Jump to content
Annons

Diggar du ABBA din mes?


Valle

Recommended Posts

Hur lång tid tog det innan du erkände för din umgängeskrets/dina kollegor att du faktiskt diggade ABBA — minst lika mycket som din säkert tio gånger mer värdelösa favoritartist?

Ni som är födda sent 1980-tal kan ignorera frågan, om ni vill eller kan, eftersom ABBA för er är ungefär vad The Beatles är för mig — "Vaddå, är inte [The Beatles|ABBA] något som alla alltid har diggat?". Däremot kan ni kanske svara på följande istället:

När gissar ni att ni kommer ut ur garderoben med att Britney Spears faktiskt är en lysande musikartist — säkert tio gånger mer värdig än er värdelösa favoritartist?

Att svara aldrig är ganska fånigt (det är bara att inse att det kommer att hända).

Nej, Britney Spears är inte särkilt originell, inte särskilt mycket mer än vad ABBA kanske var på sin tid. Om nu någon skulle hänga upp sig på just den detaljen...

En helt annan sak, inte särskilt nutida kanske, men ändå rolig: artister som anses så himla kommersiella och "kulturfarliga" i början av sin karriärer, blir vad det lider lik förbannat förgudade. ABBA var (är) ett typiskt exempel. De var musikers — "sina egnas" — favorithatobjekt när det begav sig. Inte ens ultraflankpolitiska musikerorganisationer kunde stoppa framfarten av dessa "anhängare" till den kulturella arenans förintelse.

Undra dock hur många av dåtidens ABBA-"hatare" (inte nödvändigtvis ultraflankpolitiska sympatisörer) som sedan gick på Chess och Mamma Mia... Inte för att det direkt spelar mig någon roll.

Thank me for your music! And shut the fuck up!

Happy Friday!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har alltid gillat ABBA och har ärligt talat aldrig riktigt förstått mig på folk som har känt sig tvungna att smyga med att de gillar dem.

Lysande musik, helt enkelt - och musik som kommer att överleva väldigt länge! 😛

Beatles har jag däremot aldrig varit särskilt glad för (nu räknas jag väl som hädare av vissa... 😉 ) - och Britta Spjut finns inte ens på skalan... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade ABBA som liten. Sedan upptäckte jag hård rock, lite senare metal och iom detta var det kört. Det handlade inte så mycket om att inte erkänna att man tyckte de var bra, de fanns liksom inte med i världsbild. Det var inte aktuellt att lyssna på "mjuk" musik. Däremot tycker jag att de är rätt bra nu för tiden, men det är en annan femma. Och personligen tycker jag inte att BS är något att ha men det får jag väl stå för. Jag får obehagskänslor av att lyssna på hennes så kallade sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, sådant über kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mångmillards penga industri, då har vi tappat syftet med det hela.

Själv är jag trött på alla dessa simpla låtar, POP är en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP låtar som producerades under 1998 till exempel skulle räcka för gott eftersom att det inte finns något nytt koncept i de låtar som blir skrivna 10 år efter.

Det jag försöker säga är att det är en allt för simpel stil, självklart att folk lyssnar på den om nu radion har spelat samma låtar (inte bokstavligen, men ni förstår säkert vad jag menar) gång efter gång efter gång, det blir en hjärntvättningsprocess till sist.

"Rix fm, bäst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt låtar efter 10 år, eller det kanske ni har men det låter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket är inte stulet när det gäller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det är min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja, jag växte ju upp med ABBA så...Aldrig förnekat att jag gillat dem. Men sen föll det också tillbaka för mig då jag övgick till rock och slutligen hårdrocken sådär i början av 80-talet. Det var inte jag heller som hade ABBA-plattorna utan mina syskon som ägde dem. Köpte kanske för tio år sen båda ABBAgold. Det var ett långt uppehåll det. Sen vart det inget mera med det förrän för några år sen och då blev det alla plattorna. Lyssnade igenom de hela sommaren, minst, hur många gånger som helst. De är briljanta. Finns så många bra låtar som skulle kunnat blivit hits och förtjänar spelas mer än uttjatade Dancin Queen(som aldrig varit någon favoritlåt för min del.) t ex Soldiers som är grymt bra låt. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Musik ska vara en konst, ingen mångmillards penga industri, då har vi tappat syftet med det hela.

Vilket, vems, syfte då?

Ja det där får du förklara närmare. All musik är en del av penga industri. Har vi tappat hela syftet då överhuvudtaget med musiken? Ska det vara gratismusik då? Eller den kassa proggmusiken med kassa musiker, där Stickan Andersson och ABBA var hatobjektet nr.1? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på ABBA när jag var liten. Sedan glömde jag liksom bort dom i tonåren i och med att jag upptäckte "egen" musik.

Under 90-talet började ABBa-låtar dyka upp i soundtrack till olika filmer (ofta australienska har jag för mig) vilket gjorde att jag återupptäckte dom till viss del.

Har idag stor respekt för låtskrivandet, produktionen och framförandet. Vissa trum- och basgrejer är riktigt sköna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik ska vara en konst, ingen mångmillards penga industri, då har vi tappat syftet med det hela.

Vilket, vems, syfte då?

Ja det där får du förklara närmare. All musik är en del av penga industri. Har vi tappat hela syftet då överhuvudtaget med musiken? Ska det vara gratismusik då? Eller den kassa proggmusiken med kassa musiker, där Stickan Andersson och ABBA var hatobjektet nr.1? 😲

Det är bara jag som inte gillar att man gör det för pengarnas skull, visst livnär sig många på musik. Om man väl har sig ett namn som säljer, inte behövs det någon talang för att man ska göra nästa superhit då? Bara det är från den personen så är det bra...

Fel i mina ögon. Från början var det väll endå inte meningen att man skulle kunna bada i pengar efter varje låt som man har skrivit/lånat 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade dem inte för det kunde man inte. Nåja, en del var väl ok,då. Men var man hårdrockare så gick det inte riktigt för sig. Å andra sidan lirade jag Elton John på piano trots att det inte heller var så himla käckt. Men det sket jag i. Sedan ramlade jag tillbaka lite till att lyssna efter Chess ungefär. Men sedan har jag kommit på hur grymma och roliga produktioner det var, och då skaffade jag allt som fanns.

Favvo-låtar är lite spretiga och många, men två är i alla fall "Under Attack" för produktionen och "Slipping Through My Fingers" som jag spelade en del efter att dottern fötts. Och jädrar va fort ungar växer som texten förtäljer. Hej Hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, sådant über kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mångmillards penga industri, då har vi tappat syftet med det hela.

Själv är jag trött på alla dessa simpla låtar, POP är en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP låtar som producerades under 1998 till exempel skulle räcka för gott eftersom att det inte finns något nytt koncept i de låtar som blir skrivna 10 år efter.

Det jag försöker säga är att det är en allt för simpel stil, självklart att folk lyssnar på den om nu radion har spelat samma låtar (inte bokstavligen, men ni förstår säkert vad jag menar) gång efter gång efter gång, det blir en hjärntvättningsprocess till sist.

"Rix fm, bäst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt låtar efter 10 år, eller det kanske ni har men det låter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket är inte stulet när det gäller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det är min åsikt.

Tänk om din musik skulle bli en milliardindustri då skulle det bli ett annat ljud i skällan :-) Det är som att säga att pengar blir man inte lycklig av men dom som säger det är dom som inte har några.Sen kan jag väl hålla med att BS och andra artister suger och skivbolagsdirektörerna gnuggar händerna när dom håvar in stålar hehe

Redigerat av flash
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, sådant über kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mångmillards penga industri, då har vi tappat syftet med det hela.

Själv är jag trött på alla dessa simpla låtar, POP är en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP låtar som producerades under 1998 till exempel skulle räcka för gott eftersom att det inte finns något nytt koncept i de låtar som blir skrivna 10 år efter.

Det jag försöker säga är att det är en allt för simpel stil, självklart att folk lyssnar på den om nu radion har spelat samma låtar (inte bokstavligen, men ni förstår säkert vad jag menar) gång efter gång efter gång, det blir en hjärntvättningsprocess till sist.

"Rix fm, bäst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt låtar efter 10 år, eller det kanske ni har men det låter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket är inte stulet när det gäller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det är min åsikt.

Tänk om din musik skulle bli en milliardindustri då skulle det bli ett annat ljud i skällan :-) Det är som att säga att pengar blir man inte lycklig av men dom som säger det är dom som inte har några.Sen kan jag väl hålla med att PS och andra artister suger och skivbolagsdirektörerna gnuggar händerna när dom håvar in stålar hehe

Klart att jag skulle bli glad, men det är inte för pengarna jag gör musik 😲 Sen att hitta ett skivbolag som skulle stå ut med att jag fortfarande bara skulle göra låtar då jag känner för det och inte för att de vill dra in lite pengar och få in lite nytt material är en annan kluring 😲

Kanske de bästa låtarna var de första som artisterna blev signerade med, då har ju hjärnorna på skivbolagen sätt hur duktiga de är 😉 och det är innan de vill att man ska göra musik på rullband dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nja, sådant über kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mångmillards penga industri, då har vi tappat syftet med det hela.

Själv är jag trött på alla dessa simpla låtar, POP är en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP låtar som producerades under 1998 till exempel skulle räcka för gott eftersom att det inte finns något nytt koncept i de låtar som blir skrivna 10 år efter.

Det jag försöker säga är att det är en allt för simpel stil, självklart att folk lyssnar på den om nu radion har spelat samma låtar (inte bokstavligen, men ni förstår säkert vad jag menar) gång efter gång efter gång, det blir en hjärntvättningsprocess till sist.

"Rix fm, bäst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt låtar efter 10 år, eller det kanske ni har men det låter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket är inte stulet när det gäller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det är min åsikt.

Tänk om din musik skulle bli en milliardindustri då skulle det bli ett annat ljud i skällan :-) Det är som att säga att pengar blir man inte lycklig av men dom som säger det är dom som inte har några.Sen kan jag väl hålla med att PS och andra artister suger och skivbolagsdirektörerna gnuggar händerna när dom håvar in stålar hehe

Klart att jag skulle bli glad, men det är inte för pengarna jag gör musik 🙂 Sen att hitta ett skivbolag som skulle stå ut med att jag fortfarande bara skulle göra låtar då jag känner för det och inte för att de vill dra in lite pengar och få in lite nytt material är en annan kluring 😉

Kanske de bästa låtarna var de första som artisterna blev signerade med, då har ju hjärnorna på skivbolagen sätt hur duktiga de är 🙂 och det är innan de vill att man ska göra musik på rullband dvs.

Nja nu är du ändå lite naiv. 😲 Vem är det som sagt att ABBA gjorde det enbart för stålarna? Du tror väl inte de lade ned all tid och energi bara för stålarnas skull? Nu är det så att ingen gör något enbart för stålarnas skull. Det där är en klyscha som inte är sann. Det finns alltid flera skäl till varför man gör något. Stålarna är en del av belöningen men inte den enda.

Ja du lär väl aldrig hitta ett skivbolag med den inställningen. 😲 Det är klart att de vill och behöver dra in stålar. Man kan väl inte ge ut något för konstens skull utan att tjäna på det? De skulle ju gå back om de inte tjänade något på det de gav ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att när abba gick upp på scenen i Brighton 74 och tänkte, vinner vi det här så kommer vi bli världens största band och sälja 400 miljoner plattor så.. skärp er nu!! Är guran stämd?

Simpla poplåtar? Har vi en kvasi bergman här eller? Sätt er ner och börja ta ut deras låtar och lyssna på harmonierna. Förklara sen vad som är simpelt! Iofs så kan man väl ifrågasätt just "simpelt" Jag skulle säga genialiskt!

Sätt tre mollackord på raken och sätt en glad harmoni på det. Eller ta en simpel melodi och sätt tretton ackordsfärgningar på det.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

De var musikers — "sina egnas" — favorithatobjekt när det begav sig.

Glöm det, i själva verket ville alla yrkesmusiker i landet jobba med Abba, det var vänstermedia (dvs all media i Sverige på 70-talet) och proggarna som hatade Abba.

Själv tycker jag Abba var otroligt ojämna, det tyckte jag redan som liten plutt när jag fick den andra samlingsskivan - hälften discorökare, hälften euroschlager, vad är grejen med det liksom?

För övrigt är din jämförelse med Britney helt skev. Jag gillar verkligen Max Martin, Britney skiter jag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att när abba gick upp på scenen i Brighton 74 och tänkte, vinner vi det här så kommer vi bli världens största band och sälja 400 miljoner plattor så.. skärp er nu!! Är guran stämd?

Simpla poplåtar? Har vi en kvasi bergman här eller? Sätt er ner och börja ta ut deras låtar och lyssna på harmonierna. Förklara sen vad som är simpelt! Iofs så kan man väl ifrågasätt just "simpelt" Jag skulle säga genialiskt!

Sätt tre mollackord på raken och sätt en glad harmoni på det. Eller ta en simpel melodi och sätt tretton ackordsfärgningar på det.

Stämd? Vem fan bryr sig om den är stämd? Det är ingen som lyssnar på den ändå, alla bara kollar in glittret och formen!!! (Ni som sett den vet nog vad jag refererar till... 🙂) För övrigt håller jag med, det är skenbart simpla låtar. Jag lyssnade riktigt noga på en räcka utvalda låtar som vi lirade i ett coverband för några år sedan. Prod och arr är mer än örat hör vid en slarvig lyssning, mycket mer faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm det, i själva verket ville alla yrkesmusiker i landet jobba med Abba, det var vänstermedia (dvs all media i Sverige på 70-talet) och proggarna som hatade Abba. (...)

För övrigt är din jämförelse med Britney helt skev. Jag gillar verkligen Max Martin, Britney skiter jag i.

Glöm det...

Det fanns alltså inga musiker, livnärande på sina proggare, som "hatade" ABBA?

Jag vet inte riktigt vilken "jämförelse" du snackar om. Men ändå, vilken för diskussionen dräpande skillnad gör du på produktionsförhållandet Andersson/Ulvaeus + Fältskog/Lyngstad och Martin + Spears?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltsåå... Nu äre såhär att abba har gjort bland de sjukt snyggaste grejer som finns!

Visst låtarna överlag är helt OK... tom riktigt bra... Men vissa detaljer/delar som finns i låtar är så SJUUUUUUUUUUKT snygga ibland. Man förstår liksom inte!

USCH!

(några öl i kroppen nu vilket garanterar 100% sannig)

Link to comment
Dela på andra sajter

De får vara hur duktiga som helst på att arrangera och snickra harmonier. Jag tycker (och tyckte redan som pojke) att de var glättiga och att de aldrig sjöng för mig. Om det inte träffar i hjärtat spelar det liksom ingen roll hur bra hantverket är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...