianten, och UAD 2 finns för PCI Express.

Är inte PCI-express bakåtkompatibel? (Jag har ingen aning...)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Var det nån av er som hade problem med registreringen av hårdvaran? Jag får felmeddelanden när jag försöker registrera. Endera är hårdvaru-ID:et fel eller så kan inte "kortet identifieras".

Nej, men jag har stött på en hel del trådar i ämnet på Chris Milne UAD forums.

Vill inte skrämma upp dig men ofta handlar det om att kortet inte är kompatibelt med datorns moderkort.

Edit: T9

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Jag laddade ner v5 av mjukvaran nu och då får jag meddelandet att en annan användare redan har registrerat kortet. Det vore konstigt om min dator inte är kompatibel med UAD-kort då den är speciellt byggd för musikproduktion (fanns specificerat tom att den var klar för UAD-kort).

Köpt det begagnat?

Säljare måste göra entransfer av kortet till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråd lite kort för en fråga. Låt säga att man köper ett UAD1 (alt ett UAD2) samt får med ett antal extra pluggar (eller köper till i samband med köpet). Om man sedan efter ett tag köper ett till kort, kan man då använda alla dessa pluggar fritt på båda kort eller hur funkar det? Är "extra plugsen" bundna till ett fysiskt kort?

Ett ex. Jag köper ett UAD Solo Flexi samt lite senare ett till UAD solo till. Går det då att utnyttja alla pluggar fritt på båda korten?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...