Jump to content
Annons

Diggar du ABBA din mes?


Valle

Recommended Posts

Det fanns alltså inga musiker, livnärande på sina proggare, som "hatade" ABBA?

Säkert, men jag vet att det snarare var tvärtom; minns Mats Glenngård som lirade med Kebnekajse och fick kopiöst med skit från Musikens Makt för att han även spelat på några Abba-sessions. Våra bästa studiomusiker som Schaffer, Brunkert och dom andra delade inte göteborgskommunisternas åsikter om sell-out och out-sell. Om du fattar.

Jag vet inte riktigt vilken "jämförelse" du snackar om. Men ändå, vilken för diskussionen dräpande skillnad gör du på produktionsförhållandet Andersson/Ulvaeus + Fältskog/Lyngstad och Martin + Spears?

Att Benny, Björn, Frida och Agnetha var Abba. Britney är bara Britney och suger utan Max Martin.

Det fattar nog till och med du. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker man gillar olika musik-akter på olika sätt. Jag kan säga att jag kan tycka britney är intressant, och då hör man, i bakhuvet, rösterna på 10 grabbar som brölar "Men vafaaan, mannen ....?" och tittar upp från sitt öl-indränkta Dio-diggande. Men man gillar det från olika perspektiv, precis som en del kan gillar volvo för att den är så neutral och estetisk medan andra gillar volvo för att dom är lettmekade.

ABBA älskar jag för glädjen i musiken, spelglädjen, fröjden, att dom nästan gjort låtarna på filmmusik-manér och gör musiken efter den känsla den ska förmedla. De har toppenförmåga att renodla fram kärnan i sina egna låtar och idéer. De jobbar inte bara och så får det bli som det blir, utan dom söker efter det som lockar fram sångfågeln ur buskaget, så att säga 🙂 Ganska känt att de gjorde om flera gånger, och när musikerna tyckte att "nu låter det ändå jäkligt bra", så ... Näpp, det här är inte rätt, så rev dom upp hela kopplingsschemat, nollade mixerbordet och raderade bandet, och började om, flera gånger för varje låt. ABBA är en av de väldigt få musikakter som funkar lika bra både som svag bakgrundsmusik på radion, på dansgolvet, på en livescen och som dedikerad lyssning.

Brittan gillar jag på det sättet att hennes varumärke är så mycket av en trendsättare. Den allmänna uppfattningen av tidsandan och mode hämtar en hel del inspiration ifrån hennes plattor. Någon låt hit eller dit kan vara halv-dan, men man inbillar sig att med hennes varumärke så utarbetar folk väldigt medvetna och avsiktliga resultat, uppbackat av hur mycket pengar passerar genom hennes maskineri, och då blir slutresultatet intressant på grund av det. Rent musikaliskt sett är det ungefär lika intressant som dansband och ljudmässigt brukar det vara hemskt. Lyssna på titelspåret på nya Circus, lyssna på sångljudet, det är som om hon sjunger med en tjock raggsocka över huvet, dovt å livlöst. För mig är det ointressant att lyssna till skivan som en ren skiva, det är mer intressant att lyssna efter hur långt ifrån de oerhört tillplattade idéerna de vågat göra sina utstick, sina variationer och utvecklingar, på vilket sätt, vilka saker dom inte gör, rentav undviker, vad dom framhåller och vad dom håller sig ifrån. Det talar väldigt mycket för vad folk kommer att gilla och acceptera som gångbart därefter.

Beatles var före min tid. Men även där är ju Beatles så olika saker beroende på vilken tid man lyssnar på dom från. Något som alltid träffar mig är vilket bra öra de tycks ha för att hitta kärnan i sina egna låtar. Åtminstone då de fick lite stake och inte bara skrek, som i "Twist and Shout". De lyckas ofta destillera fram så rena och klara melodier, lyckas rensa bort ogräs och sly och irrelevanta saker/instrument/ljud/sång som annars hamnar i vägen för och saboterar grund-elixiret. För mig är det därför så många av deras melodier blivit klassiker som varenda lägereldsgitarrist kan.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Britneys nya platta i bilen, KÖPT! inte nedladdad. Och varför skulle jag skämmas för det? Jag skäms inte för att jag gillar gorgonzola, hundar och har en förkärlek för att spela in med akustiska instrument heller. Eller att jag badar längre än vanligt, gärna dricker skumpa trots att det inte är fest, röker när jag gigar och gillar att gå långa promenader mitt i skogen ingenstans.

Förstår inte vad grejen är?! 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Jag är född -87 men tack vare min far har jag blivit matad med Abba, Beatles o Stones sen barnsben.

Detta är jag mkt tacksam för.

Abba är det absolut bästa som kommit från Sverige någonsin. So far.

Sverige är helt enkelt helt briljanta när det kommer till musik. Men abba satte nånstans grundstämpeln.

Har alltid diggat dem, men tror inte riktigt att folk har insett deras storhet.

Förvånar mig hur många som "erkänner" nu efter Mama mia filmen.

Det är på ett sätt tragiskt att ingen har insett föränn nu.

Men bättre sent än aldrig, right?

Som Noel Gallagher sa nyligen i en intervju med SD:

"I don't think you swede's really understand how great that band were"

Ja, de va väl min synpunkt:)

ps. komiskt att det precis nu spelas en abba låt på tvn. ds.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fredagsmys med Valle" igen. 😛

Ja ABBA är bra! I min ungdom var det en större strid mellan hårdrock vs synth än att ogilla abba. Fast lite tjärting (betyder pinsamt, lär er det) var det att erkänna då. 😎 Nu på senare år då jag både spelat låtar med dom o lyssnat noggrannare så inser jag att de är smått genialiska o även tidlösa. Tycker jag! And they are filthy rich. 😲

Jag har inget emot Brittan heller men köper inte skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag är född -87 men tack vare min far har jag blivit matad med Abba, Beatles o Stones sen barnsben.

Detta är jag mkt tacksam för.

Abba är det absolut bästa som kommit från Sverige någonsin. So far.

Sverige är helt enkelt helt briljanta när det kommer till musik. Men abba satte nånstans grundstämpeln.

Har alltid diggat dem, men tror inte riktigt att folk har insett deras storhet.

Förvånar mig hur många som "erkänner" nu efter Mama mia filmen.

Det är på ett sätt tragiskt att ingen har insett föränn nu.

Men bättre sent än aldrig, right?

Som Noel Gallagher sa nyligen i en intervju med SD:

"I don't think you swede's really understand how great that band were"

Ja, de va väl min synpunkt:)

ps. komiskt att det precis nu spelas en abba låt på tvn. ds.

😎

Ja eftersom du är född 87 så kanske det förvånar dig att folk kommit ut långt senare att de gillade ABBA. Det var så att lyssna på svenskt var inte fint nog eller tillräckligt bra på den tiden. Fråga farsan så får du höra. 😛 Minns när Sky Channel fanns här på 80-talet och de var här en vecka för kolla in svensk musik så sa en av dessa vjs "vad konstigt, ni svenskar verkar skämmas för er egen musik". Sen lät det ofta om svenska band och artister från folk i allmänhet"jo de är okej för att vara svenskar". Det hör vi tack o lov inte idag längre. Sen det med ABBA, det var otroligt rött här på den tiden och de som hördes i debatten i media var ABBA hatarna. Attityden till svensk musik tycker jag började förändras i början av 90-talet. Det var en bra och nödvändigt. Visst ska det sägas att det fanns gott om kalkoner också. Ta bara Lilli&Sussie. 😲 Att nivån har höjts är uppenbart då Sverige är trea i världen på export av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik ska vara en konst, ingen mångmillards penga industri, då har vi tappat syftet med det hela.

Vilket, vems, syfte då?

Ja det där får du förklara närmare. All musik är en del av penga industri. Har vi tappat hela syftet då överhuvudtaget med musiken? Ska det vara gratismusik då? Eller den kassa proggmusiken med kassa musiker, där Stickan Andersson och ABBA var hatobjektet nr.1? 😛

Det är bara jag som inte gillar att man gör det för pengarnas skull, visst livnär sig många på musik. Om man väl har sig ett namn som säljer, inte behövs det någon talang för att man ska göra nästa superhit då? Bara det är från den personen så är det bra...

Fel i mina ögon. Från början var det väll endå inte meningen att man skulle kunna bada i pengar efter varje låt som man har skrivit/lånat 😲

Nej, nej. Även om det är en skitkänf grupp/sångerska så sviker publiken om den nya låten är helt kass. Dylan la om stil ett tag och sjöng bara religiösa låtar live. I en recension stod det att det var så folktomt på scandinavium att de lätt kunnat jaga björn där utan att störa de få åskådarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Ja de e ju svårt att minnas va folk sa just -87. Men jag menar på att folk i min ålder borde ändå på nåt sätt snappat upp att dom ens existerade.

Jag hörde senast förra helgen på krogen "ABBA, fan va bra dom va egentligen!" Det slår mig i och med det att många uppfattat de först nu.

Jag är bara en av många som är lite stolt att dom kommer från Sverige. Och jag är rätt övertygad om att dom bidrog till många andra bra svenska akter som tog oss upp till tredjeplatsen i exportlistan.

Jag gillar helt enkelt svensk musik överlag.

TSOOL

Cardigans

A Camp

In Flames

Hives

Mando

Sugarplum

osv osv.

We are grymma.

Got to gillar, svenska killar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man nu ändå pratar om svensk musikexport som är riktigt bra - är det då godkänt att berätta att man gillar Roxette också (för det har jag nämligen gjort ända sedan The Look)? 😄

Nu får man väl huka sig...? 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När man nu ändå pratar om svensk musikexport som är riktigt bra - är det då godkänt att berätta att man gillar Roxette också (för det har jag nämligen gjort ända sedan The Look)? 😛

Jag tror faktiskt inte att någon som hängt här ett tag blev förvånad.

Klart det är okej!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....roxette gillar jag (fast jag tycker Per borde lagt ner runt millenie-skiftet eller så), men abba, jag vet inte....dom är liksom lite Carolina Klyft för mig....bra på allting, fast inte bäst på något.... (fast Carolina kanske är bäst på någon enskild gren nu för tiden, hänger inte med riktigt på den fronten)....fast å andra sidan kanske man kan säga detsamma om roxette. fast deras melodier, vissa produktioner och röster tilltalar mig mer ändå....

bah....skitsamma....abba är det största vi har erbjudit världen, det kan man inte sticka under stolen med, om man bara slapp höra tjatet om dom hela tiden. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Växte upp med Beatles vilka också väckte mitt intresse för musik. Ingen musik tidigare hade berört mej speciellt, inte ens Elvis, då. Sen dröjde det tills ABBA kom. Men att dom kritiserades berodde ju på att det då var vänstervindar i Sverige och deras musik var proffsigt producerad istället för den ofta enkelproducerade musiken där texternas budskap stod i centrum om fred i världen.

Efter ABBA har jag aldrig fått nån Wow-upplevelse på nåt nytt inom musiken även om en hel del kan vara njutbart. Numera är det roligare att själv skapa. Men jag antar det är så för oss alla - den bästa musiken träffar en i tonåren. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Abba var inte så värst har aldrig förstått storheten med dom och inte efterföljande produktioner som herrarna i bandet har skapat heller. Brittney däremot det är grejor det 😄 skäms inte en sekund (inte för jag vet hur man gör 🙂 ) och min senaste favvo

hade Abba gjort den här typen av låtar då hade det varit andra bullar.
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....roxette gillar jag (fast jag tycker Per borde lagt ner runt millenie-skiftet eller så), men abba, jag vet inte....dom är liksom lite Carolina Klyft för mig....bra på allting, fast inte bäst på något.... (fast Carolina kanske är bäst på någon enskild gren nu för tiden, hänger inte med riktigt på den fronten)....fast å andra sidan kanske man kan säga detsamma om roxette. fast deras melodier, vissa produktioner och röster tilltalar mig mer ändå....

bah....skitsamma....abba är det största vi har erbjudit världen, det kan man inte sticka under stolen med, om man bara slapp höra tjatet om dom hela tiden. 😛

☺️ haha.... du låter ju nästan biblisk i dina liknelser. Plus ett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...